Bjarnemann Skrevet 8. januar 2018 Del Skrevet 8. januar 2018 (endret) Hei! Har nylig flyttta inn i en ny leilighet og ikke fått ordna med TV-tilbyder og sånt ennå. Kanskje driter vi også bare i det, siden det tross alt koster ganske mye. Med ble fortalt både på Clas Ohlson og på Elkjøp at siden NRK er fritt tilgjengelig for alle, er det bare å kjøpe en sånn signalkabel (rund kontakt i begge ender) og plugge den inn i veggen, så skal jeg få inn NRK ihvertfall. Men det kommer pokker ta ikke opp noe som helst? Har jeg blitt misinformert, eller er det noe helt banalt jeg gjør feil? Er veldig sikker på at det er "bakkenettet" jeg har kobla meg opp på. Får inn alle kanalene til Canal Digital i kanaloversikten, men får ikke sett på noe av det da jeg ikke er kunde hos dem. Heller ikke NRK. Er det noen måte å få NRK inn på TVen uten å kjøpe abonnement hos noen? Skulle gjerne hatt det, spesielt siden jeg ironisk nok betaler NRK-lisens. Radio får jeg lov til å høre på da, om det er til hjelp. Også får jeg faktisk lov til å se på Visjon Norge og NRK Tegnspråk Endret 8. januar 2018 av Bjarnemann Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 8. januar 2018 Del Skrevet 8. januar 2018 Er veldig sikker på at det er "bakkenettet" jeg har kobla meg opp på. Jeg tviler. Det høres ut som det er kabel-tv i veggkontakten. 2 Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 8. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2018 Takk for svar Ja, kan kanskje stemme det, for får opp dette med Canal Digital. Men så får jeg, forståelig nok, ikke lov til å se siden jeg ikke har sånn smartkort eller hva det nå enn heter. Vet du om noen måte å få sett NRK på da? Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 8. januar 2018 Del Skrevet 8. januar 2018 NRK er gratis i bakkenettet. Da trenger du bare en antenne. Kan holde med bordantenne hvis det er god dekning, men anbefaler en uteantenne. Hvis du skal se via kabel-TV må du ha smartkort og kortholder (hvis TV er godkjent av Canal Digital) eller dekoder. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 8. januar 2018 Del Skrevet 8. januar 2018 for får opp dette med Canal Digital. De er ikke kriteriet for å vurdere dette, men det faktum at du kan se NRK Tegnspråk og ikke vanlig NRK (f.eks). Jeg tror heller ikke Visjon Norge sendes på bakkenettet. Spør naboen hvem som leverer tv-signalene i veggkontakten. Hvis du ikke har internett eller bakkenettantenne kan du ikke få sett NRK nå. Hvis du har internett kan du bare gå til nettsidene til NRK og streame. Best bildekvalitet på tv får man for tiden med Canal Digital "Satelitt", men via internett. Man trenger ikke parabol eller dekoder, men må ha en tv som støtter CD appen eller en annen løsning for at tv'en skal få signalene. Lenke til kommentar
Woff Skrevet 8. januar 2018 Del Skrevet 8. januar 2018 (endret) Betale 3000,- for å se på NRK?Da tror jeg heller du bør si opp lisensen og heller begynne å strømme nødvendig underholdning.Hvis du har en nogenlunde fornuftig internett-forbindelse kan du lett strømme NRK og SLIPPE lisensen...https://www.nrk.no/lisens/skjema---oppsigelse-1.11508479 Endret 8. januar 2018 av Woff Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 8. januar 2018 Del Skrevet 8. januar 2018 Hvis du har en nogenlunde fornuftig internett-forbindelse kan du lett strømme NRK og SLIPPE lisensen... Man slipper ikke lisensen bare ved å strømme. Må kvitte seg med TV-en eller plombere den. 1 Lenke til kommentar
Woff Skrevet 8. januar 2018 Del Skrevet 8. januar 2018 Hvis du har en nogenlunde fornuftig internett-forbindelse kan du lett strømme NRK og SLIPPE lisensen... Man slipper ikke lisensen bare ved å strømme. Må kvitte seg med TV-en eller plombere den. Les gjerne lovverket før du skriver? § 9.Mottaker ikke i bruk Når mottaker ikke lenger er i bruk, må skriftlig melding sendes NRK straks og før ny termin begynner. I motsatt fall må avgift betales på forskriftsmessig måte. Det gis ikke refusjon for innbetalt kringkastingsavgift. Ønsker en fortsatt å beholde fjernsynsmottakeren, må det i meldingen gis erklæring om at den er satt bort og ikke vil bli tatt i bruk igjen før NRK er underrettet om dette, se § 6. Dersom NRK ønsker det, skal det også være adgang til å plombere mottaker og/eller antenneinntak. 0 Endret ved forskrift 4 juli 2007 nr. 844 (i kraft straks med virkning fra og med innkreving av andre termin av kringkastingsavgiften for 2007). Framgår TYDELIG at du ikke hverken må kvitte deg med TV eller plombere den. Jeg for min del bruker mine skjermer som data-skjermer for streaming av film via lokalt nettverk. To av mottakerne har IKKE teknologi for å ta i mot bakkesente signaler og den tredje jeg har er plombert. Det STØRSTE problemet er å få maset nok på NRK om at jeg virkelig sier opp. Måtte true med anmeldelse før de gav seg! Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 8. januar 2018 Del Skrevet 8. januar 2018 (endret) Hvis du har en nogenlunde fornuftig internett-forbindelse kan du lett strømme NRK og SLIPPE lisensen... Man slipper ikke lisensen bare ved å strømme. Må kvitte seg med TV-en eller plombere den. Les gjerne lovverket før du skriver? § 9.Mottaker ikke i bruk Når mottaker ikke lenger er i bruk, må skriftlig melding sendes NRK straks og før ny termin begynner. I motsatt fall må avgift betales på forskriftsmessig måte. Det gis ikke refusjon for innbetalt kringkastingsavgift. Ønsker en fortsatt å beholde fjernsynsmottakeren, må det i meldingen gis erklæring om at den er satt bort og ikke vil bli tatt i bruk igjen før NRK er underrettet om dette, se § 6. Dersom NRK ønsker det, skal det også være adgang til å plombere mottaker og/eller antenneinntak.0 Endret ved forskrift 4 juli 2007 nr. 844 (i kraft straks med virkning fra og med innkreving av andre termin av kringkastingsavgiften for 2007).Framgår TYDELIG at du ikke hverken må kvitte deg med TV eller plombere den. Jeg for min del bruker mine skjermer som data-skjermer for streaming av film via lokalt nettverk. To av mottakerne har IKKE teknologi for å ta i mot bakkesente signaler og den tredje jeg har er plombert. Det STØRSTE problemet er å få maset nok på NRK om at jeg virkelig sier opp. Måtte true med anmeldelse før de gav seg! Jeg kan lovverket. Det er forøvrig ikke en lov vi diskutere, men en forskrift... Det står hvertfall ikke at man slipper lisens ved å strømme. I praksis må man fjerne (sette vekk) TV-en eller plombere for å slippe lisensen. Det står det jo i det du siterer: "Ønsker en fortsatt å beholde fjernsynsmottakeren, må det i meldingen gis erklæring om at den er satt bort og ikke vil bli tatt i bruk igjen før NRK er underrettet om dette". Da kan du ikke bruke den til strømming. Hvis du skal bruke den må den plomberes. Det STØRSTE problemet er å få maset nok på NRK om at jeg virkelig sier opp. Man "sier ikke opp" lisensen. Man melder til NRK at man ikke lenger har fjernsynsmottaker, som gjør at man ikke får nytt krav om lisens. Endret 8. januar 2018 av Mr D 1 Lenke til kommentar
Woff Skrevet 8. januar 2018 Del Skrevet 8. januar 2018 Hvis du har en nogenlunde fornuftig internett-forbindelse kan du lett strømme NRK og SLIPPE lisensen... Man slipper ikke lisensen bare ved å strømme. Må kvitte seg med TV-en eller plombere den. Les gjerne lovverket før du skriver? § 9.Mottaker ikke i bruk Når mottaker ikke lenger er i bruk, må skriftlig melding sendes NRK straks og før ny termin begynner. I motsatt fall må avgift betales på forskriftsmessig måte. Det gis ikke refusjon for innbetalt kringkastingsavgift. Ønsker en fortsatt å beholde fjernsynsmottakeren, må det i meldingen gis erklæring om at den er satt bort og ikke vil bli tatt i bruk igjen før NRK er underrettet om dette, se § 6. Dersom NRK ønsker det, skal det også være adgang til å plombere mottaker og/eller antenneinntak.0 Endret ved forskrift 4 juli 2007 nr. 844 (i kraft straks med virkning fra og med innkreving av andre termin av kringkastingsavgiften for 2007).Framgår TYDELIG at du ikke hverken må kvitte deg med TV eller plombere den. Jeg for min del bruker mine skjermer som data-skjermer for streaming av film via lokalt nettverk. To av mottakerne har IKKE teknologi for å ta i mot bakkesente signaler og den tredje jeg har er plombert. Det STØRSTE problemet er å få maset nok på NRK om at jeg virkelig sier opp. Måtte true med anmeldelse før de gav seg! Jeg kan lovverket. Det er forøvrig ikke en lov vi diskutere, men en forskrift... Det står hvertfall ikke at man slipper lisens ved å strømme. I praksis må man fjerne (sette vekk) TV-en eller plombere for å slippe lisensen. Det står det jo i det du siterer: "Ønsker en fortsatt å beholde fjernsynsmottakeren, må det i meldingen gis erklæring om at den er satt bort og ikke vil bli tatt i bruk igjen før NRK er underrettet om dette". Da kan du ikke bruke den til strømming. Hvis du skal bruke den må den plomberes. Det STØRSTE problemet er å få maset nok på NRK om at jeg virkelig sier opp. Man "sier ikke opp" lisensen. Man melder til NRK at man ikke lenger har fjernsynsmottaker, som gjør at man ikke får nytt krav om lisens. Beklager at jeg sa 'lov' og ikke 'forskrift'.. Har neppe mye betydning. Til din info benyttes ikke mottakeren i et apparat når du strømmer filmer etc. Dette er en datastrøm som dekodes i en enhet som gjør dataene om til bilde-info som kan vises på skjermen til de som har inngang for dette. Altså kan man trygt benytte tidligere TV-apparater til dette. Mottakeren som sitter i enheten (TV'en) bør fjernes eller plomberes sånn at det ikke lar seg gjøre å motta tv-signaler. I teksten til forskriften står det at sitat "Dersom NRK ønsker det, skal det også være adgang til å plombere mottaker og/eller antenneinntak."... Men tusen takk for at du presiserer.. Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 9. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2018 Tusen takk for gode svar, folkens Da er det bare å slå seg til ro med at jeg har blitt feilinformert av Elkjøp og Clas, og også selv misforstått hva bakkenett er for noe rart. Men da slipper jeg ihvertfall å bruke mer tid på det. Takk! Forøvrig: takk for velmente råd, med det er ikke noe mål for meg å slippe unna lisensen. Selv om jeg selvfølgelig kunne holdt meg til streaming av NRK sine tjenester, og sånn sett sluppet unna lisensen, så synes jeg det er greit å betale den. Bruker NRK (tv, nettv og nettavis) ganske mye og selv om et kun er TV-delen som utløser lisens, så dekker den i mine også bruk av nettv og nettavis. Et flott tilbud som jeg synes det er greit å støtte oppom 3 Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 9. januar 2018 Del Skrevet 9. januar 2018 Nå er vi langt utenfor det TS spurte om og han er også fornøyd med svarene, men har lyst til å svare... Til din info benyttes ikke mottakeren i et apparat når du strømmer filmer etc. Dette er en datastrøm som dekodes i en enhet som gjør dataene om til bilde-info som kan vises på skjermen til de som har inngang for dette. Altså kan man trygt benytte tidligere TV-apparater til dette. Mottakeren som sitter i enheten (TV'en) bør fjernes eller plomberes sånn at det ikke lar seg gjøre å motta tv-signaler. I teksten til forskriften står det at sitat "Dersom NRK ønsker det, skal det også være adgang til å plombere mottaker og/eller antenneinntak."...Du skrev "Les gjerne lovverket før du skriver?" og jeg har nok lest det bedre enn deg. I dette tilfelle brukes mottakeren ved strømming da det med mottaker menes det vi til daglig kaller TV. I "Forskrifter om fjernsynsmottakere" er ordet mottaker en kortversjon av ordet fjernsynsmottaker. Dette er tidligere diskutert og fastslått i juss-delen av forumet. Se f.eks. hvordan ting er skrevet her: - §1 "videospiller kombinert med tuner (mottakerdel)". Her er eneste sted hvor tuner er nevnt, og kalt mottakerdel, ikke mottaker. - §4 "Flere mottakere på ett kringkastingskort" og "forutsatt at mottakerne er plassert i boligen". Her er det helt klart i sammenhengen at det er snakk om TV-apparater og ikke tuneren i TV-en som kalles mottaker. - §6 "Den som har fjernsynsmottaker i fartøy/kjøretøy i yrkestrafikk, skal gi melding for hvert fartøy/kjøretøy som utstyres med mottaker". I denne setningen må jo fjernsynsmottaker=mottaker. - §7 "Den som overdrar fjernsynsmottaker ved salg (herunder auksjonssalg), gave eller på annen måte, leier ut eller låner ut, må straks gi skriftlig melding til NRK om hvem mottakeren er overdratt til". I denne setningen må jo også fjernsynsmottaker=mottaker. - §6 "Den som anskaffer fargemottaker plikter å gi melding om dette selv om det er betalt avgift for svart/hvitt mottaker". Her må da også mottaker bety fjernsynsmottaker (TV) da det aldri har vært solgt farge-tunere eller sort/hvitt-tunere. Lenke til kommentar
Woff Skrevet 9. januar 2018 Del Skrevet 9. januar 2018 Nå er vi langt utenfor det TS spurte om og han er også fornøyd med svarene, men har lyst til å svare... Til din info benyttes ikke mottakeren i et apparat når du strømmer filmer etc. Dette er en datastrøm som dekodes i en enhet som gjør dataene om til bilde-info som kan vises på skjermen til de som har inngang for dette. Altså kan man trygt benytte tidligere TV-apparater til dette. Mottakeren som sitter i enheten (TV'en) bør fjernes eller plomberes sånn at det ikke lar seg gjøre å motta tv-signaler. I teksten til forskriften står det at sitat "Dersom NRK ønsker det, skal det også være adgang til å plombere mottaker og/eller antenneinntak."...Du skrev "Les gjerne lovverket før du skriver?" og jeg har nok lest det bedre enn deg. I dette tilfelle brukes mottakeren ved strømming da det med mottaker menes det vi til daglig kaller TV. I "Forskrifter om fjernsynsmottakere" er ordet mottaker en kortversjon av ordet fjernsynsmottaker. Dette er tidligere diskutert og fastslått i juss-delen av forumet. Se f.eks. hvordan ting er skrevet her:- §1 "videospiller kombinert med tuner (mottakerdel)". Her er eneste sted hvor tuner er nevnt, og kalt mottakerdel, ikke mottaker. - §4 "Flere mottakere på ett kringkastingskort" og "forutsatt at mottakerne er plassert i boligen". Her er det helt klart i sammenhengen at det er snakk om TV-apparater og ikke tuneren i TV-en som kalles mottaker. - §6 "Den som har fjernsynsmottaker i fartøy/kjøretøy i yrkestrafikk, skal gi melding for hvert fartøy/kjøretøy som utstyres med mottaker". I denne setningen må jo fjernsynsmottaker=mottaker. - §7 "Den som overdrar fjernsynsmottaker ved salg (herunder auksjonssalg), gave eller på annen måte, leier ut eller låner ut, må straks gi skriftlig melding til NRK om hvem mottakeren er overdratt til". I denne setningen må jo også fjernsynsmottaker=mottaker. - §6 "Den som anskaffer fargemottaker plikter å gi melding om dette selv om det er betalt avgift for svart/hvitt mottaker". Her må da også mottaker bety fjernsynsmottaker (TV) da det aldri har vært solgt farge-tunere eller sort/hvitt-tunere. Du forstår LITT mer når du legger merke til ordet MOTTAGER som er med i alt du refererer til. Mottaker er altså en elektronisk krets som omdanner signalene i lufta til tv-bilder. Mottaker er IKKE nødvendig for å strømme datasignaler. Det er derfor ARK kommer med dette poenget å 'plombere' mottakeren. I enkelhet betyr det å blokkere selve mottaker-kretsen i tv'en for å kunne ta i mot og dekode signalene til bilder. Alle datamonitorer (uten unntak tror jeg) er akkurat det samme som en TV UTEN mottakeren og derfor ikke lisensbelagt. Håper dette hjelper deg i din forståelse av hva du sier! Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 9. januar 2018 Del Skrevet 9. januar 2018 Nå er vi langt utenfor det TS spurte om og han er også fornøyd med svarene, men har lyst til å svare... Til din info benyttes ikke mottakeren i et apparat når du strømmer filmer etc. Dette er en datastrøm som dekodes i en enhet som gjør dataene om til bilde-info som kan vises på skjermen til de som har inngang for dette. Altså kan man trygt benytte tidligere TV-apparater til dette. Mottakeren som sitter i enheten (TV'en) bør fjernes eller plomberes sånn at det ikke lar seg gjøre å motta tv-signaler. I teksten til forskriften står det at sitat "Dersom NRK ønsker det, skal det også være adgang til å plombere mottaker og/eller antenneinntak."...Du skrev "Les gjerne lovverket før du skriver?" og jeg har nok lest det bedre enn deg. I dette tilfelle brukes mottakeren ved strømming da det med mottaker menes det vi til daglig kaller TV. I "Forskrifter om fjernsynsmottakere" er ordet mottaker en kortversjon av ordet fjernsynsmottaker. Dette er tidligere diskutert og fastslått i juss-delen av forumet. Se f.eks. hvordan ting er skrevet her:- §1 "videospiller kombinert med tuner (mottakerdel)". Her er eneste sted hvor tuner er nevnt, og kalt mottakerdel, ikke mottaker. - §4 "Flere mottakere på ett kringkastingskort" og "forutsatt at mottakerne er plassert i boligen". Her er det helt klart i sammenhengen at det er snakk om TV-apparater og ikke tuneren i TV-en som kalles mottaker. - §6 "Den som har fjernsynsmottaker i fartøy/kjøretøy i yrkestrafikk, skal gi melding for hvert fartøy/kjøretøy som utstyres med mottaker". I denne setningen må jo fjernsynsmottaker=mottaker. - §7 "Den som overdrar fjernsynsmottaker ved salg (herunder auksjonssalg), gave eller på annen måte, leier ut eller låner ut, må straks gi skriftlig melding til NRK om hvem mottakeren er overdratt til". I denne setningen må jo også fjernsynsmottaker=mottaker. - §6 "Den som anskaffer fargemottaker plikter å gi melding om dette selv om det er betalt avgift for svart/hvitt mottaker". Her må da også mottaker bety fjernsynsmottaker (TV) da det aldri har vært solgt farge-tunere eller sort/hvitt-tunere. Du forstår LITT mer når du legger merke til ordet MOTTAGER som er med i alt du refererer til. Mottaker er altså en elektronisk krets som omdanner signalene i lufta til tv-bilder. Mottaker er IKKE nødvendig for å strømme datasignaler. Det er derfor ARK kommer med dette poenget å 'plombere' mottakeren. I enkelhet betyr det å blokkere selve mottaker-kretsen i tv'en for å kunne ta i mot og dekode signalene til bilder. Alle datamonitorer (uten unntak tror jeg) er akkurat det samme som en TV UTEN mottakeren og derfor ikke lisensbelagt. Håper dette hjelper deg i din forståelse av hva du sier! Jeg skjønner at du mener at en mottaker er en TV-tuner, men tror ikke du får med deg hva jeg prøver å formidle. Forskrifter om fjernsynsmottakere er opprinnelig skrevet i 1980 i et litt tungt språk og er (dessverre) ikke tilpasset dagens teknologi. I denne forskriften betyr begge ordene mottaker og fjernsynsmottaker et TV-apparat med innebygget tuner. For å si det på en annen måte: Du skriver "Mottaker er IKKE nødvendig for å strømme datasignaler" og det er riktig etter din definisjon av mottaker. Men iflg Forskrifter om fjernsynsmottakere er en mottaker et TV-apparat og da bruker du mottakerens skjerm for å se det du strømmer. Jeg har aldri sagt at man bruker TV-ens tuner ved strømming. Lenke til kommentar
NULL Skrevet 9. januar 2018 Del Skrevet 9. januar 2018 Best bildekvalitet på tv får man for tiden med Canal Digital "Satelitt", men via internett. Man trenger ikke parabol eller dekoder, men må ha en tv som støtter CD appen eller en annen løsning for at tv'en skal få signalene. Hva mener du her egentlig? Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 9. januar 2018 Del Skrevet 9. januar 2018 Som Canal Digital Satelitt kunde kan man bruke Canal Digital appen på Samsung tv'er (nyere enn 2015) samt på Android og Apple Tv (4 gen og nyere). Man streamer da tv-kanalene fra CD over internett. Kvaliteten på bildet er best ved å bruke denne løsningen sammenlignet med andre løsninger. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 9. januar 2018 Del Skrevet 9. januar 2018 (endret) Får inn aerial DVB-T via egen luft-antenne. Der er bl.a ukryptert NRK TV og radio. Har du dette eller signaler i kabel (coax) der du bor kan du prøve. Dingsen fungerer bl.a i Windows med medfølgende TV-programvare. Det er en SDR (software defined radio) som kan dekode store deler av frekvensspektret opp til nesten 2 GHz. Dingsen er USB så det fungerer fint med programvare til andre plattformer. Har testet TV med Aerial TV - DVB-T receiver på Android (via DVB-T Driver). Pakken koster litt over 50-lappen. Tror NRK også sendes ukryptert i kabelnett, men da må du ha en konverter til dette og et galvanisk skille. For ordens skyld, så lenge du ser på NRK eller har en tuner som muliggjør det så kreves det lisens. Dette adapteret faller vel litt i gråsonen da det er universelt og tar inn det meste av radiosignaler, men ikke om du bruker det til å se NRK. Endret 7. februar 2018 av vidor Lenke til kommentar
NULL Skrevet 12. januar 2018 Del Skrevet 12. januar 2018 Som Canal Digital Satelitt kunde kan man bruke Canal Digital appen på Samsung tv'er (nyere enn 2015) samt på Android og Apple Tv (4 gen og nyere). Man streamer da tv-kanalene fra CD over internett. Kvaliteten på bildet er best ved å bruke denne løsningen sammenlignet med andre løsninger. Kvaliteten her (altså ABR-streamingen mot smart-tv, ATV, Android eller hva det måtte være) er dårligere enn Canal Digitals broadcast-sendinger via satellitt. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 12. januar 2018 Del Skrevet 12. januar 2018 Da har du vel ikke fått full båndbredde fra cd. Lenke til kommentar
deleder Skrevet 26. august 2018 Del Skrevet 26. august 2018 De er ikke kriteriet for å vurdere dette, men det faktum at du kan se NRK Tegnspråk og ikke vanlig NRK (f.eks). Jeg tror heller ikke Visjon Norge sendes på bakkenettet. Spør naboen hvem som leverer tv-signalene i veggkontakten. Hvis du ikke har internett eller bakkenettantenne kan du ikke få sett NRK nå. Hvis du har internett kan du bare gå til nettsidene til NRK og streame. Best bildekvalitet på tv får man for tiden med Canal Digital "Satelitt", men via internett. Man trenger ikke parabol eller dekoder, men må ha en tv som støtter CD appen eller en annen løsning for at tv'en skal få signalene. Har CD best kvalitet? Eller har de den tjenesten på nett med høyest bitrate? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå