Gå til innhold

Har invitert Hyperloop til Norge: - De anser Norden som et veldig interessant marked


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Det er enkelt fortalt et hurtigtog som går i mer enn 1000 kilometer i timen gjennom en vakuumtunnel med svært lite luftmotstand."

 

Dette kan jo likne på rørpostsystemer som man hadde i noen bedrifter tidligere.

Kanskje dette kunne bygges som et system ( samtidig  med jerbaneutbygginger?) der post og mindre pakker kunne sendes raskt til andre landsdeler og mellom byer?

Lenke til kommentar

"Prisen er estimert å være rundt 150 milliarder kroner."

 

Ikke nett småpenger det er snakk om, så mulighetene er store for å rote bort enorme summer dersom staten skal være delaktig.

Selvsagt er folkene bak ideen interessert i å selge, og det er nok ikke flust av investorer.

Når MDG-folk står bak er det nok vi bilister som skal pålegges ekstra avgifter for å teste ut noe som trolig aldri blir en realitet, men kollektivtransport skal vi ha koste hva det koste vil.

Hele opplegget med Hyperloop virker nokså håpløst etter min mening.

Hvordan tenker en seg stoppesteder, eller er det kun frakt mellom to endestasjoner det er snakk om?

Hvordan er kravene til kurver når farten er 1000 km/s?

Forstår det slik at det er laget en testbane i USA, men ser lite fakta omkring resultatene.

Hvilken fart har de klart å få kapselen opp i?

Hva er prisen for å lage vakuum og hvor store pumper må en har for å lage nok trykk til å få en kapsel opp i 1000 km/s.

Hadde vært interessant med noe mer fakta og ikke bare store vyer.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Er sikkerheten god nok? Regner med at hele partiapparatet til MDG stiller opp som beta-testere av de første kapslene. Vinn-vinn.

 

Ellers kunne man kanskje gjort en innsats for å rydde opp i sløve NSB/Jernbaneverket slik at man fikk et attraktivt og kostnadseffektivt togtilbud. Gjøre det vi har så bra som mulig før man begynner på science-fiction ideene.

Endret av uname -l
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er sikkerheten god nok?

Tja, vi har da klart å gjøre det relativt trygt å sende digre metallrør opp i skyene. Hvorfor skulle det ikke være ganske så trygt å sende kapsler gjennom noen rør på bakken?

 

Sikkerheten er naturligvis noe som må vurderes og planlegges underveis.

Endret av hekomo
  • Liker 2
Lenke til kommentar

"Prisen er estimert å være rundt 150 milliarder kroner."

 

Ikke nett småpenger det er snakk om, så mulighetene er store for å rote bort enorme summer dersom staten skal være delaktig.

Selvsagt er folkene bak ideen interessert i å selge, og det er nok ikke flust av investorer.

Når MDG-folk står bak er det nok vi bilister som skal pålegges ekstra avgifter for å teste ut noe som trolig aldri blir en realitet, men kollektivtransport skal vi ha koste hva det koste vil.

Hele opplegget med Hyperloop virker nokså håpløst etter min mening.

Hvordan tenker en seg stoppesteder, eller er det kun frakt mellom to endestasjoner det er snakk om?

Hvordan er kravene til kurver når farten er 1000 km/s?

Forstår det slik at det er laget en testbane i USA, men ser lite fakta omkring resultatene.

Hvilken fart har de klart å få kapselen opp i?

Hva er prisen for å lage vakuum og hvor store pumper må en har for å lage nok trykk til å få en kapsel opp i 1000 km/s.

Hadde vært interessant med noe mer fakta og ikke bare store vyer.

Testanlegget er i en flat ørken i USA. Selv om det fungerer bra der, så betyr det ikke at de fungerer bra i Norge. Det er litt annerledes terreng mellom Oslo og Bergen for å si det slik.

 

Ellers er de vel positive til alle som har masse penger og har tenkt å gjøre det skikkelig. Det betyr ikke at vi burde gjøre det. For Hyperloop folka så har det lite å si om det faktisk fungerer her eller ikke, de er nok bare glade om folk vil bruke masse penger på å hjelpe dem å teste teknologien sin. 

 

Jeg ser ikke hvordan Norge derimot får så mye ut av det? Virker nå åpenbart at de som tjener mest på det er folka i USA.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg sliter med å se hvordan de skal kunne få et 50 mil langt rør under vakuum med kapsler inni til å bli en sikker transportmåte.

Ekspansjonsskjøter blir det ganske mange av for å ta unna for utvidelse og krymping av materialene.

Hva med sikkerheten i et system under vakuum med mennesker ombord i 1000km/t om det blir brudd i røret og luft strømmer inn.

Er røret sterkt nok til å holde formen under vakuum om det blir utsatt for mekanisk belastning utenfra?

Også har vi hele prosessen med å vakuumsette stasjonsområder før og etter av og påstignimg som er en prosess som tar tid og energi.

Lenke til kommentar

Tja... hvor mange hundre, eventuelt tusen, kilometer med vakuumtunnel er det tiltenkt å bygge og drifte da?

 

Det finnes jo erfaringstall på vakuumtunneller i en noe mindre skala allerede. Det er jo bare å se på LIGO prosjektet som bruker 2 stk lengder på 4km med vakuumrør.

 

https://www.ligo.caltech.edu/page/what-is-ligo

 

Hyperloop må jo bygges i enda større skala, med enda mer utstyr for å opprettholde vakuum.

 

Så er det jo spørsmålet om sikkerhet.

 

Hva skjer hvis passasjervognen av en eller annen grunn, eksempelvis tap av vakuum, stanser før den kommer frem? Da sitter er man jo bokstavlig talt 'fanget' inni en hermetisk boks som igjen er fanget inni ett forseglet rør.

 

Har man ikke klaustrofobi fra før så får man det garantert da.

Lenke til kommentar

Så, man kaster penger inn i dette prosjektet.

 

Hva får man igjen? Litt kjapt tog med veldig lav kapasitet. Og man må fortsette å mate penger inn i dette, for det betaler ikke seg selv.

Dette blir nok transport for de aller rikeste, men tror de har det mer bekvemt i sine privatfly.

GRATULERER med en ubrukelig tube.

 

Å bygge dette er hvertfall ikke miljøvennlig.

Endret av Edgelord
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så, man kaster penger inn i dette prosjektet.

 

Hva får man igjen? Litt kjapt tog med veldig lav kapasitet. Og man må fortsette å mate penger inn i dette, for det betaler ikke seg selv.

Dette blir nok transport for de aller rikeste, men tror de har det mer bekvemt i sine privatfly.

GRATULERER med en ubrukelig tube.

 

Å bygge dette er hvertfall ikke miljøvennlig.

 

Hovedgrunnen til at jernbanen er så treig her i landet er jo fordi den snirkler seg forbi hver eneste melkeplattform langs hele kysten fra Stavanger til Oslo.

 

Skal man først bygge en rett linje mellom øst/vest så bruk traseen til å legge ny hovedvei og mag-lev tog :) Da kortes jo reisetiden ned i form av at det er mye kortere avstand å reise (mer eller mindre direkte luftlinje) samt mulighet for både tungtransport og godstog (i form av mag-lev) som kan operere langs samme ruten.

 

Å lage en slik trase mellom øst/vest og kaste bort potensialet for trafikkflyt og godstransport på en lav-kapasitets hyperloop, uansett hvor sci-fi og fancy den er, ville jo vært tragisk.

Lenke til kommentar

Jeg sliter med å se hvordan de skal kunne få et 50 mil langt rør under vakuum med kapsler inni til å bli en sikker transportmåte.

Ekspansjonsskjøter blir det ganske mange av for å ta unna for utvidelse og krymping av materialene.

Hva med sikkerheten i et system under vakuum med mennesker ombord i 1000km/t om det blir brudd i røret og luft strømmer inn.

Er røret sterkt nok til å holde formen under vakuum om det blir utsatt for mekanisk belastning utenfra?

https://youtu.be/UpWeU2fvFGs

Også har vi hele prosessen med å vakuumsette stasjonsområder før og etter av og påstignimg som er en prosess som tar tid og energi.

 

Sikkert derfor de IKKE skal ha vakuum.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg sliter med å se hvordan de skal kunne få et 50 mil langt rør under vakuum med kapsler inni til å bli en sikker transportmåte.

Ekspansjonsskjøter blir det ganske mange av for å ta unna for utvidelse og krymping av materialene.

Hva med sikkerheten i et system under vakuum med mennesker ombord i 1000km/t om det blir brudd i røret og luft strømmer inn.

Er røret sterkt nok til å holde formen under vakuum om det blir utsatt for mekanisk belastning utenfra?

Også har vi hele prosessen med å vakuumsette stasjonsområder før og etter av og påstignimg som er en prosess som tar tid og energi.

Sikkert derfor de IKKE skal ha vakuum.

 

Så da investerer man i en lang meningsløs tunnel og et mag-lev tog, teknologi som ikke er særlig nyskapende?

Lenke til kommentar

"Looper-hype har svært lave driftskostnader, og har nesten ikke strømutgifter" Så då krever det ikkje energi å opprettholde tilnærma vakuum i et rør stort nok til å sende et romskip gjennom mellom Stockholm og Helsinki.. Kjekt med nye ting, men det her ser ut som en hype.

Lenke til kommentar

 

Er røret sterkt nok til å holde formen under vakuum om det blir utsatt for mekanisk belastning utenfra?

 

 

Noe sier meg at man gjerne har tenkt på selvsagte utfordringer som dette....

 

AtW

De har nok tengt på det og er nok også et av momentene som avgjør om det er økonomisk å bygge i det hele tatt.

Foreløpig er hyperloop kun to 1,2km lange rør i USA der ikke de helt store hastighetene er oppnådd.

Lenke til kommentar

Noen av kommentarene her er jo helt håpløst farget, særlig når man vi generelt vet så lite teknisk om spesifikasjonene her..

- Det er tenkt at det skal brukes low pressure (altså ikke vakuum) satt til 1mBar. Forskjellen i tilført energi for å skape vakuum mot low pressure er jo enorm.
- Det er ikke et Maglev, men er tenkt å bruke vifter/luftpumper som dytter luft under toget (altså skal virke som luftputer, samtidig som en aksellerator/deaksellerator)
- I tillegg prater folk her som om hele røret konstant er trykksatt, mens ingen egentlig vet om hvordan "kompartmentaliseringen" blir (om i det hele tatt).. Kanskje derfor også "kontrollsystemer fra Norge" er en fin ting her, da det finnes gode automasjonssystemer som kan kontrollere dette.

Edit: Skriveleif

Endret av daniel_984
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...