AnonymDiskusjon Skrevet 11. januar 2018 Del Skrevet 11. januar 2018 Litt usikker på hvor denne tråden skal falle under, men men vi prøver her Skal gjøre en lang historie kort Hovedsaken er dette, jeg har en tidligere "kriminell" venn som jeg har tatt all stand mot Kuttet all kontakt etter jeg fikk se hvordan denne personen er når jeg ikke er tilstede Jeg har sett en annen vei mens vi har vært venner i en årrekke når det er litt sketchy ting som har skjedd Snakker mest om økonomiske fordeler som er blitt skapt for seg selv Etter jeg ble opplyst om at det er denne vennen som tente på huset mitt, i det håp om at huset hans skal ta fyr ( vi var naboer ) + barnet mitt var vegg i vegg der brannen utartet seg) for å få igjen på forsikring. Så kom jeg meg langt bort, og man kan si jeg burde melde ifra, men situasjonen vil bare gi meg personlige problemer dersom det gjøres Dette er en av få ting som er blitt gjort over årene. (Første ting mot meg, som jeg vet om) Hele livet har han tjent til seg penger på vold og torpedotjenester, solgt hasj osv og fått inn mye penger dette har gjort at han har fått kjøpe seg leiligheter i hytt og pine som blir leid ut svart, deretter solgt med en enorm fortjeneste, dette har aldri blitt skattet av og vi snakker nok om summer over 10-20mill som skulle vært inn i statskassa Nå sitter denne personen og koser seg daglig med null gjeld, masse penger ++ Egentlig så er denne personen en helt forferdelig type Manipulerende og psykotisk, Jeg meldte inn et anonymt tips for at han skal bli sjekket litt opp, men til ingen nytte. Jeg la ved bevis der han glorifiserer seg selv på sosiale medier som forteller om hvordan han selger leilighetene hans, og i kommentarfeltene forteller han at det har vært utleid fra dag 1. Som i mine øyne burde vært nok bevis for å sjekke om denne personen faktisk betalte skatt av overskuddet Kall meg gjerne kynisk backstabbing jævel, men jeg unner ikke denne personen en dritt En bekjent av oss fører regnskapet hans, og forteller at formuen øker hvert år med betydelige summer, mens på papir får han penger av NAV i uføretrygd Har egentlig gitt opp når jeg har sendt bevis på bevis mens ingenting blir gjort. Han hadde vært i fengsel for lenge siden hadde noe blitt sjekket opp Ingen med uføretrygd har mulighet til å eie biler som har en total verdi på over 15 mill og hus til over 30m. Han har ingen familie, han har vært oppvokst hos forskjellige fosterfamilier og mottok rundt 400k fra kommunen da han ble 18 for dårlig oppfølging eller noe i den duren Føler bare systemet er helt på trynet Jo mer penger du skaffer deg ulovlig jo lettere blir det å skjule det samt tjene mer.. er det slik det skal være ? Jeg kjenner til hvordan han gjør det ved å la eiendelene stå i andre sine navn, men herregud.. Skal det være så lett? Rotete, men blir frustrert over å tenke at noen skal slippe unna med alt på bekostning av andre Anonymous poster hash: c616f...d6c Lenke til kommentar
ozone Skrevet 11. januar 2018 Del Skrevet 11. januar 2018 Overskriften din var lovende (om enn umulig å svare på i ett kortfattet forum-innlegg), men selve posten din virker mer som et utløp for frustrasjon, enn en genuin interesse for hvordan samfunnet fungerer. Spørsmålene dine er så retoriske som det mulig å formulere dem. Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 11. januar 2018 Del Skrevet 11. januar 2018 (endret) Interessant tilfelle, om jeg kan bruke det ordet. Det er jo aldri bra når ting sklir så ut som det har gjort i tilfellet du skriver om. Det har sikkert mange negative sideeffekter. Hvordan går det når han skal håndtere konflikter i utleieleilighetene sine? Kan tenkes med "mørke" metoder, utpressing og trusler. Når alt gjøres under bordet, så trenger man jo ikke ta hensyn til at ting skal gjøres lovlig. Men, han har sikkert sine hodepiner. Det er lett å tjene penger ulovlig. De fleste kan gjøre ting svart. Dog han må nok være flink tli å sjonglere penger på kontoer og i virkeligheten hvis han skal skjule slike beløp. Hvem vet hvordan han får det til. Det blir bare spekulasjoner fra vår side. Det alt bunner ut i her, er den psykologiske faktoren. Han må leve med konstante påminnelser om at han bryter lover i samfunnet. Dette har garantért en påvirkning og belastning, ergo hodepinene. Dette med at han viser seg frem i medier med glamor, er bare en bekreftelse på egen overtreffelighet. Han må altså ha konstante påminnelser om at han er et bra menneske av andre, og dette bekrefter hans indre manglende selvtillit. Temmelig drøyt det du skriver om at han tente på huset ditt, der ditt barn sov, for å håpe at hans hus tok fyr så han fikk erstatning. Det er jo egentlig drapsforsøk. Polisen vil jo aldri klare å bevise det her. Det -kan- jo hende de har tips og spor du ikke vet om. Det virker som at du er veldig strukturert og har klart å sette det her til side med kontroll.. men kanskje det kunne være en idé å snakke med en psykolog om det her, få lufta tankene om hvordan du skal håndtére det? Jeg mener ikke det er riktig at han skal fortsette som han gjør. Men hvordan du skal gå frem for å få til en endring, blir veldig vanskelig å rådgi til. Det kan være veldig fristende å ta loven i egne hender. Men saken er at hvis han skal bli dømt, så må noen med autoritet og faglig tyngde gå inn i situasjonen og bevise lovbruddene. Du KAN jo sende inn en anonym lapp, om at du har fått muntlige bekreftelser (som jo bare er rykter, men som du sikkert har sterke indisier på at er sannhet), at dette er personen som tente på huset i den situasjonen du beskrev. Så kan polisen gjøre hva de vil med den informasjonen. Du har lettet din samvittighet og gjort det du kan, innenfor lovens rammer (anonymt tips). Du bør jo også egentlig navngi personene du hadde indisiene fra .. men på den måten setter du deg selv indirekte i fare for å bli gjenkjent. Og hvis du nevner noe til polisen ved oppmøte, for eksempel i et møte, så kan du bli tvunget/presset til å fortelle hva du vet. Du bør aldri utsette deg for fare. Prat med en psykolog for å sementére din posisjon, og bli enda med solid. Ja, det det bunner ut i, er at bærekraftige kjerneverdier vil alltid bestå. Det er ikke sikkert denne personen vil få noen dame og stifte familie. Hvilken dame vil være sammen med en kriminell type som holder alt av finanser skjult? Det er damer med overfladiske verdier. Og hvordan skal det gå når disse får barn igjen? Det blir usikkerhet og dramatikk. Sannheten kommer alltid for en dag, den har en evne til å avsløre seg selv. Han vil ikke få innpass hos mennesker med innflytelse som gjør ting over bordet. Korrupsjon finnes, men det er knyttet til selvdestruktive verdier, så det vil utbalansere seg selv til syvende og sist uansett. Jeg mener heller ikke at det er riktig at du skal bare sitte passivt å se på, dét er heller ikke bra for psyken. Men det er hvordan du skal gå frem som blir vanskelig her. Da må du ha råd fra profesjonelle, -med- taushetsplikt. Så må du gå forsiktig frem, si du vet litt av hvert, og spør psykologen om de vil gå videre med informasjonen. Du må føle deg frem. Veldig ofte er det beste tipset å innfinne seg med at man var heldig som slapp unna en større katastrofe, la denne personen "steke i sitt eget fett", vente på at han får et totalt sammenbrudd på et vis, og dermed søker hjelp hos psykolog selv for å bli et bedre menneske. Vold mot vold skaper bare flere traumer. Hvis du virkelig skal gjøre en forskjell, så ville det beste vært om DU ble flink i psykologi, tok opp kontakten med han, ble en positiv innflytelse i hans liv, en solid støtte som han kunne søke råd og hjelp hos. Men dette er ikke noe alle skal forventes å gjøre, det koster jo masse krefter og ressurser. Men gevinsten blir jo at han blir et ansvarlig menneske, hvis det lykkes. Kanskje han går til polisen og forteller alt sammen, tar straffen, og begynner på scratch med det han eventuelt sitter igjen med av verdier. Kanskje han innrømmer dette med husbrannen og tar straffen. Det er mange nyanser i slike saker, og ikke noe rart at du har litt komplekser som følge av at du har sitti inne med det her så lenge. For ørtende gang ^^ Jeg vil nok anbefale at du prater med en psykolog. De fleste er svært dyktige og vil deg ditt beste. Men du må føle deg frem og bruke hodet litt, sunn fornuft kommer man veldig langt med hos dem. De er bare mennesker, så jo lettere du gjør det for dem, jo lettere blir det for deg. Endret 11. januar 2018 av Taurean 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå