aklla Skrevet 23. januar 2018 Del Skrevet 23. januar 2018 Hva har det å si om lyspærene er hele i en bolig der alt innvendig må rives? Det samme gjelder strømmen. All strøm innvendig må rives og byttes. Derfor blir du ikke tatt seriøst. Det virker som om du tror bygget kan males, bytte lyspærer og legge nytt gulv så er det i tipp topp stand. Mens man egentlig bør være glad om noen av bærebjelkene kan beholdes etter alt innvendig er fjernet.. Ang skjulte feil, haugevis. Se heller motsatt, alt er feil men kanskje du finner noe helt som er skjult 5 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 23. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2018 (endret) Hva vet du om det? Er strømanlegget så dårlig det ikke klarer LED lys på 10 watt en gang? Liksom selv 0.75 mm klarer 400 watt fint. Men greit å ha litt mere å gå på. Tror selv 60 watt pærer vil gå men kanskje ikke varmeovn eller noe over 400 watt. Den delen må vertfall byttes ut. Ellers bør strømanlegget sjekkes over av elektrikker. Godt mulig det er slik at det må være jording også i taklampa. Er vel lovverket etter 2000 tallet som krever det? Man kunne brukt belysning men det er ikke det saken handler om. Det jeg mener jeg ikke blir tatt seriøst er man får ikke svar hvor dårlig stand det er. Blir som å selge veteranbil fra 1970 som har ligget i vann lenge og bilselgeren sier den koster 40 000 kr og kan pusses opp men de sier ikke hvor mye det vil koste. Bilselgeren vil ikke vaske setene en gang. Man hadde da sett på en annen bil hvis det ikke var andre alternativer. Ellers må man vurdere pruting eller la være. Nå er jeg ikke eletrikker men tror gamle smeltesikringer kanskje får problemer med LED lys vertfall dimmere, eller induksjonsovn det kan fort kortslutte sikringene i tide\utide hva tror dere? Slik er det å blande gammelt og nytt. Endret 23. januar 2018 av LMH1 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 23. januar 2018 Del Skrevet 23. januar 2018 Man må anta det er så dårlig, alt annet er en bonus. Det er derfor husets verdi er satt til kr 0,- Det er tomten som har en verdi. 2 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 23. januar 2018 Del Skrevet 23. januar 2018 Den som kjøper tomten vil mest sansynlig bli pliktig til å pusse opp huset, så da har det ikke noe å si hvordan det ser ut og hva som virker En rusten holk fra 70-tallet kan være verdt mye, men det vil koste å sette den i stand, men dette huset er verdt 0,-, men kan bli verdt noe om pusset opp, men ytterst tvilsomt på grunn av belliggenhet (Støy) 1 Lenke til kommentar
Triarii Skrevet 23. januar 2018 Del Skrevet 23. januar 2018 Hva vet du om det? Er strømanlegget så dårlig det ikke klarer LED lys på 10 watt en gang? Liksom selv 0.75 mm klarer 400 watt fint. Men greit å ha litt mere å gå på. Tror selv 60 watt pærer vil gå men kanskje ikke varmeovn eller noe over 400 watt. Den delen må vertfall byttes ut. Ellers bør strømanlegget sjekkes over av elektrikker. Godt mulig det er slik at det må være jording også i taklampa. Er vel lovverket etter 2000 tallet som krever det? Det er ikke sånn det fungerer. Det er ikke det at gammelt nødvendigvis er dårlig fordi det er underdimensjonert. Her er ledningsisolasjonen smuldret opp og ledninger korrodert i stykker pga vær og vind. Har ikke så mye å si om du har en LED-pære på 10W eller varmeovn på 2000W, ved en kortslutning så blir det fryktelig varmt uansett. Sannsynligvis så er treverket her så fuktig og råttent at det ikke tar fyr med en gang, men det er uansett en brannfelle og derfor gir det ikke mening og ikke trekke om alt elektrisk når du uansett totalrenoverer. BTW så brukes det normalt foroverskråstrek (/) ikke \ som "eller". 3 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 23. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2018 (endret) En rusten holk fra 70-tallet kan være verdt mye, men det vil koste å sette den i stand, men dette huset er verdt 0,-, men kan bli verdt noe om pusset opp, men ytterst tvilsomt på grunn av belliggenhet (Støy) Hvorfor er en veteranbil verdt mye? Fordi det finnes folk som interiser seg for det som er villig å gi mere en verdien for å kjøpe seg status? En nyoppusset amrikaner f.eks Cadillac Sixty Special er like mye verdt som tesla model 3? Selv tenker jeg det er veldig rart. Hadde sagt model 3 er dobbelt så bra eller mere. For jeg mener tesla model 3 har flere funksjoner en cadillac. Det er ikke sånn det fungerer. Det er ikke det at gammelt nødvendigvis er dårlig fordi det er underdimensjonert. Her er ledningsisolasjonen smuldret opp og ledninger korrodert i stykker pga vær og vind. Ja men slikt ser man vel da det er mest åpen system, det inni veggene så sant det ikke er mus der? Burde man anta er bra, men man vet ikke hadde vi vist det var is i veggen vet vi kabelene er råttent. Fordi da er veggen råttent også. Det vet vi som ikke er elektrikkere. For er kabelene fra 1970 og var billigere, vet vi de må byttes. Godt mulig på 1970 tallet var det vanlig å bruke lavspenningskabel 12 volt eller ligdene på smeltesikringer, der jeg er litt usikker hva som var vanlig. Godt mulig det var ikke forbudt på den tiden kanskje ikke anbefalt. Men kan være kabelene er nyere en det. Eller kabelene er issolerte som tåler litt mere. Endret 23. januar 2018 av LMH1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 23. januar 2018 Del Skrevet 23. januar 2018 Jeg har ikke så mye kunnskap om veteranbiler, men det "vraket" til 40k kan selges for 1 million, etter mye arbeid, tid og penger brukt 1 Lenke til kommentar
Triarii Skrevet 23. januar 2018 Del Skrevet 23. januar 2018 Ja men slikt ser man vel da det er mest åpen system, det inni veggene så sant det ikke er mus der? Burde man anta er bra, men man vet ikke hadde vi vist det var is i veggen vet vi kabelene er råttent. Fordi da er veggen råttent også. Det vet vi som ikke er elektrikkere. For er kabelene fra 1970 og var billigere, vet vi de må byttes. Godt mulig på 1970 tallet var det vanlig å bruke lavspenningskabel 12 volt eller ligdene på smeltesikringer, der jeg er litt usikker hva som var vanlig. Godt mulig det var ikke forbudt på den tiden kanskje ikke anbefalt. Men kan være kabelene er nyere en det. Eller kabelene er issolerte som tåler litt mere. Hvis vi fortsatt snakker om samme hus, så er ikke det fra 1970. Har du indikasjoner på at elektrisk anlegg er fra 1970? I så gamle hus er anlegget typisk et lappeteppe av flere generasjoner, gjerne både skjult og åpent. Kabler skjult i vegg ligger gjerne i rør, så mus er ikke det jeg ville vært mest redd for. Er usikker på hva du mener med 12V. Det har aldri vært vanlig å bruke 12V-kabler på 220V-anlegg hvis det var det du lurte på. 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 23. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2018 (endret) Tenker på det elektiske anlegget. Det var strøm fra 1940 men det var veldig dyrt, http://v1.steinkjerkunnskapsportal.no/egge/getimg.php?imgid=1624&breddelimit=380&filen=byahalla1624.jpg http://oslobilder.no/BAR/A-10070/Ua/0001/024?query=%22Ukjent%22&page=190&count=37794&search_context=1&pos=18216 Sier seg selv det er gammelt ja. Så du tenker på det var tynne\dårlig issolerte kabeler på den tiden er nok å bøye kabelen frem og tilbake så blir det brudd i plasten? For du ser på den ovnen ledningen har bare 1 lag plast. Typisk samme type som 12\24 volt kabel bruker med 2 ledninger istedenfor 1 med dobbel issolering. Endret 23. januar 2018 av LMH1 Lenke til kommentar
Triarii Skrevet 23. januar 2018 Del Skrevet 23. januar 2018 Tenker på det elektiske anlegget. Det var strøm fra 1940 men det var veldig dyrt, http://v1.steinkjerkunnskapsportal.no/egge/getimg.php?imgid=1624&breddelimit=380&filen=byahalla1624.jpg http://oslobilder.no/BAR/A-10070/Ua/0001/024?query=%22Ukjent%22&page=190&count=37794&search_context=1&pos=18216 Sier seg selv det er gammelt ja. Så du tenker på det var tynne\dårlig issolerte kabeler på den tiden er nok å bøye kabelen frem og tilbake så blir det brudd i plasten? For du ser på den ovnen ledningen har bare 1 lag plast. Typisk samme type som 12\24 volt kabel bruker med 2 ledninger istedenfor 1 med dobbel issolering. Anlegg eldre enn 1960 har typisk ikke plast i det hele tatt. De er gjerne innkapslet i spunnet stoff eller vulkaniserte. Det har ikke så mye å si. Etter 100 år, derav mange i utfordrende forhold, vil nok et moderne elektrisk anlegg vært i dårlig stand. Melka smaker ikke godt et år etter siste forbruksdag, uavhengig om den kom i pappkartong eller på glassflaske. Skjønner ikke helt hva du vil fram til, et hus som er i dårlig stand er i dårlig stand. Uansett hvor mye du diskuterer fram og tilbake så finner du ikke en magic bullet som gjør at du kan lage gull av gråstein. Det eneste som hjelper er masse hardt arbeid og enda mer penger. Du kan spare noe penger mot hardt arbeid ved å ta vare på noe gammelt, men da skal du virkelig virkelig vite hva du gjør. Hvis du kjøper den rønna og gjør den jobben som skal til for å få den beboelig, men tar vare på det elektriske anlegget. Så skjer 1 av 2: 1. Det brenner ned. 2. Du får aldri solgt det fordi ingen vil ta i det med ildtang. 3 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 23. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2018 (endret) Du får aldri solgt det fordi ingen vil ta i det med ildtang. Det vet man ikke, hvis den blir solgt over prisantydning får man solgt. Usikker hvis huset er vernet\fredet om man får bøter hvis huset brenner ned? Er det slik det er? For tomten er sikkert verdt 1 millon kr eller mere. Jeg tror bare å male huset\ sette inn vinduer kan få huset å være vært 100 000 kr ekstra bare på inntrykket? Folk ser ofte på utsende først, ser huset dårlig ut og mye søppel faller verdien fort. Hadde huset blitt solgt for 1 million kr med tomten, vet vi den hadde blitt solgt for 1.5 eller 2 milioner kr hvis huset så penere ut. Men det jeg også vet er hvis huset særlig med mye snø hadde knekket sammen, er det ikke håp. Den boligen her hadde ikke tålt en vinter den ville rast som en fyrstikeske ved en del snø. Man kan jo frykte hvis den boligen ikke blir solgt, faller den sammen, usikker da på fredigen av boligen forsvinner hvis boligen ikke er mulig å pusse opp, om den er i 1000 biter. For da er det umulig å reparere den. Slik bolig er også verdt 0 kr da den må rives, den andre boligen er det kanskje håp for men det er på kanten av isen for å si det slik. I vestefall kan det bli ekstremt dyrt. Endret 23. januar 2018 av LMH1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 12. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2018 (endret) De ville nok bare følge med på hva som skjedde med tomten og kanskje noen av de legger inn bud på 1,- Siste bud er vel 1.35 million kr så er du som tuller. Ganske idiotisk folk betaler så mye for noe så gammelt. Er dårlig informasjon om boligen også. Er gått 2 måned-er for boligselgeren sjekket ut det med vann\strøm og slikt. Begynner å lure om det er rike folk eller bedrifter som betaler så mye. For boliger i den standarden burde falle verdi 500 kr dagen på grunn av fuktskader etc. Blir jo som å ha pcen utendørs om vinteren også selge den etterpå. Håper de som kjøper går på en smell, for er ganske idototer mener jeg. Hvis jeg skulle vurdert det hadde det gått under takst. Endret 12. mars 2018 av LMH1 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 12. mars 2018 Del Skrevet 12. mars 2018 Man går ikke på en smell når man kjøper slikt 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 12. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2018 (endret) Man går ikke på en smell når man kjøper slikt Hvorfor ikke? Tror du neste kjøper vil betale like mye eller mere for samme bolig? Husk det koster penger å selge boligen igjen også. Des fortere man får solgt des billigere blir det, samtidig man kan risikere å få lavere bud. så markedet kan gi langt lavere bud hvis interessen er liten. For jeg blir veldig irritert hvis den boligen går for over 2 millioner kr for det er jo lurt at eiendomsmegler venter lengst mulig å selge eller godta budet for å være sikker på det er siste. Men usikker selv hvor lenge bud er gyldig, om hvis eiendomsmegler venter 1 måned å godta måtte det tas forbehold om. For jeg kjenner lite til budrunder. Så jeg mener man kan gå på smell der, særlig hvis boligen er dårlig stand en det vises på bilder, for boligselgeren tar jo forbehold om feil og mangler. Derfor mener jeg kjøper har god grunn å gi bud under takst. Men hvis den boligen blir pusset opp kunne den blitt solgt for 5-6 millioner kr i dagens marked. Usikker på hva boligen ville solgt for hvis man droppet eiendomsmegler og kun solgte den gjennom finn som privatperson eller er det ikke lov? Endret 12. mars 2018 av LMH1 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 12. mars 2018 Del Skrevet 12. mars 2018 (endret) Fordi det er ingen overaskelser, det er møkk tvers igjennom og dette vet kjøper.. Overaskelsene er evt at noe er bedre enn forventet. Bud er gyldige til fristen budgiver setter har gått ut. Endret 12. mars 2018 av aklla 3 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 12. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2018 Men la oss ta et eksempel: Hvis noen betaler 50 000 kr for en slik bil betyr det er den er verdt så mye? Eller er det fordi folk er idioter? Selv om folk er villig å betale over takst betyr det ikke boligen er verdt så mye, er jo eiendomsmegler som tar feil eller folk er villig å betale mere en verdien i så fall da. Hadde bilselgeren sagt 10 000 kr må personen se det som bonus hvis folk betaler mere. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 12. mars 2018 Del Skrevet 12. mars 2018 Boligen er verdt så mye som folk er villig til å betale. Verken mer eller mindre. 2 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 12. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2018 (endret) Så du tror hvis noen kjøper denne for å pusse den opp for å selge igjen de faktisk kan tjene penger på det? Jeg mener man skal være veldig flink og garantert tape penger. Særlig de som klarer å pusse bilen etter 1 år: De som kjøper en slik bil under til 400 000 kr er idoter mener jeg. Særlig hvis det de vet bilen var så dårlig som bildet over. Endret 12. mars 2018 av LMH1 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 12. mars 2018 Del Skrevet 12. mars 2018 Det spørs hva folk er villige til å betale etter den er pusset opp og hvor mye de har pusset opp for. De kan tjene en formue eller tape en formue, eller gå i 0, eller alt i mellom 3 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 12. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2018 (endret) Men hvor mange i oslo\bærum har råd til å betale 5 millioner kr for en bolig eller mere? Folk flest har ikke så god råd verfall ikke folk som er under 40 år. De har tydligvis tatt opp store lån, hvorfor ville de over 60 kjøpe bolig i så dårlig stand de hadde heller kjøpt borettslag\sameie i så fall. Du ser jo den. Folk som er rike har vel ikke tid å pusse opp, må vel leie inn folk. Tror ikke lotto milionære kjøper bolig i så dårlig stand selvfølgelig kan de gjøre det. Men sannsynlighet er liten. Så jeg tror bedrifter kanskje eller staten? Endret 12. mars 2018 av LMH1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå