Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Øvelsesskyting på egen eiendom

fiskerdigg123

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg bor på et småbruk i et relativt befolket område på Østlandet, og jeg vil da skyte på blink på min eiendom. 

Innkjørselen fra hovedveien er ca. 200 meter, og jeg vil da selvfølgelig skyte motsatt vei av hva hovedveien ligger. Skyteretningen vil også være mot vår egen skog, da vi eier skogen som omkranser jordene og. 

Jeg har prøvd å finne ut av om dette er lovlig eller ei via våpenloven og lovdata.no, men jeg klarer ikke finne ut av hvilke lover og regler jeg må oppfylle for at dette skal være greit.

Er det noen som har erfaring med dette, og kan gi meg noen råd, evt. en link til en side som forteller meg hvilke krav jeg må oppfylle?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan skyte så mye du vil på egen eiendom gitt at du har sikker bakgrunn/bakstopp. Kommunale vedtekter KAN i noen tilfeller stoppe det. Tromsøya som Tromsø ligger på er det f.eks. ikke tillatt å løsne skudd på. 
Men som du beskriver det så bor du jo på en landbrukseiendom og jeg tviler på at noe skulle stoppe deg.
Jeg ville skutt så mye jeg selv føler for.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Råderett over egen eiendom er enda et begrep i Norge. Allemannsretten sikrer bare at folk kan bevege seg over/i andres eiendom men kan ikke være til hinder for grunneiers egen bestemmelsesrett over hva vedkommende selv vil bruke eiendommen til.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Råderett over egen eiendom er enda et begrep i Norge. Allemannsretten sikrer bare at folk kan bevege seg over/i andres eiendom men kan ikke være til hinder for grunneiers egen bestemmelsesrett over hva vedkommende selv vil bruke eiendommen til.

Det er vell nærliggande å tenke at retten til å bevege seg i skogen i regi av allemannsretten står sterkare enn grunneigarens rett til å ukritisk skyte inn i denne skogen.

I tillegg til faren for at folk kan bli truffet så er det vell også nærliggande å tenke at dyrevellferdslova kan kome til bruk dersom skytinga gjer at dyr i skogen kan bli skadeskutt.

Eg trur nok ikkje det at det forhåpentligvis ikkje er nokon inne i skogen blir ansett som som sikker våpenbruk.

Trådstarter bør nok legge til rette for å skyte blink i ei retning der eventuelle bomskudd blir stoppa før kula forsvinn ut av syne, som f.eks. mot ein jordvoll eller liknande.

Lenke til kommentar

Du kan skyte så mye du vil på egen eiendom gitt at du har sikker bakgrunn/bakstopp. Kommunale vedtekter KAN i noen tilfeller stoppe det. Tromsøya som Tromsø ligger på er det f.eks. ikke tillatt å løsne skudd på. 

Men som du beskriver det så bor du jo på en landbrukseiendom og jeg tviler på at noe skulle stoppe deg.

Jeg  ville absolutt _ikke_ 'skutt så mye jeg selv føler for' uten å få det bekreftet av politiet først. Det er ikke henvist til noen lovdata i tråden - og det eneste jeg finner med det første er Sivil skytebane og en rekke kriterier og regler for dette. 

Kan absolutt ikke se for meg at det bare er å 'sette i gang' og skyte rett inn i en skog uten skikkelig bakgrunn. Støy vil åpenbart også være en faktor - om du har naboer.

Lenke til kommentar

Støy vil selvsagt være et argument mot slik bruk

Jeg leser "skyte på blink" som vi snakker .22 rifle (en typisk skiskytter rifle kanskje?) og da kan jeg ikke forestille meg det vil være hørbart noen 100 m borte.

Endret av tigerdyr
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vanskelig med lovverk rundt dette. Slik jeg har forstått det, så skal det ikke mye til utover et par testskudd før skytingen regnes som drift av skytebane, og da er du juridisk på tynn is. Ellers gode innspill i tråden. Det jeg vil tillegge er miljøaspektet med det; det er neppe ønskelig å dumpe kilovis med bly inn i jorda bak blinken og i skogen bak, sånn på lang sikt.

Det beste er å melde seg inn i skytterlag og skyte i organiserte former, eventuelt skyt med luftgevær.

Lenke til kommentar

Jeg leser "skyte på blink" som vi snakker .22 rifle (en typisk skiskytter rifle kanskje?) og da kan jeg ikke forestille meg det vil være hørbart noen 100 m borte.

Med mindre vedkommende driver med skiskyting, er vel .22 kaliber egentlig lite egnet til utendørs presisjonsskyting?

Lenke til kommentar

Med mindre vedkommende driver med skiskyting, er vel .22 kaliber egentlig lite egnet til utendørs presisjonsskyting?

Hvorfor ikke? 

- 450 m.  Nå er det litt ekstremt og vil kreve litt av skytteren, men du burde i al fall fint kunne ha det moro med den opp til et par hundre meter.  Endret av tigerdyr
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er vell nærliggande å tenke at retten til å bevege seg i skogen i regi av allemannsretten står sterkare enn grunneigarens rett til å ukritisk skyte inn i denne skogen.

I tillegg til faren for at folk kan bli truffet så er det vell også nærliggande å tenke at dyrevellferdslova kan kome til bruk dersom skytinga gjer at dyr i skogen kan bli skadeskutt.

Eg trur nok ikkje det at det forhåpentligvis ikkje er nokon inne i skogen blir ansett som som sikker våpenbruk.

Trådstarter bør nok legge til rette for å skyte blink i ei retning der eventuelle bomskudd blir stoppa før kula forsvinn ut av syne, som f.eks. mot ein jordvoll eller liknande.

Du legger til grunn at våpeneiere er uansvarlige. Fin tankegang....

Det er et krav at man skal ha sikker bakgrunn, det er de færreste som lar vær å tenke sikkerhet ved skyting.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Det er både nærliggende, og dessuten også korrekt, men at det også skulle være til hinder for å skyte på egen eiendom er definitivt feil. Grunneier eller jaktretthaver kan imidlertid ikke forby folk å ferdes på eiendommen (så lenge vi snakker utmark og ikke innmark), enten det drives jakt eller skyting på blink.

Det burde ellers være ganske innlysende at "sikker bakgrunn" som beskrevet i innlegg #3 innebærer at man har full oversikt over  hvor kula stopper (jordvoll eller berg; sistnevnte er ugunstig pga rikosjett-fare), og at det ikke kan befinne seg verken folk eller dyr (med mindre man driver jakt og ikke blinkskyting...) i skuddlinja, det være seg foran eller bak blinken...

Lenke til kommentar

Du legger til grunn at våpeneiere er uansvarlige. Fin tankegang....

Det er et krav at man skal ha sikker bakgrunn, det er de færreste som lar vær å tenke sikkerhet ved skyting.

Våpeneigarar som reknar ein skog som sikker bakgrunn tenker ikkje sikkert ved skyting.

Det burde være innlysande at sikker bakgrunn er ein plass der ein veit at kula kan treffe utan å skade, ikkje ein bakgrunn der kula forsvinn inn i ein uoversiktleg skog.

Lenke til kommentar

Jeg vet av en pistolklubb som disponerer en bondes sandtak som skytebane. Ved inngang til sandtaket heises det et rødt flagg for å varsle de som skulle finne på å vandre rundt i området om at det pågår skyteaktivitet. En sandvoll eller annen solid bakgrunn som er høy nok og tydelig avgrensede sikkerhetsvinkler (uten for vinklene skal det ikke avfyres skudd) på privat grunn og ev. et rødt flagg om dette er et område det ferdes i, så er mye gjort. Så lenge det ikke er organisert aktivitet behøver det så vidt meg bekjent ikke å sanksjoneres som skytebane. Egentrening er ikke organisert aktivitet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Og du tror at skogeier bare kan sette fyr på sin egen skog om vedkommende ønsker det? Allemannsretten er ikke det eneste som begrenser råderetten over egen eiendom.

Lenke til kommentar

Jeg  ville absolutt _ikke_ 'skutt så mye jeg selv føler for' uten å få det bekreftet av politiet først. Det er ikke henvist til noen lovdata i tråden - og det eneste jeg finner med det første er Sivil skytebane og en rekke kriterier og regler for dette. 

Kan absolutt ikke se for meg at det bare er å 'sette i gang' og skyte rett inn i en skog uten skikkelig bakgrunn. Støy vil åpenbart også være en faktor - om du har naboer.

Å spørre politiet er 100% unødvendig. Om man er nervøs for å få Delta på besøk kan man velge å informere politiet om at sikker skyting på egen eiendom kommer til å finne sted. Men, som du og flere andre er inne på, skog er ikke sikker bakgrunn. Støy bør ikke være en faktor så lenge det ikke skytes til tider der naboene ikke ville akseptert en god (les: høylytt) fest på det aktuelle stedet.

Støy vil selvsagt være et argument mot slik bruk

Du hører en udempet .22 ganske langt i åpent lende, skogen tar lyden ganske fort. Men det er jo rent juridsk ikke noe skille på å skyte med .22 eller .600 i hagen, og ikke egentlig i praksis heller all den tid man er avhengig av skikkelig kulefang bak blinken.

Vanskelig med lovverk rundt dette. Slik jeg har forstått det, så skal det ikke mye til utover et par testskudd før skytingen regnes som drift av skytebane, og da er du juridisk på tynn is. Ellers gode innspill i tråden. Det jeg vil tillegge er miljøaspektet med det; det er neppe ønskelig å dumpe kilovis med bly inn i jorda bak blinken og i skogen bak, sånn på lang sikt.

Det beste er å melde seg inn i skytterlag og skyte i organiserte former, eventuelt skyt med luftgevær.

Lovverket er veldig ukomplisert: Det er lov å skyte et sted så lenge man har grunneiers tillatelse og ivaretar hensyn til sikker bakgrunn. Det er også en del lokale politivedtekter som sperrer for skyting, men som regel er dette steder der man uansett ikke klarer å oppnå tilstrekkelig sikkerhet til å skyte.

Neida, bare vanskelig på grunn av vind.

Jeg vet av en pistolklubb som disponerer en bondes sandtak som skytebane. Ved inngang til sandtaket heises det et rødt flagg for å varsle de som skulle finne på å vandre rundt i området om at det pågår skyteaktivitet. En sandvoll eller annen solid bakgrunn som er høy nok og tydelig avgrensede sikkerhetsvinkler (uten for vinklene skal det ikke avfyres skudd) på privat grunn og ev. et rødt flagg om dette er et område det ferdes i, så er mye gjort. Så lenge det ikke er organisert aktivitet behøver det så vidt meg bekjent ikke å sanksjoneres som skytebane. Egentrening er ikke organisert aktivitet.

Det sandtaket har nok blitt godkjent som skytebane etter reglene for slikt, men som du sier så kan enhver som har tilgang til et nedlagt sandtak og grunneiers velsignelse knalle avgårde av hjertets lyst så lenge det ikke er organisert.

Du kan skyte så mye du vil på egen eiendom gitt at du har sikker bakgrunn/bakstopp.

Det er bare tull.

Det eneste som er til hinder er støybestemmelsene i grannelova. Endret av Carpe Dam
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Spørs hvor langt det er bort til naboen, hvor høyt våpnene smeller og hvor god hørsel naboen har.

For alle praktiske formål, og uansett for folk som er så lite "inne" i våpenmiljøet at de må spørre om slikt her inne, så er det bare å knalle løs så mye man gidder.

Anbefaler ellers forumet www.kammeret.no, landets eneste særforum for jegere og skyttere.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...