Gå til innhold

Aksjesparekonto som bufferkonto?

Anbefalte innlegg

Siden man kan ta ut innskudd skattefritt fra aksjesparekonto, er det noen som har vurdert å bruke dette som bufferkonto? Har pleid å ha 40 000 - 50 000kr på en høyrentekonto (rett under 2%).

Sjansen for at man får bruk for pengene fra en bufferkonto er vel uansett liten (i mitt tilfelle i hvert fall). Og skulle det knipe til, og f.eks TV'en ryke,har jeg ingen problemer med å knipe igjen på andre områder et par måneder, enn å faktisk ta ut fra en bufferkonto. Så selv om det er litt svingninger på aksjesparekonto, skal veldig mye gå veldig galt, for å tape mer enn hva de gjør på en høyrentekonto. Eller?

Tanker?

Endret av eplekasse
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å ta risiko med en bufferkonto er i seg selv kanskje ikke det smarteste. Du kan lett tape halvparten av pengene på ganske kort tid. Men, jeg har selv ingen bufferkonto. Jeg har en generell sparekonto hvor jeg har mye mer penger enn jeg ville hatt på en bufferkonto. Den vil altså fungere som en slags buffer skulle det skje noe. Hvis du tjener såpass bra at du slipper å bruke bufferkonto for relativt små uforutsette utlegg (ødelagt vaskemaskin, varmepumpe, tv osv), så ser jeg ikke noe i veien for å slå det sammen slik.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...