abcdefgh558 Skrevet 10. januar 2018 Del Skrevet 10. januar 2018 Hei. Har et spørsmål som jeg vil tro hører hjemme under immaterialrett/strafferett. Før jeg greier ut problemet skal jeg prøve å forklare faktum så enkelt som overhodet mulig. For å begynnne er faktum at jeg har nå laget en programvare for et gigantisk spill laget av en av de største selskapene i verden. Spillet drives kort sagt av penger, enten ved å spille eller ved å bruke ekte penger. Programvaren jeg har kodet inneholder en automatisert bot som potensielt kan generere svært mye spillpenger, noe som igjen kan påføre svært store tap for spillselskapet. Problemet oppstår dermed når jeg nå ønsker å lisensiere programvaren og for eksempel selge den gjennom en SaaS der brukere betaler for eks månedlig tilgang. Programvaren er uavhengig av spillet, kobles opp gjennom konsollen/Pcen og tukler verken med spillets database eller berører deres copyright (bruker ikke navn, logo eller spilldetaljer). Enkelt forklart spiller den bare spillet for en selv. Den bryter dog med deres EULA, men etter hva jeg har forstått vil den verken gjelde for de som ikke har akseptert den (selskaper eller personer) og vil heller ikke være straffbar å bryte. Spørsmålet/Spørsmålene er derfor følgende: Vil det være straffbart å selge botten/programvaren? Hva er konsekvensene? Hva med internasjonalt lovverk? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 10. januar 2018 Del Skrevet 10. januar 2018 Jeg tror du bør sette deg inn i Bossland-sakene som gikk over flere år i Tyskland. (Såvidt jeg kan se tapte botprogrammererne alle sakene bortsett fra én, og den var fordi Blizzard ikke kunne vise konkurranseskjevhet.) 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå