DementedAlbino Skrevet 11. desember 2003 Del Skrevet 11. desember 2003 (endret) Ser på den evige lange listen over tollfrie varer, og lurer derfor på om toll er det samme som moms? Så om en vare er tollfri å kjøpe fra utlandet, slipper jeg å betale norsk moms på denne også da? Ble så utrolig usikker her nå, så fint med litt hjelp;) Endret 11. desember 2003 av svortevik Lenke til kommentar
dork Skrevet 11. desember 2003 Del Skrevet 11. desember 2003 Nei, det er nok ikke det samme. Alle land har avgifter for å regulere kjøpevanene våre, regulere "ønsket/uønskede" varer, få masse grunk inn i statskassa osv. F.eks har gNore høye avgifter på bl.a sigg, alkohol for at Ola Dunk ikke skal skadee seg sjøl og gjøre ting han vil angre på... Så når det gjelder TaxFree (forstod det som at det er det du lurer på?) så har dem fjerna, eller i det minste kraftig redusert avgiftene. Jeg tror grunnlaget for TaxFree er stimulering av næringslivet og en ventil for folk som generelt blir forbanna av at staten styrer og drar inn grunk på absolutt alt. Har du link til den lista? Lenke til kommentar
DementedAlbino Skrevet 11. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2003 Listen finner du her. Dette er varer det ikke er toll på, men må jeg likevel betale Norsk moms på disse varene? Lenke til kommentar
Svar Skrevet 11. desember 2003 Del Skrevet 11. desember 2003 momsen er vel vanskelig å komme unna ja. Lenke til kommentar
dork Skrevet 11. desember 2003 Del Skrevet 11. desember 2003 Jeg aner ikke åssen det er med andre varer enn bil og bildeler, men om du f.eks kjøper ny bil i Sverige, så betaler du ikke svensk toll (butikken trekker fra, gjelder kun butikkjøpt bil). Da skal du istedet betale norsk moms på tollboden. Dette har jo stort sett lite å si i kroner og øre. Men om du da finner noe som har momsfritak i gNore og ikke i utlandet, blei det plutselig en slant å spare. Bildeler som du monterer i bilen før du passerer gNoresgrensa er momsfritt såvidt jeg har skjønt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå