Gå til innhold

Bilgiganter investerer i teknologiguruens «Jesus-batteri»


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC
Ionic Materials' teknologi har testet teknologien sin, og vist at den tåler flere hundre ladesykluser.

Batteribytte som en del av dekkskift prosedyren kan altså bli en ting.

Lenke til kommentar

 

"Det betyr at biler med slik batteriteknologi kan få lavere vekt enn i dag, eller at tilsvarende tunge biler i fremtiden vil få langt større rekkevidde."

 

Og jeg som oppfattet det slik at hverken tyngde eller rekkevidde var noe problem med dagens batteri-elektriske biler ! ?

Du "oppfatter" bare det du vil oppfatte, uavhengig av fakta. Stråmenn hele veien.

 

Personangrep i en samtale/diskusjon   kan lett bli oppfattet som trolling.

Svar heller; - er dette et problem i dag?

Lenke til kommentar

 

Ionic Materials' teknologi har testet teknologien sin, og vist at den tåler flere hundre ladesykluser.

Batteribytte som en del av dekkskift prosedyren kan altså bli en ting.

Nja, jeg tror ikke f.eks. Tesla-eiere har flere hundre ladesykluser i halvåret. Men klart, om det mister mye kapasitet underveis, blir det fort lite attraktivt. Men dersom batteriene blir langt billigere, og også enklere å gjennvinne og mer miljøvennlig å produsere, sammenliknet med litiumbatterier, er det egentlig ingen krise om det må byttes annet hvert år.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Det betyr at biler med slik batteriteknologi kan få lavere vekt enn i dag, eller at tilsvarende tunge biler i fremtiden vil få langt større rekkevidde."

 

Og jeg som oppfattet det slik at hverken tyngde eller rekkevidde var noe problem med dagens batteri-elektriske biler ! ?

Set er ikke et problem. Men det har et forbedringspotensiale. Det er to halt forskjellige ting.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

"Det betyr at biler med slik batteriteknologi kan få lavere vekt enn i dag, eller at tilsvarende tunge biler i fremtiden vil få langt større rekkevidde."

 

Og jeg som oppfattet det slik at hverken tyngde eller rekkevidde var noe problem med dagens batteri-elektriske biler ! ?

 

Da har du oppfattet det helt riktig.. Men det ingen som sier nei takk til 2000km på en lading som tar 5min...

Lenke til kommentar

 

 

Ionic Materials' teknologi har testet teknologien sin, og vist at den tåler flere hundre ladesykluser.

Batteribytte som en del av dekkskift prosedyren kan altså bli en ting.

Nja, jeg tror ikke f.eks. Tesla-eiere har flere hundre ladesykluser i halvåret. Men klart, om det mister mye kapasitet underveis, blir det fort lite attraktivt. Men dersom batteriene blir langt billigere, og også enklere å gjennvinne og mer miljøvennlig å produsere, sammenliknet med litiumbatterier, er det egentlig ingen krise om det må byttes annet hvert år.

Jeg lader minst en gang om dagen med min i3. Er på fjerde året med den bilen og ikke merket noe degradering enda i allefall.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Gamle sannheter er jammen ikke lange varigheten på...

"https://www.tu.no/artikler/tror-det-vil-ta-sju-ar-for-batterikapasiteten-dobles/365891".

Knapt et år etter denne artikkelen, så er det lovet biler i ca samme størrelse som i3 med 64 kWt batterikapasitet. Dog om batteriene er like store og tunge som de gamle på 24/30 er jeg ikke sikker på.

Men når lille Leaf har tatt steget fra 24 kWh, via 30, og nå kommer med 40 og 60 kWh, så kan man undres, til man får tallene på bordet, på om ikke dette har skjedd allerede etter kun 2 år.

Kanskje noen allerede vet vekt/volum på de nye batteriene sammenlignet med de gamle? Eller har de fått på plass større batterier med litt annen plassering av dem? Noe er ihvertfall pga forbedret teknologi.

 

Edit; endret "de" til "batteriene" for å klargjøre at jeg snakket om vekt/størrelse på batteriene og ikke bilene...

Endret av Snowleopard
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men det ingen som sier nei takk til 2000km på en lading som tar 5min...

 

Det er heller ingen som sier nei takk til høyere lønn, lavere skatt, kortere arbeidsdag og lenger ferie. Ikke med mindre konsekvensene er tatt med i regnestykket. Å lade 2000 km på 5 minutter har enorme konsekvenser. Det er så stor fordel å ta til takke med halvparten, at det er helt galimatias å ikke gjøre det. Eller halvparten av halvparten, for ikke å si en brøkdel av 2000 km på 5 minutter.

Å halvere ladetid er omtrent like "lett" som å halvere akselerasjonstid. Å halvere 0-100 km/t fra 20 s til 10 s er ganske lett. 10 s til 5 s er etterhvert ganske overkommelig. 5 s til 2,5 s er forskjellen på moderne sportsbil til hypersportsbil. Halvér en gang til, og vi er over i dragsterland.

Lenke til kommentar

Det er vel fryktelig sjelden man får behov for 2000km lading på 5 minutter. Men gi meg reell rekkevidde i overkant av 1000km og mulighet til å hurtiglade ved dagens fart eller litt bedre så skal jeg være fornøyd, det vil gi rikelig overkapasitet og fleksibilitet til daglige "ojsann, det skulle jeg ja"-turer, kort sagt dekke alt bortsett fra på ekstreme langturer da jeg uansett kan få behov for å late bena eller strekke vannet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gamle sannheter er jammen ikke lange varigheten på...

 

"https://www.tu.no/artikler/tror-det-vil-ta-sju-ar-for-batterikapasiteten-dobles/365891".

 

Knapt et år etter denne artikkelen, så er det lovet biler i ca samme størrelse som i3 med 64 kWt batterikapasitet. Dog om batteriene er like store og tunge som de gamle på 24/30 er jeg ikke sikker på.

 

Men når lille Leaf har tatt steget fra 24 kWh, via 30, og nå kommer med 40 og 60 kWh, så kan man undres, til man får tallene på bordet, på om ikke dette har skjedd allerede etter kun 2 år.

 

Kanskje noen allerede vet vekt/volum på de nye batteriene sammenlignet med de gamle? Eller har de fått på plass større batterier med litt annen plassering av dem? Noe er ihvertfall pga forbedret teknologi.

 

Edit; endret "de" til "batteriene" for å klargjøre at jeg snakket om vekt/størrelse på batteriene og ikke bilene...

 

Det nye batteriet på 40 kWh har samme vekt og volum (samme form) som det gamle på 24 kWh. Så det er jo en god utvikling! Håper at det samme gjelder for 60 kWh-batteriet som kommer til høsten. Da har vi et batteri med 2,5 ganger høyere tetthet enn det opprinnelige (i løpet av 7 år) og det er jo en kjempebra utvikling.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Men når lille Leaf har tatt steget fra 24 kWh, via 30, og nå kommer med 40 og 60 kWh, så kan man undres, til man får tallene på bordet, på om ikke dette har skjedd allerede etter kun 2 år.

Leaf har vel til nå brukl LMO (mangan) som ikke akkurat har vært state of the art. Ettersom hva jeg forstår skal ihvertfall 60kWh modellen (og jeg vil nesten tro 40kWh også?) skal de bruke LG chem NCM 811 celler (Nikkel Kobolt Mangan) istedet for sine egne celler.

 

Leaf kunne dermed oppgradere temmelig mye med å modernisere seg men det er mest fordi det eksisterende batteriet de hadde var aldrende.

 

Her ser vi vel også hvorfor nissan skal slutte med egen batteriproduksjon.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...