Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Rettigheter når arbeidsplassen flyttes et annet sted i landet

Iceman22

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har nå jobbet i et firma snart i et halvt år og er om ikke lenge ferdig med prøvetiden. Forrige måned besluttet ledelsen at arbeidsplassen skulle flyttes til en annen by i som ligger i et annet fylke. Flyttingen trer allerede i kraft i starten av neste måned. Den nye arbeidsplassen er over 40km lengre unna den gamle plassen, som betyr mye økte avgifter med bil/bompenger og drivstoff. Da dette er en nattjobb finnes det heller ikke muligheter å komme meg på jobb på kveldene hvis jeg vil kjøre kollektivt.

Så er spørsmålet da hvilke rettigheter jeg har hvis jeg velger å si opp.

Er det en god nok begrunnelse for NAV slik at jeg kan få dagpenger (uten karantene) hvis jeg argumenterer for at kjøredistansen er lang og at det ikke finnes kollektivt tilbud når jeg jobber natt? Finnes det ikke noe rettigheter om å kunne bli permitert fra arbeidet når arbeidsplassen flyttes såpass langt unna hvor den opprinnelige arbeidsplassen var?

Endret av Iceman22
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For NAV så vil dette være basert på ei konkret vurdering.

Utgangspunktet er at ein ikkje skal få dagpengar dersom ein sjølv velger å stå utan jobb. Men det er rom for vurderingar basert på både økonomi og sosiale konsekvensar.

Det er ikkje nødvendigvis at det er mest lønnsomt for NAV at du ikkje blir med på flyttelasset. Dersom du har rett på støtte frå NAV til å flytte for beholde jobben så kan det fort være billegare for NAV at du blir buande der du er dersom det er håp for å finne seg ein anna jobb. Din privatøkonomi dersom du blir nødt til å kjøpe eigen bil for å kunne fortsette i jobben vil også ha betydning.

Det store spørsmålet er som alltid om du skal gå i dialog med NAV no med ein gong for å få avklart om du mister dagpengane om du ikkje blir med på flyttelasset. Eller om du skal slutte i jobben og satse på å møte forståelse for det valget du gjorde.

Lenke til kommentar

Hjemmefra er det 50 km å kjøre til det nye arbeidsstedet en vei, før hadde jeg bare 10 km. Jeg har ikke min egen bruksbil, bare låner en fra familiemedlem. Jeg måtte da kjøpe en egen bil, og da kommer det ekstra utgifter til flere bomstasjoner, drivstoff osv.. så det blir lite gunstig å fortsette å jobbe der.

Endret av Iceman22
Lenke til kommentar

Når en tidligere arbeidsplass jeg var ansatt ved ble nedlagt, vi fikk besøk av noen fra NAV, og de mente det var helt greit å pendle 1,5 timer hver vei til jobb. Hvis NAV i ditt område har samme oppfatning ville jeg hatt en annen jobb før jeg sa opp. Alternativt se på muligheten til å flytte nærmere jobben, hvis det er en jobb du trives i og evt. familie situasjon tillater det osv.

Lenke til kommentar

50 km vil si kjøretid på ¾ time, og det er ikke unormalt mye. For min del synes jeg smertegrensa går ved 1 time på sommerføre, som gjerne er 10-15 minutt mer mange vinterdager. Hvis det blir for strevsomt, pleier folk enten få seg et midlertidig krypinn mandag - fredag, flytte eller si opp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...