Cocola Skrevet 8. januar 2018 Del Skrevet 8. januar 2018 Hei. Jeg skal bytte hjullager og drivknute på min Audi a3 2006 modell. Krever dette noe spesial verktøy? Noen som vet om hjullageret sitter godt på spindelen? Har sett på en glidehammer fra biltema som jeg tenkte å kjøpe. Eller trenger jeg en spesiell avtrekker? Og noen som vet om senterbolten sitter godt? Den i midten som må av for å løsne navet og hjullageret. Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 8. januar 2018 Del Skrevet 8. januar 2018 Det er foran regner jeg med? (Med mindre det er 4hjulstrekk) - Har are erfaring fra 2000 modell, men for å ta hjullageret ut/inn enkelt så trenger du ett slikt sett; http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Chassis/Verktoysett-for-forhjulslager-2000021491/ - på min 2000 så holder det å hekte av bakre bærebru nede for å få verktøyet inn bak lageret, og da skal det akkurat gå å få bendt drivknuten forbi også. - Drivknuten banker du av med en plasthammer e.l. og senterbildet kan sitte hardt, men bør gå fint å få den opp med en latmannsarm. Lenke til kommentar
Cocola Skrevet 8. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2018 Glemte å skrive at det er bak. Beklager! Takk for tips til verktøy. Har en god latmannsarm så da burde vel ikke bølgen være noe problem. Lenke til kommentar
Cocola Skrevet 8. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2018 Lageret og navet er i en del. Derfor har jeg sett på en glidehammer. Tror du det vil fungere? Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 9. januar 2018 Del Skrevet 9. januar 2018 Lageret og navet er i en del. Derfor har jeg sett på en glidehammer. Tror du det vil fungere? Kommer helt an på hvor godt det sitter, men i utgangspunktet ville jeg sagt nei - dessuten skal du jo ha lageret inn igjen, og da må det presses med jevnt trykk rundt hele og til riktig posisjon. Lenke til kommentar
Cocola Skrevet 9. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2018 Skjønner ikke helt hvordan jeg skal på lageret ut med det verktøyet du har sendt link til. https://www.ecstuning.com/b-vaico-parts/rear-wheel-bearing-assembly/1k0598611~vai/ Jeg har et sånt type lager på bilen min. Når jeg søker på lageravdrager til bilen min kommer en glidehammer opp som forslag. Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 9. januar 2018 Del Skrevet 9. januar 2018 Du setter en skive som er mindre enn lageret bak, stikker "skruen" igjennom og har en kopp som er større enn det som er på utsiden der. - Nå ser jeg denne typen er ganske stor, så er ikke sikker på at det går - kanskje du får den ut med en glidehammer - men hvordan får du presset inn nytt lager? - Da tror jeg du må ha noe tilsvarende det andre verktøyet. Lenke til kommentar
Cocola Skrevet 9. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2018 Det er sant. Må nok ha noe å presse inn med. Har sett at de har noe verktøy for det på biltema. Lenke til kommentar
Cocola Skrevet 10. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2018 Fant denne videoen. Ser han bare drar lageret av og setter på nytt. Har sett flere videoer der de gjør det samme. Lenke til kommentar
Cocola Skrevet 13. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2018 Byttet i dag. Var bare og skli det av og på. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå