Roald Ramsdal Skrevet 7. januar 2018 Del Skrevet 7. januar 2018 To kilometer med gjennomsiktig betong.– Kina har bygget verdens første solcelle-motorvei Lenke til kommentar
55GE57GD Skrevet 7. januar 2018 Del Skrevet 7. januar 2018 Solstrømmen fra denne motorveien kan sikkert brukes til belysning. Men elbilenes forbruk er et ganske annet energisluk: Vi må regne med at siden motorveien anlegges rundt en storby, vil den bli fullpakket av biler en stor del av døgnet. Minst 50 000 biler pr. døgn er sannsynlig, dvs. 18 mill. biler pr. år. 1000 MWh/år tilsvarer altså ca. 55 Wh pr. bil. Hvis en elbil bruker 3 kWh/mil, eller 600 Wh på å tilbakelegge veiens lengde på 2 km, kan solcelle-motorveien bare levere ca. 9 % av bilenes strømforbruk, minus det som går med til belysningen. Og dette forutsetter ideelle forhold. Solcellenes virkningsgrad vil antagelig gå ned etter hvert som de – rettere sagt den gjennomsiktige betongen – tilsmusses av svevestøv fra bilene og andre forurensninger. Hvis bilene blir stående i tett kø, vil de skygge for sola. Pål Jensen Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274 Skrevet 7. januar 2018 Del Skrevet 7. januar 2018 Herlighet, dette er det dummeste jeg har sett. Solcelle-veier er jo en scam uten sidestykke. Lenke til kommentar
markula78 Skrevet 7. januar 2018 Del Skrevet 7. januar 2018 Det koster 20x så mye som vanlig solcelle park. Sto pp og bruk penger på tull bare for å få Pr. 1 Lenke til kommentar
DirekteDemokrati Skrevet 7. januar 2018 Del Skrevet 7. januar 2018 (endret) Energi er energi, kan brukes til alt. Bare og høste det der enn kan. Når jeg kikker på gata utenfor huset mitt kan jeg bare si at den ikke har bil på seg mesteparten av døgnet. Nå skal ikke jeg dra noe nummer ut av fua mi og si hvor mange prosent den ikke har en bil på seg. Men det er høyt. Blir nok noe vedlikehold av veier med vask o.l Storby er jo der den vil være minst effektiv? Ville tro det ble lagt på større vei strekninger som E18 etc, og pga hastighet. Selv i rush trafikken er det mye plass mellom biler samt mye vei som ikke er brukt. Ser ikke for meg denne er effektiv rundt stor byer der det er stillestående kø mye av dagen. Det er jo ikke et point. Vi som bor i Norge og har så mye vann kunne hatt små dyser langs veien som vasket seg selv i løpet av natten. For og holde effektiviteten oppe. Bakdelen er at land så langt nord som Norge har ikke høyt stående sol mye av året og solceller som ligger vannrette er ikke de mest effektive. Så har ikke helt troa på dette i Norge. Men sørover der solen står høyt. Why not. Slipper du og utbedre enda mer land for og få energi, 2 fluer i 1 smekk. Siden du allerede bygger der så kan du like godt få 2 fluer i stede for 1 Endret 7. januar 2018 av DirekteDemokrati 1 Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 7. januar 2018 Del Skrevet 7. januar 2018 (endret) Så ikke ut som det var veldig mye relativt lys som kom gjennom helt ned til cellene. Og det er nå, når den er splitter ny! Endret 7. januar 2018 av Rudde Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 7. januar 2018 Del Skrevet 7. januar 2018 Dette seier mykje om kor billige solceller har vorte. No er effektiv arealbruk viktigare enn prisen på solcellene. 2 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 7. januar 2018 Del Skrevet 7. januar 2018 Hvis en elbil bruker 3 kWh/milEr det lastebilar du har i tankane? Personbilar brukar mykje mindre. Eg trur ingen har illusjonar om at denne vegen kan dekkje det totale forbruket av straum, olje, bensin og diesel for alle bilar uavhengig av trafikk. No går han frå å dekkje null til fleire prosent for elbilar sin del, og fleire prosent jo veldig mykje betre enn null. Vegar som genererer bensin og diesel til gammaldagse bilar finst førebels ikkje, sovidt eg veit. 3 Lenke til kommentar
MrAHB Skrevet 7. januar 2018 Del Skrevet 7. januar 2018 Denne veistubben går kanskje ikke med overskudd de neste tre årene. Men det er likevel viktig å ha slike prøveprosjekt slik at man kan få noen tall og forholde seg til, både hva gjelder slitasje, hva vekt har å si, hva skit, har og si, og kanskje er det ting man ikke har tenkt på. 7 Lenke til kommentar
Bernt2 Skrevet 7. januar 2018 Del Skrevet 7. januar 2018 https://youtu.be/rpwx-8s1M38 https://youtu.be/W_4Imp3TJAI 1968; haha,skal folk lande på månen?? Middelalderen; jasså, jorda er rund..haha, vi brenner deg på bålet, vi... Da de første togene skulle i gang; herregud, folk kommer til å bli kvalt i den svimlende hastigheten på 40 km/t 4 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 7. januar 2018 Del Skrevet 7. januar 2018 1968; haha,skal folk lande på månen?? Middelalderen; jasså, jorda er rund..haha, vi brenner deg på bålet, vi... Da de første togene skulle i gang; herregud, folk kommer til å bli kvalt i den svimlende hastigheten på 40 km/t Og det har aldri vært tåpelige idéer som har floppet fullstendig opp igjennom historien? 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 7. januar 2018 Del Skrevet 7. januar 2018 2 km med solceller kan ikke ha vært billig. Hvor mange ingeniørtimer har de brukt på dette? Jeg kan godt ofre 5 minutter av min tid på å komme opp med en bedre løsning: Hev solcellene 6 meter og dropp den gjennomsiktige "betongen" (som sikkert er ruglet glass). Jinan er et område med lite snø (ca 20% av Oslo) så man slipper å tenke på snølast og ytelsetap. Opphevede solceller rammes mye mindre av veistøv og har ingen biler som skygger for sola. PS. Biler i fart skygger også. Med solcelletak over veiene slipper bilistene å bruke like mye drivstoff på aircondition. Sikten ville blitt bedre når det er nedbør og motsol den ene eller andre retninga, bilene ville rustet litt mindre. Veien ville vært stengt langt kortere tid når solcellene monteres. Bare reduser AC-bruk ville nok spart langt mer CO2-utslipp enn denne solcelleveien. 4 Lenke til kommentar
Bernt2 Skrevet 7. januar 2018 Del Skrevet 7. januar 2018 https://youtu.be/rpwx-8s1M38 https://youtu.be/W_4Imp3TJAI 1968; haha,skal folk lande på månen??Middelalderen; jasså, jorda er rund..haha, vi brenner deg på bålet, vi... Da de første togene skulle i gang; herregud, folk kommer til å bli kvalt i den svimlende hastigheten på 40 km/t Og det har aldri vært tåpelige idéer som har floppet fullstendig opp igjennom historien? Ja, og om noen år har oljen også floppet.... Lenke til kommentar
Carpe Dam Skrevet 7. januar 2018 Del Skrevet 7. januar 2018 Denne veistubben går kanskje ikke med overskudd de neste tre årene. Men det er likevel viktig å ha slike prøveprosjekt slik at man kan få noen tall og forholde seg til, både hva gjelder slitasje, hva vekt har å si, hva skit, har og si, og kanskje er det ting man ikke har tenkt på. This. Små prøveprosjekter skal man ikke være redd for, selv om det er snakk om tvilsomme teknologier med begrenset potensielt bruksområde. Hev solcellene 6 meter og dropp den gjennomsiktige "betongen" (som sikkert er ruglet glass). Jinan er et område med lite snø (ca 20% av Oslo) så man slipper å tenke på snølast og ytelsetap. Opphevede solceller rammes mye mindre av veistøv og har ingen biler som skygger for sola. PS. Biler i fart skygger også. Med solcelletak over veiene slipper bilistene å bruke like mye drivstoff på aircondition. Sikten ville blitt bedre når det er nedbør og motsol den ene eller andre retninga, bilene ville rustet litt mindre. Veien ville vært stengt langt kortere tid når solcellene monteres. Bare reduser AC-bruk ville nok spart langt mer CO2-utslipp enn denne solcelleveien. En solcelletunnell ville nok være upraktisk med tanke på unormal bruk av veien (frakt av seilbåter, forvirrede blåhvaler og denslags fjas) og ved ellers uskyldige uhell (en lastebil som kjører av veien på flatmark trenger ikke være så dramatisk, om den river ned taket over veien blir det et annet ballspill). I så godt som alle praktiske vurderinger ville jeg antatt at spesialiserte energianlegg vil være langt mer kostnadseffektive. 2 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 7. januar 2018 Del Skrevet 7. januar 2018 Ja, og om noen år har oljen også floppet....Oljen har allerede gitt oss så mye at det ikke kan kalles en flopp. Selv om du og mange Tesla-freakere mener det motsatte. Uten oljen hadde Norge vært som en liten uggabuggalandsbygd i indre Afrika. Lenke til kommentar
Jack Johnson Skrevet 7. januar 2018 Del Skrevet 7. januar 2018 Solstrømmen fra denne motorveien kan sikkert brukes til belysning. Men elbilenes forbruk er et ganske annet energisluk: Vi må regne med at siden motorveien anlegges rundt en storby, vil den bli fullpakket av biler en stor del av døgnet. Minst 50 000 biler pr. døgn er sannsynlig, dvs. 18 mill. biler pr. år. 1000 MWh/år tilsvarer altså ca. 55 Wh pr. bil. Hvis en elbil bruker 3 kWh/mil, eller 600 Wh på å tilbakelegge veiens lengde på 2 km, kan solcelle-motorveien bare levere ca. 9 % av bilenes strømforbruk, minus det som går med til belysningen. Og dette forutsetter ideelle forhold. Solcellenes virkningsgrad vil antagelig gå ned etter hvert som de – rettere sagt den gjennomsiktige betongen – tilsmusses av svevestøv fra bilene og andre forurensninger. Hvis bilene blir stående i tett kø, vil de skygge for sola. Pål Jensen Mindre en energiforbruket til fossilbiler blir det ihvertfall uannsett hvordan du vrir og vender på det Lenke til kommentar
Bernt2 Skrevet 7. januar 2018 Del Skrevet 7. januar 2018 Ja, og om noen år har oljen også floppet....Oljen har allerede gitt oss så mye at det ikke kan kalles en flopp. Selv om du og mange Tesla-freakere mener det motsatte. Uten oljen hadde Norge vært som en liten uggabuggalandsbygd i indre Afrika. Du er ikke tørr bak ørene, og gammel nok til å vite, at vi klarte oss godt før oljen også, med fiske og skipsfart, og egen industri. Oljen har gitt oss en del, men vi var på ingen måte et u- land før oljen. Den har jo bare gitt oss høyere priser og utkonkurrerte næringer. 5 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 7. januar 2018 Del Skrevet 7. januar 2018 Da kan vi jo begynne å produsere solcelleveier da, siden du mener det er det nye store etter damplokomotivet. Lenke til kommentar
HF- Skrevet 7. januar 2018 Del Skrevet 7. januar 2018 Ja, og om noen år har oljen også floppet....Oljen har allerede gitt oss så mye at det ikke kan kalles en flopp. Selv om du og mange Tesla-freakere mener det motsatte. Uten oljen hadde Norge vært som en liten uggabuggalandsbygd i indre Afrika. Som Sverige og Danmark? Oljen har nok ikkje vore så avgjerande som mange trur 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå