Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bytte hjullager og drivknute

Cocola

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg skal bytte hjullager og drivknute på min Audi a3 2006 modell. Krever dette noe spesial verktøy? Noen som vet om hjullageret sitter godt på spindelen? Har sett på en glidehammer fra biltema som jeg tenkte å kjøpe. Eller trenger jeg en spesiell avtrekker?

Og noen som vet om senterbolten sitter godt? Den i midten som må av for å løsne navet og hjullageret.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er foran regner jeg med? (Med mindre det er 4hjulstrekk) - Har are erfaring fra 2000 modell, men for å ta hjullageret ut/inn enkelt så trenger du ett slikt sett; http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Chassis/Verktoysett-for-forhjulslager-2000021491/ - på min 2000 så holder det å hekte av bakre bærebru nede for å få verktøyet inn bak lageret, og da skal det akkurat gå å få bendt drivknuten forbi også. - Drivknuten banker du av med en plasthammer e.l. og senterbildet kan sitte hardt, men bør gå fint å få den opp med en latmannsarm.

Lenke til kommentar

Lageret og navet er i en del. Derfor har jeg sett på en glidehammer. Tror du det vil fungere?

Kommer helt an på hvor godt det sitter, men i utgangspunktet ville jeg sagt nei - dessuten skal du jo ha lageret inn igjen, og da må det presses med jevnt trykk rundt hele og til riktig posisjon.

Lenke til kommentar

Du setter en skive som er mindre enn lageret bak, stikker "skruen" igjennom og har en kopp som er større enn det som er på utsiden der. - Nå ser jeg denne typen er ganske stor, så er ikke sikker på at det går - kanskje du får den ut med en glidehammer - men hvordan får du presset inn nytt lager? - Da tror jeg du må ha noe tilsvarende det andre verktøyet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...