Teza Skrevet 7. januar 2018 Del Skrevet 7. januar 2018 (endret) Har i dag et nettbrett med data abonnement fra Telia. Grunnet pris vurderer jeg å si opp altiboks og heller øke datamengden på telia, og benytte dette som bredbånd når jeg er hjemme. Føler dog det er begrenset dekning på nettbrettet når jeg er hjemme. Det jeg ønsker er å kjøpe tvillingsim og sette opp en fast router hjemme, men: Hvilken router bør jeg velge (skal kun stå fast hjemme)? Hvordan finner jeg ut om dekningen god nok til å bruke dette oppsettet hjemme? Trenger jeg ekstra antenne på taket? Kan ikke noe om dette og ønsker tips om hva som bør sjekkes og hvordan dette kan sjekkes. Prøve å laste ned en app for å sjekke, men det sa meg ikke så veldig mye. Virker som nettbrettet kobler seg opp mot senderen på Elverhøy. Edit Prøvde speedtest app fra Ookla på nettbrettet: Download 13,49 Mbps Upload 11,21 Mbps Ping 4 ms Usikker på om dette er bra eller dårlig. Endret 7. januar 2018 av Teza Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 7. januar 2018 Del Skrevet 7. januar 2018 Hvordan lagde du det bildet? Jeg ser at noe data er fra Network Cell Info, men kart og frekvensbånd? 4G2100 kommer, ser jeg. Lenke til kommentar
Teza Skrevet 7. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2018 (endret) Klipp om lim, google maps i bunn med linjer til det jeg antar er de beste mobilmastene å forholde seg til. Rød tekst hentet fra http://www.finnsenderen.no, og 2 skjermdump fra nettbrettet. Vet ikke hvilken informasjon som var relevant for spørsmålet mitt så tok med det jeg kunne. Har bestilt en Huawei E5186s fra telia.no for å prøve. Usikker på om jeg bør bestille 2 stk Poynting LPDA-A0092 antenner til denne routeren. Endret 7. januar 2018 av Teza Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 7. januar 2018 Del Skrevet 7. januar 2018 Sånn, ja. 14 Mbps er ikke all verden, men du må vurdere ut fra hvilket behov du har. Hvis du bruker Telia hjemmeruter følger det med eksterne antenner, så jeg tror det skulle gi deg absolutt brukbar hastighet. Begrensningen ligger heller i antall MB per måned. Lenke til kommentar
Teza Skrevet 7. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2018 Har sett litt på databruken på nettbrettet (mobilt bredbånd) og hjemme routeren min (altiboks). Tror det vil holde bed 100 GB pr. mnd, men skulle jeg måtte oppgradere til 200 GB pr. mnd vil det likevel bli 3000,- billigere pr år enn å ha altiboks + telia. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 7. januar 2018 Del Skrevet 7. januar 2018 Vent med å bestille antenner utover det som følger med. Prøv heller å flytte rundt på ruteren hvis du ikke får nok guffe. Lenke til kommentar
Teza Skrevet 7. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2018 Takker, får ta en ny titt når jeg mottar ruteren Lenke til kommentar
Teza Skrevet 8. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2018 Når jeg ser på høydeprofilene mellom meg og mobilmastene, fortår jeg ikke hvorfor signalene er så svake hjemme. Utenom den nærmeste bebyggelsen ser det ut til å være fri sikt. Er dette signaler med kort rekkevidde? Lenke til kommentar
Kynxx Skrevet 8. januar 2018 Del Skrevet 8. januar 2018 Bare bestill en mobilt bredbåndsrouter fra en eller annen operatør via telefon eller internett. Da har du 14 dager angrefrist i tilfelle noe skulle være dårlig. IKKE kjøp noe i fysisk butikk, for da gjelder ikke angreretten. Om du opplever at du enten får god mobildekning men dårlig wifi dekning, eller dårlig mobildekning men god wifi dekning, kan en mobilt bredbåndsrouter kombineres med en ekstra wifi router via kabel i huset. Om det ikke står på kronasjene, kan du gå for en sånn router, og supplere med et wifi mesh nettverk, slik at du får god wifi dekning i hele huset og tomta di ellers. Lykke til Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 8. januar 2018 Del Skrevet 8. januar 2018 Lav feltstyrke kan ha noe med skuddretningen på BTS. Ta en tur bort og se hvilken vei de skyter. Lenke til kommentar
DirekteDemokrati Skrevet 8. januar 2018 Del Skrevet 8. januar 2018 Om du har trøbbel med signal får du kjøpt forsterkere om du har stort hus. Evt kan du sette opp sølvfolie bak rutern så den reflekterer signalene den veien du vil ha de og ikke bare ut av huset. Tror ikke det blir store problemet, men er jo bare og sette opp forsterkere i annen etasje om det skulle skrante på signalet. Lenke til kommentar
Øystein H Skrevet 8. januar 2018 Del Skrevet 8. januar 2018 (endret) Du vil som regel oppleve at en bredbåndsruter, selv bare med sine egne antenner, har bedre mottaksforhold enn en mobiltelefon (gjelder for de "store" Huawei ruterne og ikke de som ikke er større enn en 20-pakning sigaretter). I tillegg vil jeg anbefale du prøver ut ytelsen og sjekker signalstyrke (ytelsen testes via Speedtest og signalstyre kan leses ut fra en undermeny på Huawei ruteren) når du har låst ruteren til et spesielt bånd. Du skal kunne låse dem til f.eks. LTE-800, LTE-1800, LTE-2600 eller du kan kjøre den på Auto og da skal den også koble seg opp via LTE+ . Jeg har den eldre Hauwei B-593 (ikke LTE+ støtte) på hytta og bruker ikke eksterne antenner. Denne kobler seg opp mot LTE-2100 på en sender 2,5 km borte mens telefonen (iPhone 6s) kobler seg opp via LTE-800 mot samme sender når jeg står på samme lokasjon som ruteren (inne og rett ved siden av ruteren). Speedtest viser ca 5-10 mbps nedlasting direkte fra mobil (LTE-800) mens 40-45 mbps nedlasting via ruter (LTE-2100). Så kapasiteten på LTE-2100 er betydelig bedre enn LTE-800. Låser jeg ruteren på LTE-800 får jeg tilnærmet samme hastighet som dersom jeg kjører Speedtest via telefon (5-10 mbps). Endret 8. januar 2018 av Øystein H Lenke til kommentar
Teza Skrevet 8. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2018 Antar jeg har ruter og simkort om en uke, så skal prøve å se hva status blir. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 8. januar 2018 Del Skrevet 8. januar 2018 Hold oss oppdatert! Lenke til kommentar
Krokan Skrevet 8. januar 2018 Del Skrevet 8. januar 2018 Det selges masse mbb routere (Huawei) på finn.no B593 selges fra + 300 kr, absolutt verdt pengene, da slipper du bindingstid. Om du likevel vil binde deg, så kan du iallfall prute på prisen hos Telia. Selv bruker jeg Talkmore siden de er langt billigere på overoforbruk for min del. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 8. januar 2018 Del Skrevet 8. januar 2018 Telia har ikke betalt for overforbruk, de struper hastigheten. Talkmore tar per MB, opptil 49 kr per dag for overforbruk, med mindre du kjøper datapakke. Lenke til kommentar
Krokan Skrevet 8. januar 2018 Del Skrevet 8. januar 2018 Ja, vet det, strupet bredbånd er jevngodt med stengt bredbånd. Når man bruker rundt 600 GB pr mnd på mbb så blir Telias datapakker ufattelig dyrt. Da er det Talkmores løsning billigere for min del. Lenke til kommentar
matteogold Skrevet 8. januar 2018 Del Skrevet 8. januar 2018 Foreldrene mine har Telias store router. Jeg kjøpte ei uteantenne med sugekopp for vindu på eBay til $10. Hadde routeren i vinduskarmen i toppetasjen med fri sikt mot flere sendere. Men når jeg fikk bytta med panelantenna gikk vi fra -80dbmv til -60dbmv. Hastigheten er økt fra 40 til 80! Lenke til kommentar
matteogold Skrevet 8. januar 2018 Del Skrevet 8. januar 2018 Det skal ikke mye til for å øke hastigheten. En liten økning kan gi deg 4G+, og om du er heldig 4G++ siden du har både 800,1800 og 2100 der! Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 8. januar 2018 Del Skrevet 8. januar 2018 Struper Telipol? Når blir de evt. sure av for mye bruk av Makspris data 399,-/mnd.? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå