Gå til innhold

Samsung 28" 4K vs AOC 31,5" for kontor bruk og foto/video redigering


vickers

Anbefalte innlegg

Jeg tenker å ha et 2 skjerm oppsett med 2 skjermer av enten Samsung eller AOC. Grafikkortet jeg tenker å bruke er et RX580 kort med Freesync, ev integrert kort.

 

Dette oppsette kommer til å bli mest brukt til kontorbruk, TV-titting, foto redigering samt videoredigering.

 

Det jeg lurer mest på er om det blir for høy oppløsing til mitt bruk? Er det noen som har erfaring med disse skjermene? Kunne jeg kjørt disse skjermene uten eksternt grafikkort. Dvs bruke de innebyggede utgangene på et Z370 eller B350 HK? Disse kortene støtter vel opp til 3 skjermer.

 

Jeg må presisere at det er INGEN spilling involvert i min bruk.

 

Disse skjermene ble valgt pga at de nå har kampanjepris, men tar også i mot tips om andre alternativ.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette faller litt på hva det er du foretrekker, begge disse skjermene har svakheter.

 

Samsung sin har TN-panel, så dette gir et blassere bilde og dårlig innsynsvinkel. Til gjengjeld har den 4K oppløsning som gir skarpere bilde og mer skrivebordsplass enn på skjermen fra AOC.

 

Ulempen med AOC skjermen, sammenliknet med skjermen fra Samsung, er at den er færre pixeler. Skjermen fra AOC har «bare» 1440p oppløsning, så bildet blir mindre skarpt, og du får i teorien mindre plass på skrivebordet. Fordelen med denne skjermen er at den har VA panel, som gir bedre kontrast og farger enn med skjermen fra Samsung.

 

Skal du ha begge deler så må du opp i pris, det billigste alternativet som gir 4K og brukbart panel må nok bli denne:

https://www.komplett.no/product/911327/datautstyr/skjermer/skjermer/aoc-315-4k-led-u3277fwq?offerId=KOMPLETT-310-911327

Men så koster den også nesten det dobbelte.

 

Det faller derfor på hva det er du foretrekker/prioriterer med en skjerm. Noen foretrekker bedre panel, mens andre foretrekker høyere pixeltetthet.

Endret av 93MiChr
Lenke til kommentar

Intel integrerte grafikkort av nyere typer (fra og med generasjon 4) kan drive tre skjermer på 3840x2160 @ 60 Hz på displayport.

https://www.intel.com/content/www/us/en/support/articles/000025675/graphics-drivers.html

Så spørst det om hovedkortet støtter det.

 

Ellers så ville jeg valgt en IPS, VA eller MVA skjerm, ikke en TN skjerm.

Kjekt med høy oppløsning tenker jeg, både 1440p eller 2160p høres greit ut.

Har selv 1920x1200 og det er jeg godt fornøyd med. 1920x1080 vil jeg tro er litt lite.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...