Redaksjonen. Skrevet 9. januar 2018 Del Skrevet 9. januar 2018 Konsept vist frem i Las Vegas.Kias neste elbil kommer i år - kan få 500 kilometer rekkevidde Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 9. januar 2018 Del Skrevet 9. januar 2018 «Kia sin første hydrogenbrenselcellebil vil bli med fem hybrider, fem plugin-moduler og fem fulle EV'er Kia vil introdusere 16 nye elektrifiserte biler innen 2025, inkludert selskapets førsteklasses brenselcelle elektriske kjøretøy i 2020, den sørkoreanske produsenten bekreftet på Consumer Electronics Show i Las Vegas. « http://www.autoexpress.co.uk/kia/102231/kia-to-release-16-electrified-cars-by-2025 Lenke til kommentar
HF- Skrevet 9. januar 2018 Del Skrevet 9. januar 2018 Når det er fotgjengere foran bilen skal det "aktiveres høytalere som påkaller oppmerksomhet". La oss håpe det blir med lyden av en bensinmotor på tomgang og ikkje enda meir piping. En av fordelane med elbil er no at dei bråker så lite! Min nissan har en ryggealarm som piper alt for høgt så eg skrur den som regel av. Dermed fungerer den ikkje etter hensikta. Lyden av en bensinmotor hadde vore passelig ved rygging og køyring under 20 km/t, burde ikkje vere en heksekunst å få til. Bybildet blir et helvete om alle biler skal pipe i ulike toner og frekvenser. Ellers positivt med en bilmodell til med skikkelig batteri og rekkevidde:-) Lenke til kommentar
DirekteDemokrati Skrevet 9. januar 2018 Del Skrevet 9. januar 2018 (endret) Søren ta, Herr Hydrogen kom hit først!Kan de ikke komme med el-biler som ser litt mer vanlig ut? Hekken var alright Endret 9. januar 2018 av DirekteDemokrati 1 Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 9. januar 2018 Del Skrevet 9. januar 2018 Når det er fotgjengere foran bilen skal det "aktiveres høytalere som påkaller oppmerksomhet". La oss håpe det blir med lyden av en bensinmotor på tomgang og ikkje enda meir piping. En av fordelane med elbil er no at dei bråker så lite! Min nissan har en ryggealarm som piper alt for høgt så eg skrur den som regel av. Dermed fungerer den ikkje etter hensikta. Lyden av en bensinmotor hadde vore passelig ved rygging og køyring under 20 km/t, burde ikkje vere en heksekunst å få til. Bybildet blir et helvete om alle biler skal pipe i ulike toner og frekvenser. Ellers positivt med en bilmodell til med skikkelig batteri og rekkevidde:-) Det burde ikke være vanskelig å lage lyder ( eller lys?) på elektriske biler , som advarer uten å irritere; enten det er saktekjøring eller rygging. Kanskje det kunne lages en konkurranse, da ville det nok komme mange både nyttige og morsomme forslag? Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 9. januar 2018 Del Skrevet 9. januar 2018 (endret) Søren ta, Herr Hydrogen kom hit først! Kan de ikke komme med el-biler som ser litt mer vanlig ut? Hekken var alright Ja, men Tu-redaksjonens artikkel og overskrift kunne ikke stå uimotsagt, når de skrev bare halve sannheten. Bilprodusentene sliter nok med at folk ( og motorjournalister!) vil ha vanlige biler, - som skiller seg ut. Endret 9. januar 2018 av Fri diskusjon og kunnskap Lenke til kommentar
Bernt2 Skrevet 9. januar 2018 Del Skrevet 9. januar 2018 Ja, greit å vite om både lys og høyttalere...så gjenstår det bare å få info om tilhengerfeste og takrails ,da... 2 Lenke til kommentar
CaZpeR Skrevet 9. januar 2018 Del Skrevet 9. januar 2018 Når det er fotgjengere foran bilen skal det "aktiveres høytalere som påkaller oppmerksomhet". La oss håpe det blir med lyden av en bensinmotor på tomgang og ikkje enda meir piping. En av fordelane med elbil er no at dei bråker så lite! Min nissan har en ryggealarm som piper alt for høgt så eg skrur den som regel av. Dermed fungerer den ikkje etter hensikta. Lyden av en bensinmotor hadde vore passelig ved rygging og køyring under 20 km/t, burde ikkje vere en heksekunst å få til. Bybildet blir et helvete om alle biler skal pipe i ulike toner og frekvenser. Ellers positivt med en bilmodell til med skikkelig batteri og rekkevidde:-) Antar det er en Nissan Leaf. Hadde dette tidligere og var ikke plaget av ryggelyden i den. Så tror nok dette er og forblir en subjektiv vurdering. Syns derimot lyden på utsiden av Renault Zoe under kjøring er helt sinnsykt irriterende. Men igjen. Den får meg som fotgjenger til å snu meg og se hva det er som er på vei så sånn sett fungerer den slik den skal :-p Lenke til kommentar
HF- Skrevet 9. januar 2018 Del Skrevet 9. januar 2018 Når det er fotgjengere foran bilen skal det "aktiveres høytalere som påkaller oppmerksomhet". La oss håpe det blir med lyden av en bensinmotor på tomgang og ikkje enda meir piping. En av fordelane med elbil er no at dei bråker så lite! Min nissan har en ryggealarm som piper alt for høgt så eg skrur den som regel av. Dermed fungerer den ikkje etter hensikta. Lyden av en bensinmotor hadde vore passelig ved rygging og køyring under 20 km/t, burde ikkje vere en heksekunst å få til. Bybildet blir et helvete om alle biler skal pipe i ulike toner og frekvenser. Ellers positivt med en bilmodell til med skikkelig batteri og rekkevidde:-) Antar det er en Nissan Leaf. Hadde dette tidligere og var ikke plaget av ryggelyden i den. Så tror nok dette er og forblir en subjektiv vurdering. Syns derimot lyden på utsiden av Renault Zoe under kjøring er helt sinnsykt irriterende. Men igjen. Den får meg som fotgjenger til å snu meg og se hva det er som er på vei så sånn sett fungerer den slik den skal :-p Den har det korte og smidige namnet "Nissan e-nv 200 Evalia", veit ikkje om den har samme ryggepiping som leaf.. Dersom Zoe bråker så du snur deg for å sjå kva som kjem støyer den for mykje. Nok med en lav motordur, så slepp dei som "har på" øyrene sine å bli overrasket. Lenke til kommentar
Leif1961 Skrevet 9. januar 2018 Del Skrevet 9. januar 2018 (endret) Jeg må le litt, at noen vil ha lyd fra elbil, selv er jeg nesten døv, har omtrent ikke oppdaget kjøretøy før de var helt innpå, skvetter jo, både han og jeg,,,, men det har gått bra, jeg skjønner problemstillingen.I bekjentskaper jeg har i døve miljøet, kjenner jeg ikke noen som er blitt påkjørt av biler. For vi bruker øynene, noe de aller fleste har, og de vet ikke å bruke de riktig i trafikken. Vi ser oss godt om når vi beveger oss ute i vegene vi, noen unntak da, Så for min del, kan elbil være helt stille, Nyeste fossil-biler idag, er omtrent halvert støyen fra de eldre utgaver. Neste stillegående de og. Så skal de og ha støy varsler? Endret 9. januar 2018 av Leif1961 5 Lenke til kommentar
CaZpeR Skrevet 9. januar 2018 Del Skrevet 9. januar 2018 Den har det korte og smidige namnet "Nissan e-nv 200 Evalia", veit ikkje om den har samme ryggepiping som leaf.. Dersom Zoe bråker så du snur deg for å sjå kva som kjem støyer den for mykje. Nok med en lav motordur, så slepp dei som "har på" øyrene sine å bli overrasket. Ja. Det var vel en 50% sjanse for at det var en leaf :-p Men skal ikke uttale meg på vegne av e-nv. Ikke prøvd den. Zoe bråker vel ikke, men den har en rar "suselyd" som minner litt om romskip fra enkelte filmer. Er på ingen måte bråk. Tesla'n har jo ingen lyd. Hverken ved kjøring eller rygging. Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 9. januar 2018 Del Skrevet 9. januar 2018 «Kia sin første hydrogenbrenselcellebil vil bli med fem hybrider, fem plugin-moduler og fem fulle EV'er Kia vil introdusere 16 nye elektrifiserte biler innen 2025, inkludert selskapets førsteklasses brenselcelle elektriske kjøretøy i 2020, den sørkoreanske produsenten bekreftet på Consumer Electronics Show i Las Vegas. « http://www.autoexpress.co.uk/kia/102231/kia-to-release-16-electrified-cars-by-2025 Hydrogenspammeren slår til igjen. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 9. januar 2018 Del Skrevet 9. januar 2018 ... Zoe bråker vel ikke, men den har en rar "suselyd" som minner litt om romskip fra enkelte filmer. Er på ingen måte bråk. ... Den lyden kan skrus av, til neste gang bilen startes, da er den der igjen. Alternativt kan man spore opp kilden og fylle den med byggskum eller no.. ... Nyeste fossil-biler idag, er omtrent halvert støyen fra de eldre utgaver. Neste stillegående de og. Så skal de og ha støy varsler? Så vidt jeg har fått med meg skal pålegget om 'ekstrastøy' kun gjelde for elbiler men det burde jo bli gjeldende for alle biler. Å pålegge syntetisk lyd basert på drivlinje i stedet for å basere det på støynivå er klart diskriminerende etter min mening. 1 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 9. januar 2018 Del Skrevet 9. januar 2018 Jeg må le litt, at noen vil ha lyd fra elbil, selv er jeg nesten døv, har omtrent ikke oppdaget kjøretøy før de var helt innpå, skvetter jo, både han og jeg,,,, men det har gått bra, jeg skjønner problemstillingen. I bekjentskaper jeg har i døve miljøet, kjenner jeg ikke noen som er blitt påkjørt av biler. For vi bruker øynene, noe de aller fleste har, og de vet ikke å bruke de riktig i trafikken. Vi ser oss godt om når vi beveger oss ute i vegene vi, noen unntak da, Så for min del, kan elbil være helt stille, Nyeste fossil-biler idag, er omtrent halvert støyen fra de eldre utgaver. Neste stillegående de og. Så skal de og ha støy varsler? Som handicapet burde du kanskje være den første til å se (pun intended) at det finnes de med et annet handicap, nemlig synet, som vil ha svært god nytte av dette. Forstår at man setter krav om at de skal gi fra seg lyd i lavfart-soner. Ser samtidig at den lyden trenger ikke være irriterende for de med god hørsel (eller dårlig hørsel, regner med dere også hare lyder som dere finner plagsomme), men være distinkt nok til at man vet det kommer en bil, og gjerne fra hvilken retning, og om den kommer mot deg eller fra deg. 1 Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 9. januar 2018 Del Skrevet 9. januar 2018 (endret) Jeg må le litt, at noen vil ha lyd fra elbil, selv er jeg nesten døv, har omtrent ikke oppdaget kjøretøy før de var helt innpå, skvetter jo, både han og jeg,,,, men det har gått bra, jeg skjønner problemstillingen. I bekjentskaper jeg har i døve miljøet, kjenner jeg ikke noen som er blitt påkjørt av biler. For vi bruker øynene, noe de aller fleste har, og de vet ikke å bruke de riktig i trafikken. Vi ser oss godt om når vi beveger oss ute i vegene vi, noen unntak da, Så for min del, kan elbil være helt stille, Nyeste fossil-biler idag, er omtrent halvert støyen fra de eldre utgaver. Neste stillegående de og. Så skal de og ha støy varsler? Som handicapet burde du kanskje være den første til å se (pun intended) at det finnes de med et annet handicap, nemlig synet, som vil ha svært god nytte av dette. Forstår at man setter krav om at de skal gi fra seg lyd i lavfart-soner. Ser samtidig at den lyden trenger ikke være irriterende for de med god hørsel (eller dårlig hørsel, regner med dere også hare lyder som dere finner plagsomme), men være distinkt nok til at man vet det kommer en bil, og gjerne fra hvilken retning, og om den kommer mot deg eller fra deg. Hva er det mest beroligende ( også for fotgjengere som bilmotstandere og fossilbilister)? Kattemurring. (Styrken kan reguleres.) Kattemurring langs veien er et godt alternativ til en forbrenningsmotor. Men hva med rygging? Her kunne et rødt blinkende lys være nok, - men hvorfor ikke en kvinnestemme (også) som proklamerer: Jeg rygger, jeg rygger. (Alle vet jo at kvinner som rygger er livsfarlig. De ser ( på seg selv) i speilet , og så rygger de.) Dette vil nok berge de fleste, - uten å irritere. (?) Endret 9. januar 2018 av Fri diskusjon og kunnskap Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 9. januar 2018 Del Skrevet 9. januar 2018 (endret) At biler gir fra seg så lite støy som mulig må da bare være bra framfor å ha en kakafoni av forskjellige pipelyder rundt seg når man går i byen. Så får man heller finne på en løsning som gjør at sikkerheten for andre trafikanter ikke reduseres for mye. De som bare er sløve, de vil motiveres til å følge bedre med bare man får nok skrekkhistorier i avisene. Problem solved. For blinde og svaksynte er det ikke like enkelt, men bedre og bedre aktiv fotgjengersikkerhet i bilene vil hvertfall løse en del. Sikkert andre lure ting man kan gjøre også. Endret 9. januar 2018 av uname -l 1 Lenke til kommentar
Leif1961 Skrevet 9. januar 2018 Del Skrevet 9. januar 2018 (endret) Det er ganske mange som er hørselhemmet rundt omkring i verden, kan jo påstå at det er ca 15 % av befolkningen, særlig de eldre, men yngre og yngre er flere nå enn før hørselhemmet. Og 20% i krigsherjet land og fattige strøk. Det viser det seg å oppfatte og høre er så forskjellig som med alt annet for de hørselhemmede, noen oppfatter mest diskant, og noen oppfatter mest bass. Og noen er nesten eller helt døv. De fleste har høreapparat, noen har CI, og noen lar være å bruke pga flau-heten. Jeg bruker høreapparat hele tiden, og gitt opp at andre ser at jeg har de på,,,,, Jeg har dårlig oppfattelse med diskant lyd, og hører ikke alle de varslingslydene i bilen, som beltevarsler, dør glemt å lukke, glemt nøkkel i bil....Jeg mener at det skulle vært mere visuelt varsling, eks blinkende/rotende blinklys varsling ved rygging, sakte kjøring framover, hovedlysene blinker ikke sånn ambulanse, men litt roligere former, I bilen som beltevarsel, rygging, kunne det vært mere lysblinking inne, tekstvarsling ol, Noen tekst varsel er det allerede, men alt for lite. Lyd kan og ha i tillegg, men kun lydvarsling er ikke nok for de fleste av oss som ikke hører godt.Kommer godt med at det er pålagt ryggekamera! Endret 9. januar 2018 av Leif1961 1 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 9. januar 2018 Del Skrevet 9. januar 2018 Jeg må le litt, at noen vil ha lyd fra elbil, selv er jeg nesten døv, har omtrent ikke oppdaget kjøretøy før de var helt innpå, skvetter jo, både han og jeg,,,, men det har gått bra, jeg skjønner problemstillingen. I bekjentskaper jeg har i døve miljøet, kjenner jeg ikke noen som er blitt påkjørt av biler. For vi bruker øynene, noe de aller fleste har, og de vet ikke å bruke de riktig i trafikken. Vi ser oss godt om når vi beveger oss ute i vegene vi, noen unntak da, Så for min del, kan elbil være helt stille, Nyeste fossil-biler idag, er omtrent halvert støyen fra de eldre utgaver. Neste stillegående de og. Så skal de og ha støy varsler? Som handicapet burde du kanskje være den første til å se (pun intended) at det finnes de med et annet handicap, nemlig synet, som vil ha svært god nytte av dette. Forstår at man setter krav om at de skal gi fra seg lyd i lavfart-soner. Ser samtidig at den lyden trenger ikke være irriterende for de med god hørsel (eller dårlig hørsel, regner med dere også hare lyder som dere finner plagsomme), men være distinkt nok til at man vet det kommer en bil, og gjerne fra hvilken retning, og om den kommer mot deg eller fra deg. Hva er det mest beroligende ( også for fotgjengere som bilmotstandere og fossilbilister)? Kattemurring. (Styrken kan reguleres.) Kattemurring langs veien er et godt alternativ til en forbrenningsmotor. Men hva med rygging? Her kunne et rødt blinkende lys være nok, - men hvorfor ikke en kvinnestemme (også) som proklamerer: Jeg rygger, jeg rygger. (Alle vet jo at kvinner som rygger er livsfarlig. De ser ( på seg selv) i speilet , og så rygger de.) Dette vil nok berge de fleste, - uten å irritere. (?) Bilprodusentene forsker allerede mye på lyd, dog mest på å utelukke lyd der man ikke vil ha det, og mye på å få rette motorlyden, da bilene ikke lenger lager det på den naturlige måten. Er endog mye forskning på å ha den rettelukten (sikkert for å erstatte ekte lær med etterligninger). regner med det burde være enkelt for de å finne ut lyder som samtidig er flinke til å varsle de som trenger det, uten nødvendigvis å plage vettet av resten av oss. ;-) At biler gir fra seg så lite støy som mulig må da bare være bra framfor å ha en kakafoni av forskjellige pipelyder rundt seg når man går i byen. Så får man heller finne på en løsning som gjør at sikkerheten for andre trafikanter ikke reduseres for mye. De som bare er sløve, de vil motiveres til å følge bedre med bare man får nok skrekkhistorier i avisene. Problem solved. For blinde og svaksynte er det ikke like enkelt, men bedre og bedre aktiv fotgjengersikkerhet i bilene vil hvertfall løse en del. Sikkert andre lure ting man kan gjøre også. Lyd er så mangt, så dette er løsbart gitt at de kanskje løfter fokus litt vekk fra å etterligne gammeldagse v12ere på en spinkel V6er etc. Se gjerne svaret mitt på første sitering. Det er ganske mange som er hørselhemmet rundt omkring i verden, kan jo påstå at det er ca 15 % av befolkningen, særlig de eldre, men yngre og yngre er flere nå enn før hørselhemmet. Og 20% i krigsherjet land og fattige strøk. Det viser det seg å oppfatte og høre er så forskjellig som med alt annet for de hørselhemmede, noen oppfatter mest diskant, og noen oppfatter mest bass. Og noen er nesten eller helt døv. De fleste har høreapparat, noen har CI, og noen lar være å bruke pga flau-heten. Jeg bruker høreapparat hele tiden, og gitt opp at andre ser at jeg har de på,,,,, Jeg har dårlig oppfattelse med diskant lyd, og hører ikke alle de varslingslydene i bilen, som beltevarsler, dør glemt å lukke, glemt nøkkel i bil.... Jeg mener at det skulle vært mere visuelt varsling, eks blinkende/rotende blinklys varsling ved rygging, sakte kjøring framover, hovedlysene blinker ikke sånn ambulanse, men litt roligere former, I bilen som beltevarsel, rygging, kunne det vært mere lysblinking inne, tekstvarsling ol, Noen tekst varsel er det allerede, men alt for lite. Lyd kan og ha i tillegg, men kun lydvarsling er ikke nok for de fleste av oss som ikke hører godt. Kommer godt med at det er pålagt ryggekamera! Takk for et veldig informativt innlegg. Regnet med det var slik, men er ikke like lett for en med (relativt) god hørsel og syn å sette seg inn i hvordan det fungere for noen som har svekkede sanser. Og at en blind/svaksynt er langt mere oppmerksom på lyder og hørselshemmede er langt mere konsentrert på det visuelle enn oss som har normalt god hørsel og syn, er dog lett å se for seg. Beklager min uvitenhet, men måtte google hva CI står for. Kan ikke si jeg hadde hørt om den forkortelsen, selv om jeg selvsagt var klar over at man kunne operere inn implantat som kunne hjelpe på den måten.. Fin forklaring her: https://www.hlf.no/horsel/ci-cochlea-implantat/ Lenke til kommentar
DirekteDemokrati Skrevet 9. januar 2018 Del Skrevet 9. januar 2018 Jeg må le litt, at noen vil ha lyd fra elbil, selv er jeg nesten døv, har omtrent ikke oppdaget kjøretøy før de var helt innpå, skvetter jo, både han og jeg,,,, men det har gått bra, jeg skjønner problemstillingen. I bekjentskaper jeg har i døve miljøet, kjenner jeg ikke noen som er blitt påkjørt av biler. For vi bruker øynene, noe de aller fleste har, og de vet ikke å bruke de riktig i trafikken. Vi ser oss godt om når vi beveger oss ute i vegene vi, noen unntak da, Så for min del, kan elbil være helt stille, Nyeste fossil-biler idag, er omtrent halvert støyen fra de eldre utgaver. Neste stillegående de og. Så skal de og ha støy varsler? Takk noen med fornuft. Det er folk som må omstille seg litt og faktisk bruke øynene som du sier ja. Jeg kikker alltid 2 ganger begge veier som jeg ble lært som barn enda, og eneste gang jeg har blitt kjørt på er når jeg stod i veikanten med motorsykkel. Flere biler i dag kommer med sensorer og slikt at det så si umulig og kjøre på noen under 30km/t. For bilen vil bremse automatisk om jeg kjører mot et menneske eller ting. Tror det er måten og spare liv på kontra og lage et hælvete av no bråk. Er jo en av de store fordelene med el-bil, mindre støy 2 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 10. januar 2018 Del Skrevet 10. januar 2018 Jeg må le litt, at noen vil ha lyd fra elbil, selv er jeg nesten døv, har omtrent ikke oppdaget kjøretøy før de var helt innpå, skvetter jo, både han og jeg,,,, men det har gått bra, jeg skjønner problemstillingen. I bekjentskaper jeg har i døve miljøet, kjenner jeg ikke noen som er blitt påkjørt av biler. For vi bruker øynene, noe de aller fleste har, og de vet ikke å bruke de riktig i trafikken. Vi ser oss godt om når vi beveger oss ute i vegene vi, noen unntak da, Så for min del, kan elbil være helt stille, Nyeste fossil-biler idag, er omtrent halvert støyen fra de eldre utgaver. Neste stillegående de og. Så skal de og ha støy varsler? Takk noen med fornuft. Det er folk som må omstille seg litt og faktisk bruke øynene som du sier ja. Jeg kikker alltid 2 ganger begge veier som jeg ble lært som barn enda, og eneste gang jeg har blitt kjørt på er når jeg stod i veikanten med motorsykkel. Flere biler i dag kommer med sensorer og slikt at det så si umulig og kjøre på noen under 30km/t. For bilen vil bremse automatisk om jeg kjører mot et menneske eller ting. Tror det er måten og spare liv på kontra og lage et hælvete av no bråk. Er jo en av de store fordelene med el-bil, mindre støy Kan garantere deg at min bil ikke har slike systemer, og jeg er temmelig sikker på at det gjelder størstedelen av bilparken i Norge. Riktignok har de nyeste el-bilene slike systemer, dog er ikke dette nødvendigvis tilgjengelig på grunnmodellen, men er eksrautstyr i den teknikkpakken som de fleste velger å ta med. Og som nevnt over, det finnes synshemmede som trenger lyden for å kunne navigere uten å måtte bare stole på sjåfør og bils evne til å oppdage og stoppe eller svinge unna uten at det er til sjenanse eller fare for vedkommende. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå