Psykake Skrevet 10. januar 2018 Del Skrevet 10. januar 2018 (endret) Hei, Min PC ble bygget i 2014. Nylig sluttet pumpen i vannkjølingen å fungere (ANTEC KUHLER H2O 650 LIQUID COOLING S-1150) og jeg gikk i dag til innkjøp av en ny. Siden maskinen begynner å dra på årene ville jeg ikke legge så altfor mye penger i en mulig fiks, så jeg endte opp med å kjøpe denne: Cooler Master MasterLiquid Lite 120 https://www.komplett.no/product/919701/datautstyr/pc-komponenter/vifterkjoelingvannkjoeling/cpu-vannkjoeling/cooler-master-masterliquid-lite-120?offerId=KOMPLETT-310-919701 Jeg har aldri byttet en slik komponent før og lurer på om jeg må demontere alt fra hovedkortet og ta det ut av maskinen før jeg installererer det nye? Endret 10. januar 2018 av Psykake Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 10. januar 2018 Del Skrevet 10. januar 2018 Fjern den gamle kjøleren, sett på den nye Det er normalt fire skruer eller en form for festebrakett som sikrer vannblokken til prosessor, det pleier å være rimelig enkelt å ta av og på.For best resultat kan du rense cpu med isopropanol, f.eks. kondensfjerner som du får kjøpt på blant annet bensinstasjoner, og påføre ny kjølepasta.Det følger sikkert med kjølepasta med kjøleren din, hvis ikke har den er thermal pad så du kan bare plassere hele blokken rett på cpu og feste den.Husk å stramme eventuelle skruer i kryss, altså først én skruer og deretter skruen på andre siden av diagonalen. 2 Lenke til kommentar
Psykake Skrevet 10. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2018 Fjern den gamle kjøleren, sett på den nye Det er normalt fire skruer eller en form for festebrakett som sikrer vannblokken til prosessor, det pleier å være rimelig enkelt å ta av og på. For best resultat kan du rense cpu med isopropanol, f.eks. kondensfjerner som du får kjøpt på blant annet bensinstasjoner, og påføre ny kjølepasta. Det følger sikkert med kjølepasta med kjøleren din, hvis ikke har den er thermal pad så du kan bare plassere hele blokken rett på cpu og feste den. Husk å stramme eventuelle skruer i kryss, altså først én skruer og deretter skruen på andre siden av diagonalen. Ok. Da gjør jeg det. Takk. Lenke til kommentar
MrMidget Skrevet 11. januar 2018 Del Skrevet 11. januar 2018 Hvor viktig er det egentlig å ta gammel pasta av med isopropanol? Selv har jeg bare tørket over med tørkepapir (som ikke flasser) for å fjerne alt Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 11. januar 2018 Del Skrevet 11. januar 2018 Gammel pasta blir leireliknende etterhvert og slutter å funke som den skal. Når du tar av gammal kjøler så vil pastaen være litt "herdet" selv om den er relativt ny og det fører til at kontakten mellom kjøler og CPU blir dårligere. Hvis kontakten er dårlig så mister man veldig mye kjøleeffekt . Alltid bytt pasta ved demontering eller bytte av kjøler. Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 11. januar 2018 Del Skrevet 11. januar 2018 Hvor viktig er det egentlig å ta gammel pasta av med isopropanol? Selv har jeg bare tørket over med tørkepapir (som ikke flasser) for å fjerne alt Du kan gjøre rent med vann også, eller bruke gamle kjølepastaen om igjen. Sålenge det er god kontakt mellom flatene går det greit. Gammel kjølepasta kan tørke ut og lage dårlige kontakt og føre til overoppheting / nedklokking. Lenke til kommentar
Psykake Skrevet 12. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2018 Installerte ny vannkjøler i går. Tilbake til 25 grader idle. Livet er godt Tusen takk for hjelp alle sammen, Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå