Gå til innhold

Hva er forskjellen på moms og toll?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei, det er nok ikke det samme. Alle land har avgifter for å regulere kjøpevanene våre, regulere "ønsket/uønskede" varer, få masse grunk inn i statskassa osv. F.eks har gNore høye avgifter på bl.a sigg, alkohol for at Ola Dunk ikke skal skadee seg sjøl og gjøre ting han vil angre på...

Så når det gjelder TaxFree (forstod det som at det er det du lurer på?) så har dem fjerna, eller i det minste kraftig redusert avgiftene. Jeg tror grunnlaget for TaxFree er stimulering av næringslivet og en ventil for folk som generelt blir forbanna av at staten styrer og drar inn grunk på absolutt alt.

Har du link til den lista?

Lenke til kommentar

Jeg aner ikke åssen det er med andre varer enn bil og bildeler, men om du f.eks kjøper ny bil i Sverige, så betaler du ikke svensk toll (butikken trekker fra, gjelder kun butikkjøpt bil). Da skal du istedet betale norsk moms på tollboden. Dette har jo stort sett lite å si i kroner og øre. Men om du da finner noe som har momsfritak i gNore og ikke i utlandet, blei det plutselig en slant å spare. Bildeler som du monterer i bilen før du passerer gNoresgrensa er momsfritt såvidt jeg har skjønt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...