AnthonyEdwardS Skrevet 8. januar 2018 Del Skrevet 8. januar 2018 (endret) Ikke akkurat en diskusjonstråd i den forstand, da jeg kun er ute etter å forstå hvorfor (og hvordan/når) taxi/drosje får lov til å kjøre i kollektivfelt (både med og uten passasjer). Er det en måte å subsidiere næringen på (kanskje for å sørge for at det alltid er nok taxier til pasientreiser etc)? Jeg skjønner ærlig talt ikke hvorfor taxier er ansett som kollektivtransport og skiller seg ifra f.eks. semitrailere og andre yrkessjåfører. Noen som har noe historie på dette? Når det ble slik og hvorfor? Noe som helst? Noe så enkelt som et svar på hvorfor taxier fortjener å kjøre i kollektivfeltene (som i mitt hode gir mening for å få folk til å heller bruke kollektivtrafikk som buss istedefor egne biler)? Endret 8. januar 2018 av AnthonyEdwardS Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 8. januar 2018 Del Skrevet 8. januar 2018 Det gir heller ikke mening at EL-biler kan kjøre i kollektivfeltet, siden det ville vært mer miljøvennlig om lastebilene kunne kjørt der 6 Lenke til kommentar
DirekteDemokrati Skrevet 8. januar 2018 Del Skrevet 8. januar 2018 Jeg aner ikke men så en taxi kjøre bortover fortauet i Larvik på fredag. Han ville ikke stå i kø Lenke til kommentar
AnthonyEdwardS Skrevet 8. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2018 Men hvorfor Elbilene får lov (her og nå og kanskje ikke i fremtiden) er forsåvidt forklart med politisk vilje og diverse argumenter der. Det som bare "er slik" og tilsynelatende "alltid har vært slik" er hvorfor taxier ansees på permanent basis som kollektivtrafikk selv om taxiene er normale biler som ofte kun har sjåfør ombord. Hvorfor skal ikke en budbilsjåfør som også hjelper samfunnet med sitt yrke få lov å kjøre der? Hvorfor får ikke minibusser lov å kjøre i kollektivtrafikk når både mindre taxier og større busser får lov? For meg virker det helt arbitrært, og jeg abonnerer ikke på tankemåten at "det skal fortsette å være slik fordi det alltid av ukjente grunner har vært slik". 2 Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 8. januar 2018 Del Skrevet 8. januar 2018 Ikke akkurat en diskusjonstråd i den forstand, da jeg kun er ute etter å forstå hvorfor (og hvordan/når) taxi/drosje får lov til å kjøre i kollektivfelt (både med og uten passasjer). Er det en måte å subsidiere næringen på (kanskje for å sørge for at det alltid er nok taxier til pasientreiser etc)? Jeg skjønner ærlig talt ikke hvorfor taxier er ansett som kollektivtransport og skiller seg ifra f.eks. semitrailere og andre yrkessjåfører. Noen som har noe historie på dette? Når det ble slik og hvorfor? Noe som helst? Noe så enkelt som et svar på hvorfor taxier fortjener å kjøre i kollektivfeltene (som i mitt hode gir mening for å få folk til å heller bruke kollektivtrafikk som buss istedefor egne biler)? Det er så enkelt at ytterst få har fått med seg at drosjenæringen INNGÅR i kollektivtilbudet i Norge, det stilles en del krav til denne næringen, og da tenker jeg ikke på å pugge adresser. De må bla utføre kjøring av eldre, syke, skoleelever, handikappede m.m. Bonus: De som tror at det bare er for Über å hive seg med, de har ikke fått med seg det big picture som de sier over there. Ting er alltid enkelt for de som ikke kan noe, og desto mer og mer komplisert jo mer man setter seg inn i ting. 7 Lenke til kommentar
AnthonyEdwardS Skrevet 8. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2018 (endret) Ikke akkurat en diskusjonstråd i den forstand, da jeg kun er ute etter å forstå hvorfor (og hvordan/når) taxi/drosje får lov til å kjøre i kollektivfelt (både med og uten passasjer). Er det en måte å subsidiere næringen på (kanskje for å sørge for at det alltid er nok taxier til pasientreiser etc)? Jeg skjønner ærlig talt ikke hvorfor taxier er ansett som kollektivtransport og skiller seg ifra f.eks. semitrailere og andre yrkessjåfører. Noen som har noe historie på dette? Når det ble slik og hvorfor? Noe som helst? Noe så enkelt som et svar på hvorfor taxier fortjener å kjøre i kollektivfeltene (som i mitt hode gir mening for å få folk til å heller bruke kollektivtrafikk som buss istedefor egne biler)? Det er så enkelt at ytterst få har fått med seg at drosjenæringen INNGÅR i kollektivtilbudet i Norge, det stilles en del krav til denne næringen, og da tenker jeg ikke på å pugge adresser. De må bla utføre kjøring av eldre, syke, skoleelever, handikappede m.m. Bonus: De som tror at det bare er for Über å hive seg med, de har ikke fått med seg det big picture som de sier over there. Ting er alltid enkelt for de som ikke kan noe, og desto mer og mer komplisert jo mer man setter seg inn i ting. Men handikappede med handikappoblat får ikke lov å kjøre i kollektivfeltet.. Gratis AutoPass får man, gratis parkering i hele EØS, slipper piggdekkgebyr gjør man også, og ved datokjøring og andre restriksjoner får man med handikappoblat likevel lov å kjøre egen bil, så lenge man ikke ligger i kollektivfeltet vel og merke. Edit: Jeg er på jakt etter svar på hvorfor taxi inngår i kollektivtilbudet, ikke "at det inngår". Endret 8. januar 2018 av AnthonyEdwardS Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 8. januar 2018 Del Skrevet 8. januar 2018 (endret) Hvorfor ?Det er jo bestemt av politikerene i det her landet, som det meste annet. Wikipedia: https://no.wikipedia.org/wiki/Kollektivtrafikk Kollektivtrafikk (også kalt kollektivtransport, offentlig transport eller offentlig kommunikasjon) er en fellesbetegnelse for transportsystemer som er tilgjengelig for alle, til forskjell fra private transportmidler. Kollektivtrafikken er gjerne organisert med faste ruter med faste rutetider og kan benytte seg av bl.a. buss, trikk, t-bane, tog, fly, ferje og hurtigbåt. Kollektive transportmidler finnes i flere varianter og størrelser tilpasset både lokal- og fjernreiser. I dagligtalen omfatter begrepet først og fremst buss og bane i lokal rutetrafikk. I Norge er mye av kollektivtrafikken delfinansiert av offentlige tilskudd i tillegg til brukerbetalingen – dvs. billettinntektene. Tilbudet av kollektivtrafikk (kollektivtilbudet) reguleres normalt av myndighetene, og tradisjonelt har også mange av trafikkselskapene vært statlige, fylkeskommunale eller kommunale foretak. Nå er det imidlertid mer og mer vanlig at private aktører opererer på oppdrag fra myndighetene, ofte som resultat av konkurranseutsetting. Kollektivtransporten har alltid stått sentralt på den politiske dagsorden når transportpolitikken i de norske byområdene diskuteres. Det er stor enighet om at kollektivtransporten må styrkes hvis målene for klimautslipp, framkommelighet og et levende bysentrum skal nås. I transportetatene Statens vegvesen, Kystverket, Avinor og Jernbaneverket sitt forslag til Nasjonal transportplan 2014–2023 står det at «[innenfor veg og vegtransport er de største utfordringene:] Den sterke trafikkveksten i byene. Trafikkveksten må tas av kollektivtrafikk, sykling og gåing. Infrastruktur for kollektivtrafikk må derfor bygges ut samtidig med en sterk satsing på gang- og sykkelveger. Typiske kollektivtransportmidler er: Buss Drosje Énskinnebane Ferge Fly Hurtigbåt Svevebane Taubane Taxibane Tog Trikk Trolleybuss TunnelbaneDrosjer skiller seg markant fra andre former for kollektivtransport, ved at kunden selv bestemmer avreise- og destinasjonssted og tidspunktet for avreise. Det hender at behovsbaserte kollektivselskap rekvirerer drosjer som et supplement til den ordinære rutetrafikken, som oftest for å betjene kunder i grissgrendte strøk. Ifølge nettstedet Transportløyve.no (som eies og driftes av Samferdselsdepartementet og Hordaland fylkeskommune) finnes det omkring 8600 drosjer i Norge (tall fra 2010).[3] DrosjeløyveI Norge kreves det transportløyve (drosjeløyve, bopelsløyve eller reserveløyve) for å operere drosjer. Transportløyver utstedes av myndighetene (fylkeskommunen). Det kreves ett løyve for hver motorvogn. Løyvet gjelder for transport innenfor det enkelte løyvedistriktet som det er gitt tillatelse for, samt for transport til og fra løyvedistriktet. Oslo og Akershus er ett løyvedistrikt fra 2003. Det betyr at A og C-merkede drosjer kan plukke opp og levere hvor som helst i Oslo og Akershus. I tillegg kan disse hente og levere passasjerer enten til eller fra andre destinasjoner i verden, så lenge oppdraget starter eller avsluttes i Oslo og Akershus. De kan dog ikke påta seg oppdrag for passasjerer mellom destinasjoner som både starter og slutter utenfor løyvedistriktet. Til dette trenger man såkalt turvognløyve. Endret 8. januar 2018 av Hårek Lang kopi fra Wikipedia lagt i spoiler 3 Lenke til kommentar
BaronSlask Skrevet 8. januar 2018 Del Skrevet 8. januar 2018 Pluss at dette er standarden i de fleste land i Europa. Lenke til kommentar
Ketil_H Skrevet 8. januar 2018 Del Skrevet 8. januar 2018 Drosjer er en viktig brikke i et komplett kollektivtilbud og derfor endel av kollektivtransporten. Drosjer er ikke en konkurrent eller motsats til buss/bane. 1 Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 8. januar 2018 Del Skrevet 8. januar 2018 Øh, er det ikke opplagt egentlig? Å frata drosjer retten til å benytte kollektivfeltt er etter min mening omtrent like lurt som å kombinere grisebingen med husets øvrige oppholdsrom for da treng man bare én bygning. For staten: Drosjer i eviglang kø = dårlig rykte for den aktuelle byen (eller hele landet) = mindre turister = mindre intekter for næringen = mindre inntekter til staten. For den tilreisende, gjerne ukjent i byen: Viktig å rekke flyet og kjenner gjerne ikke selv til hvor lang kjøretiden er inn til flyplassen. For bedrifter som vurderer møtelokale: Styrer gjerne unna byer med større hyppighet av møtedeltakere som misser flyet pga lange løer uten mulighet for omkjøring. For pasienten: Høy stresfaktor, spesielt for de som må rekke ferge el. fly. For miljøet: Flere biler i stillestående kø = mer utslipp. Større andel av lokale innbyggere vil med stor sansynlighet benytte privatbil istedet for drosje ettersom det ikke gir fordel mhp tidsbesparelse = ugunstig for miljøet pga privatbilen må uansett på ettellerannet tidspunkt kjøres tilbake til "start", og da må (hvis detter var til flyplassen) det uansett tilkjøres en tom drosjebil til flyplassen for å hente opp passasjerer som venter på drosjebil. For sjåføren (1): Høyere stressnivå som følge av passasjerens forventning om at sjåføren må bruke kollektivfeltet = høyere sansynlighet for uhell eller ulykke, alt avhengig hvor langt passasjeren er villig til å gå for å få gjennom sitt krav. For sjåføren (2): Mindre antall kjørte turer i løpet av døgnet = mindre penger i kassa = mindre kroner i moms og skatt = staten tjener mindre === kommer aldri til å skje (haha). For passasjeren (generelt for alle typer): Drosja kommer ikke frem i rushtiden pga står i kø. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 9. januar 2018 Del Skrevet 9. januar 2018 Viktigere at pizzan kommer fram mens den ennå er varm/fersk 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 9. januar 2018 Del Skrevet 9. januar 2018 Øh, er det ikke opplagt egentlig? [...] Det meste av argumenta her vil jo også kunne gjere seg gjeldande for postbilar, budbilar og liknande. Postpakkar skal også rekke fly, og det medfører store samfunnskostnadar når postforsendelsane blir forsinka. I tillegg vil posten trenge færre bilar når dei ikkje står fast i kø, noke som igjen betyr lavare miljøutslepp. Det at drosjer er rekna som kollektivtransport er ei rein politisk besluttning. Sjølv ordet kollektiv betyr jo fellesskap eller å samle, og ei drosje er ikkje eit fellesskap eller samlande på same måte som f.eks. ein buss. Å ta drosje er å leige bil og privatsjåfør for ei kort periode, og det er ganske langt unna den vanlige forståelsen for kva som er kollektivt, sjølv om ein nok kan argumentere for at det på sett å vis er kollektivt at passasjerane kan leige den same personbilen etter tur. 1 Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 9. januar 2018 Del Skrevet 9. januar 2018 Synes taxi bør få bruke kollektivfeltet når de frakter kunder/pasienter som ikke kan benytte buss. Ikke ellers, og i hvertfall ikke når de er ledige. Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 9. januar 2018 Del Skrevet 9. januar 2018 Avatar - prøv å se argumentene samlet, ikke hvert enkelt for seg selv. Hva angår utslipp som enkeltstående case så er det jo helt tiktig tolket - men om det var fritt frem for alle å bruke kollektivfeltet - hehe bare prøv å tenke seg DEN politiske krisa det ville bli når det plutselig blir frislipp og det ikke er noe poeng å ta buss til jobb lengre. Nei da måtte jo hele veinettet legges om for å få mindre køer generelt. Dubious - Hvor lenge sitter du egentlig oppe om nettene? Hvem bestiller pizza i rushtiden? frohmage - Vet du ikke at en ledig taxi er på vei til å hente folk på holdeplassene? Lenke til kommentar
AnthonyEdwardS Skrevet 10. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2018 I og med at mange take away restauranter i Bergen eksplistt nevner på just-eat.no at de tar ekstrabetalt for alle leveringer i rushtiden (pga rushtidsavgiften) så kan det ikke være et rent lite antall som bestiller take away mat i rushtiden (dog, jeg antar det er mest rundt middagstider og ikke om morningen basert på åpningstidene til de fleste restauranter på just-eat). Når taxiene ikke er pålagt å prioritere pasienttransport (selv når man regelmessig trenger taxi til fra jobb/skole i ukesvis og bestiller dette i god tid så har jeg opplevd å måtte vente alt fra 1-3 timer hver morgen fordi taxiene prioriterer kunder til Flesland) så blir det kanskje litt hyklersk å kalle de offentlig transport og la de få goder på bakgrunn av det argumentet? OK, det er politisk beslutning, det har jeg ikke vanskelig for å tro på. Noen som har info om når denne beslutningen ble tatt, og av hvem? Lokalt eller sentralt? Hvilke politikere? Hvilket parti eller hvilke partier? Finnes det noen partier idag som er imot taxier i kollektivfeltet? Lenke til kommentar
BIGG Skrevet 10. januar 2018 Del Skrevet 10. januar 2018 Finnes det noen partier idag som er imot taxier i kollektivfeltet? MDG. De er mot alt... Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 10. januar 2018 Del Skrevet 10. januar 2018 Når taxiene ikke er pålagt å prioritere pasienttransport (selv når man regelmessig trenger taxi til fra jobb/skole i ukesvis og bestiller dette i god tid så har jeg opplevd å måtte vente alt fra 1-3 timer hver morgen fordi taxiene prioriterer kunder til Flesland) så blir det kanskje litt hyklersk å kalle de offentlig transport og la de få goder på bakgrunn av det argumentet? Nå kjenner jeg hverken området rundt Flesland, eller din situasjon så for alt jeg vet kan det finnes en plausibel forklaring på opplevelsene dine. Hvordan vet du hvordan drosjene prioriterer traffikken? Var bestillingene du refererer til bestilt av det offentlige, f.ex pasientreiser? Lenke til kommentar
AnthonyEdwardS Skrevet 11. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2018 Dette var vel i slutten av 2008 og jeg var sykmeldt pga i 6 uker for å få dekket transport til jobb (gåavstand for folk flest). Jeg vet at de prioriterer Fleslandtrafikken fordi taxisjåførene som til slutt dukket opp sa det rett ut (selv når jeg ikke spurte så forklarte de det som årsak til at de ikke kom på avtalt tidspunkt). De fikk opp hvor kort avstand jeg skulle og valgte derfor heller å vente litt på lengre turer. Selv når NAV kontaktpersonen min ringte Bergen Taxi for å få til daglig henting hver morgen så kom de tidligst 30 min etter avtalt hentetidspunkt, og det eneste sjefene i Bergen Taxi kunne si til NAV var at de beklaget og de skulle prøve å bli bedre. Vel, iløpet av de seks ukene så ble det aldri bedre. Selv når jeg forsøkte å bestille en halvtime før jeg egentlig ville bli hentet så kom de først når rushtrafikken om morningen var over. Uansett, hvis selve helsereiser er et argument for taxi i kollektivtrafikken, hvorfor får ikke biler med handikapp-oblat kjøre der? Jeg skjønner at man skal belønne de som tar bussen til jobb, men denne gruppen kan faktisk ikke ta bussen til jobb, det er hele grunnen for parkeringstillatelsen for forflyttningshemmede (og derfor slipper man også å betale for bompasseringer siden man er tvunget til å ta bilen til jobb hver dag). Jeg kan ikke si at jeg egentlig har lyst å kjøre i kollektivfeltet en gang, men jeg klarer bare ikke skjønne hva taxiene har der å gjøre. At minibusser ikke får lov å kjøre der (med mindre de er 7 stykker i bilen) og taxier med kun sjåfør ombord får lov gjør det hele bare enda mer ulogisk? Hvorfor får motorsykler med to hjul lov å kjøre der når selv motorsykler med sidevogn ikke får lov? Av de to så er det jo sidevogna som kan ha med en ekstra passasjer og dermed drive litt samkjøring? Får motorsyklister med sidevogn og passasjer lov å kjøre i sambruksfelt? De får jo jo tydeligvis ikke lov i kollektivfelt.. Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 12. januar 2018 Del Skrevet 12. januar 2018 Om det faktisk er sånn som det høres ut, at du alltid måtte stå å vente 1-3 timer hver eneste dag i denne perioden så høres det ut som om at Bergen Taxi har bæsja på leggen. Å avstraffe hele næringa nasjonalt ville nok ikke ha hjulped deg i din situasjon. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 13. januar 2018 Del Skrevet 13. januar 2018 (endret) I dag vil det etter mitt syn være fornuftig å fjerne elbilene fra kollektivfeltet igjen, ihvertfall hvis det er mindre enn 3 personer i bilen.. Så kan man samtidig innføre forbud mot taxier som ikke er nullutslippsbiler å kjøre i kollektivfeltet, det vil trolig være en effektiv måte å gjøre den bransjen grønnere. Endret 13. januar 2018 av Snylter 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå