fdghj fghdftghd Skrevet 7. januar 2018 Del Skrevet 7. januar 2018 Begynner å nærme seg tida for å søke på universitet. Er lidenskapelig opptatt av strøm/elektronikk og ønsker å søke sivilingeniør ved NTNU. Da er det jo enten elektronisk systemdesign og innovasjon (elsys) eller energi og miljø (emil) som gjelder.Det jeg dog ikke interesserer meg for er å bruke fem år av livet mitt på å høre om miljøet. Jeg bryr meg om miljøet, men det er ikke det jeg hovedsaklig ønsker å studere. Er det noen som går ved noen av linjene som har noe å si om dette? Har hørt på noen foredrag om begge linjene der emil høres ut som en gjeng hippier og elsys høres mer ut som en gjeng vaskeekte realister - akkurat som meg. Men så er jeg jo mer interessert i stor strøm, istedenfor liten - og emil er jo gamle elkraft og varmeteknikk-linja ...Anyone? Lenke til kommentar
Frank Drebin Skrevet 7. januar 2018 Del Skrevet 7. januar 2018 Det er vel 1 av 9 hovedprofiler på energi og miljø som stemmer noenlunde med hippi-inntrykket du har, nemlig energi- og miljøanalyse. Er det stor strøm du er interessert i så er sikkert noe innenfor elkraftlinja som passer for deg. Lenke til kommentar
Mikronesia Skrevet 7. januar 2018 Del Skrevet 7. januar 2018 Begynner å nærme seg tida for å søke på universitet. Er lidenskapelig opptatt av strøm/elektronikk og ønsker å søke sivilingeniør ved NTNU. Da er det jo enten elektronisk systemdesign og innovasjon (elsys) eller energi og miljø (emil) som gjelder. Det jeg dog ikke interesserer meg for er å bruke fem år av livet mitt på å høre om miljøet. Jeg bryr meg om miljøet, men det er ikke det jeg hovedsaklig ønsker å studere. Er det noen som går ved noen av linjene som har noe å si om dette? Har hørt på noen foredrag om begge linjene der emil høres ut som en gjeng hippier og elsys høres mer ut som en gjeng vaskeekte realister - akkurat som meg. Men så er jeg jo mer interessert i stor strøm, istedenfor liten - og emil er jo gamle elkraft og varmeteknikk-linja ... Anyone? EMIL er et fint studie om du vil være lære om sterkstrøm/elkraft. De fleste får jobb etter en stund, men de siste årene har det blitt utdannet veldig mange innenfor faget så du må stå på for å få jobb etter studiene. Elektronikk er mer på mikronivå kretskort og sliktog man lærer mye data også. Et spennende og fremidsfokusert studie. Jobbmulighetene med dette studiet er meget gode. Lenke til kommentar
Vardark Skrevet 8. januar 2018 Del Skrevet 8. januar 2018 Første bud er alltid å sjekke studieplanen til studiet du er interessert i (velg f.eks. årskull 2014, så ser du et stykke frem i tid). Da oppdager du fort at det er særs lite hippiepropaganda som pushes. Lenke til kommentar
OlavEH Skrevet 8. januar 2018 Del Skrevet 8. januar 2018 Begynner å nærme seg tida for å søke på universitet. Er lidenskapelig opptatt av strøm/elektronikk og ønsker å søke sivilingeniør ved NTNU. Da er det jo enten elektronisk systemdesign og innovasjon (elsys) eller energi og miljø (emil) som gjelder. Det jeg dog ikke interesserer meg for er å bruke fem år av livet mitt på å høre om miljøet. Jeg bryr meg om miljøet, men det er ikke det jeg hovedsaklig ønsker å studere. Er det noen som går ved noen av linjene som har noe å si om dette? Har hørt på noen foredrag om begge linjene der emil høres ut som en gjeng hippier og elsys høres mer ut som en gjeng vaskeekte realister - akkurat som meg. Men så er jeg jo mer interessert i stor strøm, istedenfor liten - og emil er jo gamle elkraft og varmeteknikk-linja ... Anyone? Dersom du ikke går aktivt inn for det når du skal velge studieretning fra 3.året og utover, er det ikke mange miljøfag ved emil. Husker en kommentar jeg så på en facebookside som heter "Aldri hørt på NTNU". Kommentaren lød "Studiet mitt har akkurat like mye miljø som jeg trodde på forhånd", uttalt av "tilfeldig 1.klassing ved emil.". Implisitt betød denne morsomheten altså at mange emilere trodde på forhånd at det skulle være mye miljøfag ved studiet, men det var det altså overhodet ikke....... De to første årene er det kun matte, fysikk, kjemi, IT samt innføringsfag i elkraft og varme/termo. Dermed velger man enten elkraft, varme- og energiprosesser, eller energibruk og energiplanlegging som studieretning. Sistnevnte studieretningsvalg gir muligheten for å velge mange miljøfag dersom man virkelig ønsker det, men ellers er det ytterst få obligatoriske fag innen denne retningen. Og det er ikke mange av studentene som er av denne typen. Jeg har gått linja, så jeg burde vite det. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå