Gå til innhold

Norwegian må bytte motorer på 21 Dreamliner-fly


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Denne artikkelen er ikke verdt papiret den står på. Det er blitt observert korrosjonsskader mye tidligere enn ventet på blader på mellomtrykksturbinen. Disse bladene blir byttet ut med mer bestandige blader. Rolls Royce har i følge Wikipedia (se Trent 1000) i 2017 hatt en utgift på $ 50 millioner på alle Trent 1000 motorer som er levert så langt, altså ca 6% av det som er erstatning til Norwegian alene i følge artikkelen.

 

Min konklusjon er at enten så er denne NTB-artikkelen hinsides alle realiteter, eller så er Wikipedia helt på viddene. Jeg tror det første.

 

Artikkelen motsier seg selv også. Leverandøren vil betale for nye motorer til alle Norwegians 21 fly (320 mill x 21 = 6,8 milliader). På den annen side skal Norwegian (som planlagt) skifte til Trent 1000 TEN motorer (som ikke har problemet) til 13 fly. Skal Rolls Royce også betale for planlagt skifte til motorer som gir ca 3-4% lavere forbruk? Naturligvis ikke! Skal Norwegian få nye motorer gratis fra Rolls Royce som skal erstatte flere år gamle motorer til åtte fly? Naturligvis ikke!

 

Kan TU's desk lese en artikkel med et minimum med kritisk sans? Jeg vil ikke her også konkludere med naturligvis ikke, men jeg undres!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...