geir__hk Skrevet 10. januar 2018 Del Skrevet 10. januar 2018 Fikk like etter nyår installert nytt stereoanlegg i bilen, noe som inkluderte ny spiller, ny takantenne og arbeidet med montering. Monteringsarbeidet alene kostet 2000 kroner. Grunnen til at jeg valgte å betale et firma for monteringa var simpelthen at jeg ikke ønsket å ta risikoen ved å demontere innvendig i bilen - løper kjempestor risiko pga kan ikke se hvordan panelene skal åpnes - og det eksisterer heller ikke noen dokumentasjon/videoer på nettet som beskriver hvordan panelene skal åpnes for tilgang. Etterhvert som nedbør, vegarbeid, etc har gjort veien i nærområdet mer humpete så har jeg oppdaget at ved kjøring på ujevnt underlag er "ristinga" fra ledningene inne i kanalene veldig forstyrrende. Før jobben ble gjort eksisterte det ikke tilsvarende ulyder ved kjøring på ujevnt underlag. Anlegget fungerer forøvrig ellers som det skal, men denne "ristelyden" fra løse ledninger er ikke til å holde ut i lengda (medgir at andre kan selvsagt ha helt andre oppfatninger under tilsvarende omstendigheter). Spørsmålet mitt er da: gjør dette at jeg kan a en sak mot det lokale håndtverkerfirmaet som utførte arbeidet? Bør jeg som bileier kunne forvente at et håndtverkerfirma som trekker ledninger leverer høyere kvalitet på arbeidet med trekking av ledninger? Om ikke, så må jeg jo likevel demontere deler av interiøret og lage enellerannen løsning på problemet - tenker lim (noe ala tekstil-lim men som tåler store variasjoner i temperatur og fukt) og at jeg får tak i noe av gummi så jeg kan lage avstands-stykker elns. Og da med denne risikoen for å øvelegge et panel, eller at panelet er festet på en sånn måte og med (gud forby) feste-klipps som MÅ skiftes ut hver gang et panel tas av og settes på igjen (slik som med luftefilteret i motorrommet). Bilen er forresten en eldre Nissan T30 X-trail. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 10. januar 2018 Del Skrevet 10. januar 2018 (endret) Ledningene skal teipes med en filt-teip/tøy-teip. Bestilte slik selv for å bruke når jeg monterer selv. Endret 10. januar 2018 av sedsberg Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 10. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2018 Takk. Hvordan er det normalt utført? Tapes ledningene direkte mot chassis, eller skal det ligge noe imellom? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 10. januar 2018 Del Skrevet 10. januar 2018 Det tapes rundt ledningene. Man kan også selvsagt tape ledningene fast i hva enn man vil feste det til. Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 10. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2018 Men å tape rundt ledningene uten å avstive mot chassis elns tenker jeg vil kunne føre til vibrasjoner på ujevnt underlag, selv om om det er tapen som "dirrer og berører" chassis istedet for selve ledninga. Noen tanker om rettigheter overfor håndtverker mhp spørsmål i første posten? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 10. januar 2018 Del Skrevet 10. januar 2018 Det er teknikken bl.a. BMW, Audi og mange andre produsenter bruker. Det, samt forankring i paneler, chassis etc. Men bare et par runder med slik tape burde være nok til å dempe det meste av vibrering. Det blir da tøy mot plast/metall i stedet for plast mot plast/metall. Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 10. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2018 ok, høres forsåvidt greit ut. Men om jeg skulle lykkes med å ta opp panelet (antar ledningene går langs høyre side av frontrute ettersom lyden kommer fra den retninga) så vil jeg jo gjøre det så bra som mulig med de midlene jeg klarer å skaffe til rådighet. Men det er jo en annen ting. Faktum er at jeg ikke vet hvordan panelet skal tas bort uten at noe blir ødelagt. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 10. januar 2018 Del Skrevet 10. januar 2018 Søk på google eller youtube. Du finner ofte guider eller videoer. F.eks. "Nissan X trail panel removal". Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 11. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2018 nei finner ikke noe relevant på nettet. Videoene som ligger ute på nettet omhandler stort sett kun om det som allerede er åpenbart - slik som åpning av panelene til dørene etc. Dette var også en av årsakene til at jeg valgte å betale for tjenesten. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 11. januar 2018 Del Skrevet 11. januar 2018 Panelet på A stolpen er veldig lett å ta av/på. Ligger en airbag bak der som enkelt skal kunne utløses så panelet sitter veldig lett. Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 11. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2018 Alt er lett når man kan/har gjort det før. Er det bare å rykke den ut, eller er det noen spor/mothaker jeg bør kjenne til? Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 12. januar 2018 Del Skrevet 12. januar 2018 Hør med de som gjorde jobben og forklar de problemet Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 12. januar 2018 Del Skrevet 12. januar 2018 På alle biler jeg har hatt den av på så er det bare å rykke den ut. Untatt Pickups som har håndtak der som må skrues av.Koble av batteriet i en 10 minutter først om du er redd for airbagen. Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 13. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2018 Ok, takk for svar. Da får jeg se om jeg får røska den ut. Lenke til kommentar
NoBo Skrevet 13. januar 2018 Del Skrevet 13. januar 2018 Kjenner ikke Nissans patenter men på f.eks. (enkelte) VW må man fjerne dekselet hvor det står ‘Airbag’ og skru ut en skrue som sitter under. Først da kan man fjerne panelet uten å ødelegge noe. Ville ha hørt med firmaet som gjorde jobben i utgangspunktet. Syns egentlig at du burde kunne reklamert og fått de til å utbedre problemet. Men synsing og hva du reelt sett kan få de til å gjøre er jo ikke det samme... Det minste de burde få til er å fortelle deg hvordan man kommer til. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå