Gå til innhold

Kias neste elbil kommer i år - kan få 500 kilometer rekkevidde

Anbefalte innlegg

I bekjentskaper jeg har i døve miljøet, kjenner jeg ikke noen som er blitt påkjørt av biler. For vi bruker øynene, noe de aller fleste har, og de vet ikke å bruke de riktig i trafikken. 

Vi ser oss godt om når vi beveger oss ute i vegene vi, noen unntak da, 

Ikke for og være slem men dette er et ikkeproblem for døve :)

Leste en gang at det ville ta elgen 50.000 år og lære seg å stoppe opp se til høyre/venstre før de krysser en vei, får bare håpe det ikke tar like lang tid før mennesker lærer seg og bruke andre sanser en hørselen i trafikken.

Når det gjelder varsellyd i kjøretøyer uten motorstøy burde det være mulig og legge inn en egen lyd, jeg foreksempel skulle likt og kunne bruke et steamhorn etterlikning for å bli hørt i trafikken :p

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg må le litt, at noen vil ha lyd fra elbil, selv er jeg nesten døv, har omtrent ikke oppdaget kjøretøy før de var helt innpå, skvetter jo, både han og jeg,,,, men det har gått bra, jeg skjønner problemstillingen.

I bekjentskaper jeg har i døve miljøet, kjenner jeg ikke noen som er blitt påkjørt av biler. For vi bruker øynene, noe de aller fleste har, og de vet ikke å bruke de riktig i trafikken. 

Så for min del, kan elbil være helt stille, 

Nyeste fossil-biler idag, er omtrent halvert støyen fra de eldre utgaver. Neste stillegående de og.

Så skal de og ha støy varsler?

Takk noen med fornuft. Det er folk som må omstille seg litt og faktisk bruke øynene som du sier ja. 

Jeg kikker alltid 2 ganger begge veier som jeg ble lært som barn enda, og eneste gang jeg har blitt kjørt på er når jeg stod i veikanten med motorsykkel.

Flere biler i dag kommer med sensorer og slikt at det så si umulig og kjøre på noen under 30km/t. For bilen vil bremse automatisk om jeg kjører mot et menneske eller ting. Tror det er måten og spare liv på kontra og lage et hælvete av no bråk.

Er jo en av de store fordelene med el-bil, mindre støy :)

Kan garantere deg at min bil ikke har slike systemer, og jeg er temmelig sikker på at det gjelder størstedelen av bilparken i Norge. Riktignok har de nyeste el-bilene slike systemer, dog er ikke dette nødvendigvis tilgjengelig på grunnmodellen, men er eksrautstyr i den teknikkpakken som de fleste velger å ta med.

Og som nevnt over, det finnes synshemmede som trenger lyden for å kunne navigere uten å måtte bare stole på sjåfør og bils evne til å oppdage og stoppe eller svinge unna uten at det er til sjenanse eller fare for vedkommende.

Min bil har et slikt system. Og jeg kan ikke skryte nok av det, er helt fantastisk til og merke ting i trafikken når fører kan være uoppmerksom.

Synshemmede ser vel gjerne store konturer som en bil gjør de ikke? Vel med mindre de er blinde da, men da har de vel gjerne en hund der hjul støy vi ikke hører er lett og høre for hunden?

Tanken er veldig god, men jeg tror vi har løsningen en annen plass teknologisk enn og lage støy. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det burde ikke være vanskelig å lage  lyder ( eller lys?) på elektriske biler , som advarer uten å irritere; enten det er saktekjøring eller rygging. 

På min (tidligere) Ampera (uten e) så var det en fotgjengervarslingslyd som man måtte aktivere selv. Men den var så høy og brå at folk skvatt skikkelig hver gang jeg brukte den. Måtte bruke den 100m unna for å unngå å skape panikk.  :hm:

Endret av Hanhijnn
Lenke til kommentar

Jeg må le litt, at noen vil ha lyd fra elbil, selv er jeg nesten døv, har omtrent ikke oppdaget kjøretøy før de var helt innpå, skvetter jo, både han og jeg,,,, men det har gått bra, jeg skjønner problemstillingen.

Nyeste fossil-biler idag, er omtrent halvert støyen fra de eldre utgaver. Neste stillegående de og.

Takk noen med fornuft. Det er folk som må omstille seg litt og faktisk bruke øynene som du sier ja. 

Jeg kikker alltid 2 ganger begge veier som jeg ble lært som barn enda, og eneste gang jeg har blitt kjørt på er når jeg stod i veikanten med motorsykkel.

Flere biler i dag kommer med sensorer og slikt at det så si umulig og kjøre på noen under 30km/t. For bilen vil bremse automatisk om jeg kjører mot et menneske eller ting. Tror det er måten og spare liv på kontra og lage et hælvete av no bråk.

Å lage støy er IKKE løsningen.

Pr. i dag så går veldig mange rundt med headset med musikk på øret. Disse headset'ene stenger ute all annen støy, og disse personene går rundt totalt i sin egen verden. Nytter ikke med støy for å nå inn til dem. Og de er mange flere en hørselshemmede.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Å lage støy er IKKE løsningen.

Pr. i dag så går veldig mange rundt med headset med musikk på øret. Disse headset'ene stenger ute all annen støy, og disse personene går rundt totalt i sin egen verden. Nytter ikke med støy for å nå inn til dem. Og de er mange flere en hørselshemmede.

Det er ikkje folk med musikk på øyrene eller nedsatt hørsel som treng varsling, dei bruker augene. Det er folk med dårlig syn og og uoppmerksomme.

Lenke til kommentar

Igjen, elbila kunne ha en kunstig lyd som en bensinmotor på tomgang i lav hastigheit og ved rygging

Et godt forslag. Folk er vante til høre og forholde seg til slik lyd. Ikke minst viktig at elbilen har en god simulator som gjør bilen høylytt når det trykkes på "gasspedalen" i stedet for bremsen (ved et feiltak eller ved bankran eller fyllekjøring eller ved generelt hensynsløs kjøring).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...