Gå til innhold

Bilsalg: Salgsmelding godkjent av ny eier, kjøretøy ikke omregistrert

Anbefalte innlegg

Hei,

Solgte en bil rett før jul - salgsmelding ble sendt digitalt, og godkjent av ny eier.

Ser på min oversikt på vegvesen.no at det nå står: "SALGSMELDING GODKJENT AV NY EIER, KJØRETØY IKKE OMREGISTRERT". Hva har det å si for meg at kjøretøyet ikke er omregistrert? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Før et kjøretøy omregistreres må vilkårene i bruksforskriften § 2-29 være oppfylt, herunder må alle avgifter være betalt og bevis for trafikkforsikring være fremlagt.

Før dette er skjedd er kjøretøyet fortsatt registrert på deg, og du risikerer å bli holdt ansvarlig for kostnader som belastes registrert eier (men ikke kostnader som belastes faktisk eier).

• Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svarene.

Før et kjøretøy omregistreres må vilkårene i bruksforskriften § 2-29 være oppfylt, herunder må alle avgifter være betalt og bevis for trafikkforsikring være fremlagt.

Før dette er skjedd er kjøretøyet fortsatt registrert på deg, og du risikerer å bli holdt ansvarlig for kostnader som belastes registrert eier (men ikke kostnader som belastes faktisk eier).

Så selv om ny eier har godtatt/signert salgsmelding på sine sider på vegvesen.no, er mitt navn fortsatt knyttet til denne bilen - og jeg kan bli holdt ansvarlig for evt. (hvilke) kostnader? 

Det er vel i værste tilfelle, men synes det er merkelig at ny eier enda ikke har betalt omreg. 

Endret av Helvetica
Lenke til kommentar

Parkeringsgebyrer og andre gebyrer etter vegtrafikkloven § 31 kan forfølges mot registrert eier. Det samme kan årsavgiften og andre offentlig ilagte avgifter.

Du har selvsagt et regresskrav mot kjøper for slike utlegg (og kan antagelig påberope deg pant i bilen for dem).

• Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar.

Sendte en henvendelse til Vegvesen også, og fikk dette til svar: «Du er ikke lengre ansvarlig for avgifter på bilen så lenge salget er godkjent av kjøper. –han/hun er skyldig omreg.avgift, derfor er det ikke omregistrert. Eierskapet, og således ansvaret, påhviler ny eier.»

Som jeg skjønner det, er eierskiftet da fullstendig - og jeg har ingen bekymringer sånn sett... Utenom bekymringen om jeg skjønner dette eller ikke.

Endret av Helvetica
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...