Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Sykdom eller bare begavet?

Anbefalte innlegg

Noen som vet om det er en form for sykdom når :

Personen jobber med pc.. virker vanlig oppegående osv, MEN når han jobber på pcen. Så skriver han så fort og lenge uten en eneste pause at det er helt villt å se på

Han skriver som regel av andre papirer osv, og sjefen ble litt forunderlig nysgjerrig og ga 15 a4 sider med print på begge sider som han skulle skrive av

Greia er at..han kobler helt ut..vi kan prate med han og han responderer uten å måtte tenke seg om hva han skriver eller gjør på pcen

Er nesten som det er 2 stk som jobber i hjernen hans hehe

En som prater med oss..siden han spør spørsmål tilbake. Altså.. Vi "testet" han uten hans viten..vi hadde en helt vanlig samtale med han, Eneste som er rart er at han ikke ser på deg..han stirrer bare på papiret.

Er virkelig fascinerende og tenkte kanskje det har noe med autisme å gjøre ?

Når han prøver å forklare hvordan det skjer så sier han at det føles som hendene hans bare "smelter" og mister kontrollen og deretter bare faller de på tastene pga hjernen jobber på høygir føles det som også bare gir han etter og som han selv sier..han fokuserer mer på samtalen vi evt har med han enn selve oppgaven han skal skrive 

Flere ganger så tror han selv at han har stoppet og bare fått en blackout .. Feks da vi spør om han er ferdig med en oppgave når vi har lunsj..også sier han at han skal få den ferdig gjort, så går vi tilbake til kontoret og da er oppgaven ferdig på pcen :p

Shit aint normal :O

Anonymous poster hash: f095e...834
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er verken sykdom eller begavet. Jeg har også en slik modus der jeg kobler helt ut og ting går av seg selv. Når jeg "våkner" så er det jeg hold på med gjort uten at jeg egentlig har fått med meg hva jeg har gjort. Det skjer ikke hvis det er oppgaver der hjernen må være aktiv og våken, oppgaver som ikke er mer eller mindre helt monotone.

Lenke til kommentar

Dette fenomenet oppstår ofte i forbindelse med bilkjøyring på vegar der ein er godt kjent, der ein er fullt fokusert på kjøyringa men ein samtidig opplever at det går på autopilot. Plutselig "våkner" ein og oppdager at ein er nesten heilt framme.

Dersom personen er god på maskinskriving og derfor kan skrive utan å tenke så nøye over kva han trykkar på så kan det same fenomenet oppstå.

Så det er åpenbart at personen har god skriveferdigheit på PC, og om han er vandt til å skrive av tekst utan å aktivt måtte konsentrere seg om oppgåva så er det ikkje så vanskelig å også gjere noke anna.

Igjen litt som når ein kjøyrer bil, til å begynde med må ein ha full konsentrasjon på kjøyringa, etter litt øvelse kan ein i tillegg prate med passasjeren utan at ein mister fokus på kjøyringa.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...