Gå til innhold

Rettigheter under reise som personlig assistent (BPA)

Ivarpb_pb

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har nettopp kommet hjem fra utenlandsreise med en bruker jeg jobber for.
Vi er tre assistenter som hjelper denne brukeren med alt fra å bære bagasje, sjekke inn, passe på bagasje, bære han inn i flyet, hjelpe han under flyreisen osv. Disse oppgavene utføres ikke bare av den som under reisen er på vakt, men av alle tre. Såvidt jeg forstår fra dette: https://www.infotjenester.no/artikler/dette-skal-til-for-at-reisetid-er-arbeidstid/ har vi da alle tre krav på lønn under reise, noe som utgjør en nokså betydelig del av lønnen for denne turen.

Det jeg lurer på er om noen har erfaring med dette fra før og evt hva praksis er der dere jobber, evt om noen kan fortelle meg rett ut at dette har vi krav på.

I tillegg ble det en del tidlige reiser på turen så nattevakten hadde ikke mer enn 2-3 timer, og noen ganger ikke noe tid i det hele tatt, på å sove mellom nattevakt og reise til ny by og nytt hotel og så på vakt igjen. Så det var et tilfelle der hun først reiste hele dagen, jobbet natt, reiste hele dagen og jobbet natt igjen uten søvn i mellom. Jeg regner med at dette ikke er greit i følge arbeidsmiljøloven og lurer da på om nattevakten har krav på noe tillegg i slike tilfeller. Evt kan hun nekte å jobbe, men dette er ikke lett i en slik situasjon da det innebærer mer arbeid på oss andre.

Takk på forhånd for svar!

Mvh
Ivar

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...