Ragnar115 Skrevet 6. januar 2018 Del Skrevet 6. januar 2018 Hei, Er det slik at man skatter ekstra for helligdagstillegg når man er nødt å jobbe på røde dager? Er det vanlig at man betaler både tabell og prosentskatt i januar, og at skatten i januar er mye høgere enn den feks var i November (skal seies at jeg hadde skattekort 2017, men endret det ikke i desember slik at et nytt et skulle gjelde for 2018, men antok at man bare brukte det gamle) Jeg betalte 25% skatt, isteden for 13% som jeg låg inne med på skatteetaten sine sider (nå 15 pga jeg oppdatertere det i dag) Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 6. januar 2018 Del Skrevet 6. januar 2018 Er det slik at man skatter ekstra for helligdagstillegg når man er nødt å jobbe på røde dager? Du skatter av samlet inntekt i året. Når du har arbeidet, om det er på yrkesdager og/eller hellig- og høytidsdager, har ingen betydning for skatten. 1 Lenke til kommentar
tigerdyr Skrevet 6. januar 2018 Del Skrevet 6. januar 2018 (endret) Er det vanlig at man betaler både tabell og prosentskatt i januar For penger utover vanlig lønn (bonus og i noen tilfeller overtid) skal der brukes prosenttrekk, mens for vanlig lønn bruker man tabelltrekk. Årsaken er at det er penger utover det som ble brukt til å beregne tabelltrekket og da trekkes der et høyere sats for at du unngår baksmell. Endret 6. januar 2018 av tigerdyr Lenke til kommentar
Ragnar115 Skrevet 6. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2018 Men ikke tillegg for røde dager? Jeg har aldri hatt tabelskatt men alltid prosent og som sagt skattet jeg 10% for mye etter endring(økning av skattekort) og 13% sammenlignet med hvordan det sto. Lenke til kommentar
tigerdyr Skrevet 6. januar 2018 Del Skrevet 6. januar 2018 Men ikke tillegg for røde dager? Jeg har aldri hatt tabelskatt men alltid prosent og som sagt skattet jeg 10% for mye etter endring(økning av skattekort) og 13% sammenlignet med hvordan det sto. Du bør få styr på forskjellen mellem trekk og skatt. Hvor mye du faktisk betaler i skatt blir det samme uansett hvordan der trekkes skatt av lønnen på forhånd. Er du misfornøyd med forhåndstekket, kan du enkelt endre det på skatteetatens sider, men du bør sørge for å bruke så riktige tall som mulig for å unngå for bli trukket for lite i skatt så du ender opp med baksmell i en størrelse mer enn det du til enhver tid har på konto i reserve. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå