Gå til innhold

Startlån kombinert med gjeldsordning og uføretrygd?

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er i en ekstremt vanskelig situasjon nå - aner rett å slett ikke hva jeg skal gjøre.

Etter lang tids sykdom fikk jeg for en måned siden innvilget 100% uføretrygd. Pga sykdomsforløpet og ekstremt lave støtte til livsopphold fra NAV, brukte jeg opp avdragsfriheten til Lånekassen, klarte ikke betjene restskatt og diverse kreditter og et forholdsvis stort forbrukslån ballet på seg. Jeg har fått ettergitt noe, betalt ned de minste krava. Og kvalifiserer til Gjeldsordning, og er i dialog med Namsmannen. 

Jeg bor i en av de største kommunene i Norge, og har de siste åra bodd i en liten primitiv kjeller der alt er inkludert for 5000 kr/mnd. Råbillig - men tre år her får jaggu holde. Dette er ikke rare greiene. 

Når jeg skal over på gjeldsordning vil jeg i følge Namsmannen få godkjent ca 8500 i husleie her jeg bor. Derfor kan jeg seg meg rundt etter en bedre leilighet.

I uføretrygd får jeg 26 000 brutto pr/mnd, altså ca 20 000 netto. 

Livsoppholdet under gjeldsordning er også ca 8 500. Så 8 500 + 8500 = 17 000, så går 3000 til gjeld.

Men - så leste jeg at det overraskende nok er både lov og mulig å få startlån gjennom kommunen - selv om man går på gjeldsordning. Så lenge man er "vanskeligstilt". Jeg er i 30-åra, førstegangskjøper og nettopp blitt ufør + at jeg har en massiv gjeld så jeg må på gjeldsordning. Så da er jeg vel vanskeligstilt vil jeg tro. 

Hvor jeg bor spiller egentlig ingen rolle. Jeg har lite nettverk, ingen jobb siden jeg er ufør og ingen familie. Så jeg er på mange måter en ensom ulv som vandrer på måfå rundt. Jeg leste at det er mulig å søke om startlån i flere kommuner om gangen.

8 500 i husleie på 5 år under gjeldsordningen er jo 500 000. Ikke en ubetydelig sum. Hadde jeg klart å fått dette inn i et startlån ville jo det vært overveldende fantastisk. Men jeg må innrømme at jeg ser sannsynlighet for noe slik som særdeles lav. 

Jeg ønsker å få avklart bosituasjonen før jeg søker om Gjeldsordning. Men alt av papirer er klart. 

Noen kloke hoder her inne?  :confused:

Takker for alle svar! 

Anonymous poster hash: e8dce...808
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...