Arve28 Skrevet 11. januar 2018 Del Skrevet 11. januar 2018 Tok ut 2 disker som har stått i raid 0. Satte de inn i ny maskin. Fikk beskjed om å formatere den ene. Det gjorde jeg og det gikk fint. Den andre disken klarer ikke Disk manager å finne. Men den er i bios. Satt denne disken i en annen pc. Da står denne 3TB disken som 5,45TB. Tydelig at den har all info om at dette er en Raid 0 disk. Prøvde å formatere den i Quick format. Funket ikke. Tok vanlig format. Etter en time var den fortsatt på 1%. Hvordan får jeg formatert denne disken så den blir 3TB igjen? Lenke til kommentar
Muffinss Skrevet 11. januar 2018 Del Skrevet 11. januar 2018 (endret) Hei Test følgende i cmd: diskpart list disk select disk "nummer" (select disken du ønsker) clean create partition primary select partition 1 format fs=ntfs active assign EDIT: Rettet fra "cleane" til "clean" som påpekt av mod under. Endret 11. januar 2018 av Muffinss Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 11. januar 2018 Del Skrevet 11. januar 2018 Hvis du får feil på "cleane" så er det fordi det er feilstavet. Etter "clean" mener jeg du bør avslutte diskpart, og bruke Diskbehandling istedet. Den vil først initialisere disken, og så kan du lage nytt volum. Lenke til kommentar
traskas waits for alice Skrevet 11. januar 2018 Del Skrevet 11. januar 2018 Det kan også være at du må inn i oppstarts-setup for raid og fjerne den som medlemsdisk av raid for at den skal synes vanlig om diskpart blir for kronglete. Lenke til kommentar
Arve28 Skrevet 11. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2018 (endret) Det kan også være at du må inn i oppstarts-setup for raid og fjerne den som medlemsdisk av raid for at den skal synes vanlig om diskpart blir for kronglete. Klarer ikke å komme inn i Oppstart setup. Hva trykker jeg da. Kommer ikke opp noe når jeg restarter. Hovedkort Gigabyte EX58-UD5 Endret 11. januar 2018 av Arve28 Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 11. januar 2018 Del Skrevet 11. januar 2018 Manualen side 41: ...press the key during the POST Det er helt standard for de fleste hovedkort. Lenke til kommentar
Arve28 Skrevet 11. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2018 diskpart gikk greit til clean. Da fikk den ikke lov til dette. Måtte inn i reparer Windows og til feilsøk og ledertekst. Da funket det. Putta diskene inn i nye i7-8700K PC'en. Alt er bra sålangt. MEN. tok en 2TB og en 1TB disk å puttet inn i gammel pc. Startet opp. Da hadde plutselig ene disken blitt 3TB og ikke noe på den. Gjorde ikke noe formatering eller noen som helst ting. Restartet. Da kom det CTRL+I for å gå inn i raidet. Denne 2TB disken. Er det mulig å kjøre noe recovery på denne for å få tilbake innholdet? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå