Tor Rasmussen Skrevet 10. januar 2018 Del Skrevet 10. januar 2018 (endret) Jeg skulle til Lefdal å kjøpe en Lenovo Ideapad 320S De var utsolgt, men jeg hevde Lefdals annonsegaranti; "Vi skaffer tilsvarende vare til samme pris".Han finner da en pc til meg som han sier er bedre, og jeg skal få den til samme pris.Men når jeg kjører en sammenligning, scorer hans forslag dårligere på de fleste av PC Mark sine scoringer.Han prøver seg først med at lavere poengsum i PC-Mark er bra, fordi det betyr "jo lavere tall, jo mindre tid bruker den på oppgavene = raskere pc".(Etter litt overbevisning viser jeg han at PC Mark sier "Jo høyere score, jo bedre ytelse").Han mener likevel sin anbefaling, PC til høyre, er bedre. Og det ser jo slik ut fra specs. Likevel, jeg skjønner ikke hvorfor den "bedre" pc-en scorer dårligere.Begge er identiske med tanke på minne, cpu, ram og ssd.Eneste forskjell er at den pc han anbefaler har dedikert skjermkort og vesentlig lengre batteritid.Likevel scorer den dårligere.Vennligs se følgende sammenligning. Jeg ville kjøpe den til venstre, han anbefaler den til høyre som erstatning, men jeg forstår ikke hvorfor den får DÅRLIGERE PC Mark score når den tross alt har et dedikert skjermkort i stedet for delt.Blir jeg lurt???https://www.elkjop.no/INTERSHOP/web/WFS/store-elkjop-Site/no_NO/-/NOK/ViewProductCompare-Start?products=LE81BN000SMX@store-elkjop|LE81BN0013MX@store-elkjop Hvis lenken ikke virker: Modellnavn Lenovo Ideapad 320S Lenovo Ideapad 320S Leverandørens ID 81BN000SMX 81BN0013MX Prosessor Produsent CPU Intel Intel Prosessortype Intel Core i5 Intel Core i5 Nummer i5-8250U i5-8250U Prosessorgenerasjon 8. gen 8. gen Antall prosessorkjerner 4 4 Hastighet (GHz) 1,60 1,60 Maksimal hastighet (GHz) 3,40 3,40 CPU Cache 6 MB 6 MB Prosessorteknologier Kaby Lake Rev Kaby Lake Rev Lagring og minne RAM-type DDR4 DDR4 RAM (GB) 8,00 8,00 Minnehastighet i MHz 2 400 2 400 RAM-spor (total) 1 1 RAM-spor (ledig) 0 0 Type lagring SSD SSD Type harddisk (1) SSD SSD Lagringskapasitet 256 GB 256 GB Total lagringskapasitet (GB) 256 256 Grafikk Arkitektur grafikkort Delt Dedikert Grafikkløsning (Produsent) Intel NVIDIA Grafikkløsning (Modell) Intel UHD Graphics 620 Nvidia GeForce 920MX Dedikert videominne 2 PCMark 10 PCMark 10 total score 3 354,00 2 936,00 PCMark 10 category Produce Produce PCMark 10 Essentials score 6 767 7 020 PCMark 10 Productivity score 5 872 4 991 PCMark 10 Digital Content Creation score 2 577 1 960 Video playback hours 5,73 10,27 Endret 10. januar 2018 av Tor Rasmussen Lenke til kommentar
Styrmann Smisk Skrevet 10. januar 2018 Del Skrevet 10. januar 2018 Gå for den til 8995. Ikke se deg blind på syntetiske tester som PC Mark, de stemmer ikke alltid med den virkelige verden Lenke til kommentar
Deltiden Skrevet 10. januar 2018 Del Skrevet 10. januar 2018 SSD-hastighet kan også påvirke resultatet her, men som Joker over meg: Ikke følg disse summene slavisk, bruk de som en pekepinn Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 10. januar 2018 Del Skrevet 10. januar 2018 Begge skjermkortene suger balle uansett så den saken er jo grei 1 Lenke til kommentar
Tor Rasmussen Skrevet 10. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2018 Takker for svar begge to.Jeg synes bare det er så rart at noen av test-delene avviker med ca 20%.Har ikke helt greie på slikt, men hvis dere mener den anbefalte 13MX er en like god pc, så stoler jeg på dere.Han i butikken var det etter hvert vanskelig å stole på etter som han påstod at lavere score i PC-Mark = raskere pc.Var et par andre momenter han blingset på også, som gjorde meg usikker på hva som var bullshit og hva som var fakta i følge han. Lenke til kommentar
Tor Rasmussen Skrevet 10. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2018 Begge skjermkortene suger balle uansett så den saken er jo grei Ok. Men skal jeg tolke det slik at ene pc-en må dele av sine 8GB ram over til skjermkortet, hvor av den andre tilbyr alle 8GB til cpu-en alene? Og kan det være at det skjermkortet med delt minne faktisk er bedre enn det skjermkortet med dedikert minne, og derfor så "taper" den maskinen i PC Mark? Lenke til kommentar
gulpetter Skrevet 10. januar 2018 Del Skrevet 10. januar 2018 Det ser ut for meg som at det er vesentlig betre battertikapasitet på maskina til høgre, og det er gull verdt. Lenke til kommentar
Tor Rasmussen Skrevet 10. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2018 Det ser ut for meg som at det er vesentlig betre battertikapasitet på maskina til høgre, og det er gull verdt. Ja, den har 3 celler vs 2 celler til venstre. Men skønner ikke at 1 celle ekstra skal gi dobbel batteritid. Og vekten på de to pc-ene er helt den samme??? Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 10. januar 2018 Del Skrevet 10. januar 2018 Begge skjermkortene suger balle uansett så den saken er jo grei Ok. Men skal jeg tolke det slik at ene pc-en må dele av sine 8GB ram over til skjermkortet, hvor av den andre tilbyr alle 8GB til cpu-en alene? Og kan det være at det skjermkortet med delt minne faktisk er bedre enn det skjermkortet med dedikert minne, og derfor så "taper" den maskinen i PC Mark? Under normal drift vil det være den integrerte grafikkprosessoren fra Intel som brukes på begge modellene, rett og slett fordi et dedikert skjermkort sluker batteri med en gang det tas i bruk. Et Geforce 920MX er nok noe bedre enn et integrert Intel UHD 620, men forskjellen i ytelse er relativt liten. Hvis jeg skulle tippe, så kommer resultatsforskjellene i PCMark av at målingene ikke er riktige, eventuelt en svakhet i kjøling eller strømforsyning. Verdt å merke at det er andre spesifikasjonsfeil på sidene til Elkjøp, 2-celle-batteriet som finnes på Idepad 320S (14") er på 30 Wh, mens 3-celle-batteriet er på 52.5Wh. Det ser ut som om du går fra et 30 Wh-batteri til et 52.5Wh-batteri, og det er ærlig talt vesentlig mer interessant for en student enn om det er en dedikert GPU i maskinen. 1 Lenke til kommentar
mcduck0 Skrevet 11. januar 2018 Del Skrevet 11. januar 2018 (endret) Var selv på Lefdal i dag og fikk samme tilbud som deg. Gikk selvfølgelig for det. Bedre batteri og bedre GPU. Hvorfor PCMark scorer dårligere på den er et mysterium.. Vil nesten tro de bommet litt her... evt at PCMark testet på Intel 620 i stedet for Nvidia 920mx (Erstattningsmodellen kommer med begge). Endret 11. januar 2018 av mcduck0 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 11. januar 2018 Del Skrevet 11. januar 2018 https://technical.city/en/video/GeForce-920MX-vs-HD-Graphics-620 Scoren kan forklares hvis specsa på 920MX er de laveste og Intel UHD 620 er de høyeste Memory type 920MX DDR3, GDDR5 -- 620 DDR3/DDR4Maximum RAM amount 920MX 2 GB -- 620 System SharedMemory bus width 920MX 64 Bit -- 620 64/128 Bit Tvleir på at scoren på Futuremark er feil hvis det er DDR3 64 bit VS DDR4 128 bit. At minnet er delt på 620 betyr ikke nødvendigvis mye. Lenke til kommentar
Tor Rasmussen Skrevet 11. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2018 (endret) Var selv på Lefdal i dag og fikk samme tilbud som deg. Gikk selvfølgelig for det. Bedre batteri og bedre GPU. Hvorfor PCMark scorer dårligere på den er et mysterium.. Vil nesten tro de bommet litt her... evt at PCMark testet på Intel 620 i stedet for Nvidia 920mx (Erstattningsmodellen kommer med begge). Men er GPU-en bedre? Når jeg kjører sammenligning på den, så scorer den en del dårligere. Ser også at den dedikerte GPU-en kom i Q2 2016, hvorav den integrerte kom i Q2 2017. Altså er den dedikerte en del "eldre teknologi" også. https://www.videocardbenchmark.net/compare.php?cmp%5B%5D=3805&cmp%5B%5D=3520 Uansett. Ser de pc-ene gikk raskt unna på Lefdal. 13MX var nede i 4.995,- Black Friday, og noen har fått kjøpe den som prismatch til 4.695,- i disse dager. Var 5+ på lager i morges, var mindre enn 5 på lager i lunsjen og ser nå den er utsolgt. Endret 11. januar 2018 av Tor Rasmussen Lenke til kommentar
mcduck0 Skrevet 11. januar 2018 Del Skrevet 11. januar 2018 Nvidia GPUen er mye bedre til spilling ja (på papiret og i tester (Se div tester på youtube)). Uansett, du gir ikke opp noe for 81BN0013MX kommer med både Intel UHD Graphics 620 OG Nvidia GForce 920mx. Skulle et spill kjøre raskere på 620 er det bare å deaktivere 920mx for det spillet. Disse laptoppene er som regel satt opp til å bruke Intel grafikk hele tiden, med unntak av tyngre oppgaver (f.eks spilling). Var selv på Lefdal i dag og fikk samme tilbud som deg. Gikk selvfølgelig for det. Bedre batteri og bedre GPU. Hvorfor PCMark scorer dårligere på den er et mysterium.. Vil nesten tro de bommet litt her... evt at PCMark testet på Intel 620 i stedet for Nvidia 920mx (Erstattningsmodellen kommer med begge). Men er GPU-en bedre?Når jeg kjører sammenligning på den, så scorer den en del dårligere.Ser også at den dedikerte GPU-en kom i Q2 2016, hvorav den integrerte kom i Q2 2017.Altså er den dedikerte en del "eldre teknologi" også. https://www.videocardbenchmark.net/compare.php?cmp%5B%5D=3805&cmp%5B%5D=3520 Uansett. Ser de pc-ene gikk raskt unna på Lefdal.13MX var nede i 4.995,- Black Friday, og noen har fått kjøpe den som prismatch til 4.695,- i disse dager.Var 5+ på lager i morges, var mindre enn 5 på lager i lunsjen og ser nå den er utsolgt. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå