Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Hvorfor selger folk boliger som må rives?


Anbefalte innlegg

Tid er det bare å sette av til, ta fri fra jobb. Gjøre prioriteringer pris er heller vanskelig, men uansett spør jeg for lære mere.

Har gitt opp å kjøpe det huset men det betyr ikke jeg ikke vil kjøpe hus som må pusses opp, bare å lete videre, og bruke tid på å forbedre meg til oppusing av noe annet. Noe som vertfall har fungere tak\vegger kun insiden og utsiden som må pusses opp.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men ja ser det som et problem når man ikke finner drill som er egnet.

 

Usikker på hva. Det han står på heter. Det er mulighet nr 2 man tror det er dyrere en lift.

 

Hvis du ikke finner en egnet drill så bør du ikke ta på deg et totalrennoveringsprosjekt. Hvis du ikke vet at det han står på heter stilase så bør du ikke ta på deg et rennoveringsprosjekt.

 

Tingene du spør om viser at du ikke har kunnskap nok til å gjøre en brøkdel av hva som trengs. Bare verktøy og utstyr vil koste deg mange titalls tusen.

 

Jeg tror ikke at noen her inne mener noe vondt selv om kommentarene kan høres krasse ut. Når vi sier at du ikke bør kjøpe dette huset så vil vi bare forhindre at du, som nevnt tidligere, prøver å sminke en gris og ender opp blakk som en også.

 

Det var et verneverdig bygg her i byen som ble pusset opp og bare vinduene kostet rundt 20.000,- pr. stykk pga. målene og at stilen måtte være riktig. Personen som pusset opp måtte også få egne tillatelser til nesten alt fordi det etter kravene måtte være "slik og slik", altså et hav av søknader som måtte sendes og godkjennes.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Mtp elendig beliggenhet er det ikke sikkert det går. Og tomten er så vidt jeg forstår delt ut over området og ikke samlet.

Altså ubrukelig for utbyggere også..

 

"Tomten er en kupert naturtomt med mye vegitasjon. Areal er ca. 1.562 m2, fordelt på forskjellige områder i reguleringsplanen. "

Endret av aklla
Lenke til kommentar

At vi skal gidde å diskutere det huset forstår jeg ikke.

 

Men har kommet noe lengere å finne egnet drill.

Var på jula i dag, https://www.jula.no/search/?query=ryobi%20borskrutrekker

Fant ut at den kan kjøpes med bedre lader\batteri eneste det ikke er kjent merkevare.

Så usikker på den er nok bedre en AEG og bosch synd det koster fort 3500 kr med best lader\batteri og drill.

Men det er nok beste man får på jula til den prisklassen? Usikker på om jeg bør kjøpe brukt, vertfall ikke batteri.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Så du tror sinnasnekkeren (otto robsahm) kunne kjøpt noe slikt til byggeprosjekter?

Ikke kun til hobbybruk?

Det som er litt irriterende den ikke kan kobles til strøm direkte og hvis man skal borre i mur bør man ha slagbor ellers funger den andre fint til treverk.

 

For fikk vite de gir kun 3 års garanti\reklamasjonsrett da det normalt gir 2 år reklamasjonstid på driller.

Men kjøper man en drill til 300 kr og den går i stykker ved tøff bruk gjelder ikke reklamasjonsrett\garanti.

 

Normaltsett er det vel slikt er ting beregnet å vare i 5 år gis det 5 års reklamasjonsrett.

Så usikker her om man kan forvente med loven den varer i 5 år eller jula vil være vanskelige? Eller gjelder det kun drillen? Batteriet gir ingen garanti på kapasitetstap eller ladesykluser de vil ikke anbefale å lade den over 500 ganger. Ellers må kjøpe nytt batteri.

 

For er det noe jeg vet om jula er de vanskelige på retur og reklamasjon de prøver å gi dårligs vilkår som mulig, hjelper lite med åpenkjøp hvis det kun gjelder hvis produktet ikke har vært brukt. Clasohlson og biltema kan man teste produktet og returnere det uten problem. For jeg gidder ikke å ta saken til domstol hvis de prøver å være useriøse blir heller til jeg ikke kjøper det eller handler et annet sted. Så er kun jula kortet som er fordel med jula.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Ryobi er helt greit. Skal du ha en slagbormaskin må du kjøpe det. Kombi funker dårlig. Se an hva du skal bruke det til, og kjøp deretter. Skal du bruke det masse, kjøp noe bra som har god kapasitet. Skal du gjøre mindre hobbyprosjekter nå og da, kjøp billig.

 

Mine favoritter er blå Bosch,Hitachi og milwaukee.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja selgerne sa Bosch og Hitachi var alternativene nå haster det ikke foreløpig.

Kunne virkelig ønske

Ny teknologi skal doble kapasiteten til dagens batterier Tar opp kampen med litiumion.

Blir standard på alt, for det er slik med batteriene på driller man må ta de ut eller lades de ut etter 1 måned lite bruk.

Om man minst må lade det 1 gang i året ellers kan batterikapasiteten falle dramatisk.

 

Ganske ferskvare batterier blir fort verdiløse.

Har en gammel clasohlsondrill til 300 kr som er en del år gammel:

 

Article number 18-3146 Drill/Driver

 

Da er en på biltema til 500 kr mye bedre, men batteriet er dårlig må lade flere timer og holder kun 15 minutter nå.

 

Eller må man gå for:Bosch GSR 18-2-LI Plus Professional drill

eller dyrere hvis man skal pusse opp hus? Men det blir fort 5000 kr i så fall.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Så du tror sinnasnekkeren (otto robsahm) kunne kjøpt noe slikt til byggeprosjekter?

Ikke kun til hobbybruk?

Det som er litt irriterende den ikke kan kobles til strøm direkte og hvis man skal borre i mur bør man ha slagbor ellers funger den andre fint til treverk.

Den er fin til hobby-bruk, har en god del fra Ryobi selv, etter min mening ett helt greit merke. Men proffe bruker så klart profft utstyr til en helt annen pris.

 

 

For fikk vite de gir kun 3 års garanti\reklamasjonsrett da det normalt gir 2 år reklamasjonstid på driller.

Men kjøper man en drill til 300 kr og den går i stykker ved tøff bruk gjelder ikke reklamasjonsrett\garanti.

 

For er det noe jeg vet om jula er de vanskelige på retur og reklamasjon de prøver å gi dårligs vilkår som mulig, hjelper lite med åpenkjøp hvis det kun gjelder hvis produktet ikke har vært brukt. Clasohlson og biltema kan man teste produktet og returnere det uten problem. For jeg gidder ikke å ta saken til domstol hvis de prøver å være useriøse blir heller til jeg ikke kjøper det eller handler et annet sted. Så er kun jula kortet som er fordel med jula.

Selv har jeg aldri hatt noe problem med å returnere på Jula. At de faktisk lar deg returnere noe ubrukt er langt mer enn hva loven gir deg når du kjøper i vanlig butikk og ikke på nett.

Du har ikke noe krav til å returnere noe du har kjøpt i butikk, at de gir deg lov er god service.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Men jeg har problemet også med garanti, hvis en lyspære går i stykker etter 1-2 dager vil ikke jula ta det på garanti selv om det er halogen eller LED lys, da de mener jeg har skylden. Uten de vil bevise det og mener det er lite sansynlig osram har produksjonsfeil eller andre lyspærer fra kina typtisk led lys. Antakelig har jeg brukt den ute eller gjort noe feil vært litt uforsiktig og bevegt på lyspæren under bruk etc, derfor vil de ikke ta det på garanti og de anbefaler jeg kjøper produkter et annet sted eller kjøper ny vare selv. Ganske dårlig kundebehandling egentlig. Hadde også problemer med radiostyrt klokke som var helt håpløst å bruke var vanskelig å få dekning innendørs de mener det ikke er noe feil på produktet, man kan ikke forvente jula produkter er noe særlig liksom? Merkelig kundeservice spør du meg.

 

Men biltema\clasohlson har jeg aldri hatt noe problemer med her, de pleier som regel å være greie selv om det er under tvil. Fleste butikker vil kreve kvittering ved reklamasjon\returrett. Selv om det er samme person man snakker med.

 

Så du mener man må gå for :Bosch GSR 18-2-LI Plus Professional drill eller bedre?

Usikker på batterilevetiden der, er vel kanskje største problemet. Om Ryobi er bedre der men bosch drillen kan man ha 5 år reklamasjonsrett på? Byggmax\maxbo kunne jeg vurdert også.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Butikkene vil vise til:

https://www.bosch-professional.com/no/no/service/garanti/

http://www.hitachi-powertools.no/service/garanti

https://no.ryobitools.eu/faqs-18/

 

Anbefaler nok sikker å ta direkte kontakt med produsent ellers vil repasjon ta ekstra lang tid.

Ut over dette er det produsenten som må ta ansvar. Beregnet reprasjonstid er 3-4 måneder.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

For private så er det 5 års reklamasjon, uansett pris (på drill, ikke nødvendigvis på batterier)

 

Har "kjøpt" mange varmepistoler på Biltema, men de gikk som regel i stykker etter noen måneder

Nå bruker vi noe annet, så de ikke trenger å byttes så ofte

Det stemmer jo så klart, men om man kjøper en billig-drill og bruker den langt ut over den bruken det er ment til så har man gjerne ikke garanti fordi man overbelaster de.

Det er jo skjeldent noe stort problem, men kjøper man drill på Nille og begynner å kjernebore med den så kan man neppe kreve at det tas på reklamasjonen når den ryker...

Lenke til kommentar

At vi skal gidde å diskutere det huset forstår jeg ikke.

 

Men har kommet noe lengere å finne egnet drill.

Var på jula i dag, https://www.jula.no/search/?query=ryobi%20borskrutrekker

Fant ut at den kan kjøpes med bedre lader\batteri eneste det ikke er kjent merkevare.

Så usikker på den er nok bedre en AEG og bosch synd det koster fort 3500 kr med best lader\batteri og drill.

Men det er nok beste man får på jula til den prisklassen? Usikker på om jeg bør kjøpe brukt, vertfall ikke batteri.

 

Du opprettet vel denne tråden nettopp med tanke på å diskutere dette huset, gjorde du ikke? Mulig du får bedre hjelp hvis du lager en egen "drill" tråd i kjøpshjelp eller andre passende fora.

 

Når det gjelder drill, så er min klare oppfatning at jo dyrere jo bedre, både når det gjelder kvalitet på selve drillen og batteri. Dette "best tools" skvipet og andre sånne generiske billigmerker hadde jeg holdt meg langt unna hvis du tenker drive med renovering. Har selv god erfaring med Bosch, AEG og Makita. Makita batteridrillen jeg kjøpte for 6-7 år siden klarer jeg rett og slett ikke ta knekken på, den maskina og batteriet er helt rått. Ellers er det vel også mange andre trygge merker uten at jeg har erfaring med de selv, som Dewalt, Milwaukee, Metabo og kanskje Ryobi?

 

Anbefaler også minst 2 batterier hvis du skal jobbe mye, da har man hele tiden et ferskt batteri tilgjengelig. Ingenting er mer irriterende enn å måtte vente på lading.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Men du sier ikke noe om hva som er best? Merkevare eller billig kina produkter?

Ryobi er vel kanskje best med tanke på valgfrihet på lader\batteri, men usikker på byggkvaliteten er bedre på AEG og Bosch?

Noen tester på dette? Eller har noen hatt flere over lengere tid?

For jeg syns biltema drillene er gode på alt annet en batteri.

Syns styrken på Bosch til 1500 kr var dårlig når jeg prøvde den på jula biltema har kraftigere driller til 500 kr.

Men nå vet jeg ikke hvor tomt batteriet er der, om styrken blir svakere om batteriet er nesten tomt.

 

Nå er det kun hurtigtest jeg gjorde men inntrykket gjøre at biltema har bedre driller til bedre pris.

Men battteriet er dårlig generielt, batteriet koster 300 kr men er verdt 100 kr hvis man kan si det.

 

Fikk ikke testet Ryobi fordi de hadde ikke demo produkt på den fremme.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Skal du totalrenovere et falleferdig hus tror jeg du har andre bekymringer du bør tenke på først, før du begynner å lage en problemstilling om hva som er best av AEG og Bosch. Du kommer aldri til å få til å totalrenovere et hus på egenhånd så jeg skjønner egentlig ikke hvorfor du kaster bort din egen og andres tid på dette.

Lenke til kommentar

At vi skal gidde å diskutere det huset forstår jeg ikke.

 

Men har kommet noe lengere å finne egnet drill.

Var på jula i dag, https://www.jula.no/search/?query=ryobi%20borskrutrekker

Fant ut at den kan kjøpes med bedre lader\batteri eneste det ikke er kjent merkevare.

Så usikker på den er nok bedre en AEG og bosch synd det koster fort 3500 kr med best lader\batteri og drill.

Men det er nok beste man får på jula til den prisklassen? Usikker på om jeg bør kjøpe brukt, vertfall ikke batteri.

 

Tråden er jo om nettopp dette huset og oppussing så jeg skjønner ikke hva annet man skal diskutere her.

 

Ryobi er et kjent og stort merke og de har veldig bra produkter. Problemet er at det er "mellomklasse" og ikke ment for tung bruk 12 timer om dagen alle dager. Det er en grunn til at bedrifter kjøper verktøy som koster mange ganger mer enn verktøyet på Biltema og Jula, det er ikke fordi det ikke er verdt pengene for å si det slik.

 

Brukte elektriske verktøy ville jeg vært forsiktig med å handle brukt da det er slitasjedeler og man vet aldri hvordan de har blitt brukt. F.eks. chucken på en drill er ikke voldsomt vanskelig å ødelegge, eller brenne motoren. Selv om drillen ikke er død og den virker på et par skruer, liten sjekk, så vil den ikke funke når man belaster den skikkelig.

 

Jeg har selv brent motorer og ødelagt chucker på mellomklasse driller ved hard'ish belastning, men en skikkelig proffmaskin har jeg til gode å klare å ødelegge selv med vesentlig større belastning.

 

Å handle inn skikkelig verktøy når man skal pusse opp et helt hus mer eller mindre 100% er en investering og vel verdt pengene.

 

Forresten så anbefaler jeg ikke batteridrill til større prosjekter, tråddriller er mye bedre selv i billigklassen. Har en til 200,- med tråd og den drar fletta av Ryobien min de gangene jeg trenger litt mer kraft + at man slipper masse batterier for å kunne holde på konstant.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...