AnonymDiskusjon Skrevet 6. januar 2018 Del Skrevet 6. januar 2018 Jeg har en jobb i byggebransjen hvor jeg ikke har en fast arbeidsplass. Vi har prosjekter rundt om i 2 fylker og ofte er det store avstander mellom mitt hjem og prosjektene. Akkurat nå har vi et prosjekt som er 4,5 timers kjøring fra mitt hjemsted. Hver fredag reiser vi hjem og returnerer på søndagskvelden. Jeg har ikke firmabil men mine kolleger har tilgang til det. Jeg bor ute på landet så må kjøre 1 time med min privatbil til bedriftens overnattingsbolig, der jeg blir plukket opp av en kollega som har firmabil. Så reiser vi sammen i 3,5 timer. Jeg skriver reiseregning den ene timen jeg bruker min egen privatbil, men er det vanlig å skrive timer når man må reise til et arbeidssted langt unna? Kan sikkert skrive reisefradrag og få noen kroner igjen på skatten, men vet ikke om det tilsvarer så mye totalt. Synes dere det er fair at jeg skriver timer mens jeg sitter i bilen påtur til arbeidsstedet? Altså 4,5 time hver vei. Kjipt å bruke så mye tid til reising i helgene og ikke få noe igjen for det... Anonymous poster hash: ae14c...5f8 Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 6. januar 2018 Del Skrevet 6. januar 2018 Kommer an på avtalen i bedriften din. Men sannsynligvis er det ubetalt. Mulig du kan få kjøregodtgjørelse. https://www.google.no/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.bnl.no/globalassets/dokumenter/tariff/satser-bygg-og-anlegg-2017.pdf&ved=2ahUKEwiV1IX0_MPYAhViCZoKHcLEDPoQFjAAegQIChAB&usg=AOvVaw2YMbjirSlI9KSnjUuxWciy Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 6. januar 2018 Del Skrevet 6. januar 2018 Ja, det skal du ha. https://www.bt.no/nyheter/innenriks/i/VRRxvV/EFTA-domstolen-bekrefter-at-reisetid-er-arbeidstid Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 6. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2018 Ja, det skal du ha. https://www.bt.no/nyheter/innenriks/i/VRRxvV/EFTA-domstolen-bekrefter-at-reisetid-er-arbeidstid Har ikke abb.. Kan du kopiere det som står? Anonymous poster hash: ae14c...5f8 Lenke til kommentar
Sverre1969 Skrevet 7. januar 2018 Del Skrevet 7. januar 2018 Ja, det skal du ha. https://www.bt.no/nyheter/innenriks/i/VRRxvV/EFTA-domstolen-bekrefter-at-reisetid-er-arbeidstid Fra artikkelen: "EFTA-domstolen fastslår nå at reisetid skal regnes som arbeidstid når en arbeidstaker pålegges av sin arbeidsgiver å utføre oppgaver utenfor sitt faste eller vanlige arbeidssted." Trådstarter skriver at han "har en jobb i byggebransjen hvor jeg ikke har en fast arbeidsplass". Ikke sikkert den EFTA-dommen er relevant her.... Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 7. januar 2018 Del Skrevet 7. januar 2018 Ja, det skal du ha. https://www.bt.no/nyheter/innenriks/i/VRRxvV/EFTA-domstolen-bekrefter-at-reisetid-er-arbeidstid Fra artikkelen: "EFTA-domstolen fastslår nå at reisetid skal regnes som arbeidstid når en arbeidstaker pålegges av sin arbeidsgiver å utføre oppgaver utenfor sitt faste eller vanlige arbeidssted." Trådstarter skriver at han "har en jobb i byggebransjen hvor jeg ikke har en fast arbeidsplass". Ikke sikkert den EFTA-dommen er relevant her.... Alle er ansatt på en adresse, dette er hans faste arbeidsplass. Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 7. januar 2018 Del Skrevet 7. januar 2018 (endret) Et arbeidssted regnes som fast om man arbeider der sammenhengende i mer enn to uker, så vidt jeg vet. Endret 7. januar 2018 av NoTrace Lenke til kommentar
Sverre1969 Skrevet 7. januar 2018 Del Skrevet 7. januar 2018 Alle er ansatt på en adresse, dette er hans faste arbeidsplass. Adressen til arbeidsgiver (dersom det er det du mener) er irrelevant, i alle fall etter skattelovens regler: § 6-44-11.Definisjoner (1) Med fast arbeidssted skal forstås: a. Sted hvor skattyter normalt utfører sitt arbeid. Det skal særlig legges vekt på om skattyters arbeid på stedet skjer regelmessig og med en viss hyppighet. Dersom skattyter i det samme arbeidsforhold arbeider på flere arbeidssteder, anses bare det arbeidsstedet hvor det meste av arbeidstiden tilbringes i den enkelte kalendermåned som nevnt i skattebetalingsloven § 5-11 første ledd som sted hvor skattyter normalt utfører sitt arbeid i kalendermåneden. b. Sted hvor skattyter ikke normalt utfører sitt arbeid, jf. bokstav a, men som likevel er det samme i en periode på mer enn to uker. c. Oppmøtested for tildeling av og/eller forberedelse til arbeid når oppmøtestedet er det samme i en periode på mer enn to uker. d. Oppmøtested for transport til eller fra arbeidssted på sokkelinnretning, fartøy eller i utlandet. (2) Det foretas en selvstendig vurdering av om det foreligger fast arbeidssted etter vilkårene i bokstavene a-d for det enkelte arbeidsforhold. (3) Med ikke-fast arbeidssted skal forstås: a. Arbeids- eller oppmøtested som ikke omfattes av første ledd. b. Særskilt sted for møte, kurs og lignende, der skattyter er deltaker. c. Sted hvor skattyter ikke arbeider mer enn 10 dager i inntektsåret. Det foretas en selvstendig vurdering for hvert arbeidsforhold. (4) Arbeidsfravær på inntil tre dager påvirker ikke anvendelsen av to-ukersgrensene i første ledd. Ved lengre fravær anvendes to-ukersgrensene særskilt for arbeidsperiodene før og etter fraværet. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 7. januar 2018 Del Skrevet 7. januar 2018 Alle er ansatt på en adresse, dette er hans faste arbeidsplass. Adressen til arbeidsgiver (dersom det er det du mener) er irrelevant, i alle fall etter skattelovens regler: § 6-44-11.Definisjoner (1) Med fast arbeidssted skal forstås: a. Sted hvor skattyter normalt utfører sitt arbeid. Det skal særlig legges vekt på om skattyters arbeid på stedet skjer regelmessig og med en viss hyppighet. Dersom skattyter i det samme arbeidsforhold arbeider på flere arbeidssteder, anses bare det arbeidsstedet hvor det meste av arbeidstiden tilbringes i den enkelte kalendermåned som nevnt i skattebetalingsloven § 5-11 første ledd som sted hvor skattyter normalt utfører sitt arbeid i kalendermåneden. b. Sted hvor skattyter ikke normalt utfører sitt arbeid, jf. bokstav a, men som likevel er det samme i en periode på mer enn to uker. c. Oppmøtested for tildeling av og/eller forberedelse til arbeid når oppmøtestedet er det samme i en periode på mer enn to uker. d. Oppmøtested for transport til eller fra arbeidssted på sokkelinnretning, fartøy eller i utlandet. (2) Det foretas en selvstendig vurdering av om det foreligger fast arbeidssted etter vilkårene i bokstavene a-d for det enkelte arbeidsforhold. (3) Med ikke-fast arbeidssted skal forstås: a. Arbeids- eller oppmøtested som ikke omfattes av første ledd. b. Særskilt sted for møte, kurs og lignende, der skattyter er deltaker. c. Sted hvor skattyter ikke arbeider mer enn 10 dager i inntektsåret. Det foretas en selvstendig vurdering for hvert arbeidsforhold. (4) Arbeidsfravær på inntil tre dager påvirker ikke anvendelsen av to-ukersgrensene i første ledd. Ved lengre fravær anvendes to-ukersgrensene særskilt for arbeidsperiodene før og etter fraværet. I aml er det krav til arbeidssted. Dette er da lokkasjonen en skal møte opp på, så skal en dra til arbeidssted om det er en annen plass. Dette medfører problemer for arbeidsgiver om det er langt til reisestedet slik at det blir forespurt om å møte opp på plassen FØR arbeidstid. Dette skal da betales. Skjønner ikke hvorfor du drar inn skattevesenet. Jeg er akkurat nå på vei til Japan, med betaling såklart. Lenke til kommentar
Sverre1969 Skrevet 7. januar 2018 Del Skrevet 7. januar 2018 Skjønner ikke hvorfor du drar inn skattevesenet. Jeg er akkurat nå på vei til Japan, med betaling såklart. Det var du som dro inn en EFTA-dom, som forøvrig lyder slik: 1. Den nødvendige tid som medgår til reise utenfor alminnelig arbeidstid for en arbeidstaker som den ankende part til og/eller fra et annet sted enn hans faste eller sedvanlige oppmøtested for å utføre sine arbeidsoppgaver eller plikter på dette andre sted som angitt av arbeid sgiver, utgjør “arbeidstid” etter artikkel 2 i direktiv 2003/88/EF. 2. Det kreves i ngen vurdering av intensitet av den mengde arbeid som utføres på reisen. 3. Hvor ofte slike reiser finner sted, er uvesentlig med mindre virkningen er at arbeidstakerens arbeidsst ed flyttes til et nytt fast eller sedvanlig oppmøtested. Hvorvidt denne dommen er relevant i saken som diskuteres her beror derfor på om arbeidstakeren på prosjektene får nytt fast eller sedvanlig oppmøtested. Jeg kjenner ingen andre hjemler som definerer dette i norsk rett, utover nevnte bestemmelse i forskrift til skatteloven. Gjør du (synsing teller ikke som hjemmel)? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 7. januar 2018 Del Skrevet 7. januar 2018 Skjønner ikke hvorfor du drar inn skattevesenet. Jeg er akkurat nå på vei til Japan, med betaling såklart. Det var du som dro inn en EFTA-dom, som forøvrig lyder slik: 1. Den nødvendige tid som medgår til reise utenfor alminnelig arbeidstid for en arbeidstaker som den ankende part til og/eller fra et annet sted enn hans faste eller sedvanlige oppmøtested for å utføre sine arbeidsoppgaver eller plikter på dette andre sted som angitt av arbeid sgiver, utgjør “arbeidstid” etter artikkel 2 i direktiv 2003/88/EF. 2. Det kreves i ngen vurdering av intensitet av den mengde arbeid som utføres på reisen. 3. Hvor ofte slike reiser finner sted, er uvesentlig med mindre virkningen er at arbeidstakerens arbeidsst ed flyttes til et nytt fast eller sedvanlig oppmøtested. Hvorvidt denne dommen er relevant i saken som diskuteres her beror derfor på om arbeidstakeren på prosjektene får nytt fast eller sedvanlig oppmøtested. Jeg kjenner ingen andre hjemler som definerer dette i norsk rett, utover nevnte bestemmelse i forskrift til skatteloven. Gjør du (synsing teller ikke som hjemmel)? Jeg kjenner til en sak fra min tidligere arbeidsgiver der tvisten endte slik jeg beskrev ovenfor. Så det er åpenbart noe som indikerer at det skal være slik, ja. Og som sagt, i AML er det definert at arbeidssted skal være tilstede selv om en har uregelmessige arbeidsplasser. Dette er da å betegne arbeidstaker sin faste arbeidsplass. Som inngår i 1. Jeg skjønner ikke hvorfor du skal diskutere det, for det er ingenting som tyder på at en ikke skal ha betalt for reisetid. Hva som angår skatt, har ingenting med arbeidsforhold å gjøre. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 7. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2018 Spørsmål; Jeg jobbet 40 timer fra tirsdag-fredag denne uken. Idag (Søndag) må jeg reise til nytt arbeidssted (4,5 timer). Det er bedre å reise ikveld enn inatt siden jeg må møte på jobb 07:00. Hvis jeg skal kjøre inatt må jeg starte reisen klokken 02:30, og det blir litt tungt da arbeidsdagen i tillegg skal vare 10 timer. Siden jeg kjører ikveld (søndag), skal jeg skrive de 4,5 timene som overtid eller vanlige timer? Har jo allerede passert 40 timer denne uken, og alle arbeidstimer over 40 timer skal jo teoretisk være overtid. Hva ville dere gjort? Anonymous poster hash: ae14c...5f8 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 7. januar 2018 Del Skrevet 7. januar 2018 Spørsmål; Jeg jobbet 40 timer fra tirsdag-fredag denne uken. Idag (Søndag) må jeg reise til nytt arbeidssted (4,5 timer). Det er bedre å reise ikveld enn inatt siden jeg må møte på jobb 07:00. Hvis jeg skal kjøre inatt må jeg starte reisen klokken 02:30, og det blir litt tungt da arbeidsdagen i tillegg skal vare 10 timer. Siden jeg kjører ikveld (søndag), skal jeg skrive de 4,5 timene som overtid eller vanlige timer? Har jo allerede passert 40 timer denne uken, og alle arbeidstimer over 40 timer skal jo teoretisk være overtid. Hva ville dere gjort? Anonymous poster hash: ae14c...5f8 Om dere ikke har rettningslinjer ville jeg skrevet de som overtid og sett hva som skjedde. Det blir overtid uansett, ellers må du slutte av latterlig tidlig i morgen osv. Men foreligger det noen avtale, forhold deg til den. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 7. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2018 Spørsmål; Jeg jobbet 40 timer fra tirsdag-fredag denne uken. Idag (Søndag) må jeg reise til nytt arbeidssted (4,5 timer). Det er bedre å reise ikveld enn inatt siden jeg må møte på jobb 07:00. Hvis jeg skal kjøre inatt må jeg starte reisen klokken 02:30, og det blir litt tungt da arbeidsdagen i tillegg skal vare 10 timer. Siden jeg kjører ikveld (søndag), skal jeg skrive de 4,5 timene som overtid eller vanlige timer? Har jo allerede passert 40 timer denne uken, og alle arbeidstimer over 40 timer skal jo teoretisk være overtid. Hva ville dere gjort? Anonymous poster hash: ae14c...5f8 Om dere ikke har rettningslinjer ville jeg skrevet de som overtid og sett hva som skjedde. Det blir overtid uansett, ellers må du slutte av latterlig tidlig i morgen osv. Men foreligger det noen avtale, forhold deg til den. Det eneste jeg har er en standard arbeidsavtale som arbeidsgiver har hentet fra internett. Står kun arbeidstid og at det er 40% overtidstillegg. Står også at oppmøtested er der vi har prosjekt. Står ingenting spesifisert ang. reising osv. Vi har heller ikke fått beskjed om hvordan det skal gjøres når vi må reise utenom arbeidstiden. Jeg skriver det som overtid da. Anonymous poster hash: ae14c...5f8 Lenke til kommentar
Sverre1969 Skrevet 7. januar 2018 Del Skrevet 7. januar 2018 Det eneste jeg har er en standard arbeidsavtale som arbeidsgiver har hentet fra internett. Står kun arbeidstid og at det er 40% overtidstillegg. Står også at oppmøtested er der vi har prosjekt. Står ingenting spesifisert ang. reising osv. Vi har heller ikke fått beskjed om hvordan det skal gjøres når vi må reise utenom arbeidstiden. Jeg skriver det som overtid da. Anonymous poster hash: ae14c...5f8 Dersom du har avtalefestet at oppmøtested er der dere har prosjekt, og prosjektene er av en viss varighet, er det meget mulig at du ikke har krav på å skrive reisetid i det hele tatt. Jf. EFTA-dommen nevnt over. Det beste rådet å gi er nok å ta det opp med arbeidsgiver. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 8. januar 2018 Del Skrevet 8. januar 2018 Det eneste jeg har er en standard arbeidsavtale som arbeidsgiver har hentet fra internett. Står kun arbeidstid og at det er 40% overtidstillegg. Står også at oppmøtested er der vi har prosjekt. Står ingenting spesifisert ang. reising osv. Vi har heller ikke fått beskjed om hvordan det skal gjøres når vi må reise utenom arbeidstiden. Jeg skriver det som overtid da. Anonymous poster hash: ae14c...5f8 Dersom du har avtalefestet at oppmøtested er der dere har prosjekt, og prosjektene er av en viss varighet, er det meget mulig at du ikke har krav på å skrive reisetid i det hele tatt. Jf. EFTA-dommen nevnt over. Det beste rådet å gi er nok å ta det opp med arbeidsgiver. Igjen, det skal stå en adresse hvor den faste arbeidsplassen er, i tillegg til at oppmøtested kan variere. Mangler dette, er ikke avtalen god nok. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå