Helvetica Skrevet 7. januar 2018 Del Skrevet 7. januar 2018 Hei, Solgte en bil rett før jul - salgsmelding ble sendt digitalt, og godkjent av ny eier. Ser på min oversikt på vegvesen.no at det nå står: "SALGSMELDING GODKJENT AV NY EIER, KJØRETØY IKKE OMREGISTRERT". Hva har det å si for meg at kjøretøyet ikke er omregistrert? Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 7. januar 2018 Del Skrevet 7. januar 2018 Det betyr vel antagelig bare at han ikke har registrert kjøretøyet på seg selv enda? (betalt omregistrering e.l.) - Bør ikke ha noe å si så lenge han står som eier av bilen nå. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 7. januar 2018 Del Skrevet 7. januar 2018 Dette er uproblematisk for deg dersom salgsmedingen ble godkjent av ny eier før nyttår. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 7. januar 2018 Del Skrevet 7. januar 2018 Før et kjøretøy omregistreres må vilkårene i bruksforskriften § 2-29 være oppfylt, herunder må alle avgifter være betalt og bevis for trafikkforsikring være fremlagt. Før dette er skjedd er kjøretøyet fortsatt registrert på deg, og du risikerer å bli holdt ansvarlig for kostnader som belastes registrert eier (men ikke kostnader som belastes faktisk eier). 1 Lenke til kommentar
Helvetica Skrevet 7. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2018 (endret) Takk for svarene. Før et kjøretøy omregistreres må vilkårene i bruksforskriften § 2-29 være oppfylt, herunder må alle avgifter være betalt og bevis for trafikkforsikring være fremlagt.Før dette er skjedd er kjøretøyet fortsatt registrert på deg, og du risikerer å bli holdt ansvarlig for kostnader som belastes registrert eier (men ikke kostnader som belastes faktisk eier). Så selv om ny eier har godtatt/signert salgsmelding på sine sider på vegvesen.no, er mitt navn fortsatt knyttet til denne bilen - og jeg kan bli holdt ansvarlig for evt. (hvilke) kostnader? Det er vel i værste tilfelle, men synes det er merkelig at ny eier enda ikke har betalt omreg. Endret 7. januar 2018 av Helvetica Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 7. januar 2018 Del Skrevet 7. januar 2018 Parkeringsgebyrer og andre gebyrer etter vegtrafikkloven § 31 kan forfølges mot registrert eier. Det samme kan årsavgiften og andre offentlig ilagte avgifter. Du har selvsagt et regresskrav mot kjøper for slike utlegg (og kan antagelig påberope deg pant i bilen for dem). 1 Lenke til kommentar
Helvetica Skrevet 9. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2018 (endret) Takk for svar. Sendte en henvendelse til Vegvesen også, og fikk dette til svar: «Du er ikke lengre ansvarlig for avgifter på bilen så lenge salget er godkjent av kjøper. –han/hun er skyldig omreg.avgift, derfor er det ikke omregistrert. Eierskapet, og således ansvaret, påhviler ny eier.» Som jeg skjønner det, er eierskiftet da fullstendig - og jeg har ingen bekymringer sånn sett... Utenom bekymringen om jeg skjønner dette eller ikke. Endret 9. januar 2018 av Helvetica 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå