Gå til innhold

Folk hater sannheten

77 stemmer

1. 1. Folk hater sannheten

Anbefalte innlegg

Din sannhet eller deres egen sannhet?

Jeg tror ikke på relative sannheter. Sannhet er absolutt og universell.

Jeg har heller aldri påstått at jeg vet sannheten. Jeg vet noen få ting og er sikker på langt mindre. Heldigvis er jeg ganske fleksibel og ikke dogmatisk i forhold til meg selv eller det jeg tror eller mener.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror ikke på relative sannheter. Sannhet er absolutt og universell.

Jeg har heller aldri påstått at jeg vet sannheten. Jeg vet noen få ting og er sikker på langt mindre. Heldigvis er jeg ganske fleksibel og ikke dogmatisk i forhold til meg selv eller det jeg tror eller mener.

Hvis «sannheten» ikke bevises, så er det ikke en sannhet. De aller fleste trenger bevis på noe før de tror på det.

Lenke til kommentar

Hvor har du fått den informasjonen fra, eller bare antar du ting du egentlig ikke har peiling på?

Du tror at alle gjør som deg? Nuvel, du kan jo lese denne

https://web.archive.org/web/20081122022815/http://nihrecord.od.nih.gov/newsletters/2006/07_28_2006/story03.htm

Du kan forsøke å bortforklare alt det flaue i evolusjonsteorien du tror på, det endrer jo ikke realiteten at en viktig del av denne er å tro at mennesker er evolusjon av aper, noe som da utelukker andre mulige forklaringer på hvordan vi har havnet her og hvorfor vi er her. Derav dette med universet osv.

Liv kan ha oppstått utenfor jorden uten at det rokker ved ET. Som sakt så omhandler ikke ET hvordan liv oppstod.

Men jeg regner ikke med noen av dere faktisk klarer å henge med i svingene her, og så langt har dere bevis meg riktig.

Du har ingen fornuftige svar og prøver å være nedlatende...

• Liker 2
Lenke til kommentar

Du lager deg fantasier og argumenterer utifra disse. Jeg vet ikke hvilke "løgner" du snakker om, eller om du i det hele tatt egentlig vet hva løgn betyr. Så peker du til uredelig og moralsk handikappet mens du argumenterer på en slik måte.

Da forstår man hva det betyr å speile seg selv og påskrive andre egenskaper. Det har blitt vanlig i det politiske og media landskap idag at man anklager andre for det man selv er skyldig i.

Personangrepene kan du holde for deg selv. Jeg gidder ikke engang å rapportere det for du er ikke verdt tiden.

Du lyver så det renner hver gang du taster noe om evolusjon.

Du vet det er løgn fordi du er blitt fortalt gang på gang at det du skriver ikke er riktig.

Spørsmålet blir ikke om du lyver, men hvorfor.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg tror det ligger i at han da må forkaste større deler av religionen sin.

Mennesker har ikke lett for å endre mening, enda mindre hvis meningen er viktig for dem. Jeg vil anta at en religion er veldig viktig dersom man faktisk tror på den. Dermed er det nesten umulig å få en religiøs til å endre mening, samme hvor feil det de sier er. Det eneste man kan oppnå er at de slutter å si det, fordi de blir lei av å bli rettet på.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Hvis «sannheten» ikke bevises, så er det ikke en sannhet. De aller fleste trenger bevis på noe før de tror på det.

Nei, det går an å tro på ting uten bevis. F.eks kjærlighet, religion, medfølelse/empati, godhet hos andre osv.

Vitenskap må bevises, sannheten bare eksisterer, den kan vi finne. Det er f.eks en sannhet at jeg liker å bade i sjøen (under riktige forhold), mener du det må eller kan bevises? Alikevel kan det være jeg ikke liker å bade i sjøen når jeg blir eldre. Det endrer alikevel ikke sannheten nå.

Det finnes forskjellige typer sannheter. F.eks ting som kan bevises og også er vitenskap. Noen ganger tror man at man vet sannheten, men man kjenner den ikke og tror sannheten er noe annet enn det den er. Noen typer vitenskapelige kjennsgjerninger er eksempel på slike. Først visste man en ting med sikkerhet, inntil det ble bevist feil og man visste at det var feil og at noe annet enten var sannsynlig eller sannhet.

Noen ting har meget høy beviselighet og er utvilsomme og sannheter som kan bevises sanne. Noen ting er fakta, men det kan hende det ikke er sannheten, for vi kan ikke vite om det er sannhet eller ikke.

Sannheten endrer seg ikke, kun vår kjennskap om sannheten, ergo, vi kan finne sannheten.

Lenke til kommentar

Du vet det er løgn fordi du er blitt fortalt gang på gang at det du skriver ikke er riktig.

Nei, du tror det, men du vet jo ikke hva du prater om. Du er ikke verdt å diskutere med, så jeg tror snart jeg må ignorere deg her på forumet, med mindre du forholder deg til diskusjonsreglene og vanlig folkeskikk.

Lenke til kommentar

Jeg tror det ligger i at han da må forkaste større deler av religionen sin.

Du om ting du ikke vet. Jeg har ingen religion.

Jeg er komfortabel med det jeg tror og at det er en tro. Er du? Tror du at troen din er fakta og at du har rett?

Hvis ja, så er du vel isåfall kun mer dogmatisk enn det jeg er.

Lenke til kommentar

Nei, du tror det, men du vet jo ikke hva du prater om. Du er ikke verdt å diskutere med, så jeg tror snart jeg må ignorere deg her på forumet, med mindre du forholder deg til diskusjonsreglene og vanlig folkeskikk.

Jeg kan vise til at jeg har rett. Det kan ikke du. At du lyver vedr evolusjon er noe jeg og alle andre her kan bevise. Det blir for dumt å påstå at jeg vet hva jeg prater om. Du kan jo ikke engang si hva er feil og hvorfor.

Tråden din handler om hvofor folk velger løgn over sannhet. Det er jo slående at du selv er et kron eksempel.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Nei, det går an å tro på ting uten bevis. F.eks kjærlighet, religion, medfølelse/empati, godhet hos andre osv.

Vitenskap må bevises, sannheten bare eksisterer, den kan vi finne. Det er f.eks en sannhet at jeg liker å bade i sjøen (under riktige forhold), mener du det må eller kan bevises? Alikevel kan det være jeg ikke liker å bade i sjøen når jeg blir eldre. Det endrer alikevel ikke sannheten nå.

Det finnes forskjellige typer sannheter. F.eks ting som kan bevises og også er vitenskap. Noen ganger tror man at man vet sannheten, men man kjenner den ikke og tror sannheten er noe annet enn det den er. Noen typer vitenskapelige kjennsgjerninger er eksempel på slike. Først visste man en ting med sikkerhet, inntil det ble bevist feil og man visste at det var feil og at noe annet enten var sannsynlig eller sannhet.

Noen ting har meget høy beviselighet og er utvilsomme og sannheter som kan bevises sanne. Noen ting er fakta, men det kan hende det ikke er sannheten, for vi kan ikke vite om det er sannhet eller ikke.

Sannheten endrer seg ikke, kun vår kjennskap om sannheten, ergo, vi kan finne sannheten.

Nå kan vel kjærlighet, medfølelse og godhet bevises i handlinger folk gjør. Hvis du ikke har kjærlighet til noen, vil du behandle de annerledes enn de du elsker.

At du liker å bade i sjøen bevises ved at du faktisk bader i sjøen. Jeg liker det ikke og jeg holder meg på land. Sånn er det bevist. At det endrer seg med tiden betyr ikke at det var løgn den gangen det var sant. Om du elsker Trine nå, så er det sannheten, elsker du Marie om 10 år, så betyr ikke det at du aldri elsket Trine?

Vitenskapen tester på helt andre måter. De har feks funnet skjeletter etter dinosaurer, som beviser at de har eksistert. At de ikke eksisterer i dag, endrer ikke det faktum at de har eksistert. Det er liksom sånn evolusjonen fungerer.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du om ting du ikke vet. Jeg har ingen religion.

Jeg er komfortabel med det jeg tror og at det er en tro. Er du? Tror du at troen din er fakta og at du har rett?

Hvis ja, så er du vel isåfall kun mer dogmatisk enn det jeg er.

Du kan kalle religionen din en tro, det endrer jo ingen ting. Jeg ser du liker å si at jeg ikke vet noe, men i denne tråden er det du som poster ting som er faktiske feil - men jeg ser du ikke kan vedgå det.

Jeg har verken noen tro eller religion, så det er ingen ting der som kan være fakta.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Nå kan vel kjærlighet, medfølelse og godhet bevises i handlinger folk gjør. Hvis du ikke har kjærlighet til noen, vil du behandle de annerledes enn de du elsker.

At du liker å bade i sjøen bevises ved at du faktisk bader i sjøen. Jeg liker det ikke og jeg holder meg på land. Sånn er det bevist. At det endrer seg med tiden betyr ikke at det var løgn den gangen det var sant. Om du elsker Trine nå, så er det sannheten, elsker du Marie om 10 år, så betyr ikke det at du aldri elsket Trine?

Vitenskapen tester på helt andre måter. De har feks funnet skjeletter etter dinosaurer, som beviser at de har eksistert. At de ikke eksisterer i dag, endrer ikke det faktum at de har eksistert. Det er liksom sånn evolusjonen fungerer.

Du kan verken bevise kjærlighet eller å bade i sjøen med vitenskap. Du kan jo også bade i sjøen selv om du ikke liker det, det beviser ingenting.

Noen tror vitenskap er det eneste som finnes, noe jeg vil påstå er en fattig måte å se ting på.

Lenke til kommentar

Jeg kan vise til at jeg har rett. Det kan ikke du. At du lyver vedr evolusjon er noe jeg og alle andre her kan bevise. Det blir for dumt å påstå at jeg vet hva jeg prater om. Du kan jo ikke engang si hva er feil og hvorfor.

Tråden din handler om hvofor folk velger løgn over sannhet. Det er jo slående at du selv er et kron eksempel.

Nei, du kan jo ikke det. Den diskusjonen har vi hatt på evolusjonstråden.

Lenke til kommentar

Bare fordi du tror du har rett, betyr ikke at andre lyver når de er uenige. Du virker meget dogmatisk, noe som kan være problematisk.

Bare ikke la det gå utover diskusjonen. Jeg sitter klar med "ignore" knappen i tilfellet du skulle fortsette med frekkhetene.

Lenke til kommentar

Du kan verken bevise kjærlighet eller å bade i sjøen med vitenskap. Du kan jo også bade i sjøen selv om du ikke liker det, det beviser ingenting.

Noen tror vitenskap er det eneste som finnes, noe jeg vil påstå er en fattig måte å se ting på.

Kjærlighet frigjør hormoner, så det kan bevises. Bading gjør det samme om man liker det eller ikke. Det er ikke hjernen som reagerer og tenker, det er kroppen.

Overvekten av det som er bevist er vitenskap. De har til og med funnet at det fantes en Jesus en gang. Moses mener jeg de også funnet at fantes. Men de har selvsagt ikke bevist at det er DEN Jesus og Moses.

Lenke til kommentar

Såvidt jeg har forstått tror du på evolusjonsteorien, eller hva? Du tror mennesker stammer fra aper?

Du fårstår forskjellen på religøs tro og det å tro at noe er riktig?

Jeg tror at Firefox er den beste nettleseren, men det er ingen religiøs tro inne i bildet her.

En Muslim tror på det som står i Koranen, det er en religiøs tro.

Jeg tror ET er korrekt, i den forstand at jeg forstår den ikke, men aksepterer at den samlede vitenskapen sier den er den beste forklaring vi har, og aksepterer derfor at den med all sansynlighet er tilnærmet lik korrekt. Jeg har ingen videre tro på ET mer enn jeg tror på Firefox - det skal dog mindre til å endre min tro om Firefox, her er det tross alt reelle konkurrenter om å være best. For ET er det kun kreasjonisme som er alternativ teori og set er bare helt søkt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kjærlighet frigjør hormoner, så det kan bevises. Bading gjør det samme om man liker det eller ikke. Det er ikke hjernen som reagerer og tenker, det er kroppen.

Det er jo et godt eksempel. Jeg "tror" på kjærlighet som noe mer enn bare hormoner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...