AfterGlow Skrevet 9. januar 2018 Rapporter Del Skrevet 9. januar 2018 Den nye Xavier-brikken skal få fart på selvkjørende biler og kunstig intelligens.Nvidia har lansert «verdens kraftigste» systembrikke Lenke til kommentar
bongobongo Skrevet 9. januar 2018 Rapporter Del Skrevet 9. januar 2018 Selvkjørende biler har ikke noe med kunstig intelligens å gjøre. Hvis artikkelforfatter mener å ha noen vektige argumenter som viser at selvkjørende biler har noe med kunstig intelligens å gjøre, hadde det vært interessant å sett hva disse argumentene består i. Lenke til kommentar
Tom-Erik Paulsen Skrevet 9. januar 2018 Rapporter Del Skrevet 9. januar 2018 Selvkjørende biler har ikke noe med kunstig intelligens å gjøre. Hvis artikkelforfatter mener å ha noen vektige argumenter som viser at selvkjørende biler har noe med kunstig intelligens å gjøre, hadde det vært interessant å sett hva disse argumentene består i. Det står da vitterlig : "og er blant annet ment å gi kunstig intelligens et stort byks fremover – for eksempel innen selvkjørende bilteknologi" Ingen som påstår at det i dag er AI i selvkjørende biler ;-) 2 Lenke til kommentar
Snickers-is Skrevet 9. januar 2018 Rapporter Del Skrevet 9. januar 2018 Selvkjørende biler har ikke noe med kunstig intelligens å gjøre. Hvis artikkelforfatter mener å ha noen vektige argumenter som viser at selvkjørende biler har noe med kunstig intelligens å gjøre, hadde det vært interessant å sett hva disse argumentene består i. Litt uenig med deg der. Se for deg en selvkjørende bil som kjører i en del av landet der underkjølt regn og grusveier som går i oppløsning på våren er et gjentakende problem. Da vil kunstig intelligens, eller mer presist, maskinlæring, være avgjørende for at man skal kunne lære seg kjøreforholdene og unngå å havne i de samme vanskelige situasjonene gang på gang. Å lage en SW der alt er ferdig besluttet av ingeniører er utopi så lenge det ikke er snakk om skinnegående kjøretøy. Man er simpelthen avhengig av en form for problemløsing. Vi vet jo altfor godt hvor lite problemløsing teknologien evner for primitive skinnegående automatiserte systemer. Går det først galt må det en kjøttpudding til for å rydde opp. 2 Lenke til kommentar
fruktsalatsaft Skrevet 9. januar 2018 Rapporter Del Skrevet 9. januar 2018 Selvkjørende biler har ikke noe med kunstig intelligens å gjøre. Hvis artikkelforfatter mener å ha noen vektige argumenter som viser at selvkjørende biler har noe med kunstig intelligens å gjøre, hadde det vært interessant å sett hva disse argumentene består i. Det er kjempevanskelig å programmere en bil til å gjennkjenne skilt fra forskjellige vinkler. Dette er ett eksempel på hva AI kan hjelpe til med i autonome biler. Det er ikke tilfeldig at googles "are you a human" test får deg til å klassifisere skilt, biler og butikkvinduer. Det blir nok brukt av AI'en dems i bilene for å vite hva den ser på 1 Lenke til kommentar
G Skrevet 9. januar 2018 Rapporter Del Skrevet 9. januar 2018 Selvkjørende biler har ikke noe med kunstig intelligens å gjøre. Hvis artikkelforfatter mener å ha noen vektige argumenter som viser at selvkjørende biler har noe med kunstig intelligens å gjøre, hadde det vært interessant å sett hva disse argumentene består i. Litt uenig med deg der. Se for deg en selvkjørende bil som kjører i en del av landet der underkjølt regn og grusveier som går i oppløsning på våren er et gjentakende problem. Da vil kunstig intelligens, eller mer presist, maskinlæring, være avgjørende for at man skal kunne lære seg kjøreforholdene og unngå å havne i de samme vanskelige situasjonene gang på gang. Å lage en SW der alt er ferdig besluttet av ingeniører er utopi så lenge det ikke er snakk om skinnegående kjøretøy. Man er simpelthen avhengig av en form for problemløsing. Vi vet jo altfor godt hvor lite problemløsing teknologien evner for primitive skinnegående automatiserte systemer. Går det først galt må det en kjøttpudding til for å rydde opp. Da forventer jeg å se en bakkesensor under bilen, som har spraysystem for selvrens. Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 9. januar 2018 Rapporter Del Skrevet 9. januar 2018 Det virker som at noen benytter seg av en annen definisjon av AI enn det som gjøres innen maskinlæring og informasjonsvitenskap. For de interesserte, så finnes det en overflatisk introduksjon til emnet her: Lenke til kommentar
Fire Skrevet 9. januar 2018 Rapporter Del Skrevet 9. januar 2018 (endret) Selvkjørende biler har ikke noe med kunstig intelligens å gjøre. Hvis artikkelforfatter mener å ha noen vektige argumenter som viser at selvkjørende biler har noe med kunstig intelligens å gjøre, hadde det vært interessant å sett hva disse argumentene består i. Det skilles på spesifikk AI og generell AI. Man bruker AI som begrep på begge. Spesifikk AI er utnyttelse av maskinlæring for å utføre oppgaver istedet for å programmere for alle mulige eventualiteter. Generell AI er kunstig intelligens som er mer lik mennersker og kan brukes mye bredere og har gjerne med selvbevisthet. Endret 9. januar 2018 av Fire 2 Lenke til kommentar
HKS Skrevet 9. januar 2018 Rapporter Del Skrevet 9. januar 2018 Det er en spennende brikke...Noen spesifikasjoner:- 8-core custom ARM64 (kodenavn Carmel) som er oppfølger til Denver-arkitekturen. -GPU basert på Volta med 512 CUDA cores. Har Tensor Cores og støtter mixed-precision. 1,3 TFLOPS single precision- 16 CSI interface (camera interface)- Gigabit og 10 Gigabit Ethernet.- Deep Learning Accelerator (NVDLA) - 256-bit LPDDR4 minnekontroller med 137 GB/s båndbredde. Alt dette med en TDP på 20W. 1 Lenke til kommentar
Scopperloit Skrevet 9. januar 2018 Rapporter Del Skrevet 9. januar 2018 Selvkjørende biler har ikke noe med kunstig intelligens å gjøre. Hvis artikkelforfatter mener å ha noen vektige argumenter som viser at selvkjørende biler har noe med kunstig intelligens å gjøre, hadde det vært interessant å sett hva disse argumentene består i. Det var en spennende og modig påstand. Lenke til kommentar
Spoki0 Skrevet 9. januar 2018 Rapporter Del Skrevet 9. januar 2018 Selvkjørende biler har ikke noe med kunstig intelligens å gjøre. Hvis artikkelforfatter mener å ha noen vektige argumenter som viser at selvkjørende biler har noe med kunstig intelligens å gjøre, hadde det vært interessant å sett hva disse argumentene består i. Rimelig rett fram egentlig: en kunstig intelligens styrer bilen, og lærer av erfaringene sine, derfor har selvkjørende biler noe å gjøre med AI... Lenke til kommentar
likferd Skrevet 10. januar 2018 Rapporter Del Skrevet 10. januar 2018 Selvkjørende biler har ikke noe med kunstig intelligens å gjøre. Hvis artikkelforfatter mener å ha noen vektige argumenter som viser at selvkjørende biler har noe med kunstig intelligens å gjøre, hadde det vært interessant å sett hva disse argumentene består i. Er det ikke KITT vi snakker om altså? Skuffet.. Lenke til kommentar
Jan Olsen Skrevet 10. januar 2018 Rapporter Del Skrevet 10. januar 2018 Brikke på 30 teraflops? Denne brikken ville vært nok til å havne på top10-listen over verdens superdatamaskiner for omlag 10 år siden Lenke til kommentar
Snickers-is Skrevet 10. januar 2018 Rapporter Del Skrevet 10. januar 2018 Selvkjørende biler har ikke noe med kunstig intelligens å gjøre. Hvis artikkelforfatter mener å ha noen vektige argumenter som viser at selvkjørende biler har noe med kunstig intelligens å gjøre, hadde det vært interessant å sett hva disse argumentene består i. Litt uenig med deg der. Se for deg en selvkjørende bil som kjører i en del av landet der underkjølt regn og grusveier som går i oppløsning på våren er et gjentakende problem. Da vil kunstig intelligens, eller mer presist, maskinlæring, være avgjørende for at man skal kunne lære seg kjøreforholdene og unngå å havne i de samme vanskelige situasjonene gang på gang. Å lage en SW der alt er ferdig besluttet av ingeniører er utopi så lenge det ikke er snakk om skinnegående kjøretøy. Man er simpelthen avhengig av en form for problemløsing. Vi vet jo altfor godt hvor lite problemløsing teknologien evner for primitive skinnegående automatiserte systemer. Går det først galt må det en kjøttpudding til for å rydde opp. Da forventer jeg å se en bakkesensor under bilen, som har spraysystem for selvrens. Både underkjølt regn og grusveier som går i oppløsning kan bilen potensielt registrere vha ESP, temperatursensor, GPS, regnsensor osv. Det bilene kan gjøre med informasjonen er å registrere hvordan føreforholdene utvikler seg fra år til år, sende informasjon tilbake til flåtestyringssystemer osv, og justere sikkerhetsmarginene etter en samlet vurdering av både nye og historisk innsamlede data. Et veldig enkelt eksempel på dette er at i en bil som kjører oppover gjennom Rullestadtunnelen i desember bør det befinne seg en sjåfør som forventer vinterføre på andre siden av tunnelen. Ved hjelp av maskinlæring bør også en autonom bil tenke på samme måte. Det burde ikke behøves noen sensor under bilen for å gjøre en slik vurdering. Lenke til kommentar
G Skrevet 10. januar 2018 Rapporter Del Skrevet 10. januar 2018 Jeg mener at man behøver begge informasjonskildene. Du nevner statistikk for område, og jeg er innom sensorer som forteller hvordan situasjonen er her og nå. Det er tross alt snakk om selvkjørende biler som vi har en drøm om at kan håndtere alt av situasjoner uavhengig av noen sjåfør. Man vil jo helst være 100 % passasjer i et fullt ut autonomt kjøretøy, ikke sant. Og farene og reaksjonstid på å skulle vekke en passasjer opp i fra passasjermodus til sjåførmodus er alt for lang. Da er det bedre at kjøretøyet er programmert til å stoppe helt kjøringen om det skjer noe uforutsett. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå