Pantheon Skrevet 10. desember 2003 Del Skrevet 10. desember 2003 Kjøpte meg Asus WL-500G i dag, og skuffelsen var stor da jeg oppdaget den dårlige ytelsen. Jeg har en stasjonær med et Corega 11Mb kort og en Acer 803 med 11Mb kort. For å få sjekket begge maskinene uavhengig, koblet jeg først den ene til med kabel og den andre via wireless, og vica versa. Da fikk jeg omtrent 550kB mot den stasjonære og max 300kB mot laptopen. Så det jeg lurte på er følgende: -Får jeg bedre ytelse hvis jeg har et AP som kun er 11Mb og ikke 54Mb som jeg har kjøpt. -Leser at man bør kjøpe AP etter hvordan chip man har nettverkskortene. Hva slags chip sitter det på Corega og på Acer'n da? Noen som vet? Skal se om jeg får lånt meg en 3Com AP av en kompis i morgen, og sjekke om den er mer kompatibel med maskinene mine.... Krysser fingrene for det.. Så langt er mitt møte med wireless heller dårlig.. Ustabilitet og dårlig ytelse i forhold til det som er lovet er nøkkelord her.... Lenke til kommentar
bonito Skrevet 10. desember 2003 Del Skrevet 10. desember 2003 Det skal ikke være noen problemer med 54 mbps basestasjon og 11 mbps netverkskort. Har selv en løsning med 3com 54 mbps basestasjon og en Dell inspirion med 11mbps innebygget mini pci kort. Hvor godt er signalet? Kjører du kryptering? Høy kryptering reduserer hastigheten noe. Lenke til kommentar
Pantheon Skrevet 10. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2003 (endret) Sorry, glemte å skrive det. Jeg har prøvd med uten kryptering, med 64bit og 128bit. Ingen forskjell. Og signalet er på 100%... EDIT: Fant akkurat ut at siden det er en "ekte" Centrino maskin, så er WLAN chipen fra Intel så klart. "Intel Pro WLAN based module" fant jeg på google. Endret 10. desember 2003 av Pantheon Lenke til kommentar
bonito Skrevet 10. desember 2003 Del Skrevet 10. desember 2003 Testet akurat mitt eget oppsett me sisoft sandra, fikk 914 kb/s over trådløst når jeg tok testen fra stasjonær maskina. Sjekk om det er innstillinger i oppsettet på routeren som optimaliserer for 11 mbps Øystein Lenke til kommentar
knut Skrevet 10. desember 2003 Del Skrevet 10. desember 2003 Ytelsen er da helt normal den med 11 Mbps kort. Du får ca 5 Mbps kort når du bruker en trådløs klient mot en kablet klient. Når du tar to trådløse klienter mot hverandre så må de dele på den totale båndbredden tilgjengelig. Ytelse med wl-500g. Der ser du at man kan forvente en ytelse på 5 Mbps med 11Mbps kort (jaxx 22 Mbps kortet, asus støtter ikke den properitære 22 Mbps standarden til Ti, og ser kortet som et vanlig 11 Mbps kort). Hvis du får deg 54 Mbps klienter vil du kunne oppnå en ytelse oppmot 24 Mbps. Husk at om du kobler på en 11 Mbps klient vil ytelsen synke. Tester har vist at du vil få ca 10-15 Mbps ut av 54 Mbps linken om et 11 Mbps kort er koblet på. Lenke til kommentar
Pantheon Skrevet 10. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2003 Den er jeg med på. Men 300kB tilsvarer jo bare rundt 2,3-2,4Mb. Hvis jeg kjører laptopen mot den stasjonære i ad-hoc oppsett, så får jeg rundt 650kB = ca. 5Mb. Så det er noe som ikke fungerer som det skal... Lenke til kommentar
knut Skrevet 10. desember 2003 Del Skrevet 10. desember 2003 Den er jeg med på. Men 300kB tilsvarer jo bare rundt 2,3-2,4Mb. Hvis jeg kjører laptopen mot den stasjonære i ad-hoc oppsett, så får jeg rundt 650kB = ca. 5Mb.Så det er noe som ikke fungerer som det skal... Husk at det går først til basen, og så til klientkortet, dermed går det 600kBps gjennom basestasjonen. Lenke til kommentar
Pantheon Skrevet 11. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2003 Hva mener du nå? Altså, hvis jeg kjører maskinen mot hverandre får jeg omtrent 5mB, men kjører jeg gjennom AP så halveres hastigheten. Slik skal det vel ikke være!? Lenke til kommentar
knut Skrevet 11. desember 2003 Del Skrevet 11. desember 2003 Hva mener du nå? Altså, hvis jeg kjører maskinen mot hverandre får jeg omtrent 5mB, men kjører jeg gjennom AP så halveres hastigheten. Slik skal det vel ikke være!? Jo slik er det med trådløst. Det fungerer på mange måte som en hubb som har 100 Mbps porter. Du vil da totalt kunne overføre mellom alle maskinene på den hubben på 100 Mbps. Det vil du også kunne oppnå med en enkelt maskin. Et trådløst aksesspunkt som operer med 11b kort vil da ha en maks total hastighet på 5 Mbps. Dette fordeles utifra hvor mange klientkort som overfører data. Det vil også være store problemer om trådløse nett vil kunne jobbe som peer2peer da det ville forstyrret de andre som er i nærheten. Det er maks tre trådløse nett som kan operere med full hastighet på det samme området uten at de går tregere. Lenke til kommentar
Pantheon Skrevet 11. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2003 Ja, og når jeg har KUN 2 maskiner tilkoblet en HUB, så får jeg 100Mb mellom maskinene. Og jeg kan ikke skjønne hvorfor man ikke skulle få det på et AP heller. Det er jo bare en trådløs HUB. Er det kun 2 maskiner som er tilkoblet AP, så er jo hele båndbredden, 11Mb, tilgjengelig for de 2 maskinene. Jeg får ikke 1/4 engang.. Lenke til kommentar
knut Skrevet 11. desember 2003 Del Skrevet 11. desember 2003 Ja, og når jeg har KUN 2 maskiner tilkoblet en HUB, så får jeg 100Mb mellom maskinene. Og jeg kan ikke skjønne hvorfor man ikke skulle få det på et AP heller. Det er jo bare en trådløs HUB. Er det kun 2 maskiner som er tilkoblet AP, så er jo hele båndbredden, 11Mb, tilgjengelig for de 2 maskinene. Jeg får ikke 1/4 engang.. Med en maskin koblet på har du teoretisk 11 Mbps ytelse. I praksis vil du ikke klare å få mer enn 5 Mbps ut av linjen da svært mye av trafikken går med til feilsjekking og andre ting for å holde linjen oppe. Det er vanlig å si at man får 40-50% faktisk ytelse ut av trådløse nett. Dette er derimot noe forenklet sagt da f.eks. Ti sin 22 Mbps standard bare gav 6,6 Mbps i faktisk ytelse, og 44 Mbps oppgraderingen gav 10 Mbps. Som jeg skrev ovenfor så må man dele båndbredden som i ditt tilefelle er 5 Mbps på de maskinene som er koblet på trådløst. Hvis du hadde hatt 11g klienter hadde du hatt ca 24 Mbps tilgjengelig. Hvis du da skulle overført mellom to trådløse maskiner hadde du hatt 12 Mbps i hastighet. Siden det er trådløst deler alle maskinene på det samme signalet, og siden 11b standarden ikke klarer mer enn 5 Mbps vil den ikke klare å både sende og motta i 5 Mbps (noe som vil tilsi en faktisk ytelse på 10 Mbps). Man kan da også si at trådløst er half duplex. Lenke til kommentar
Pantheon Skrevet 11. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2003 Javel. Men din sammenligning med en konvensjonell HUB forvirret jo bare verre da. Har man 2 maskiner tilkoblet en HUB og man overfører en stor fil mellom de maskinene, får man da vitterlig all båndbredden tilgjengelig på den overføringen. Man får da ikke båndbredden delt på 2 = 50Mb.. Merkelig at det skulle være slikt på trådløst. Men hvorfor fpr jeg 650kB mellom maskinene når jeg kjører uten AP da? Lenke til kommentar
knut Skrevet 11. desember 2003 Del Skrevet 11. desember 2003 Javel. Men din sammenligning med en konvensjonell HUB forvirret jo bare verre da. Har man 2 maskiner tilkoblet en HUB og man overfører en stor fil mellom de maskinene, får man da vitterlig all båndbredden tilgjengelig på den overføringen. Man får da ikke båndbredden delt på 2 = 50Mb.. Merkelig at det skulle være slikt på trådløst. Men hvorfor fpr jeg 650kB mellom maskinene når jeg kjører uten AP da? Når du kjører uten ap overføres det bare en vei. Det vil si at du kan få maks 5 Mbps i ytelse. Med en ap må du sende data til ap'en for at den igjen skal sende dette videre til den andre klienten. Da blir det to overføringer som halverer hastigheten du ser. Likevel har aksesspunktet en faktisk overføring på 5 Mbps (2,5 ned og 2,5 opp) Når det gjelder en hubb kan denne være full duplex som gjør at en bruker kan laste ned med 100 Mbps, til en maskin som laster opp i 100 Mbps. Lenke til kommentar
Pantheon Skrevet 11. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2003 ok. da nærmer vi oss en god forståelse her Lenke til kommentar
knut Skrevet 11. desember 2003 Del Skrevet 11. desember 2003 ok. da nærmer vi oss en god forståelse her Og da har vi kanskje funnet ut at du ikke har noen problemer, utenom at du har funnet ut at wlan er tregt Lenke til kommentar
Pantheon Skrevet 11. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2003 Tydeligvis.. Altfor tregt faktisk.... Da blir det nok litt kabelbanking i stedet Lenke til kommentar
Pantheon Skrevet 11. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2003 En viktig ting jeg glemte i farten her; når jeg pinger AP fra stasjonære så får jeg <1 ms i ping, mens fra laptop får jeg 8+/-5 ms. Så noe tyder jo på at laptopen kommuniserer dårligere med AP enn den stasjonære, eller hva? Lenke til kommentar
knut Skrevet 11. desember 2003 Del Skrevet 11. desember 2003 En viktig ting jeg glemte i farten her; når jeg pinger AP fra stasjonære så får jeg <1 ms i ping, mens fra laptop får jeg 8+/-5 ms.Så noe tyder jo på at laptopen kommuniserer dårligere med AP enn den stasjonære, eller hva? Latency på trådløst kan være påvirket av mange forskjellige ting. F.eks. hvis det blir pakketap vil ping tiden øke betraktlig. Selv om når du har en ping på 5-8 ms er det lite kjangs for at du har pakketap. Det blir også litt forsinkelser når du er et stykke unna basen. Det pleier derimot ikke å være lett å se forsinkelser på trådløse forbindelser under en km (ping mellom 1-2ms uten trafikk). Har ikke testet ut intel sitt pro 2100 kort (centrino kortet) så veldig grundig, så om det er en begrensning for det kortet er usikkert. Sannsynligvis så er det ikke kortet da mange mener at det er et meget bra 802.11b kort. Det er forøvrig mange PCI kort som har et mini-pci kort montert på seg, da kan du ta ut dette for å koble det inn i den bærbare, da kan du få 802.11g støtte blant annet Lenke til kommentar
Pantheon Skrevet 11. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2003 Begge maskinene er 2m fra AP, og det går ingen annen trafikk på nettet. OG jeg pinger bare fra en maskin om gangen. Og innimellom får jeg også timeout på laptop'en. Så Asus'en kan umulig like Intel chip'en noe særlig... Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 12. desember 2003 Del Skrevet 12. desember 2003 Hvordan fungerer dette med et AP/router/switch da? Vil hastigheten deles på to da også? Og dersom man har et AP med 54mbti og et kort med 11mbit og et med 54mbit? Hvilken av de to hastighetene ville da sette standarden for delingen? Eller har jeg misforstått totalt her? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå