Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Spørsmål ang fakturering og fradrag ENK

jonbjorn

Anbefalte innlegg

Hei!

Har nylig startet et enkeltmannsforetak da jeg tenker og jobbe litt og leie meg ut i friperiodene.

Er ny på dette å har ikke den store kunnskapen innen økonomi så håper ikke spørmålene mine er for dumme :)

1.Blir vel så jeg muligens skal kjøpe og vidreselge litt varer/matriell innen det jeg holder på med, så da lurer jeg litt på hvordan jeg skal gjøre det mtp fakturering av dette? Må det føres inn i regnskapet faktura jeg får fra grossist jeg kjøper? Må jeg skatte for hele beløpet av varen jeg fakturerer vidre?

2.Jeg har et verksted/garasje. er det mulig å få skattefradrag for at jeg bruker dette i næringen?

3.Visst jeg tjener feks 25000kr ila året her, men investerer for 35000kr, vil jeg da slippe unna skatt? Er en del utstyr jeg må ha i oppstartfasen og regner med jeg kommer til å gå i minus de første 2år på det 

4. Er det slik at visst jeg investerer i utstyr som koster under 15000kr så får jeg avskrive hele beløpet på inntekten ift skatt? visst jeg tjener 25000kr så kjøper jeg meg feks en vibroplate til 14500 så blir det kun 10500kr jeg må skatte av?

Mvh

Jon

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1: Du skatter av eventuell fortjeneste (påslag), altså utgiftsfører innkjøpet og inntektsfører salget. Kjøper du for 100 og selger for 110 skatter du av 10kr.

2: I prinsippet ja, om verkstedet/garasjen brukes mer enn 50% i næringen, og altså mindre til privat bruk, så kan du avskrive inntil 4% av verdien årlig. Dette er komplisert, og jeg tror ikke jeg skal gå nærmere inn på det...

3: Ja, i det skisserte tilfellet med 10.000 i underskudd vil du faktisk få fradrag for dette i annen inntekt enn næringsinntekt, altså lønn/kapitalinntekter. Men du kan ikke gå med underskudd i evigheter, da vil det fort regnes som ikke fradragsberettiget hobby. Noen år i en oppstartfase er likevel innenfor, så lenge næringen ellers egner seg til å gå med overskudd på sikt.

4: Ja, det er korrekt oppfattet. For utstyr som koster mer, så kan du avskrive (inntil) en viss prosentsats av verdien årlig. Som nevnt under spørsmål 2, så er denne 4% for bygninger, og 20% for maskiner. Har du kjøpt en maskin til 20.000 må den altså føres opp som en eiendel, og verdien reduseres (avskrives/utgiftsføres) med 20% av 20.000=4.000kr første året, 20% av 16.000 neste år, og restverdien avskrives i sin helhet når verdien er kommet under 15.000. Merk imidlertid at det er verdien av alle maskinene du har i samme saldogruppe som må komme under 15.000 for at restverdien skal kunne avskrives i sin helhet.

Lenke til kommentar

1: Du skatter av eventuell fortjeneste (påslag), altså utgiftsfører innkjøpet og inntektsfører salget. Kjøper du for 100 og selger for 110 skatter du av 10kr.

2: I prinsippet ja, om verkstedet/garasjen brukes mer enn 50% i næringen, og altså mindre til privat bruk, så kan du avskrive inntil 4% av verdien årlig. Dette er komplisert, og jeg tror ikke jeg skal gå nærmere inn på det...

3: Ja, i det skisserte tilfellet med 10.000 i underskudd vil du faktisk få fradrag for dette i annen inntekt enn næringsinntekt, altså lønn/kapitalinntekter. Men du kan ikke gå med underskudd i evigheter, da vil det fort regnes som ikke fradragsberettiget hobby. Noen år i en oppstartfase er likevel innenfor, så lenge næringen ellers egner seg til å gå med overskudd på sikt.

4: Ja, det er korrekt oppfattet. For utstyr som koster mer, så kan du avskrive (inntil) en viss prosentsats av verdien årlig. Som nevnt under spørsmål 2, så er denne 4% for bygninger, og 20% for maskiner. Har du kjøpt en maskin til 20.000 må den altså føres opp som en eiendel, og verdien reduseres (avskrives/utgiftsføres) med 20% av 20.000=4.000kr første året, 20% av 16.000 neste år, og restverdien avskrives i sin helhet når verdien er kommet under 15.000. Merk imidlertid at det er verdien av alle maskinene du har i samme saldogruppe som må komme under 15.000 for at restverdien skal kunne avskrives i sin helhet.

Takk for godt og utfyllende svar!

1. Vil omsetningen bli hele beløpet av dette da i tilfelle? 

4. Visst jeg tar opp et lån på 200.000kr til en traktor blir den ført opp som eiendel selv om den er belånt?

Lenke til kommentar

1) Ja, omsetningen er hele beløpet, altså 110kr.

2) Ja, men gjelda kommer da naturligvis også inn i regnskapet som gjeld, så formuesmessig blir det rett. Avskrivninger i regnskapet, altså reduksjon av verdien, og avdrag på lånet er to sider av samme sak (men er ikke nødvendigvis like høye hele tiden...); det første er kun en regnskapsmessig utgift på papiret, det siste en reell utgift som må betales.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...