Gå til innhold

Forhandle om høyere lønn

Anbefalte innlegg

Jeg er i en jobb hvor det egentlig ikke kreves utdanning, og hvor det er mye gjennomtrekk av personale når det kommer til "oss på gulvet".

Men saken er at det er mange forskjellige "stasjoner" å jobbe på, og det gir selvfølgelig forskjeller i hvor mye arbeid det er på de stasjonene. 

Der jeg jobber er det få som vil jobbe, men de som gjør det klarer det fint (bl.a meg), og jeg er den eneste med relevant fagbrev. 

Jeg ser at mange har god tid og kan sitte på ræva halve dagen, og siden jeg er på den maskina jeg er på så får ikke jeg like mye pust mellom slagene. Jeg synes at det er urettferdig, spesielt siden vi har lik lønn. 

Er det urimelig av meg å be om et par kroner ekstra i timen pga dette?
Er forøvrig ferdig med prøvetiden nå i februar, og den maskinen jeg jobber på finnes det kun to av i hele verden, og begge er i det firmaet. 

Anonymous poster hash: a7f1d...47d
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ser at mange har god tid og kan sitte på ræva halve dagen, og siden jeg er på den maskina jeg er på så får ikke jeg like mye pust mellom slagene. Jeg synes at det er urettferdig, spesielt siden vi har lik lønn. 

Er det urimelig av meg å be om et par kroner ekstra i timen pga dette?

Det er en klassisk situasjon i arbeidslivet og gjelder ikke bare de på gulvet. 

Der jeg jobber har vi mange lagerarbeidere (ingen kompetanse utover noen har gjennemført et truck kurs).  Lønnen bestemmes ihht overenskomst og dermed får alle så og si det samme selv om der er meget stor forskjell i jobben de utfører.  Noen få gir 100%, de fleste kanskje 50% og en deprimerende del er unnasluntrerer.  Selvfølgelig er det urettferdig at de har lik lønn, men det er slik det er med fagforeninger og når man ikke har spesial kompetanse. 

Lenke til kommentar

Veldig synd det er slik.

Er sånn her og. Under halvparten av de ansatte drar lasset.

Blei foreslått å gi bonus til de med lite fravær, men det var urettferdig så det blei nei i styret.

. Forstå det den som kan

Årsaken er som regel fagforeningen.  De motarbeider og motsetter seg alt av det de selv i negative toner kalder for 'trynetillegg', og kan lage mye bråk for bedriften.  Parolen "Lik lønn for lik arbeids/stilling" har du sikkert hørt før, men i virkeligheten er det sjeldent at to personer faktisk yter likt og som altid er det de dyktige og arbeidsomme som betaler prisen.  

Lenke til kommentar

Veldig synd det er slik.

Blei foreslått å gi bonus til de med lite fravær, men det var urettferdig så det blei nei i styret.

. Forstå det den som kan

Årsaken er som regel fagforeningen.  De motarbeider og motsetter seg alt av det de selv i negative toner kalder for 'trynetillegg', og kan lage mye bråk for bedriften.  Parolen "Lik lønn for lik arbeids/stilling" har du sikkert hørt før, men i virkeligheten er det sjeldent at to personer faktisk yter likt og som altid er det de dyktige og arbeidsomme som betaler prisen.  

"Trynetillegg" kommer sjelden de arbeidsomme og dyktige til gode.

Det kommer som regel de høylydte og de som er gode (og villige) til å snakke sin egen sak til gode. 

Om man hadde en garantert sikker måte å belønne de som faktisk gjorde mer og bedre arbeid, så hadde debatten vert en annen - men forskning viser at det ofte er feil personer som oppfattes som dyktige. F.eks vil ekstroverte ofte bli sett på som langt bedre arbeidere og bedre ledere enn introverte, selv om det motsatte ofte er tilfellet.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Veldig synd det er slik.

. Forstå det den som kan

"Trynetillegg" kommer sjelden de arbeidsomme og dyktige til gode.

Det kommer som regel de høylydte og de som er gode (og villige) til å snakke sin egen sak til gode. 

Om man hadde en garantert sikker måte å belønne de som faktisk gjorde mer og bedre arbeid, så hadde debatten vert en annen - men forskning viser at det ofte er feil personer som oppfattes som dyktige. F.eks vil ekstroverte ofte bli sett på som langt bedre arbeidere og bedre ledere enn introverte, selv om det motsatte ofte er tilfellet.

Det er ofte veldig enkelt å finne frem til de arbeidsomme.  Vi har sporing på alt de gjør (lovkrav), men får kun bruke informasjonen til statistikk (og da anonymisert) eller ved mistanke om tyveri.  Vi kan lett som ingenting skille de arbeidsomme fra resten, men får ikke lov å bruke dataene til noe som helst relatert til lønn. 

Endret av tigerdyr
Lenke til kommentar

Det er ofte veldig enkelt å finne frem til de arbeidsomme.  Vi har sporing på alt de gjør (lovkrav), men får kun bruke informasjonen til statistikk (og da anonymisert) eller ved mistanke om tyveri.  Vi kan lett som ingenting skille de arbeidsomme fra resten, men får ikke lov å bruke dataene til noe som helst relatert til lønn. 

Lovverket setter en del krav til hvor mye en kan overvåke ansatte og det tror jeg vi generelt skal være veldig glade for, både som arbeidstakere og som samfunn.

Forøvrig er det i mange yrker ikke like enkelt å "skille de arbeidsomme fra resten" basert på enkle kriterier. Som i mange debatter er det fristende å tro at løsningen er "veldig enkel". Den er sjelden det. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Lovverket setter en del krav til hvor mye en kan overvåke ansatte og det tror jeg vi generelt skal være veldig glade for, både som arbeidstakere og som samfunn.

Forøvrig er det i mange yrker ikke like enkelt å "skille de arbeidsomme fra resten" basert på enkle kriterier. Som i mange debatter er det fristende å tro at løsningen er "veldig enkel". Den er sjelden det. 

Det er som oftest veldig enkelt, men viljen mangler, og ofte der er direkte motvilje for å skåne unnasluntrene.  Det kan tenkes det finnes jobber der det er vanskelig å dokumentere, men jeg kan ikke komme på noen på sparken. Jobber personen ved en stasjon / maskine logges det nærmest med garanti allerede hva der produseres på den stasjon. 

Jeg støtter ikke unødvendig videoovervåking, lesing av epost, snoking på PC osv uten skilling mistanke, naturligvis ikke, men det er både i bedriftens (og de gode ansattes) interesse at man kan se hvem som yter best og belønne de utifra det.  Det er da kun rettferdig.

Lenke til kommentar

Det er som oftest veldig enkelt, men viljen mangler, og ofte der er direkte motvilje for å skåne unnasluntrene.  Det kan tenkes det finnes jobber der det er vanskelig å dokumentere, men jeg kan ikke komme på noen på sparken. Jobber personen ved en stasjon / maskine logges det nærmest med garanti allerede hva der produseres på den stasjon. 

Jeg støtter ikke unødvendig videoovervåking, lesing av epost, snoking på PC osv uten skilling mistanke, naturligvis ikke, men det er både i bedriftens (og de gode ansattes) interesse at man kan se hvem som yter best og belønne de utifra det.  Det er da kun rettferdig.

Jo, men spørsmålet er jo hvordan vi skal kunne måle slikt? Forskning viser som sagt at bl.a. ekstroverte ofte ses på som langt mer verdifulle for en bedrift enn hva introverte er, til tross for at det ofte er stikk motsatt.

Man kan mao. ikke stole på magefølelsen til lederene som bestemmer lønnen. 

Jeg ser du skriver at dette er "veldig enkelt" men det er vel ikke det? Selv om vi skulle tillate det, så har vi ingen systemer i dag som kan måle 100% hva en ansatt gir av verdi til en bedrift - ihvertfall ikke i de fleste tilfeller. Alt er ikke tall og statistikk og jeg har ihvertfall aldri vært ansatt i en bedrift hvor den enkeltes ansatts innsats og verdi kan måles på en skala ved hver månedsslutt. Det finnes enormt mange variabler i denne ligningen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan kan jeg si på en fin måte at jeg må nesten ha litt høyere lønn? Jeg bruker 2000kr i mnd bare på bensin i pendling. 

Anonymous poster hash: a7f1d...47d

Hvorfor skal arbeidsgiver lide av at du bor langt unna arbeidsplassen? Hadde du sagt det til meg hadde jeg pent sagt nei hvis du kunne errstattes med noen som bodde nærmere

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du kan trekke av reisefradrag på skatt. Du må dobbeltsjekke, men tror det er noe sånt som 3.15 kr per kilometer i hele året -hvis- det er over 6 kilometer (eller mil? Husker ikke ^^) hver vei til jobb, også minus 13 500 eller noe, og så får du 30-40% av den gjenværende summen i fradrag på skatt. Det blir noen tusenlapper.

Men angående forhandlinger, ja du har nettopp våknet opp til livets realiteter. Jeg har hatt det akkurat på samme måte i lange tider. Folk får godtgjørelser og fordeler ene og alene på grunn av det på godt norsk kalles Trynefaktor! Har man en god tone og kommer godt overens med alle, blir godt likt, så er det mye lettere å få høy lønn, enn hvis man faktisk er den som holder hjulene mest i gang. Og likevel om enn man ikke er arbeidsklassens klovn, men bare holder seg litt for seg selv og gjør jobben grundig.

Du må rett og slett finne flere bein å stå på. Jeg kan ikke nok om lover og regler til å -kreve- høyere lønn, men du har jo for søren et relevant fagbrev, det må jo telle for noe?

Du må søke jobber andre steder, du er tydeligvis ikke lei å reise langt. -Så- kan du gå i forhandling om lønn. Dette er en konstant prosess.

Hvis du ikke får gjennomslag og det ikke finnes andre jobber, så vil jeg anbefale deg, hvis dette er relevant for deg, å sykemelde deg på grunn av psykososialt stress og dårlig arbeidsmiljø/ledelse. Det er gyldig grunnlag i min bok. Man skal ikke føle seg undervurdért, det kan skape komplekser. Det er et tegn på dårlig lederskap når sånne ting oppstår, definitivt.

Saken er den at problemet i verden er at folk finner seg i situasjoner som du gjør. Da får dårlig ledelse grobunn. Du må ikke la de få grobunn. Hvis alle hadde sykemeldt seg på dette grunnlaget, så hadde man indirekte sendt signaler til staten om at de hadde vært nødt til å gjøre noe! Men så lenge folk finner seg i det, så skurer og går det. Og det skurer på -din- psyke! Er det verdt prisen? Hva hadde du gjort neste dag om du tok jackpoten i vikinglotto neste onsdag??

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

TS har takket ja til en jobb der han mest sannsynlig var klar over pendlingen (korriger meg hvis jeg tar feil), så å klage på lang pendlevei og høye utgifter til bensin blir da for dumt.

Jeg er for øvrig enig i at han burde hatt noe høyere lønn dersom han har fagbrev og de andre med samme lønn er ufaglærte. I mine øyne er det nok dette kortet du kan trekke opp.

TS skriver at "hvem som helst" kan gjøre jobben hans, til tross for at det bare finnes 2 av denne maskinen i Norge. Da skal man være forsiktig med å kreve eller true for mye.

Kjør en saklig diskusjon der du forklarer at du føler deg underbetalt, ettersom du har relevant utdanning.

Sykemelding som Taurean nevner er jeg for øvrig ikke enig i.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du ikke får gjennomslag og det ikke finnes andre jobber, så vil jeg anbefale deg, hvis dette er relevant for deg, å sykemelde deg på grunn av psykososialt stress og dårlig arbeidsmiljø/ledelse. Det er gyldig grunnlag i min bok. Man skal ikke føle seg undervurdért, det kan skape komplekser. Det er et tegn på dårlig lederskap når sånne ting oppstår, definitivt.

Seriøst, blir kvalm av disse NAV'er holdningene.

Det skal bli en glede den dagen det skjerpes ytterligere inn på de sosiale godene som til de grader utnyttes av enkelte, lavmål.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Det skal bli en glede den dagen det skjerpes ytterligere inn på de sosiale godene som til de grader utnyttes av enkelte, lavmål.

Hahahaha! Du er vel en av disse arbeidsgivertypene som NETTOPP sørger for at folk havner på uføretrygd! Det oser av det med tanke på ordene og holdningen din i hvert fall! LAVMÅL er nettopp ordet, ja .......

Hvem vet hvor folk hadde endt opp hvis vi ikke hadde sosiale goder! Da hadde de endt opp som uteliggere, drankere og tiggere på gata! Er det SÅNN du vil ha det? At mennesker som faktisk har integritet, rettferdighetsfølelse og som bryr seg er de som skal havne på utsiden? Noen ville endt opp med å robbe deg og familiemedlemmene dine også! Og de som ikke hadde endt opp sånn, hadde blitt kyniske drittsekker selv, fortsatt sirkelen av ondskap!

Kom med et bedre forslag selv, i stedet for å hakke på meg, som faktisk gir psykologisk trygge råd! Hva anbefaler du at TS skal gjøre? Kjefte og smelle på sjefen til han får viljen sin? Nå er jeg spent!

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Hahahaha! Du er vel en av disse arbeidsgivertypene som NETTOPP sørger for at folk havner på uføretrygd! Det oser av det med tanke på ordene og holdningen din i hvert fall! LAVMÅL er nettopp ordet, ja .......

Hvem vet hvor folk hadde endt opp hvis vi ikke hadde sosiale goder! Da hadde de endt opp som uteliggere, drankere og tiggere på gata! Er det SÅNN du vil ha det? At mennesker som faktisk har integritet, rettferdighetsfølelse og som bryr seg er de som skal havne på utsiden? Noen ville endt opp med å robbe deg og familiemedlemmene dine også! Og de som ikke hadde endt opp sånn, hadde blitt kyniske drittsekker selv, fortsatt sirkelen av ondskap!

Kom med et bedre forslag selv, i stedet for å hakke på meg, som faktisk gir psykologisk trygge råd! Hva anbefaler du at TS skal gjøre? Kjefte og smelle på sjefen til han får viljen sin? Nå er jeg spent!

Ikke så overaskende at en nav'er setter seg i offer posisjon, og mener det er alle andre sin skyld.

Nånei du, i den virkelige verden handler det om å gjøre så godt man kan, og vise sin overordnet at man er bedre en de andre. Og derfor fortjener mer lønn. Men det er klart, for de svakere er det enklere å da heller sykemelde seg, framfor å si ifra.

Feigt kalles det.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke så overaskende at en nav'er setter seg i offer posisjon, og mener det er alle andre sin skyld.

Nånei du, i den virkelige verden handler det om å gjøre så godt man kan, og vise sin overordnet at man er bedre en de andre. Og derfor fortjener mer lønn. Men det er klart, for de svakere er det enklere å da heller sykemelde seg, framfor å si ifra.

Feigt kalles det.

Såpass blind og naiv tiltro til ens tilfeldige overordnede lyser ikke akkurat styrke og selvtillit det heller... i det lange løp er det en fordel om en ikke har behov for en person som man opplever som overlegen seg selv for å bekrefte at en selv er "bedre" enn andre.

Mye er gjort om man makter å innse at ens egen verdi ikke er avhengig av at andre er mindre verdt. Et evig jag etter å imponere andre er lite givende.

Endret av Zork
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvilken kort kan du spille i en slik forhandling? Du har jo nevnt at det er en fysisk tyngre jobb enn det de andre har. Men det er kanskje ikke dumt å ha flere argumenter.

Om du saklig kan få frem at du har god faglig kompetanse, tar tak når det trengs, jobber ekstra når det er nødvendig osv. Dette krever jo selvfølgelig at du tar et skippertak ved behov. Om du har drevet med opplæring av nye er jo det et godt argument og. Du må få frem hvorfor akkurat du er en god ressurs for bedriften.

Å få sjefen til å syntes synd på deg er kanskje en dårlig idé. Da skjønner han at du fisker

• Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...