Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Hyundai lanserer hydrogenbil med 600 kilometer rekkevidde


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sitat: "Siden den i praksis kjører på vann, har den selvfølgelig ingen utslipp" - Magi? *sukk*.

 

Vann er energibæreren. Men energien må komme fra et sted. Ok, I Norge kan det være vannkraft. Så er det i tillegg kompresjonen. Å fylle tanken for full rekkevidde vil kreve flergangen mer energi enn full tank som gir halvparten av full rekkevidde. Kompresjonen er mao. svært energikrevende.

 

Men den generelle presentasjonen om at hydrogenbiler "går på vann" blir i praksis svært feilvisende. Og energieffektiviteten er langt bedre for elbiler.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

600 km? Usedvanlig dårlig for hydrogen som skulle være så fantastisk for rekkevidde. Rene elbiler har jo bikket 500 km nå, så dette blir nesten latterlig dårlig for hydrogenmafiaen.

 

Nei, her har Hyundai kastet bort masse penger og ressurser på en blindvei.

 

"Rene elbiler" - snakker du om batteribiler?  Veldig langt fra "rene" de, og i praksis er rekkevidde på 500 km bare noe batteribil-eiere kan drømme om. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Sitat: "Siden den i praksis kjører på vann, har den selvfølgelig ingen utslipp" - Magi? *sukk*.

 

Vann er energibæreren. Men energien må komme fra et sted. Ok, I Norge kan det være vannkraft. Så er det i tillegg kompresjonen. Å fylle tanken for full rekkevidde vil kreve flergangen mer energi enn full tank som gir halvparten av full rekkevidde. Kompresjonen er mao. svært energikrevende.

 

Men den generelle presentasjonen om at hydrogenbiler "går på vann" blir i praksis svært feilvisende. Og energieffektiviteten er langt bedre for elbiler.

 

Vann er vel ikke energibæreren, blir som å si at eksos er en energibærer...? Hydrogen er energibæreren og eksosen er vann?

 

Kompresjonen? Må ha noe sånt som 700 bar for max uttelling (hydrogen i veskeform)? Krever like mye energi som å kjøre hele tanken? Hvordan kom du frem til det?

 

Uansett, energitettheten hor hydogen er overlegen batterier.

 

Det er også petroleum. (som ikke eksploderer så snart det kommer i kontakt med oksygen...)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

[quote name='Stian Nordlie'

 

Kompresjonen? Må ha noe sånt som 700 bar for max uttelling (hydrogen i veskeform)? Krever like mye energi som å kjøre hele tanken? Hvordan kom du frem til det?

 

Uansett, energitettheten hor hydogen er overlegen batterier.

 

Det er også petroleum. (som ikke eksploderer så snart det kommer i kontakt med oksygen...)

 

Skal du se på energitettheten må du ta med mye mer enn kun hydrogenet. Du er helt avhengig av en robust tank. Den kan ikke utformes fritt for å fylle opp plassen tilgjengelig, men må være mest mulig rund. Så kommer det alt ekstrautstyret til drivlinja. Batteri for eksempel så du kan ha litt mer variasjon i pådraget enn det brenselcella ville muliggjort. Hydrogenbiler har vist seg å ha ekstremt lite plass innvendig, og de er minst like tunge som rene elbiler. Og før du sutrer om ordet rene så betyr det at det ikke er noe annet enn elektrisk fremdrift. Hybrid er for eksempel ikke ren elbil, og hydrogenbil trenger som sagt også en elektrisk arm på drivlinja. Hydrogen er ekstremt eksplosivt, men det holder ikke å være i kontakt med oksygen, det trengs også en tennkilde. Veldig likt som med petroleum altså.

 

Når det gjelder dette med energieffektivitet så trengs det altså omtrent tre ganger så mye energi for å drive en hydrogenbil som å drive samme bilen via batterier.

 

En ender altså opp med en bil som er dyr i innkjøp, dyr i drift, helt avhengig av å fylle på noen veldig få stasjoner, liten plass innvendig, stor utvendig, og som kan fylles på relativt kort tid om en rekker frem til neste fyllestasjon. Høres jo ikke veldig smart ut denne typen bil.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Forøvrig er det vel trolig at rekkevidden til Hyundai Nexo kommer til å bli markedsført som omlag 800 km her i Norge (?), beregnet med den europeiske NEDC-målemetoden som ofte benyttes i denne delen av verden. De 600 km som er oppgitt i artikkelen (egentlig litt under 600) er beregnet med den amerikanske EPA-målemetoden.

 

Ref. f.eks. denne tweeten fra @HyundaiEurope hvor det er oppgitt 800 km. Tilsvarende fra @Hyundai_UK.:  

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

600 km? Usedvanlig dårlig for hydrogen som skulle være så fantastisk for rekkevidde. Rene elbiler har jo bikket 500 km nå, så dette blir nesten latterlig dårlig for hydrogenmafiaen.

 

Nei, her har Hyundai kastet bort masse penger og ressurser på en blindvei.

 

"Rene elbiler" - snakker du om batteribiler?  Veldig langt fra "rene" de, og i praksis er rekkevidde på 500 km bare noe batteribil-eiere kan drømme om.

 

Rene, som i bare batteri. Uten møkk som hydrogen.

 

500 km er innenfor rekkevidde i dag, og rene batteribiler vil bare få bedre og bedre rekkevidde.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

600 km? Usedvanlig dårlig for hydrogen som skulle være så fantastisk for rekkevidde. Rene elbiler har jo bikket 500 km nå, så dette blir nesten latterlig dårlig for hydrogenmafiaen.

 

Nei, her har Hyundai kastet bort masse penger og ressurser på en blindvei.

 

Selvsagt vet du dette mye bedre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er en forbedring fra forrige generasjons Hydrogen bil, som Hyundai har solgt i et par år nå.

En kan vel regne med en tilsvarende forbedring om et par år.

Da vil nok Hydrogen bilen bli et god alternativ for mange. Denne bilen, har god plass, og brukbar rekkevidde. Det er jo bygd ut noen Hydrogen stasjoner her i landet, og flere er vel på vei. Om noen år, så vil nok også disse bilene begynne å selge. Mercedes sin Hydrogen bil, som kommer senere i år antar en, vil ha en litt kraftigere motor enn denne.

Lenke til kommentar

[quote name='Stian Nordlie'

 

Kompresjonen? Må ha noe sånt som 700 bar for max uttelling (hydrogen i veskeform)? Krever like mye energi som å kjøre hele tanken? Hvordan kom du frem til det?

 

Uansett, energitettheten hor hydogen er overlegen batterier.

 

Det er også petroleum. (som ikke eksploderer så snart det kommer i kontakt med oksygen...)

 

Skal du se på energitettheten må du ta med mye mer enn kun hydrogenet. Du er helt avhengig av en robust tank. Den kan ikke utformes fritt for å fylle opp plassen tilgjengelig, men må være mest mulig rund. Så kommer det alt ekstrautstyret til drivlinja. Batteri for eksempel så du kan ha litt mer variasjon i pådraget enn det brenselcella ville muliggjort. Hydrogenbiler har vist seg å ha ekstremt lite plass innvendig, og de er minst like tunge som rene elbiler. Og før du sutrer om ordet rene så betyr det at det ikke er noe annet enn elektrisk fremdrift. Hybrid er for eksempel ikke ren elbil, og hydrogenbil trenger som sagt også en elektrisk arm på drivlinja. Hydrogen er ekstremt eksplosivt, men det holder ikke å være i kontakt med oksygen, det trengs også en tennkilde. Veldig likt som med petroleum altså.

 

Når det gjelder dette med energieffektivitet så trengs det altså omtrent tre ganger så mye energi for å drive en hydrogenbil som å drive samme bilen via batterier.

 

En ender altså opp med en bil som er dyr i innkjøp, dyr i drift, helt avhengig av å fylle på noen veldig få stasjoner, liten plass innvendig, stor utvendig, og som kan fylles på relativt kort tid om en rekker frem til neste fyllestasjon. Høres jo ikke veldig smart ut denne typen bil.

 

Denne bilen, altså Hydrogen bilen, er ca 700 kg "LETTERE" enn en tilsvarende elbil, som Tesla sin Modell X. Den kan vel kjøre noe lenger også, spesielt vinterstid, enn en Tesla model X. NEI, hydrogen er ikke noe spesielt mye mer eksplosivt enn for eksempel bensin. OG , NEI du trenger ikke 3X så mye energi for å kjøre en hydrogen bil, sammenlignet med en "batteri bil". Faktisk, så er energi forbruket større for en Tesla model X, over en distanse på 450 km, enn denne Hydrogen bilen. Det er mange metoder for å fremstille Hydrogen, og NEI, man vil nok ikke fremstille Hydrogen med 1920 talls metoder (elektro lyse av vann ved rom temperatur uten bruk av katalysatorer). Da vil man nok mye heller, bruke andre metoder, som er noe mer energi effektive. Så, Hydrogen har fremtiden for seg. Det største minuset med en Hydrogen bil, er mangelen på "fylle stasjoner". Der blir det jo bygd ut, litt og litt. Frem mot 2020, og videre mot 2022, så vil mange nye hydrogen stasjoner både i Norge og ellers i Europa bli bygd. Så, det er en begrensning i dag, men om en 5-6 år, så spørs det, om det vil være noen begrensning egentlig. Da vil også enda litt bedre hydrogenbiler nå markedet. Både Audi, BMW, Mercedes og andre har hydrogen biler på lur.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

600 km? Usedvanlig dårlig for hydrogen som skulle være så fantastisk for rekkevidde. Rene elbiler har jo bikket 500 km nå, så dette blir nesten latterlig dårlig for hydrogenmafiaen.

 

Nei, her har Hyundai kastet bort masse penger og ressurser på en blindvei.

 

Nå lader du ikke en elbil på 5 minutter...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

600 km? Usedvanlig dårlig for hydrogen som skulle være så fantastisk for rekkevidde. Rene elbiler har jo bikket 500 km nå, så dette blir nesten latterlig dårlig for hydrogenmafiaen.

 

Nei, her har Hyundai kastet bort masse penger og ressurser på en blindvei.

 

Nå lader du ikke en elbil på 5 minutter...

I følge bilindustrien, så er jo ikke det lenge til.

Lenke til kommentar

 

600 km? Usedvanlig dårlig for hydrogen som skulle være så fantastisk for rekkevidde. Rene elbiler har jo bikket 500 km nå, så dette blir nesten latterlig dårlig for hydrogenmafiaen.

 

Nei, her har Hyundai kastet bort masse penger og ressurser på en blindvei.

 

Selvsagt vet du dette mye bedre.

Hekomo vet alltid bedre... han har elbil, serru.

 

Kan hende det er riktig alikavel, at det er en blindvei Hyundai kjører på, på samme måte som jeg tror at en reinspikka elbil også er ute på tur på en blindvei, tipper en ekstra energibærer må til skal batteri ha noe for seg på lang sikt. Hydrogen, hmmm... en smule skeptisk mja mjo, men mulig? ja det er det, eller en liten fossil motor som lader fortere enn du forbruker, eller eller eller.

 

Men det er det tiden som vil vise, ikke Hekomo.

 

<knis>Men er det virkelig noen som fortsatt i 2017 som innbiller seg at 600km er maks teknologisk grensen for en hydrogen-bil? Hit men ikke lenger? humpfh...</knis>

 

Har ingen tvil selv om at elektrisk fremdrift(!) er tingen og at en elbil kan få batterier til både 1000 og 2000 km, om man venter lenge nok, men det er ikke hva man får til på en lab som teller, det er hva man får til der ute på landeveien tilgjengelig for kreti og pleti, fornuftigt priset (altså i betydningen av at Tesla allerede er hinsides så det holder med prissettingen sin versus hva du får), med løsninger som holder til mer enn å kjøre post til postkasser og folk til folk, og med en tilgjengelighet som gjør at man faktisk kan skaffe seg en slik bil og slippe å bli straffet med en fanatikeres straffe gebyrer for noe som man da ikke kan gjøre noe med samt slippe å høre fra oslo besserwisser partier om at du kan jo bare ta bussen, for den går jo overalt alltid...!

 

Håper man snart også gir opp selvfornektelsen og kommer med en aldri så liten innrømmelse om at elbil ikke bare er miljøvern det heller. Men akkurat dèt tror jeg vi må vente noen år på enda, dessverre. Enda passer det nemlig ikke inn i lobbyvirksomheten til elbilforeningen og batteriprodusentene. Omtrent som for de som driver med oljeutv. fra skifersand... like miljøvennlig det om du spør rette person.

Lenke til kommentar

Sitat: "Siden den i praksis kjører på vann, har den selvfølgelig ingen utslipp" - Magi? *sukk*.

 

Vann er energibæreren. Men energien må komme fra et sted. Ok, I Norge kan det være vannkraft. Så er det i tillegg kompresjonen. Å fylle tanken for full rekkevidde vil kreve flergangen mer energi enn full tank som gir halvparten av full rekkevidde. Kompresjonen er mao. svært energikrevende.

 

Men den generelle presentasjonen om at hydrogenbiler "går på vann" blir i praksis svært feilvisende. Og energieffektiviteten er langt bedre for elbiler.

 

Det du skriver stemmer i stor grad, men det som gjør at Hydrogen med tiden vil ta større og større del av markedet er at den kan produseres lokalt og fraktes med tankbiler eller skip over lange distanser. Man vil nok om ikke så lenge se både vindmølleparker, vannkraftanlegg som bygges ene og alene for å produsere hydrogen for eksport ut av Norge. For ikke snakke om solcelleparker lenger sør på kontinenter. I Europa og Asia er Hydrogen allerede i ferd med å bli stort innenfor tog og tyngre kjøretøy. Tror de aller fleste vil se fordelen med å kunne fylle tanken for 600-800km på samme måte som for bensin og dieselbiler istedenfor å måtte lade i timesvis. Det er også svært varierende strømnett rundt om i verden, og rene elbiler vil derfor være forbeholdt et fåtall "rike" land som har et robust utbygd strømnett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Denne bilen, altså Hydrogen bilen, er ca 700 kg "LETTERE" enn en tilsvarende elbil, som Tesla sin Modell X. Den kan vel kjøre noe lenger også, spesielt vinterstid, enn en Tesla model X. NEI, hydrogen er ikke noe spesielt mye mer eksplosivt enn for eksempel bensin. OG , NEI du trenger ikke 3X så mye energi for å kjøre en hydrogen bil, sammenlignet med en "batteri bil". Faktisk, så er energi forbruket større for en Tesla model X, over en distanse på 450 km, enn denne Hydrogen bilen. Det er mange metoder for å fremstille Hydrogen, og NEI, man vil nok ikke fremstille Hydrogen med 1920 talls metoder (elektro lyse av vann ved rom temperatur uten bruk av katalysatorer). Da vil man nok mye heller, bruke andre metoder, som er noe mer energi effektive. Så, Hydrogen har fremtiden for seg. Det største minuset med en Hydrogen bil, er mangelen på "fylle stasjoner". Der blir det jo bygd ut, litt og litt. Frem mot 2020, og videre mot 2022, så vil mange nye hydrogen stasjoner både i Norge og ellers i Europa bli bygd. Så, det er en begrensning i dag, men om en 5-6 år, så spørs det, om det vil være noen begrensning egentlig. Da vil også enda litt bedre hydrogenbiler nå markedet. Både Audi, BMW, Mercedes og andre har hydrogen biler på lur.

Denne bilen er ikke tilsvarende Model X. Model X er en mye større bil; ca 36 cm lengre, ca 16 cm bredere og ca 5 cm høyere. Model X gjør også 0-100 km/t på halve tiden.

 

Denne hydrogenbilen vil riktignok ha noe bedre rekkevidde. Jeg fant ut at den har 6,3 kg hydrogen, noe som tilsvarer en batteripakke på omkring 125 kWh. Model X har bare 100 kWh, og er som sagt en betydelig større bil.

 

Og nei, energiforbruket er betydelig større med hydrogenbilen. 6,3 kg hydrogen krever ca 345 kWh å produsere med elektrolyse. Med 600 km rekkevidde er det 575 Wh/km. Selv om man regner kun på energiinnholdet i hydrogenet, og altså antar at det er null tap i produksjonen, så tilsvarer 6,3 kg 208 kWh. Med 600 km rekkevidde er det 347 Wh/km.

 

Model X 100D kan fint klare omkring 450 km i snitt over året, altså omkring 260 Wh/km inklusive ladetap.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det du skriver stemmer i stor grad, men det som gjør at Hydrogen med tiden vil ta større og større del av markedet er at den kan produseres lokalt og fraktes med tankbiler eller skip over lange distanser. Man vil nok om ikke så lenge se både vindmølleparker, vannkraftanlegg som bygges ene og alene for å produsere hydrogen for eksport ut av Norge. For ikke snakke om solcelleparker lenger sør på kontinenter. I Europa og Asia er Hydrogen allerede i ferd med å bli stort innenfor tog og tyngre kjøretøy. Tror de aller fleste vil se fordelen med å kunne fylle tanken for 600-800km på samme måte som for bensin og dieselbiler istedenfor å måtte lade i timesvis. Det er også svært varierende strømnett rundt om i verden, og rene elbiler vil derfor være forbeholdt et fåtall "rike" land som har et robust utbygd strømnett.

En av de store utfordringene med hydrogen er at det er så vanskelig å transportere. Man må enten kjøle det til nært null Kelvin som naturlig nok krever mye energi, eller komprimere det til svære høyt trykk, noe som betyr tankene blir svært store og tunge.

 

Om hydrogenbilene skulle slå an så ville det nok bli strømkabel inn til fyllestasjonene, og hydrogenproduksjon lokalt på fyllestasjonene. Dette er rett og slett den enkleste og billigste måten å få transporten til å fungere skikkelig. Og da trenger man jo det strømnettet... (Bare at man trenger 2,5-3 ganger mer strøm.)

 

Det finnes nok de som vil like å kunne å fylle hydrogen raskt. Personlig etter å ha kjørt Tesla noen måneder så er det uaktuelt å gå over til hydrogen, selv om hydrogen skulle bli billigere. Det er så mye mer praktisk å starte hver dag med full rekkevidde enn å måtte stoppe å fylle drivstoff hele tiden.

 

Forøvrig er elbil kjempebra i utviklingsland. Da kan man bare slenge opp noen solcellepaneler og være helt selvforsynt. Med hydrogen og fossilt er man avhengig av dyr infrastruktur.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det finnes nok de som vil like å kunne å fylle hydrogen raskt. Personlig etter å ha kjørt Tesla noen måneder så er det uaktuelt å gå over til hydrogen, selv om hydrogen skulle bli billigere. Det er så mye mer praktisk å starte hver dag med full rekkevidde enn å måtte stoppe å fylle drivstoff hele tiden.

 

Skulle gjerne prøvd Tesla eller annen lade-elbil, men har i dag ikke lademulighet der jeg parkerer (hverken hjemme eller på jobb). Kjører i dag 12 år gammel bensinbil som snart er moden for utskifting. Alternativer er enten ny fossilbil, eller hydrogenbil.

 

Med hydrogenstasjoner under utbygging nå i løpet av dette året (Hvam og Ryen), vil jeg bo i nærheten av den ene, og kjøre forbi den andre på vei til jobb. Med Nexo sine 600-800 km kan jeg også ta mine jevnlige tur-retur Oslo-Sørlandet (600+ km) på én fylling, eventuelt med en 4 km avstikker til hydrogenstasjonen ved Porsgrunn hvis det skulle være nødvendig.

 

Ettersom lade-elbil som sagt ikke er tilgjengelig for meg slik jeg bor/jobber i dag, er hydrogenbil eneste mulighet hvis jeg ikke skal kjøpe ny fossilbil. Nexo er første hydrogenbilen hvor jeg ser at jeg (i alle fall nesten) faktisk kan kjøre tur-retur Oslo-Sørlandet. Jeg er fristet. Det gjenstår å se hva prisen blir.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...