Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Vedlikehold egen bil

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har en gammel 2003 modell Volkswagen Polo og tenker at det ikke lenger lønner seg å levere bilen på service. Har derfor bestemt meg for å gjøre vedlikeholdet selv. Hva bør man gjøre utover det jeg har identifisert nedenfor?

- Bytte luftfilter i motor

- Bytte oljefilter, tappe olje og fylle ny

- Bytte kupefilter

- Bytte bremselyskontakt (ødelagt)

Kommer også kvitrelyder fra varmluftsviften når det er skikkelig kaldt. Hjelper det her å ta den ut og smøre motoren med olje?

Bremser er for øvrig nylig skiftet både foran og bak. Nytt batteri er også satt inn.

Motorlampen begynner å lyse ved mye kortkjøring, men forsvinner etter langkjøring. Hva kan grunnen til dette være?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres ut som du en god oppskrift på service. Kjøp deg en feilkodeleser, så poster du feilkoden som ligger igjen etter motorlampen, her på forumet.

Kupéviften blir nok litt utfordrende, så jeg ville ignorert det inntil du er forberedt å rive av hele dashbordet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Følgende må byttes, men med forskjellig intervall.

Oljefilter og olje.

Luftfilter og kupéfilter.

Bremsevæske. (ALL væsken. Ikke bare den i beholderen!)

Servoolje.

Kjølevæske.

Girolje (Her er det mange som krangler!)

Dekk, vindusviskere, lyspærer etc. bør være innlysende. :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Det kan være lurt å se i serviceheftet til bilen, der står det hva som skal byttes, og hvor ofte. Olje, oljefilter og luftfilter er en selvfølge, og kupeluftfilter (ev. ta ut filteret og kjør filter dersom du ikke vil bytte dette). Registerreim skal byttes innimellom dersom den ikke har kjede, en bensinmotor skal ha nye plugger av og til. Ellers må man følge med om det kommer nye lyder fra hjuloppheng foran og bak, og sjekke bremseskiver og -klosser minst når man bytter mellom sommer- og vinterhjul.

Motorlampe kan bety så mangt. Få lest ut feilkoder, og oppgi motorkoden på din bil her, så er det kanskje noen som har vært borti det før.

Lenke til kommentar

Sikkert ikke dumt å bytte bensinfilter heller, om det er en gammel bil som det aldri har blitt gjort på før.

Sant. Men er litt kritisk at det gjøres gjevnlig på Diesel. Får man noe rusk i dysa kan det bli dyrt.

Ikke nødvendigvis fordi ny dyse er dyr i innnkjøp eller vanskelig å bytte - men verksted tar en formue for å programere dyser.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Det er vel ikke noen bypass på ett dieselfilter og dieselen i norge er veldig ren så er man på ett stramt budsjett så kan man drøye ut dieselfilterer ganske lenge, de pleier og gå tett og bilen går dårlig.

Nei, dieselen i norge er ikke ren. Har to ganger måtta renset dysene på min bil etter å ha fylt full tank på circke k. Nå er ford sine dyser ekstra følsomme, men dieselen er ikke spesielt ren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...