NTB - digi Skrevet 10. januar 2018 Del Skrevet 10. januar 2018 Norwegian må bytte motorer på 21 Dreamliner-fly Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 10. januar 2018 Del Skrevet 10. januar 2018 En kan doble den regningen, de må ha bytte motorer til service. Dette er iallefall normalt oss lufthansa. Ser aldri for meg at norwegian lar flyene stå under service. Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen Skrevet 10. januar 2018 Del Skrevet 10. januar 2018 Denne artikkelen er ikke verdt papiret den står på. Det er blitt observert korrosjonsskader mye tidligere enn ventet på blader på mellomtrykksturbinen. Disse bladene blir byttet ut med mer bestandige blader. Rolls Royce har i følge Wikipedia (se Trent 1000) i 2017 hatt en utgift på $ 50 millioner på alle Trent 1000 motorer som er levert så langt, altså ca 6% av det som er erstatning til Norwegian alene i følge artikkelen. Min konklusjon er at enten så er denne NTB-artikkelen hinsides alle realiteter, eller så er Wikipedia helt på viddene. Jeg tror det første. Artikkelen motsier seg selv også. Leverandøren vil betale for nye motorer til alle Norwegians 21 fly (320 mill x 21 = 6,8 milliader). På den annen side skal Norwegian (som planlagt) skifte til Trent 1000 TEN motorer (som ikke har problemet) til 13 fly. Skal Rolls Royce også betale for planlagt skifte til motorer som gir ca 3-4% lavere forbruk? Naturligvis ikke! Skal Norwegian få nye motorer gratis fra Rolls Royce som skal erstatte flere år gamle motorer til åtte fly? Naturligvis ikke! Kan TU's desk lese en artikkel med et minimum med kritisk sans? Jeg vil ikke her også konkludere med naturligvis ikke, men jeg undres! 1 Lenke til kommentar
4ZOOWZKB Skrevet 10. januar 2018 Del Skrevet 10. januar 2018 Tipper at Rolls-Royce selv eier alle motorene. Ganske vanlig at flyselskapene leaser motorene som er underlagt en service avtale med motorleverandørene. Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen Skrevet 10. januar 2018 Del Skrevet 10. januar 2018 Tipper at Rolls-Royce selv eier alle motorene. Ganske vanlig at flyselskapene leaser motorene som er underlagt en service avtale med motorleverandørene. Er det å bytte blader på ett (av tre) turbintrinn det samme som å skrape en motor? Det er jo det som påstås i artikkelen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå