Gå til innhold

Hjemme Mekka Kjøling!

-Pondus-

Anbefalte innlegg

Har nå fått inn mitt vannkjølingssystem,komplett Swiftech kjøling. :thumbup:

Men jeg har lurt på å gjøre følgende.

Jeg har tenkt å legge opp slanger i fra kabinettet inn til ett annet rom,der står det både et kjøleskap og en fryser.Jeg har tenkt å lage meg en "tank" inni det kjøleskapet og legge pumpen nedi der og sette dette inn .

Kommer det til å bli kondens på slangene og blokkene i maskinen?

Burde jeg bruke kjøleskapet eller fryseren til å kjøle vannet?Har mest lyst til å bruke kjøleskapet.

Slik blir det da:

Kjøleskapet m\tank og pumpe oppi -> CPU -> NB -> GPU -> Kjøleskapet m\tank og pumpe oppi.

Kommer dette til å bli bra når vannet holdet 0-2grader inn på CPU,hvor mange grader tror dere min XP 2500@3000 kommer til å holde?

Tar i mot tips og triks med takk! :thumbs:

Endret av -Pondus-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Håper det er eit kjøleskap du ikkje er gla i. Du kommer til å slite det ut på et par tre uker..... Et kjøleskap har normalt dett en kompressor og vaporator med ein kapasitet på OPPTIL 200w. Dette fører ril at den kommer til å gå heiletida og bli utslitt. Du må isolere slangene, kjøleblokk og pumpe.

Men ein bedre ide er å bruke Vinteren som er rett utenfor vinduet ditt som kjøling. Sleng raddisen utenfor vinduet, isoler langer ol og få ein vann temp på muligens minusgrader....!!! Husk å bruk vifter på raddisen sjølv om den er ute.

Husk frost veske!

Endret av meanbean
Lenke til kommentar

Men det er en ting til jeg lurer på,hvis jeg bare tar å flytter pumpe,tank og radiator i kjellerrommet som det er 10-15grader.Da trenger jeg ikke å isolere slanger og blokker? :shrug: Eller må jeg det når vanntempen går under tempen på det rommet som jeg er i?

Endret av -Pondus-
Lenke til kommentar
Håper det er eit kjøleskap du ikkje er gla i. Du kommer til å slite det ut på et par tre uker..... Et kjøleskap har normalt dett en kompressor og vaporator med ein kapasitet på OPPTIL 200w. Dette fører ril at den kommer til å gå heiletida og bli utslitt........

Ja, so va det dinne "klassiske diskusjonen", men, da svare ej på dinne med å spørre; går kompressoren på vappo og prommy heile tida?, for det e jo tross alt likens kompressor (anna størrelse men lik oppbyggning) og på mange båter så har de provinant kjøle, og det står det liken kompressor, og de har gått så og si sammenhengendes i 15-20 år... det som gjør at frysere og kjøleskap står å surrer og går hele tiden er, at det mangler kjølemedie...

Lenke til kommentar

Hmm,er litt enig der. Kjøleskapet gåt ikke hele tiden på hakk nr 6-7 men når jeg setter det på max (hakk 9) så går dete hele tiden.Og ett kjøleskap tåler å gå konstant i mer enn et par tre uker,fryseren vår har gått konstant i mange år. :thumbs:

Men ingen som har noen raske svar til dette da?

Men det er en ting til jeg lurer på,hvis jeg bare tar å flytter pumpe,tank og radiator i kjellerrommet som det er 10-15grader.Da trenger jeg ikke å isolere slanger og blokker? Eller må jeg det når vanntempen går under tempen på det rommet som selve maskinen er i?

Endret av -Pondus-
Lenke til kommentar

du skal ha den litt under romtemperatur for at det blir kondens, ikke så mye men litt. dette kommer også ann på luftfuktighet. hvis du har veldig lav luftfuktighet, og vanntemp er 19c(romtemp 20c) så tror jeg ikke at du bør bekymre deg. noe annet er det hvis vanntemp er minus 10 og du har høy luftfuktighet.

er ikke helt sikker men regner med at det er sånn. skjekk om det går uten kondens en liten stund, mens du varmer opp kjøleblokka(da vil vanntempen være likere det den vil være real time(varmere vann=mindre forskjell på vanntemp/lufttemp=mindre kondens)) du kan også kjøre radiatorviftene på lavere temp for å ungå kondens.

Lenke til kommentar

Takk for svar! :thumbs:

Tempen i rommet der jeg skal ha tanken og pumpen ligger på 15-16grader og der jeg har PC`n ligger det på 20-21grader.Er litt redd for kondens oxo.. :no: Tenkte jeg skulle kjøre uten radiator da,men hvis jeg tar vannet i fra kjellerrommet og inn til radiator i PC`n så kanskje det blir litt bedre? ;)

Lenke til kommentar
Tempen i rommet der jeg skal ha tanken og pumpen ligger på 15-16grader og der jeg har PC`n ligger det på 20-21grader.Er litt redd for kondens oxo..  :no: Tenkte jeg skulle kjøre uten radiator da,men hvis jeg tar vannet i fra kjellerrommet og inn til radiator i PC`n så kanskje det blir litt bedre? ;)

husk på at vanntemp vill være over romtemp der du har radiatoren. du kan også kjøre vifte på lavere hastighet, slik at du får vanntemp på ca rommtemp(der dataen er) da slipper du kondens.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...