Gå til innhold

Forhandle om høyere lønn

Anbefalte innlegg

Ikke så overaskende at en nav'er setter seg i offer posisjon, og mener det er alle andre sin skyld.

Nånei du, i den virkelige verden handler det om å gjøre så godt man kan, og vise sin overordnet at man er bedre en de andre. Og derfor fortjener mer lønn. Men det er klart, for de svakere er det enklere å da heller sykemelde seg, framfor å si ifra.

Feigt kalles det.

Såpass blind og naiv tiltro til ens tilfeldige overordnede lyser ikke akkurat styrke og selvtillit det heller... i det lange løp er det en fordel om en ikke har behov for en person som man opplever som overlegen seg selv for å bekrefte at en selv er "bedre" enn andre.

Mye er gjort om man makter å innse at ens egen verdi ikke er avhengig av at andre er mindre verdt. Et evig jag etter å imponere andre er lite givende.

Ingen som sier en skal være blind eller naiv.

Det handler om å gjøre seg vanskelig og erstatte.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke så overaskende at en nav'er setter seg i offer posisjon, og mener det er alle andre sin skyld.

Nånei du, i den virkelige verden handler det om å gjøre så godt man kan, og vise sin overordnet at man er bedre en de andre. Og derfor fortjener mer lønn. Men det er klart, for de svakere er det enklere å da heller sykemelde seg, framfor å si ifra.

Feigt kalles det.

Jeg er ikke uenig i at i det du skriver om at det dreier seg om å prestére i den virkelige verden. Men det er hvilke premisser man presterer under, som spiller en rolle. Det er så mange ting som kan spille inn når noen velger å gi opp. Arbeidsmiljøet, det sosiale miljøet, familiemiljøet. Har du noen forståelse for slike situasjoner? Altså fundamentál psykologi 101.

Jeg kan gi ett eksempel av tusenvis: Man blir pisket av foreldrene til å jobbe med noe -de- synes er veldig flott og fint, fra man er veldig ung, men man får ingen gehør for egne ambisjoner. Så, når man blir voksen og får litt selvtillit av miljøet utenfor foreldrene, begynner å få gehør for sine egne ambisjoner, så kan det bli en massiv kollisjon psykologisk. Så må man begynne helt på scratch med sitt eget liv, og dét kan ta lang tid. Jobb kan da bli noe som sees på som ren tortur, og man må trene seg opp over tid til å ha tillit til arbeidslivet igjen. Men det er ikke sikkert det skjer heller, det kan hende at det er så mye fundamentále tillitsbrudd i barndommen at det har skapt permanente komplekser.

Det er så mange nyanser og situasjoner i alles liv. Mange har det helt fint, og det er jeg glad for. Men man skal ha respekt, det er ingen som fundamentalt ønsker å stå på utsiden og se på at andre jobber for dem. Det dreier seg om depresjoner.

Håper du skjønner noe av det her.

Jeg er heller ikke for å sy puter under armene på folk, men hvis man skal nå inn til folk, så må man forstå situasjonen deres. Pisk vil aldri virke, det blir bare midlertidig. Og hva gjør man når (symbolsk skrevet) eselet nekter å gå fremover uansett hvor hardt man pisker?

Endret av Taurean
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du er ganske langt utenfor trådens opprinnelige proposjoner her, slik jeg tolker det.

Trådstarter har bare bedt om hjelp til å gå opp en tusenlapp eller to i lønn i måneden, noe som er LANGT unna disse greiene du driver og skisserer...

Det er ikke jeg som drev dette så langt utenfor hovedområdet. Jeg synes dog det -er- relevant.

Sitat TS: "Der jeg jobber er det få som vil jobbe, men de som gjør det klarer det fint (bl.a meg), og jeg er den eneste med relevant fagbrev. 

Jeg ser at mange har god tid og kan sitte på ræva halve dagen, og siden jeg er på den maskina jeg er på så får ikke jeg like mye pust mellom slagene. Jeg synes at det er urettferdig, spesielt siden vi har lik lønn."

Når han skriver det her, så kommer det folk i tråden her og regelrett håner og anklager han for å være en lat drittsekk som søker sympati. Jeg synes det er svært urettferdig med tanke på sitatet. Si det er så irrelevant du vil, men jeg synes det er viktig å forsvare folks positive kjerneverdier i stedet for å bryte dem ned.

Ikke min feil at folk ikke har sin rettferdighetssans på stell og dømmer før de tenker!

Lenke til kommentar

Du er ganske langt utenfor trådens opprinnelige proposjoner her, slik jeg tolker det.

Trådstarter har bare bedt om hjelp til å gå opp en tusenlapp eller to i lønn i måneden, noe som er LANGT unna disse greiene du driver og skisserer...

Det er ikke jeg som drev dette så langt utenfor hovedområdet. Jeg synes dog det -er- relevant.

Sitat TS: "Der jeg jobber er det få som vil jobbe, men de som gjør det klarer det fint (bl.a meg), og jeg er den eneste med relevant fagbrev. 

Jeg ser at mange har god tid og kan sitte på ræva halve dagen, og siden jeg er på den maskina jeg er på så får ikke jeg like mye pust mellom slagene. Jeg synes at det er urettferdig, spesielt siden vi har lik lønn."

Når han skriver det her, så kommer det folk i tråden her og regelrett håner og anklager han for å være en lat drittsekk som søker sympati. Jeg synes det er svært urettferdig med tanke på sitatet. Si det er så irrelevant du vil, men jeg synes det er viktig å forsvare folks positive kjerneverdier i stedet for å bryte dem ned.

Ikke min feil at folk ikke har sin rettferdighetssans på stell og dømmer før de tenker!

Er vell heller dine hodeløse råd i beste "Hvordan bli en NAV'er" stil det er stilt spørsmål med.

Trådstarter har fått noen greie peikepinner hvordan han burde gå fram(Saklig ref. til relevant kompetanse, droppe avstand til jobb som argument)

Endret av Rusher
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er vell heller dine hodeløse råd i beste "Hvordan bli en NAV'er" stil det er stilt spørsmål med.

Trådstarter har fått noen greie peikepinner hvordan han burde gå fram(Saklig ref. til relevant kompetanse, droppe avstand til jobb som argument)

Takk for at du hopper over absolutt alt jeg skriver av argumenter. Jeg trodde dette var et diskusjonsforum!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...