Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Oppsigelse av leiekontrakt og ny leieboer

KarlAgathon

Anbefalte innlegg

Har nylig kjøpt bolig. Etter forhandlinger om pris ble vi enige om overtagelse tidligere enn det jeg ønsket med tanke på eksisterende leieforhold.

Tar over ny bolig i midten av januar, flytter i løpet av kort tid, men har oppsigelse til ut mars på eksisterende leieforhold.

Er forberedt på å måtte betale dobbelt de aktuelle månedene, men sa fra til utleier at vi kom til å flytte før 31.3, så hvis han fant nye leietagere før den tid er det helt topp for oss.

Fikk nå et tilbud fra utleier om at hvis vi leverer fra oss nøklene senest 23.1 skal vi slippe å betale leie for mars måned. Dette betyr i praksis at utleier kan finne nye leietagere i februar og få dobbel leieinntekt denne måneden. Jeg forstår at dette kan sees på som en vinn-vinn situasjon, hvor vi sparer en måned og han tjener en måned, men jeg syntes fortsatt ikke det er helt ryddig. Hva med for eksempel depositum? 

Boligannonsen for leiligheten varsler om overtagelse fra 1. februar så jeg antar han tar sikte på å finne nye leietagere til den datoen. Jeg har forsøkt en gang per e-post å "spille dum" å si at vi håper han finner nye leietagere i februar så vi kan si fra oss leiligheten før den tid, men fikk ikke noe svar på det.

Noen som har erfaring med lignende situasjon? Hva bør jeg eventuelt gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Han kan vel ikke kreve leie av deg og samtidig leie ut til noen andre. Så lenge du betaler leie har du rett til å bruke leiligheten.

Dersom dere har tilbakelevering 23.01 tror jeg ikke han har rett til å kreve leie lenger.

Husleielovens paragraf 10 sier "Er ikke annet avtalt, regnes tilbakelevering for skjedd når utleieren har fått nøkler og ellers uhindret atkomst til husrommet." Hvorvidt man kan avtale å fortsette betaling av leie etter tilbakelevering er jeg skeptisk til, da betaling av leie forutsetter tilgang til leiligheten.

Jeg ville sagt at det beste for alle er om han bytter leietager fra 01.02, og gått med på å rydde ut etc før dette. Dersom han ikke hadde gått med på det hadde jeg beholdt leiligheten som oppbevaringssted for tingene mine i flytteperioden. Da slipper du i det minste å finne midlertidig sted å ha tingene dine.

Lenke til kommentar

Han kan vel ikke kreve leie av deg og samtidig leie ut til noen andre. Så lenge du betaler leie har du rett til å bruke leiligheten.

Dersom dere har tilbakelevering 23.01 tror jeg ikke han har rett til å kreve leie lenger.

Husleielovens paragraf 10 sier "Er ikke annet avtalt, regnes tilbakelevering for skjedd når utleieren har fått nøkler og ellers uhindret atkomst til husrommet." Hvorvidt man kan avtale å fortsette betaling av leie etter tilbakelevering er jeg skeptisk til, da betaling av leie forutsetter tilgang til leiligheten.

Jeg ville sagt at det beste for alle er om han bytter leietager fra 01.02, og gått med på å rydde ut etc før dette. Dersom han ikke hadde gått med på det hadde jeg beholdt leiligheten som oppbevaringssted for tingene mine i flytteperioden. Da slipper du i det minste å finne midlertidig sted å ha tingene dine.

Vi flytter inn i ny bolig om to uker, så vi har egentlig ikke noe behov for å mellomlagre. Leiligheten kommer til å være tømt og vasket den 23.1. 

Utleier har jo forsåvidt tilbud oss og spare en månedsleie, samtidig som han tjener en månedsleie. Jeg mener vel kanskje at hvis han leier ut fra 1.2 så skal jeg spare to månedsleier. 

Er jeg bare grådig? Hva isåfall med depositum?

Lenke til kommentar

Depositum kan tilbakebetales når overtagelse er gjennomført, ser ikke at det har noe med resten å gjøre.

Jeg synes ikke du er grådig, derimot at utleier er grådig.

Det er vel at hvis jeg godtar utleiers forslag så kan det diskuteres om overtagelse er 23.1 eller 28.2.

Så lenge jeg betaler leie har vi fortsatt et leieforhold, men jeg har jo levert fra meg nøklene. Jeg tror utleier er fullstendig klar over at det ikke er helt greit det han foreslår, men han tenker vel at her kan jeg spare en måneds leie og han kan tjene en måneds leie.

Lenke til kommentar

Depositum kan tilbakebetales når overtagelse er gjennomført, ser ikke at det har noe med resten å gjøre.

Jeg synes ikke du er grådig, derimot at utleier er grådig.

Det er vel at hvis jeg godtar utleiers forslag så kan det diskuteres om overtagelse er 23.1 eller 28.2.

Nei, når eier har mottatt nøkler og det er vasket etc så har overtagelse funnet sted. Ref paragrafen jeg siterte.

Så lenge jeg betaler leie har vi fortsatt et leieforhold, men jeg har jo levert fra meg nøklene. Jeg tror utleier er fullstendig klar over at det ikke er helt greit det han foreslår, men han tenker vel at her kan jeg spare en måneds leie og han kan tjene en måneds leie.

Jeg tror ikke dette er noe dere har lov til å avtale, ref Husleielovens § 3-7 "Det kan ikke avtales at leier av bolig skal betale andre eller større pengebeløp enn angitt i §§ 3-1 og 3-4 til 3-6." Endret av nirolo
Lenke til kommentar

Førtidig tilbakelevering påvirker i utgangspunktet ikke plikten til å betale leie. Husleieloven § 3-1 åpner for at det skal betales leie, dvs. vederlag for bruksrett til bolig, for hele leieperioden, slik at husleieloven § 3-7 ikke er relevant.

Det utleier tilbyr deg er at utleier overtar risikoen for at han får leid ut innen 1. mars. Han tilbyr deg å slippe én måned av dette, dvs. at han påtar seg ansvaret for at leiligheten muligens står tom i mars.

Mot dette ønsker han en viss økonomisk begunstigelse: Hvis han klarer å få inn en leietaker som kan flytte inn allerede i februar, så ønsker han en bonus (i form av leie fra begge). Han kan få en leietaker fra 1. februar, fra 15. februar, fra 1. mars - det er den risikoen han tar.

Du får en garantert reduksjon, han får en mulig gevinst. Jeg er ikke ubetinget enig i at det er utleier som fremstår som grådig her.

Husleietvistutvalget legger ellers til grunn at i et normalt godt leiemarked vil man kunne klare å leie ut en bolig innen 30-45 dager (se HTU-2014-615). Hvis utleier allerede nå har lagt ut leiligheten så har han normalt oppfylt sin tapsbegrensningsplikt, og får han ikke leid ut likevel så er alternativet å kreve at du betaler leie ut hele perioden.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...