Thunderhead Skrevet 8. januar 2018 Del Skrevet 8. januar 2018 Litt klønete overskrift, men la meg forklare. Har to stasjonære maskiner som er koblet sammen med nettverkskabel, samtidig som begge er koblet til internett trådløst. Hvordan få maskinene til å overføre filer seg imellom over kabel, mens de bruker wifi til internett automatisk? Slik det ser ut nå, har wifi førsteprioritet både mellom maskin og maskin, og internett. For å tvinge overføring mellom maskinene via kabel må jeg slå av wifi, noe som er litt tungvint. Årsaken til at jeg ønsker å ha det satt opp slik er at kabel er betydelig kjappere enn wifi. Begge maskinene kjører Windows 10. Lenke til kommentar
rvenes Skrevet 9. januar 2018 Del Skrevet 9. januar 2018 Det er relativt enkelt. Om wifien din er på 192.168.x.x nettet så setter du fast ip på kabel nettverkskorta til 10.0.0.2 og 10.0.0.3 Når du da skal overføre ting i windows skriver du inn \\10.0.0.3 Du setter ikkje opp dns eller gateway på kabel nettverkskorta. Om wifien din er på 10.x.x.x skfiter du bare kabel nettverskorta til 192.168.x.x Du kan og legge inn i hosts fila på pc'en din at 10.0.0.2 er Windows10pcnummer1 osv. 2 Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 9. januar 2018 Del Skrevet 9. januar 2018 Skal du koble nettverkskortene direkte sammen uten noen mellomliggende infrastruktur (switch eller lignende) må du bruke en krysset nettverkskabel. Det enkleste er om du så setter nettverksinstillingene på disse kortene manuelt og sørger for at de er på samme subnett. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 9. januar 2018 Del Skrevet 9. januar 2018 Som regel trenger man ikke krysset kabel. https://www.networkworld.com/article/2219416/lan-wan/do-you-need-a-crossover-cable-.html 1 Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 14. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2018 Det er relativt enkelt. Om wifien din er på 192.168.x.x nettet så setter du fast ip på kabel nettverkskorta til 10.0.0.2 og 10.0.0.3 Når du da skal overføre ting i windows skriver du inn \\10.0.0.3 Du setter ikkje opp dns eller gateway på kabel nettverkskorta. Om wifien din er på 10.x.x.x skfiter du bare kabel nettverskorta til 192.168.x.x Du kan og legge inn i hosts fila på pc'en din at 10.0.0.2 er Windows10pcnummer1 osv. Beklager vanvittig lang responstid, men ville se om det virket før jeg kommenterte. Overfører jeg filer mellom PC'ene, velges nå kabelen. Takk! 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå