North Pole Skrevet 10. januar 2018 Del Skrevet 10. januar 2018 Jeg holder på å pusse opp huset jeg nylig har kjøpt, og er forholdsvis blank på hvilke priser jeg skal kunne forvente for de to største jobbene, kjøkken og bad. Badet: Huset er satt i stand på 70-tallet, og pga reglene for lån i Husbanken på den tida, så er toalett og baderom atskilt, men kun av en lettvegg. Den skal rives (noe jeg regner med jeg kan gjøre selv, men greit å late som om snekkerne gjør det for prisvurderingens skyld). Når den er revet, vil badet ende opp på rett i underkant av 5 m2. Jeg vil da også kle igjen den ene døra, naturlig nok. Jeg tar til takke med belegg på gulvet, med selvregulerende varmekabler som må legges under. På veggene går jeg for baderomsplater. Jeg er enda usikker på om jeg vil ha LED-strips eller vanlige downlights i taket, men det blir nok enten-eller der. Dushjørne skal kjøpes og settes opp, og servant med underskap, samt høyskap, må kjøpes. I tillegg blir dassen vegghengt. Utover det er jeg litt blank på hva som behøves, mest fordi jeg hverken er eller kommer til å bli hverken snekker, elektriker eller rørlegger. Men tror jeg dekte det meste nå. Kjøkkenet:Vil bli på cirka 9 m2. En vegg skal kles igjen, og det skal åpnes inn til kjøkkenet fra en annen vegg, der jeg IKKE monterer dør, men heller bare lager en åpning. I tillegg skal en annen vegg rives mer eller mindre fullstendig, så jeg får åpnet inn til stua. Jeg er fysen på downlights på kjøkkenet, og hvitevarene (induksjonstopp, oppvaskmaskin, komfyr og mikrobølgeovn) skal være integrerte, muligens bortsett fra kjøleskapet. På kjøkkenet er det først og fremst prisen på arbeidet jeg må forvente å påkoste meg for rørlegger, elektriker og snekker som er interessant. Selve kjøkkenet er det lettere for meg selv å kalkulere. ... om noen har erfaringer med lignende prosjekter så hadde det vært kjekt å høre hvilken pris de fikk på de to forskjellige rommene. Resten av husets prosjekter har jeg forholdsvis god kontroll på, rent prismessig.Tar også imot tips fra snekkere, rørleggere og elektrikere med takk! Lenke til kommentar
aklla Skrevet 10. januar 2018 Del Skrevet 10. januar 2018 (endret) Vanskelig å si, men jeg gjorde noe lignende selv for noe år siden. Badet fikk jeg til forholdsvis billig og jeg gjorde alt snekkerarbeidet selv. Det var også ca samme størrelse og jobb ser det ut til, det kom på totalt 150k, men dette var med fliser. Flisene og jobben med de kom vel på ca 10-20k Snekkerjobben gjorde jeg selv. Kjøkkenet var nok hakket større enn ditt, tipper ca 12kvm. Det kom på 50k for kun skap, benkeplate, osv, uten hvitevarer og jobb. Jobben kom så vidt jeg husker på ca 15k om jeg skulle ha det, pluss hvitevarer for ca 20k, altså totalt 85k. Men så skal du jo få revet vegg, er det bærevegg? Du må jo ha nytt gulv eller finne på noe lurt der, det samme i taket og veggen der veggen du skal rive var. Har ingen formening om hva det koster. Dette blir jo ett veldig, veldig grovt estimat ut av det jeg fikk av pris på noe lignende, men det kan sikkert brukes som veiledende. Endret 10. januar 2018 av aklla Lenke til kommentar
North Pole Skrevet 10. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2018 (endret) Men så skal du jo få revet vegg, er det bærevegg? Du må jo ha nytt gulv eller finne på noe lurt der, det samme i taket og veggen der veggen du skal rive var. Har ingen formening om hva det koster. Er ikke bærevegg. Gulvet blir parkett, men har ekskludert det fra kjøkken-prisen, da dette uansett skal legges over hele huset. Takk for (foreløpig?) svar! Endret 10. januar 2018 av Amoralsk Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 10. januar 2018 Del Skrevet 10. januar 2018 Nå er det ikke helt dette du skal, men jeg pusset opp ett bad ved å kle det igjen med baderoms plater slik du skal, nytt dusjhjørne(dører og selve dusjen, ikke blandebatteri), nytt møbel, nytt toalett. Beholdt gulvet(belegg). Dette betalte vi vell rett i underkant av 15k i materialer og installerte selv(min far er snekker). Du må nok beregne å betale en god del for nytt gulv og elektrisk, men resten bør være mulig å få relativt billig slik du ser for deg løsningene. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 11. januar 2018 Del Skrevet 11. januar 2018 Det spørs kor mykje som skal gjerast, kor mykje du kan gjere sjølv, og størrelsen på romma. Men du bør nok budsjettere med opp mot 200k per rom. Det vil sjølvsagt være mulig å gjere det billegare, men det spørs også litt på kva type innredning du vil ha. Ein anna viktig ting som påvirkar prisen er om du skal gjere endringar i planløysninga eller ikkje. Dersom vask, toalett, oppvaskmaskin, osv skal stå på same plass som det har gjort før, så slepp du utgifter knytta til flytting av rør. Når du fyrst held på så meiner eg at du bør gå for gode kvalitetsløysningar, det kostar relativt sett lite ekstra, og du får mykje meir nytte ut av rommet, i tillegg vil godt oppussa bad og kjøkken gjere boligen lettare å selge (det er ikkje nødvendgvis at du kan selge boligen så mykje dyrare, men du får i alle fall solgt den fort om kjøkken og bad er i god stand). Om du skal gjere alt på billegaste måte så er det lett å ende opp med dårlige løysningar som du ikkje trives så godt med. Når det gjeld belysning på badet så vil eg på det sterkaste anbefale LED. LED gir godt lys, og utan å bli varmt. Enkelte meinar at varmen frå lampane ikkje spelar nokon rolle sidan badet skal være oppvarma likevell, men ofte er det slik at vanlige downlights med halogen sender all varmen oppover. Så ikkje berre er det slik at du ikkje får utnytta restvarmen, men du må også uroe deg for at det medfører ein brannfare med halogendownlights med mindre man er svært påpasselig med ha nok avstand frå himlinga og opp i taket, samt ikkje lar isolasjon, ledningar eller fuktsperre ligge inntil lysa som blir varme. Lenke til kommentar
Dapp47 Skrevet 11. januar 2018 Del Skrevet 11. januar 2018 Alt kommer ann på hvor dyrt det du kjøper er. Kjøkken kan du fint få ekstremt billig hvis du går for IKEA. Du trenger ikke være snekker for å montere dette selv om du vil spare 15-30.000. Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 11. januar 2018 Del Skrevet 11. januar 2018 Vil anta at du ikke kommer under 100'000 for badet. Støpe gulv med varmekabler i krever fagfolk dersom man ønsker papirer for arbeidet som gjøres. Husk at alt arbeid i våtrom bør kunne dokumenteres, det gjør det mye lettere ved fremtidig salg. Vegghengt toalett anbefales, da det ser bedre ut, og igjen noe man får mer igjen for ved salg. Endring av rørføringer for toalett kan øke kostnader noe. Vil anbefale å rive alt selv inn til reisverk, da får man lettere kontrollert eksisterende konstruksjoner i tilfelle det har vært gamle vannskader eller utette membraner fra 70-tallet. Sparer en del penger også. Kjøkken er ikke så mye hokuspokus. Husk at du mest sannsynlig må inn med en ny kurs, da induksjon krever vesentlig mer strøm enn hva som var vanlig tidligere. 20A er et absolutt minimum til platetopp, 25A kan være praktisk det også. Så bør det være 2-3 kurser til på 16A til oppvask, stekeovn, mikro og annet elektrisk utstyr på kjøkkenet. Kan anbefale popup-søyler eller vippestikk som ligger skjult i benkeplaten når de ikke brukes. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 11. januar 2018 Del Skrevet 11. januar 2018 (endret) Det er vanskeleg å anslå sidan prisen er avhengig av forskjellig. Det som utgjer det meste av prisen er ev. fagarbeidere og val av innredning. Jo meir du gjer sjølv, jo billegare blir det, men kan fort ta lengre tid og ikkje bli like bra,med mindre du er erfaren. Pris på kjøken kan du greit rekne deg fram til sjølv, der du har alt frå IKEA og Epoq til HTH og lengre opp. Du kan fint doble prisen på eit IKEA-kjøken òg ved å velje dyrare produkt. Kvitevarer kan koste alt frå 10k til 50k+. 200k per rom er eit greit utgangspunkt, men det kan fort variere med 100k begge veier. Eg har pussa opp kjøkenet sjølv (6 kvm) med Epoq, og kom nok over 100k, men det var med ganske dyre kvitevarer. Røyrleggar kosta litt òg, sjølv om eg ikkje flytta på noko. Fekk 50% på kjøkenet og 30% på kvitevarer. Sett opp eit rekneark og fyll inn etter som du finn ut fleire detaljar, og legg gjerne på litt ekstra til uforutsette ting, forbruksvarer, verktøy osv. Endret 11. januar 2018 av Zeph Lenke til kommentar
gravypressure Skrevet 11. januar 2018 Del Skrevet 11. januar 2018 Basert på mine erfaringer med håndverkere og utført arbeid de siste årene (både kjøkken og bad) vil jeg tippe du kan få tatt badet for ca 200.000, og kanskje kjøkkenet for 150.000. Da har du fått en god pris, tviler på du kommer så mye lavere. men som flere antyder er 200k pr rom et greit estimat. Da har du litt margin... Ellers vil jeg anbefale fliser på gulv og vegg på bad. Jeg tenkte også som deg, å legge gulvbelegg og bruke våtromsplater for å spare noen kroner. Dette er sikkert enklere for en amatør som skal fikse opp selv. Men veggplatene er dyre, og det ligger også litt arbeid i å montere dem. Du sparer rett og slett veldig lite på dette. Jeg fikk tilbud fra flere håndverkere på bad, både med plater/gulvbelegg og fliser. Forskjellen i pris var minimal, men du sitter igjen med et mye bedre inntrykk av å gå for fliser. Kvalitetsopplevelsen er enorm! Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 11. januar 2018 Del Skrevet 11. januar 2018 5m² på badet? Doen trenger minst 2m², servant og (under)skap er også på 2m². Dusj trenger minst 3,5m². Også vil du sikkert bevege på deg også, så regn med 2m² der. Er du sikker på at du har målt riktig? Jeg har hatt bad på 6m², og der var både servant og do i dusjen. Med 5m² kan du nok bare drømme om dusjkabinett og vegghengt do. Lenke til kommentar
Lindsay Skrevet 11. januar 2018 Del Skrevet 11. januar 2018 Vil anta at du ikke kommer under 100'000 for badet. Støpe gulv med varmekabler i krever fagfolk dersom man ønsker papirer for arbeidet som gjøres. Husk at alt arbeid i våtrom bør kunne dokumenteres, det gjør det mye lettere ved fremtidig salg. Vegghengt toalett anbefales, da det ser bedre ut, og igjen noe man får mer igjen for ved salg. Endring av rørføringer for toalett kan øke kostnader noe. Vil anbefale å rive alt selv inn til reisverk, da får man lettere kontrollert eksisterende konstruksjoner i tilfelle det har vært gamle vannskader eller utette membraner fra 70-tallet. Sparer en del penger også. Kjøkken er ikke så mye hokuspokus. Husk at du mest sannsynlig må inn med en ny kurs, da induksjon krever vesentlig mer strøm enn hva som var vanlig tidligere. 20A er et absolutt minimum til platetopp, 25A kan være praktisk det også. Så bør det være 2-3 kurser til på 16A til oppvask, stekeovn, mikro og annet elektrisk utstyr på kjøkkenet. Kan anbefale popup-søyler eller vippestikk som ligger skjult i benkeplaten når de ikke brukes. Nytt kjøkken (anlegg)krever komfyrvakt, men koster ikke skjorta. Men 3-4000 må en regne med selv om en har induksjon. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 11. januar 2018 Del Skrevet 11. januar 2018 5m² på badet? Doen trenger minst 2m², servant og (under)skap er også på 2m². Dusj trenger minst 3,5m². Også vil du sikkert bevege på deg også, så regn med 2m² der. Er du sikker på at du har målt riktig? Jeg har hatt bad på 6m², og der var både servant og do i dusjen. Med 5m² kan du nok bare drømme om dusjkabinett og vegghengt do. Tuller du nå? De fleste små leiligheter ligger på rundt 3-4 m2 på badet. Og er da fullt lovlige og funksjonelle, om enn ikke veldig romslige så duger det nå. Dusjkabinett er typisk på 90x90 cm, da tar det 1 m2. Vaskemaskin trenger litt plass, pluss vask og do. På 4-5 m2 er det veldig godt mulig å lage et fullt funksjonelt bad med plass til alle funksjoner. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 11. januar 2018 Del Skrevet 11. januar 2018 (endret) Badet jeg hadde før var på ca 4kvm. Hadde dusj, do, vask med over og underskap, tørkestang for håndklær, ett høyskap. Vaskemaskin hadde jeg nok fått problemer med å få plass til. Endret 12. januar 2018 av aklla 1 Lenke til kommentar
gravypressure Skrevet 12. januar 2018 Del Skrevet 12. januar 2018 (endret) Hiver meg på her. Mitt bad er i overkant av 8 m2, og inneholder både toalett, bidé, badekar, dusj, benk med vask og høyskap. I tillegg har jeg god plass til knagger på veggene og å bevege meg rundt på gulvet. Trekker jeg fra bidé (ubrukelig) og badekar kan jeg også kutte bort 3m2. Kan også legge til at badet i min forrige leilighet var på 6 m2. Da hadde jeg i tillegg vaskemaskin på badet, men ellers var det stort nok. Så 5 kvadrat er slett ikke urimelig for et fullt funksjonelt bad. Endret 12. januar 2018 av gravypressure Lenke til kommentar
Dapp47 Skrevet 12. januar 2018 Del Skrevet 12. januar 2018 Tror badet mitt er på ca 5kvm. Jeg har vegghengt do, servant, dusj, & vaskemaskin. Helt funksjonelt. Virker mye større om man har dusjvegger du kan slå inn. Lenke til kommentar
North Pole Skrevet 14. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2018 (endret) Veldig mye bra svar her, takk for det. Har fått tilbud på totalenterprise, og badet ser pr nu, med litt snekkerarbeid som jeg kan få gjort på egenhånd, ut til å komme på temmelig nøyaktig 200 000. Det er ikke skrevet i stein, litt avhenger av de LED-stripsene, som kan fordyre det med 15 000+. 5m² på badet? Doen trenger minst 2m², servant og (under)skap er også på 2m². Dusj trenger minst 3,5m². Også vil du sikkert bevege på deg også, så regn med 2m² der.Er du sikker på at du har målt riktig? Jeg har hatt bad på 6m², og der var både servant og do i dusjen. Med 5m² kan du nok bare drømme om dusjkabinett og vegghengt do. Det der er noen absurde påstander. Servant og underskap kan man enkelt regne ut fysisk kvadratmeterbruk på, et servantskap med 100 cm bredde og 45 cm dybde (temmelig standardisert) har en kvadratmeterbruk på 0,45 m2. Som det nevnes overfor her er også dusjhjørne, som jeg synes er en knall løsning i utgangspunktet, 90*90 cm, altså 0,81 m2. Når jeg i tillegg har vaskerom for hvitevarer så er det ingen tvil om at det er plass nok, selv om badet ikke nødvendigvis er stort av den grunn. ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Angående kjøkkenet så er jeg mest nysgjerrig på rør- og elektrikerprisen, da jeg har funnet en god løsning på innredningen. Regner med eksempelvis induksjonstopp vil være fordyrende? Noen som har hatt elektrikerarbeid på kjøkkenet de siste to årene som har fått pris fra totalarbeid elektriker og rørlegger, og som kan utdype litt hva som trakk prisen opp/ned? Endret 14. januar 2018 av Amoralsk Lenke til kommentar
kremt Skrevet 14. januar 2018 Del Skrevet 14. januar 2018 Det som koster mest er flytting av uttak for rør, vask, oppvaskmaskin, komfyr, avløp. Hvis det kan monteres igjen samme plass og rør bare brukes opp igjen blir det mye billigere. Du er nødt til å få tegnet et bilde av rommet som det er og ta med uttakene for vann og strøm. Deretter ser du hva du har lyst til å forandre og hvordan det kan gjøres i praksis. Jeg ville brukt et par timer på en interiør eller kjøkken konsulent, fortrinnsvis ikke hos de som selger kjøkken. Det er utrolig hvor mye smartere noen slike tenker enn en vanlig person med tanke på planløsning og praktisk bruk av rommet. Uansett hva du gjør er det nesten sikkert at du må trekke et par ekstra kurser for strøm. Ting på kjøkken i dag er mye mer oppdelt, og mange monterer f.eks stekeovn og dampovn. Dette trenger egen kurs på kjøkken i dag: -steketopp induksjon 25A med komfyrvakt -stekeovn 16A -dampovn 16A (veldig smart å ha hvis man har råd og plass, et flott apparat å ha) -oppvaskmaskin 16A Så har man en generell kurs også til resten av kjøkkenet, for lys og uttak på benk for tilfeldige apparater. Tenk også om du har lyst til å ha side-by-side kjøleskap, og evt om hvitevarer skal være innbygd. De fleste tar innbygd på alt, men side-by-side skap er ikke så populære når de er innbygd siden plassen blir mye mindre. Som du ser er det mye å vurdere, og jeg tror en konsulent vil kunne finne mye smartere løsninger enn du selv kan og lønne seg i det lange løp. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 14. januar 2018 Del Skrevet 14. januar 2018 Med 9m² kjøken veit eg ikkje om side-by-side-kjøleskap og to ovner er noko eg ville prioritert. Einig i at det er lurt å få hjelp til å teikne kjøken. På så lite areal, der vask, oppvask og platetopp gjerne blir der det gamle var, så er det grenser for kor mykje forskjellig ein kan finne på, men med gode løysingar kan du få både skapplass og luft. På eit lite kjøken synest eg det er viktig å ikkje fylle alt volum med skap og greier. Det er eit rom som blir mykje brukt. Ekstraservise og ting som blir brukt ein gong i året treng td. ikkje stå på kjøkenet til vanleg. Det er òg lurt å tenke på alt inventar og om du har bruk for det eller om du har ein del ting som et overflødig. Eg skulle gjerne hatt eit stort kjøken med masse plass, men akkurat no har eg 9m² og må tilpassa meg etter det. Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 14. januar 2018 Del Skrevet 14. januar 2018 LED-strips til 15k? Er ikke det absurd dyrt? Kan jo montere Philips Hue i hele huset for den summen... Hva slags produkter ser du på egentlig? Lenke til kommentar
Anderspr0 Skrevet 17. januar 2018 Del Skrevet 17. januar 2018 Jeg holder på å pusse opp huset jeg nylig har kjøpt, og er forholdsvis blank på hvilke priser jeg skal kunne forvente for de to største jobbene, kjøkken og bad. Badet: Huset er satt i stand på 70-tallet, og pga reglene for lån i Husbanken på den tida, så er toalett og baderom atskilt, men kun av en lettvegg. Den skal rives (noe jeg regner med jeg kan gjøre selv, men greit å late som om snekkerne gjør det for prisvurderingens skyld). Når den er revet, vil badet ende opp på rett i underkant av 5 m2. Jeg vil da også kle igjen den ene døra, naturlig nok. Jeg tar til takke med belegg på gulvet, med selvregulerende varmekabler som må legges under. På veggene går jeg for baderomsplater. Jeg er enda usikker på om jeg vil ha LED-strips eller vanlige downlights i taket, men det blir nok enten-eller der. Dushjørne skal kjøpes og settes opp, og servant med underskap, samt høyskap, må kjøpes. I tillegg blir dassen vegghengt. Utover det er jeg litt blank på hva som behøves, mest fordi jeg hverken er eller kommer til å bli hverken snekker, elektriker eller rørlegger. Men tror jeg dekte det meste nå. Kjøkkenet: Vil bli på cirka 9 m2. En vegg skal kles igjen, og det skal åpnes inn til kjøkkenet fra en annen vegg, der jeg IKKE monterer dør, men heller bare lager en åpning. I tillegg skal en annen vegg rives mer eller mindre fullstendig, så jeg får åpnet inn til stua. Jeg er fysen på downlights på kjøkkenet, og hvitevarene (induksjonstopp, oppvaskmaskin, komfyr og mikrobølgeovn) skal være integrerte, muligens bortsett fra kjøleskapet. På kjøkkenet er det først og fremst prisen på arbeidet jeg må forvente å påkoste meg for rørlegger, elektriker og snekker som er interessant. Selve kjøkkenet er det lettere for meg selv å kalkulere. ... om noen har erfaringer med lignende prosjekter så hadde det vært kjekt å høre hvilken pris de fikk på de to forskjellige rommene. Resten av husets prosjekter har jeg forholdsvis god kontroll på, rent prismessig.Tar også imot tips fra snekkere, rørleggere og elektrikere med takk! Mitt bad er 12m2, og renoverte det for 2 år siden. La ny avrettingsmasse med riktig fall, membran og fliser. Varmekablene var fra 1990 ble beholdt. Veggene rev jeg og la baderomsplater. Ny servant med høyskap fra Ikea. Samt nytt kabinett og toalett. Er snekker, og hadde ingen andre inn i huset. Ble totalt 35.000, komplett. Kjøkkenet er på ca 15 m2, kjøpte ett "brukt" kjøkken fra 2010 med alle hvitevarer for 10.000,- Kastet alle frontene, og kjøpte noen nye skuffer. Kjøpte 22mm MDF-plater som jeg kappet ut nye fronter og malte med tyntflytende gulvmaling. Ny benkeplate og fliser på vegger over skap. Totalt 16.000,- Skal du ha alt flunka nytt, medregn 150.000,- på bad og 60-120.000 på kjøkken, alt etter merke. Ikea-kjøkken holder i lange baner, og er mye enklere enn HTH ol. Mange skal på liv og død ha det dyreste kjøkkenet, fordi kvaliteten er så mye bedre. Bare tull, ved normal bruk. Monterte for ett par år siden baderomsinnredning, en servantseksjon med skuffer, 2 høyskap og med lysspeil. Prisen på denne innredningen var 90.000 fra leverandør. Dette er snobberi. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå