geir__hk Skrevet 14. januar 2018 Del Skrevet 14. januar 2018 I dag vil det etter mitt syn være fornuftig å fjerne elbilene fra kollektivfeltet igjen, ihvertfall hvis det er mindre enn 3 personer i bilen.. Så kan man samtidig innføre forbud mot taxier som ikke er nullutslippsbiler å kjøre i kollektivfeltet, det vil trolig være en effektiv måte å gjøre den bransjen grønnere. fin tanke - men da må det først komme på plass laddestasjoner ved holdeplassene. óg - en måte å holde varmen i bilen vinterstid. Kan liksom ikke komme å hente folk i 20 grader minus og så er det 20 grader minus inne i bilen óg - for å sette det litt på spissen. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 15. januar 2018 Del Skrevet 15. januar 2018 Så du forsøker å forsvare at taxiene står på tomgang store deler av dagen? De driver i dag i svært stor utstrekning med lovbrudd. Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 15. januar 2018 Del Skrevet 15. januar 2018 Så du forsøker å forsvare at taxiene står på tomgang store deler av dagen? De driver i dag i svært stor utstrekning med lovbrudd. Ja, hva er alternativet? Jeg tilstår å ha stått med bil på tomgang for å holde varmen og for å holde vinduene fri for dugg - skal du anmelde meg? Hvordan mener du at sjåførene skal holde varmen på en kald vinterdag ellers? Mener du at taxieierne liksom bare skal parkere på kalde dager? Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 15. januar 2018 Del Skrevet 15. januar 2018 Alternativet er at du kjøper EL-bil og lader mens du venter Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 15. januar 2018 Del Skrevet 15. januar 2018 Så du forsøker å forsvare at taxiene står på tomgang store deler av dagen? De driver i dag i svært stor utstrekning med lovbrudd.Ja, hva er alternativet? Jeg tilstår å ha stått med bil på tomgang for å holde varmen og for å holde vinduene fri for dugg - skal du anmelde meg? Hvordan mener du at sjåførene skal holde varmen på en kald vinterdag ellers? Mener du at taxieierne liksom bare skal parkere på kalde dager? Jeg mener en rekke ting, en av de er at man bør begrense tomgangskjøringen. Det innebærer at taxiene i det minste bør redusere omfanget av tomgangskjøring, det betyr at de ikke bør stå på tomgang når det er mildt og fint ute og at de bør redusere omfanget mest mulig når det er både kaldt og varmt. Jeg mener også man må redusere antall taxier på holdeplassene, det er i dag for mange taxier i noen av byene våre. Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 16. januar 2018 Del Skrevet 16. januar 2018 Jeg mener en rekke ting, en av de er at man bør begrense tomgangskjøringen.Det innebærer at taxiene i det minste bør redusere omfanget av tomgangskjøring, det betyr at de ikke bør stå på tomgang når det er mildt og fint ute og at de bør redusere omfanget mest mulig når det er både kaldt og varmt. Jeg mener også man må redusere antall taxier på holdeplassene, det er i dag for mange taxier i noen av byene våre. Reduksjon av tomgangskjøring generelt er jo bra. Og ja, klart en "dunkende" dieselmotor med fordel kan skrues av når oppvarming ikke er nødvendig. Hva mener du med å redusere antall taxier på holdeplassene? Det er jo ikke akkurat sånn at drosjesjåførene kan "trylle frem" turer, så hvordan foreslår du å løse det? For mange taxier i byene? Vel klokka 3 natt til søndag så er det noen tusen individer i diverse drosjekøer rundt omkring i det ganske land som skriker etter flere biler Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 16. januar 2018 Del Skrevet 16. januar 2018 Man kan rett og slett ikke dimensjonere tilbudet ut fra max-belegg, ved å dimensjonere for bare noe mer trafikk enn normal-belegg vil man allerede der redusere forurensningen som følge av tomgangskjøring. Folk får heller tåle å vente litt de 4-5 timene i uka det er rush. I tillegg kan man i byene i større grad tilby nattbusser slik som i eksempelvis Oslo.. De siste 5-6 årene jeg bodde i Oslo tok jeg stort sett alltid bussen hjem fra byen siden det kostet omtrent det samme som taxi og tok marginalt mer tid. Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 17. januar 2018 Del Skrevet 17. januar 2018 Man kan rett og slett ikke dimensjonere tilbudet ut fra max-belegg, ved å dimensjonere for bare noe mer trafikk enn normal-belegg vil man allerede der redusere forurensningen som følge av tomgangskjøring. Jo man kan - om man er politiker med nok makt. Har ikke noen konkrette kilder på dette, men kjenner til steder der det har vært snakket om dette. Påstanden har vært omtrent som følger: Politiker kommer med fly/båt/tog og venter på drosje på holdeplassen. Ventetiden blir noe lang og dermed jobber denne med å få opprettet flere løyver. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 17. januar 2018 Del Skrevet 17. januar 2018 Det hjelper ikke å opprette løyver hvis ingen vil ha de. I Oslo kan en taxisjåfør fort ende opp med en lønn på under 100,- i timen for jobbing deler av døgnet. Man har for mange løyver allerede, flere av dagens løyver bør heller konverteres til reserveløyver som kan brukes i helgen eller ved bytte av bil forutsette at man erstatter den med en nullutslippsbil, en kombinasjon av disse tiltakene kan også være fornuftig. Jeg tror ikke de historiene du nevner faktisk stemmer, det høres ut som en god myte. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå