Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Gjelder husleiekontrakten?

skiv

Anbefalte innlegg

Hei, angående følgende (https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1796252) så har jeg fått bekreftelse via Epost at jeg har betalt strøm for nabo (varmvannstanker).
Derimot så var det bare regnet med ca 10 minutter med dusjing per dag, og ikke strøm for varmvannstanker, eller deres egen leilighet som også har vært uten varmvann når jeg slå av strømmen.

Det jeg lurer på er vel egentlig om kontrakten egentlig kan beregnet som "gyldig", ettersom det ikke har vært noen avtale at jeg skal betale strøm (varmtvann, kjeller) for andre. Noen ideéer ang. dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det jeg lurer på er vel egentlig om kontrakten egentlig kan beregnet som "gyldig", ettersom det ikke har vært noen avtale at jeg skal betale strøm (varmtvann, kjeller) for andre.

Ja, den er gyldig.

Du har et erstatningskrav siden du har betalt noen andres varmtvann. Hvordan er det foreslått beregnet?

Endret av mobile999
Lenke til kommentar

Det jeg lurer på er vel egentlig om kontrakten egentlig kan beregnet som "gyldig", ettersom det ikke har vært noen avtale at jeg skal betale strøm (varmtvann, kjeller) for andre.

Ja, den er gyldig.

Du har et erstatningskrav siden du har betalt noen andres varmtvann. Hvordan er det foreslått beregnet?

ca. 20 mnd -> 1000,- 

Lenke til kommentar

Ok. :(

Og hvor omfattende har andre brukt varmtvann?

Masse! Fordi det er ikke bare den ene leiligheten, det er også de selv (de har nylig fått egen vanntank, men huseier tror vel ikke at jeg vet det og prøver å lure meg. La oss ikke snakke om at jeg betaler for strømmen i samme rom som tankene står i - og tankene bruker vel mye i strøm)

Lenke til kommentar

Varmtvann er nummer to på strømforbruk i en bolig, og trekker strøm kontinuerlig. Selv om man kun dusjer 10 min hver dag, betyr ikke at vannet varmes i kun 10 min hver dag. Men forbruket blir større jo flere personer som tømmer tankene.

Jo større tank, jo større strømforbruk. Jo flere personer, jo større strømforbruk.

Mener jeg har lest at varmtvannet kan ta godt over halvparten av forbruket på sommerstid.

Finn ut merke, modell og størrelse på tankene og ta turen innom ditt lokale strømselskap, og spør hva forbruket de vil anta ligger på med antallet personer som bruker de.

Lenke til kommentar

La oss ikke snakke om at jeg betaler for strømmen i samme rom som tankene står i - og tankene bruker vel mye i strøm)

Det er vanlig at varmtvannsbereder går på egen kurs. Det er derfor ikke sikkert at strømmen i rommet går på din strømmåler, men det er selvfølgelig mulig at også har betalt for denne og annen strøm.

Regn minimum 1200 kilowattimer på en varmtvannsbereder (avhengig av modell) bare for å holde vannet varmt over 20 måneder. Legg til for beregnet forbruk for dusjing per person i huset. Det høres litt lite ut med 1000 kroner for 10 minutter dusj hver dag i 20 måneder, men det går an å beregne nøyaktig. Legg på litt for annet varmtvannsforbruk.

Lenke til kommentar

En 50-lapp i måneden er et skambud. Det dekker ikke en gang varmetapet til omgivelsene ved null forbruk. (Jeg antar at tankene ikke står i leiligheten du hadde slik at varmen kom deg til gode)

Det er utrolig vanskelig å gjette på forbruksmønsteret til husstander man ikke aner noe om (antall personer, mengde dusjing/bading etc), men forbrukerrådet gjetter på rundt 10-20% av strømregninga for hele husstanden. Jeg antar det gjelder gjennomsnittsalder på bolig og gjennomsnittlig antall personer per kvadratmeter bolig og gjennomsnittlig klima. Reelle variasjoner vil nok variere voldsomt. Jeg gjetter på at de fleste havner innenfor 5% til 50%.

Sintef tar fingeren i været og gjetter på et varmetap til omgivelsene på 1000 kWh/år.

Jeg ville brukt disse kildene og beregnet:

Varmetap: 1000 kWh/12 mnd * 20 mnd = 1667 kr

Forbruk: Gjennomsnittsboligen bruker 149 kWh/m2/år. Fjordkraft har mer spesifiserte anslag ut fra boligtype. Anslå areal i boligen totalt (utleieleiligheter + eiers del) og gang opp gjennomsnittsforbruk med areal. La oss si de tre boenhetene er på 200 kvadratmeter til sammen. Da blir det 29800 kWh/år. Forutsatt gjennomsnittlig antall personer. Ta 20% av dette. Hvis 200 m2 er riktig blir det ca 4000 kWh/år. Dette er beregningen for en gjennomsnittsbolig som har 2,2 personer. Jeg antar dere er flere. Vannforbruket øker ganske proporsjonalt med antall personer. La oss si dere er til sammen 6 personer i leilighetene og eiers del. Da blir det ca 4000 kWh * 6 pers / 2,2 pers = ca 10 900 kWh. Dette gjelder gjennomsnittspersoner. Noen dusjer mindre enn andre. Veldig vanskelig å vurdere sånt uten å vite noe om dere, men ta en vurdering selv og legg inn en faktor for forbruksmengde per person, også ditt eget. Da skal du til slutt få ut en beregning. La oss si du havner på 12 000 kWh forbruk.

Til slutt legger du sammen forbruk og varmetap til eiers areal og presenterer regnestykket for eieren. 1 kr/kWh er et normalt prisanslag. Hvis huseier kontrer med at beregningene er urealistiske, be huseier spesifisere forbruket sitt nærmere sånn at dere får en mer nøyaktig og rettferdig deling av kostnadene. Dersom huseier flisespikker kan du bemerke at du også kan flisespikke ved å dra inn rentekostnader. Huseier har urettmessig lånt strømpenger av deg og lånerenter er ikke gratis. Forhåpentligvis godtar huseier å droppe flisespikkingen så dere får en enklere beregning og kjappere gjennomført dekningskravet.

Endret av Simen1
  • Liker 4
Lenke til kommentar

En 50-lapp i måneden er et skambud. Det dekker ikke en gang varmetapet til omgivelsene ved null forbruk. (Jeg antar at tankene ikke står i leiligheten du hadde slik at varmen kom deg til gode)

Det er utrolig vanskelig å gjette på forbruksmønsteret til husstander man ikke aner noe om (antall personer, mengde dusjing/bading etc), men forbrukerrådet gjetter på rundt 10-20% av strømregninga for hele husstanden. Jeg antar det gjelder gjennomsnittsalder på bolig og gjennomsnittlig antall personer per kvadratmeter bolig og gjennomsnittlig klima. Reelle variasjoner vil nok variere voldsomt. Jeg gjetter på at de fleste havner innenfor 5% til 50%.

Sintef tar fingeren i været og gjetter på et varmetap til omgivelsene på 1000 kWh/år.

Jeg ville brukt disse kildene og beregnet:

Varmetap: 1000 kWh/12 mnd * 20 mnd = 1667 kr

Forbruk: Gjennomsnittsboligen bruker 149 kWh/m2/år. Fjordkraft har mer spesifiserte anslag ut fra boligtype. Anslå areal i boligen totalt (utleieleiligheter + eiers del) og gang opp gjennomsnittsforbruk med areal. La oss si de tre boenhetene er på 200 kvadratmeter til sammen. Da blir det 29800 kWh/år. Forutsatt gjennomsnittlig antall personer. Ta 20% av dette. Hvis 200 m2 er riktig blir det ca 4000 kWh/år. Dette er beregningen for en gjennomsnittsbolig som har 2,2 personer. Jeg antar dere er flere. Vannforbruket øker ganske proporsjonalt med antall personer. La oss si dere er til sammen 6 personer i leilighetene og eiers del. Da blir det ca 4000 kWh * 6 pers / 2,2 pers = ca 10 900 kWh. Dette gjelder gjennomsnittspersoner. Noen dusjer mindre enn andre. Veldig vanskelig å vurdere sånt uten å vite noe om dere, men ta en vurdering selv og legg inn en faktor for forbruksmengde per person, også ditt eget. Da skal du til slutt få ut en beregning. La oss si du havner på 12 000 kWh forbruk.

Til slutt legger du sammen forbruk og varmetap til eiers areal og presenterer regnestykket for eieren. 1 kr/kWh er et normalt prisanslag. Hvis huseier kontrer med at beregningene er urealistiske, be huseier spesifisere forbruket sitt nærmere sånn at dere får en mer nøyaktig og rettferdig deling av kostnadene. Dersom huseier flisespikker kan du bemerke at du også kan flisespikke ved å dra inn rentekostnader. Huseier har urettmessig lånt strømpenger av deg og lånerenter er ikke gratis. Forhåpentligvis godtar huseier å droppe flisespikkingen så dere får en enklere beregning og kjappere gjennomført dekningskravet.

Regningene på forbruk, er det totalt strøm - eller bare varmtvann? Jeg betaler jo egen strøm, og det gjør de andre også - eneste er at jeg betaler for varmtvannstanken som er i den kalde kjelleren. :)

Jeg skal huske å lese hele innlegget neste gang! Takk for super respons!

Blir ikke ca. 20% av 30000 = 6000 da? Hvordan fikk du det til å bli 4000?

Når du regnet ut varmetap, da er det vel kWh, ikke kr? :)

Endret av skiv
Lenke til kommentar

Sikkert en del småfeil i innlegget, bare for å se om du følger med :p Høres ut som du er oppmerksom og tilpasser beregningen til din situasjon. :thumbup:

Har vi kanskje noe forslag på hvordan man kan dele kostnadene mellom hushold?

Et hushold på 3 personer (mitt hustand) og et annet hustand på 1 person som vi har betalt varmtvann for.

2 voksen og 1 barn, der 1 (meg) ikke bruker dusj hjemme pga. at jeg dusjer etter trening. Vi har ikke oppvasksmaskin.

Og selvsagt 1 voksen i den andre hustanden.

Hvis man hadde et totalt forbruk, der vi regnet begge hustanden, la oss si 10000 kWh for å gjøre det lettere å regne, tenkte jeg at man kunne dele det på 4 og få 2500 til resterende hustand (som vi skal få tilbakebetalt), men føler ikke at det blir rett å annta at et barn bruker like my vann som en voksen (de liker ikke engang å dusje). :)

Takk igjen for kjempegode innlegg. Har fått regnet ut snittet og lagt til statistikk for å hjelpe meg. :)

Nå er det bare å regne reél forbruk på strøm for å sammenlikne, og se om det er "unormalt høyt" forbruk i egen hustand som kan tyde på at det ikke bare er én annen hustand, men kanskje to andre hustander.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...