Gå til innhold

Bygget ni kilometer vei de ikke hadde trengt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-aheeSuTd

Vedtak i Stortinget er ofte basert på følelser, makt og prestisje alene. Derfor velger de dårligere løsninger enn nødvendig, Slik også med Ringeriksbanen Sør via Sandvika som blir mye dårligere, mer miljøfiendtlig og mange milliarder dyrere enn alternativet Ringeriksbanen Nord (Oslo-Nittedal-Jevnaker-Hønefoss). Dyrt og dårlig er gjengangere når politikerne skal få viljen sin

Lenke til kommentar

Bygging av offentlig infrastruktur burde i utgangspunktet være basert på bevilgninger gjort med langt tidsvindu (5 år eller mer), stor grad av forutsigbarhet og objektive kriterier (en eller annen vektlegging av reisetid, dødsfall, miljø, næringsliv,...). Jeg heier dessuten på at man skal knytte kostnad til nytte, dvs at veier kan finansieres med bompenger (tilsvarende lavere generelle bilavgifter), slik at de veiene som har mest nytte for flest folk lettest blir igangsatt.

 

På toppen av dette så burde det være adgang for politikere til å overstyre byråkratiet de selv har satt inn når de finner tunge grunner til dette (e.g. vanskelig dokumenterbare synergi-effekter). Da må de selvsagt argumentere for sitt syn og evt tåle gapestokk hvis de benytter seg av kjøttvekta for å sanke lokale stemmer.

 

Det kan tenkes at det finnes gode, politiske grunner til å ha en viss standard på veinettet på Svalbard og i Finmark, selv om det er vanskelig å nedfelle disse i en objektiv byråkratisk formel (gitt at vi har en sterk nabo i øst som har et kreativt syn på nasjonale grenser).

 

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

Uansett er det for sent å komme med bedre alternativer når noen har bestemt seg for noe annet. Da må de jo innrømme at de tok feil, og det går jo ikke...

 

Enig.

 

Det er i alle fall ikkje samfunnsøkonomisk å sette eit statlig selskap som Nye Veier til å utarbeide ein rapport  som viser at det påbegynte prosjektet er dyrare enn nødvendig. Kor lang tid har dei brukt på å heilt unødvendig vurdere vegstrekninga på nytt?

 

Tviler sterkt på at det blir særlig mykje billigare å legge ned arbeidet på den halvferdige vegen for å bygge heilt ny vegtrasé.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Vedtak i Stortinget er ofte basert på følelser, makt og prestisje alene. ...

Problemet ligger i at politikere vedtar både hva og hvordan. Prinsippielt burde politikere kun bestemt hva som skal gjøres og teknokrater funnet ut hvordan.

 

Politikere, innvalgte mennesker som liker sosial makt og trives i rampelyset, har stort sett liten en eller ingen kunnskap om hvordan (tekniske) ting bør gjennomføres. Derfor faller valget som regel på løsningen som begunstiger deres egen posisjon i størst mulig grad.

Lenke til kommentar

Kanskje burde slike valg/løsninger som kan gi innsparing/bedre løsninger blitt tatt opp som eget program på TV, med paneldebatt, og  medinnspill/løsninger fra seere?

( Men da uten partipolitisk krangel, kun  løsningsdebatt.)

 

Det kunne jo også bli en form for voksenopplæring når det gjelder infrastruktur og pengebruk. Og det er jo uansett innbyggerne som betaler.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Her er problemet tid, og ikke noe annet. Det kan utmerket godt tenkes at løsningsforslaget som ble vedtatt var objektivt det beste i 2003, men tiden går som sagt og ting endrer seg.

Men samtidig går det ikkje nevneverdig fortare dersom ein stadig skal endre kurs. Av og til er det mest fornuftig å stå løpet ut og få eit ferdig vegprosjekt, og ikkje stadig gjere endringar som utsetter tidspunktet der vegen kan takast i bruk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men samtidig går det ikkje nevneverdig fortare dersom ein stadig skal endre kurs. Av og til er det mest fornuftig å stå løpet ut og få eit ferdig vegprosjekt, og ikkje stadig gjere endringar som utsetter tidspunktet der vegen kan takast i bruk.

 

 

 

Hvis beslutningsprosessen tar så lang tid at beslutningen er fullstendig utdatert i forhold til utviklingen på fagfeltet omfattet av beslutningen er det på tide å granske beslutningsprosessen. 15 år må vel kunne sies å være i overkant tregt uansett.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Utrolig nok er det mer logisk å bygge dette enn Bjarkøyforbindelsen utenfor Harstad. Man blir ikke kvitt ferge mellom Harstad og Grytøya men Grytøya skal knyttes sammen med Bjarkøy og Sandsøya som har minimalt med arbeidsplasser og sterkt nedadgående befolkning (-30% på 40 år). Kostnad for bro og undervannstunnel blir nesten 1 milliard som sikkert skal fordeles på innbyggerne (Bjarkøy 350 innbyggere, Sandsøya 107 innbyggere). Skal vi ta med 454 innbyggere på Grytøya i den samfunnsøkonomiske beregningen? Sa jeg 1 milliard? Det blir langt dyrere:

 

https://www.nrk.no/troms/bjarkoyforbindelsen-blir-mange-millioner-dyrere-enn-planlagt-1.13028768

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Veien hadde kanskje blitt enda kortere, og kanskje også billigere, om søndre alternativ ikke hadde krysset elven to ganger ved Fulu, men vært 0,5-1km lenger på sørsiden av elven.

 

Ja, det hadde blitt en bro mindre å ikke vedlikeholde ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...