torest Skrevet 8. januar 2018 Del Skrevet 8. januar 2018 Skal håndplukke fem konsepter.Vil bli først i verden med utslippsfrie hurtigbåter - utlyser konkurranse (Ekstra) Lenke til kommentar
aanundo Skrevet 8. januar 2018 Del Skrevet 8. januar 2018 Ja, kanskje jeg skal slenge meg på. Var kanskje 1. med modelltester av katamaraner, da jeg laget modell og gjennomførte slepeprøver sommeren 1971. Modellen den gang har nokså lik dagens katamaraner, men fortsatt er ikke potensialet tatt ut i denne type båter. Ideen i 1971 var å lage en katamaran med større åpning fremme enn bak, og at luften mellom de to skrogene ble komprimert når båten kom opp i fart. Dette ville gi løft og båten fløt på luft og behovet for motorkraft ble mindre. Slepeprøvene avdekket et problem, ved at båten ble ustabil når skroget ble løftet ut av sjøen. Dette ble rettet på i 1973, ved at dekket mellom de to skrogene ble laget V-formet. Egentlig rart at ikke katamaranene som trafikkerer kysten i dag er bredere, slik at effekten med løft fra luften blir mer utnyttet. Laget en ny modell for 3 år siden, hvor katamaranen er blitt 3-maran. Her er også teorien å skape løft fra luften mellom de to skrogene, men en 3-maran kan lages med bedre egenskaper i bølger. Er det noen med penger og pågangsmot, så samarbeider jeg gjerne. Har ikke den samme "ståpåviljen" som da jeg var i 20-årene, men er fortsatt interessert i å teste dette nye skroget. Båten som kan drives frem med minst mulig motorkraft i 30-40 knop, burde også være best i et miljøperspektiv. Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 8. januar 2018 Del Skrevet 8. januar 2018 Ønsker trønderne sin egen "månelanding" siden de setter seg så hårete mål? Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 8. januar 2018 Del Skrevet 8. januar 2018 Du må ha stor fart for å oppnå særlig høyt stagnasjonstrykk mellom skrogene samt at løft er vanskelig å kontrolere. Som sagt har jeg mere tro på eletrisk drevne fly som bruker wing and ground prinsippet. Å slepe noe gjennom vann er energikrevende og lite forenelig med nullutslipp. . Vil tro at lette skrog i karbonfiber egner seg til slike fartøy da korrosjon vil være vanskelig å kontrollere med stål og aluminium. Batteri egner seg med høy takeoff effekt og mye lavere crusing ytelse når fartøy er i luften. Går man tom for strøm lander fartøy og kan slepes til land eller liten påhenger kan brukes for å redde passasjerer og mannskap. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå