steinjarle Skrevet 9. januar 2018 Del Skrevet 9. januar 2018 Ble vist frem på CES-messen.Kias elektriske Niro får rekkevidde på nivå med Opel Ampera-e Lenke til kommentar
Ourasi Skrevet 9. januar 2018 Del Skrevet 9. januar 2018 Jisses hvor lei jeg er av snakk om alle nye og kommende elbiler med akseptabel rekkevidde, for så å lese at dette er flere år frem i tid før man faktisk kan få nøklene til en.. Hadde jeg hatt råd, så ville jeg kjøpt en Tesla med 75-100kw batteri, og bedt resten av gjengen å dra til et visst kaldt sted med alt preiket om vapor-elbiler.. Dagens elbiler man faktisk kan kjøpe og få innenfor normal ventetid med akseptabel rekkevidde og egnet som eneste bil, er kun Tesla S-X, dessverre. 300-350k alternativene, er pr. nå kun egnet som nr. 2 biler.. 6 Lenke til kommentar
gl1p1 Skrevet 9. januar 2018 Del Skrevet 9. januar 2018 El-biler med reel rekkevidde på opp mot 20 mil fungerer bra som bil nr.1 for folk flest. Men mange vil nok trenge en nr.2 bil på bensin/diesel til ferier, tilhenger/campingvogn kjøring og når en trenger mer enn 5 seter. Hvor mange dager i året kjører du over 20 mil? 4 Lenke til kommentar
missi Skrevet 9. januar 2018 Del Skrevet 9. januar 2018 El-biler med reel rekkevidde på opp mot 20 mil fungerer bra som bil nr.1 for folk flest. Men mange vil nok trenge en nr.2 bil på bensin/diesel til ferier, tilhenger/campingvogn kjøring og når en trenger mer enn 5 seter. Hvor mange dager i året kjører du over 20 mil? 30-40 vil jeg tro. Og noen av disse betydelig lenger. 1 Lenke til kommentar
Ketil_H Skrevet 9. januar 2018 Del Skrevet 9. januar 2018 El-biler med reel rekkevidde på opp mot 20 mil fungerer bra som bil nr.1 for folk flest. Men mange vil nok trenge en nr.2 bil på bensin/diesel til ferier, tilhenger/campingvogn kjøring og når en trenger mer enn 5 seter. Hvor mange dager i året kjører du over 20 mil?De aller fleste hadde spart mye på å leie bil de få gangene man har avvikende behov.. 3 Lenke til kommentar
gl1p1 Skrevet 9. januar 2018 Del Skrevet 9. januar 2018 El-biler med reel rekkevidde på opp mot 20 mil fungerer bra som bil nr.1 for folk flest. Men mange vil nok trenge en nr.2 bil på bensin/diesel til ferier, tilhenger/campingvogn kjøring og når en trenger mer enn 5 seter. Hvor mange dager i året kjører du over 20 mil? 30-40 vil jeg tro. Og noen av disse betydelig lenger. Eg har nå en 7 seter dieselbil. Den er gammel og slitt, og dyr i drift. Men eg må ha den p.g.a. trenger 7 seter, Tesla X passer ikkje helt inn i budsjettet ;-) Men skulle gjerne hatt en billig El-bil til alle turene eg ikkje trenger plassen. F.eks. til og fra jobb, levere unger på fritidsaktiviteter, små handleturer o.l. Dieselbilen ruller ca 40 000 km pr år. El-bilen kunne sikkert tatt 25-30 000 av dei. 3 Lenke til kommentar
Viggo Stenbekk Skrevet 9. januar 2018 Del Skrevet 9. januar 2018 Ikke så merkelig, samme drivlinje fra LG. 1 Lenke til kommentar
Ourasi Skrevet 9. januar 2018 Del Skrevet 9. januar 2018 (endret) El-biler med reel rekkevidde på opp mot 20 mil fungerer bra som bil nr.1 for folk flest. Men mange vil nok trenge en nr.2 bil på bensin/diesel til ferier, tilhenger/campingvogn kjøring og når en trenger mer enn 5 seter. Hvor mange dager i året kjører du over 20 mil? Eide e-Golf 2016 24kw som fungerte utmerket da jeg bodde på bygda. Som hunde-eier og friluftsmenneske, var det kort vei til flott natur, hundetur og fiskemuligheter, turer som ofte var flere ganger i uken uansett årstid. Langturene til familie ved høytider o.l. var enkle å planlegge mtp. lading, og e-Golfen fungerte derfor utmerket. Nå, derimot, har jeg flyttet til Skien, og det 1. året jeg hadde e-Golfen her, føltes bostedet ut som et fengsel.. Turene som som sagt var flere ganger i uken på bygda, ble nesten helt umulig å få til her, og når jeg tok turen en skjelden gang, så var det ladestasjoners tilgjenglighet som avgjorde hvor jeg kunne dra, ikke hvor jeg hadde lyst til å dra. Om vinteren var det mer eller mindre bare å holde seg lokalt. E-Golfen ville fungert utmerket som bil nr. 2 og spart meg for masse bompenger, men som eneste bil var den ubrukelig her, dessverre, for fullspekket som den var, ble jeg glad i bilen min. Solgte den, og kjører nå samme modell i STV. 140hk TSI, selv om jeg egentlig ville ha elbil med bedre rekkevidde. Det lot seg ikke oppdrive, uansett hvor mye jeg ønsket det, og da ble det TSI. Nye utgaven av e-Golf hadde ikke nok rekkevidde forbedring for mitt behov, men var allikevel villig til å prøve da ampera-e bare ble et håpløst prosjekt, 6mnd. leveringstid og heftig prishopp på nye e-Golf satte en effektiv stopper for dette... Den andre 300km varianten tilgjengelig, fra BMW var uegnet for hunden mtp. plass (pluss en haug andre bakdeler jeg var villig til å ignorere).. 300km NDEC sommerstid (høyst urealistisk), blir fort brutalt mye kortere i noen minusgrader.. Dette har jeg testet i to vintre med egen elbil med mange krisesituasjoner mtp. rekkevidde, så her kommer svada fra synsere og selgere til kort, for å si det forsiktig..Tur-retur Drangedal-Skien på 11.2mil totalt i 20 minus, var tortur, og medførte nesten koldbrann da varme måtte slås av på nesten halve turen, så godt og vel halve rekkevidden er blåst bort en kald vinterdag, som forøvrig kan være 3 minus den ene vegen og 15 minus den andre om man har ett snev av utur, som er det jeg alltid har for mye av, virker det som... Mao. så er min irritasjon over status på normalprisede elbiler med akseptabel rekkevidde, opplevd, og ikke en synsing, som mange fossil eiere slenger rundt seg i hytt og gevær.. Endret 9. januar 2018 av Ourasi 4 Lenke til kommentar
gravypressure Skrevet 10. januar 2018 Del Skrevet 10. januar 2018 Jeg vet ikke om tek.no har sovet under en stein siste halve året, men det som ble vist fram på CES var på ingen måte noen overraskelse. Forhåndsreservasjoner startet allerede i desember. ryktene har antydet at den «bare» ville få det samme 28 kWh-batteriet og den samme drivlinjen som søskenbarnet Hyundai Ioniq. Vel, nå er det flere måneder siden importør bekreftet batteristørrelsene, en liten på 43kWh og en stor på 64kWh. At den får tilsvarende rekkevidde som Ampera-e var vel å forvente, mtp på at den har samme batteri, men videreutviklet i over ett år og mer aerodynamisk. 2 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 10. januar 2018 Del Skrevet 10. januar 2018 El-biler med reel rekkevidde på opp mot 20 mil fungerer bra som bil nr.1 for folk flest. Men mange vil nok trenge en nr.2 bil på bensin/diesel til ferier, tilhenger/campingvogn kjøring og når en trenger mer enn 5 seter. Hvor mange dager i året kjører du over 20 mil? Trenger neppe noe annet på ferier med mindre man skal trekke henger eller pakke usedvanlig mye med seg. Dog en krok, om så bare for å feste et sykkelstativ, ville nok vært veldig beleilig. Syv seter og bagasjeplass til samtlige, vil kreve en VW Transprter eller lignende. ;-) Mange som har hytte som ligger 2-3 timers kjøring unna, og er på den nesten hver helg. Og om sommeren eller annen sesong, alt etter hvor den er plassert, enda oftere. El-biler med reel rekkevidde på opp mot 20 mil fungerer bra som bil nr.1 for folk flest. Men mange vil nok trenge en nr.2 bil på bensin/diesel til ferier, tilhenger/campingvogn kjøring og når en trenger mer enn 5 seter. Hvor mange dager i året kjører du over 20 mil?De aller fleste hadde spart mye på å leie bil de få gangene man har avvikende behov.. Leiebil blir fort dyrt i lengden, så med mindre man bare har bruk en sjelden gang, så ville det fort kostet mere enn å kjøpe seg større bil. Og da sparer man seg også bryderiet med henting og avlevering, og eventuelt utleid når man selv trenger den, eller leiekontoret stengt. El-biler med reel rekkevidde på opp mot 20 mil fungerer bra som bil nr.1 for folk flest. Men mange vil nok trenge en nr.2 bil på bensin/diesel til ferier, tilhenger/campingvogn kjøring og når en trenger mer enn 5 seter. Hvor mange dager i året kjører du over 20 mil? 30-40 vil jeg tro. Og noen av disse betydelig lenger. Eg har nå en 7 seter dieselbil. Den er gammel og slitt, og dyr i drift. Men eg må ha den p.g.a. trenger 7 seter, Tesla X passer ikkje helt inn i budsjettet ;-) Men skulle gjerne hatt en billig El-bil til alle turene eg ikkje trenger plassen. F.eks. til og fra jobb, levere unger på fritidsaktiviteter, små handleturer o.l. Dieselbilen ruller ca 40 000 km pr år. El-bilen kunne sikkert tatt 25-30 000 av dei. Med såpass mye kjøring ville du spart en god del bare på drivstoff. Kjører du dessuten ofte på veier med bomanlegg, så er fort merkostnaden til en Tesla X spart inn bare på disse postene. Anbefaler deg å ta et grundigere regnestykke på den. Kan hende du blir positivt overrasket. ;-) Jeg kjører lite, men relativt ofte gjennom bom, så for meg vil jeg nesten fullfinansiere en Hyundai Kona eller tilsvarende bil bare på de sparte kostnadene. Da er det lett åbytte ut en gammel bil med en ganske ny en, spesielt om jeg får solgt den gamle for nært det samme som jeg ga for den. Dog har jeg kalkulert den inn med bare vrakpanten som verdi den dagen den skiftes ut. Om jeg trenger så god plass, blir en vurdering, men stort sett trenger jeg litt plass nå og da., Men ofte kjøres de turene uten passasjer eller bare en framme, så da kan jeg legge ned seter. Lever dog med et håp om at krok blir tilgjengelig, og mulighet for å legge lette men volumiøse ting i en takboks. Da er jeg berget. :-) 1 Lenke til kommentar
EremittPåTur Skrevet 10. januar 2018 Del Skrevet 10. januar 2018 El-biler med reel rekkevidde på opp mot 20 mil fungerer bra som bil nr.1 for folk flest. Men mange vil nok trenge en nr.2 bil på bensin/diesel til ferier, tilhenger/campingvogn kjøring og når en trenger mer enn 5 seter. Hvor mange dager i året kjører du over 20 mil? Hvorfor i h.. skal jeg kjøpe to biler når jeg kan greie meg med en hele året? Dette er ett av de mest dustete og navlebeskuende argumentene jeg hører om elbiler. 2 Lenke til kommentar
Tor Thorbergsen Skrevet 11. januar 2018 Del Skrevet 11. januar 2018 El-biler med reel rekkevidde på opp mot 20 mil fungerer bra som bil nr.1 for folk flest. Men mange vil nok trenge en nr.2 bil på bensin/diesel til ferier, tilhenger/campingvogn kjøring og når en trenger mer enn 5 seter. Hvor mange dager i året kjører du over 20 mil? Hvorfor i h.. skal jeg kjøpe to biler når jeg kan greie meg med en hele året? Dette er ett av de mest dustete og navlebeskuende argumentene jeg hører om elbiler. Fordi det kan hende det blir billigere. Lenke til kommentar
EremittPåTur Skrevet 11. januar 2018 Del Skrevet 11. januar 2018 El-biler med reel rekkevidde på opp mot 20 mil fungerer bra som bil nr.1 for folk flest. Men mange vil nok trenge en nr.2 bil på bensin/diesel til ferier, tilhenger/campingvogn kjøring og når en trenger mer enn 5 seter. Hvor mange dager i året kjører du over 20 mil?Hvorfor i h.. skal jeg kjøpe to biler når jeg kan greie meg med en hele året? Dette er ett av de mest dustete og navlebeskuende argumentene jeg hører om elbiler. Fordi det kan hende det blir billigere. Selger du biler eller?? Høres sånn ut. Nå må dere slutte å lulle dere inn i en rosa aske-sky. Lenke til kommentar
Beernuts Skrevet 12. januar 2018 Del Skrevet 12. januar 2018 Ikke så merkelig, samme drivlinje fra LG. Hadde likt å se en elbil fra LG, de er virkelig gode på design og gjennomføring.. 1 Lenke til kommentar
wiz Skrevet 15. januar 2018 Del Skrevet 15. januar 2018 0-utslippsbiler eksisterer ikke andre steder enn i byråkratenes fantasier. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå