MyLittlePony Skrevet 11. januar 2018 Del Skrevet 11. januar 2018 Jeg har en liten problemstilling jeg har prøvd å finne ut av i noen uker, men jeg føler ikke jeg kommer noen vei. Kanskje noen her kan hjelpe? Jeg får 2 sett med CSV filer i måneden. la oss si at dem har disse feltene: fil1.csv: Navn,Dato,Organisasjon,ID,Dato2,Notat fil2.csv Dato,Eier,pris,Navn,Organisasjon,Adresse Disse filene har ingen relasjon til våre brukere fra før av og de ser helt forskjellige ut, men begge er kommaseparerte men ikke i samme rekkefølge. Jeg er ute etter Navn,Dato,Organisasjon fra begge listene, også lage en manuell kobling mot "Bruker" i excel. Neste måned når jeg får nye lister, så oppdaterer jeg kilder i excel og får da opp eventuelle felter som manger noe i "Bruker" og kan identifisere dem og lage en relasjon der. Slik jeg har forstått det så er det PowerPivot jeg må bruke her, men jeg skjønner ikke helt hvordan. Jeg har fått til å lage en tabell i powerpivot hvor jeg markerer de kolonnene jeg er ute etter, men jeg skjønner ikke helt hvordan jeg for det første kan gjøre det med flere kilder samtidig og hvordan jeg får det inn i Excel. Noen som har vært borti noe tilsvarende tidligere og kanskje kan hjelpe? Lenke til kommentar
Kobraz Skrevet 2. mars 2018 Del Skrevet 2. mars 2018 Jeg har en liten problemstilling jeg har prøvd å finne ut av i noen uker, men jeg føler ikke jeg kommer noen vei. Kanskje noen her kan hjelpe? Jeg får 2 sett med CSV filer i måneden. la oss si at dem har disse feltene: fil1.csv: Navn,Dato,Organisasjon,ID,Dato2,Notat fil2.csv Dato,Eier,pris,Navn,Organisasjon,Adresse Disse filene har ingen relasjon til våre brukere fra før av og de ser helt forskjellige ut, men begge er kommaseparerte men ikke i samme rekkefølge. Jeg er ute etter Navn,Dato,Organisasjon fra begge listene, også lage en manuell kobling mot "Bruker" i excel. Neste måned når jeg får nye lister, så oppdaterer jeg kilder i excel og får da opp eventuelle felter som manger noe i "Bruker" og kan identifisere dem og lage en relasjon der. Slik jeg har forstått det så er det PowerPivot jeg må bruke her, men jeg skjønner ikke helt hvordan. Jeg har fått til å lage en tabell i powerpivot hvor jeg markerer de kolonnene jeg er ute etter, men jeg skjønner ikke helt hvordan jeg for det første kan gjøre det med flere kilder samtidig og hvordan jeg får det inn i Excel. Noen som har vært borti noe tilsvarende tidligere og kanskje kan hjelpe? Hei. Kunne jeg fått sett hvordan disse filene ser ut, og evt. fått snakket/chattet med deg så tror jeg vi kan finne ut av det. Jeg synes det var litt vanskelig å forstå hva du ønsker å gjøre. Er det samme personer i begge csv-filene? Send meg en melding privat på brukeren min her, så skal jeg se om jeg kan hjelpe deg. En evt. løsning kan vi jo publisere her i tilfelle noen flere har samme problemstilling. Lag gjerne et excel-dok. hvor du beskriver hva du ønsker å få ut av listene dine (skriv og forklar). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå