Grievdus Skrevet 7. januar 2018 Del Skrevet 7. januar 2018 I 2013 var jeg dum nok til å skaffe meg et forbrukslån på 90000kr som jeg da har betalt 2000kr på hver måned. Gikk en stund arbeidsledig, noe som gjorde det vanskeligere å betjene lånet. Følte at jeg aldri ble ferdig med å betale ned detta møkka låne. Men fikk meg så en fast jobb (ca 20000kr/måneden) Så de siste månedene har jeg greid å fått betalt ned 10000kr hver måned på lånet jeg har. Lånet er pr i dag på 33800kr, å jeg regner med at lånet er tilbakebetalt innen 3 måneder. Av ren nysgjerrighet så leste jeg kjapt igjennom avtalen som ble inngått da jeg fikk lånet. I en del av avtalen stod det: (Førtidig tilbakebetaling Kredittkunden har rett til å tilbakebetale kreditten helt eller delvis før avtalt forfallstid. Kredittkunden skal ved slik førtidig tilbakebetaling betale renter bare fram til og med tilbakebetalingsdagen. Det kan likevel påløpe rentetapserstatning etter pkt. 2.3 k) og pkt. 2.4.3 f), jf. likevel pkt. 2.3 m). Kredittkundens rett til å si opp en tidsubegrenset kredittavtale er regulert i pkt. 9 nedenfor.) Vil dette si om lånet bli nedbetalt før avtaletiden at jeg kanskje må betale en god sum i rentetapserstatning? Hender dette ofte? Å hva bestemmer hvor mye jeg må betale? Har prøvd å google disse punktene, men finner/forstår ingenting. Noen med litt kunnskaper som kan forklare meg hvordan dette funker? å ha sitti med dette lånet i alle disse årene har skremt meg helt ifra å i det hele tatt vurdere å ta opp slike lån igjen. Æ. Lenke til kommentar
nirolo Skrevet 7. januar 2018 Del Skrevet 7. januar 2018 De punktene er vel punkter i låneavtalen din. Da er det vanskelig for oss og google å vite hva de inneholder? Forøvrig har man stort sett mulighet til å betale tilbake slik du gjør, uten at det medfører ekstra kostnader. Eneste unntak jeg kommer på, er om dere har avtalt fastrente og renta har gått ned, men det tror jeg ikke er vanlig ved forbrukslån. 3 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 7. januar 2018 Del Skrevet 7. januar 2018 Rentetapserstatning gjelder hvis du har fastrente, og betaler tilbake før tiden. Da lider kredittyter et tap hvis renten er lavere enn din fastrente. 2 Lenke til kommentar
Grievdus Skrevet 7. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2018 Var litt trøtt når jeg skrev i natt. Jeg så punktene i avtalen nå Nirolo. Står at renten beregnes etterskudsvis, så da ser det ganske safe ut vil jeg tro ☺ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå