Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

er det hvirkelig slik at man MÅ få barn?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Konsekvensene av å bytte ut vestlige menn til fordel for rasistiske og kvinnehatende menn slik våre myndigheter gjør, blir interresant å se. Kan noen forklare meg venstresidens logikk når de kjemper for dette?

Tja, jeg regnes vel som å være på venstresiden så jeg drister meg til å forsøke et svar her.

Nei. Jeg kan ikke det. Fordi dette er en stråmann. Vi har ingen målsetning om å bytte ut vestlige menn. Vi har heller ikke noe som helst ønske om å gi rasistiske og kvinnehatende menn noen fordeler. Tvert imot, er det holdninger vi kjemper imot. Eksempelvis er jeg veldig glad for å se at Trond Giske trekker seg, siden det fremstår som at han har hatt uholdbare holdninger ovenfor kvinner. At han har følt seg hevet over dem. Så nei, jeg kan ikke forklare deg stråmannen din. Det er en kamp ingen på venstresiden kjemper.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig MÅ man ikke få barn om man ikke vil. Det anbefales heller ikke å sette barn til verden om man ikke er tilstrekkelig motivert til å ta seg av dem.  

Jeg har aldri hatt lyst på egne unger, helt fra jeg var tidlig i 20-åra. "Alle" sa at jeg kom til å forandre mening. Er i dag 39 og fortsatt ikke lyst på. Har en samboer gjennom 7 år som heller ikke har lyst på barn. 

Angrer ikke et sekund.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tenker mer biologisk og naturlig med mitt synspunkt. Hvis du vil ha sex, men ikke vil ha barn, så er det noe som ikke helt er riktig, på tross av at vi kan bli skremt av hvilket ansvar det er å sette barn til verden.

Det der høres ut som har utgangspunkt i et veldig religiøst syn, tatt i fra en av de tre velkjente monoteistiske religioner. Jeg er helt uenig med deg. Man kan ha sex uten å sette barn til verden. Det er helt ålreit  :)

Bare for å presisere litt, og jeg føler meg litt misforstått. Vanskelig å få frem hele bildet ut i fra hva jeg skrev, så jeg prøver igjen.

Det er en sammenheng mellom det å ha sex og det å få barn. Det er en kobling som de alle fleste skjønner, sikkert med unntak av noen grupper mennesker og individer. Det å ha kjønnsdrift er noe helt grunnleggende og essensielt for oss, og de som ikke har det er det som regel noe galt med. Jeg sier ikke at alle som har sex vil ha barn, eller at det er unødvendig å ha det om man ikke vil ha barn. Men det er en biologisk link mellom de to, og for de menneskene som ikke ønsker seg barn, så sitter det noen påtatte tanker i hodet som man holder fast ved. Det er en av konsekvensene av at vi har evnen til å tenke. Om det er av frykt eller prinsipp, eller hva det enn er, så er det ikke slik naturen har ment det å være, for om alle tenkte slik så hadde ingen av oss vært her i dag.

Men jeg har absolutt ingen problemer med å se eller respektere at noen ikke vil ha barn, jeg har vært inne på tanken mange ganger selv, og slik vi lever i 2017, med alle valgmuligheter tilgjengelig er det heller ikke unormalt å ikke ville ha barn.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Bare for å presisere litt, og jeg føler meg litt misforstått. Vanskelig å få frem hele bildet ut i fra hva jeg skrev, så jeg prøver igjen.

Det er en sammenheng mellom det å ha sex og det å få barn. Det er en kobling som de alle fleste skjønner, sikkert med unntak av noen grupper mennesker og individer. Det å ha kjønnsdrift er noe helt grunnleggende og essensielt for oss, og de som ikke har det er det som regel noe galt med. Jeg sier ikke at alle som har sex vil ha barn, eller at det er unødvendig å ha det om man ikke vil ha barn. Men det er en biologisk link mellom de to, og for de menneskene som ikke ønsker seg barn, så sitter det noen påtatte tanker i hodet som man holder fast ved. Det er en av konsekvensene av at vi har evnen til å tenke. Om det er av frykt eller prinsipp, eller hva det enn er, så er det ikke slik naturen har ment det å være, for om alle tenkte slik så hadde ingen av oss vært her i dag.

Men jeg har absolutt ingen problemer med å se eller respektere at noen ikke vil ha barn, jeg har vært inne på tanken mange ganger selv, og slik vi lever i 2017, med alle valgmuligheter tilgjengelig er det heller ikke unormalt å ikke ville ha barn.

Man kan vel argumentere biologisk for at det er hensiktsmessig at enkeltindivider ikke føler et slikt ønske om barn. Det er riktig som du sier at det gir mening at nytelsesdelen av sex er en motivator for å gjennomføre sex, slik at det blir avkom. Altså hvis man tenker rent instinktivt og dyrisk. Men hvis man tenker veldig basis evolusjonsteori, at det vil medføre at ønskelige trekk føres videre, så kan man også rettferdiggjøre at noen ikke ønsker barn biologisk sett. En person som er klar over at ethvert barn hun/han fører frem vil få en genetisk feil, sykdom eller lignende som vil medføre kort eller nedsatt livsførsel, kan man jo forsvare at hun/han ikke burde få barn. Det vil gi mening med en pragmatisk evolusjonær tilnærming. Så hvor går grensen mot å være mer pragmatisk med å anse det slik at et barn man fører frem vil få en så dårlig oppvekst (fordi det er uønsket), at det ikke er forsvarlig for hun/ham å få barn?

Mulig poenget mitt forsvant litt inni der, men det er vel at man kan bruke mye av samme argumentasjon for et syn om at man bare bør få barn om man selv ønsker det, som de du bruker for å si at vi har nærmest en slags plikt til å få barn for å føre menneskeheten videre.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Vi tar jo litt styring over evolusjonen i dag, og det ser ut som det går mer og mer i den retningen i vestlige land. I Danmark er det jo ikke uvanlig at man tar en test for om barnet har Downs Syndrom, og at det blir abortert hvis det har det. En form for genmanipulering ved å fjerne barn med visse gentyper. I følge evolusjonsteorien er det de sterkeste og mest tilpasningdyktige som overlever, og barometeret er hvor mange overlevende barn vedkommende får, som igjen får barn etc. Før lærte man leksen ved å se hvilke mennesker som overlevde og fikk barn, mens i dag har man muligheter til å bestemme mye selv, og man er mye mer opplyst i dag, og informasjon er lett tilgjengelig. Både på godt og vondt, siden det også blir større og større rom for mennesker med funksjonshemninger i dag. Jeg prøver ikke å formidle noe budskap eller holdning her, fordi det er et mye større etisk tema og etiske dilemmaer enn at jeg tør fremme en holdning, og hvor risikoen er stor for å tråkke i noens salat.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Både på godt og vondt, siden det også blir større og større rom for mennesker med funksjonshemninger i dag. Jeg prøver ikke å formidle noe budskap eller holdning her, fordi det er et mye større etisk tema og etiske dilemmaer enn at jeg tør fremme en holdning, og hvor risikoen er stor for å tråkke i noens salat.

Takk for tidligere utbrodering forresten.

Her vil jeg likevel kommentere igjen. Jeg vil si at det vil være inhumant å la et barn med funksjonshemninger komme til verden som man ikke selv ønsker å ta personlig oppfostringsansvar for. Fordi man vet av erfaring at barnehjem ikke er noen dans på roser selv for "normal genetiske individer", i forhold til oppfostring.

Og at fraværet av biologiske foreldre i spedbarnsalder og ung alder kan gi utslag i f.eks. autistiske trekk har jeg hørt noen ihvertfall anta.

Endret av G
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 3 måneder senere...

Hvis dere ikke vil ha barn ikke få det! Å få barn er å myrde deg selv og du kommer aldri tilbake slik du en gang var.

Angrer ikke på mine 2 små, de gir meg mye, men friheten jeg hadde før er borte, savner livet før. Vell vell, man kan ikke få i pose og sekk...

Endret av OddZen
Lenke til kommentar

Idag møtte guttungen meg i gangen når jeg kom hjem. Han tok tak rundt meg, ga meg en klem og sa "pappa, jeg er glad i deg" så tok han meg i hånda og ledet meg inn på senga si, klatret opp, satte seg til på puta og dro opp noen rosiner han tydeligvis har spart på i bukselomma. Så klappet ham på senga ved siden av seg og sier "pappa sitte her så koser vi oss".

Tårene trillet og flere år med slit smeltet bort. Lille gutten min er blitt så flink å snakke.

ingenting kan gi deg så gode følelser som dine egne barn kan. :)

- you're missing out ;)

• Liker 5
Lenke til kommentar

Dere går glipp av mye ja!

Blant annet å stå opp og gå ned trappa til kjelleren, for å vise at du er der når de våkner å skriker, lete febrilsk etter tuttene på gulvet og under senga. I snitt 2-3 ganger hver natt, rundt 700 ganger i året midt på natta.. ?

Men mange gode stunder også, spesielt når de er passert 3 år, da begynner det og bli bedre sakte men sikkert. Men fortsatt ned midt på natta!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Med alle problemene som er verden står overfor inkl. overbefolkning og maktkamp over resurser tenker jeg det er på tide at å ikke ønske seg barn fjernes fra "tabulisten" Personlig har jeg aldri ønsket barn, mulig jeg har et pragmatisk tankesett, men når jeg veier "for og imot" argumenter, virker det som vektskålen med "imot" veier mye mer.

Lenke til kommentar

Med alle problemene som er verden står overfor inkl. overbefolkning og maktkamp over resurser tenker jeg det er på tide at å ikke ønske seg barn fjernes fra "tabulisten" Personlig har jeg aldri ønsket barn, mulig jeg har et pragmatisk tankesett, men når jeg veier "for og imot" argumenter, virker det som vektskålen med "imot" veier mye mer.

M.t.p befolkning så er det jo kvinner som føder barn. Om du ikke vil ha barn, så får ikke du noen avkom, men det blir ikke mindre barn i verden for det. Den kvinnen du evt. skulle fått barn med får bare barn med en annen i stedet. At du ikke vil ha noen etterkommere er kun din sak.

Lenke til kommentar

Dere går glipp av mye ja!

Blant annet å stå opp og gå ned trappa til kjelleren, for å vise at du er der når de våkner å skriker, lete febrilsk etter tuttene på gulvet og under senga. I snitt 2-3 ganger hver natt, rundt 700 ganger i året midt på natta..

Men mange gode stunder også, spesielt når de er passert 3 år, da begynner det og bli bedre sakte men sikkert. Men fortsatt ned midt på natta!

Parkerer du barna i kjelleren om natten? :eek: Da er det ikke det minste merkelig at de skriker når de våkner!

Lenke til kommentar

Om du føler deg for syk og ikke liker barn så er det jo helt klart noe du må forholde deg til og tenke godt over. Jeg liker barn. Men jeg er også syk og var veldig skeptisk når min kone ville ha barn. Jeg er tross alt 40år og det å forandre på livet ved å skaffe barn er dramatisk selv for helt friske mennesker.

Det har vært slitsomt. Det er slitsom. Og det vil være slitsomt i mange år til. Men det er verdt det. ALT er verdt det. Den lille pjokken på 2år er det beste valget jeg har gjort. Muligens det beste og viktigste valget jeg noen gang kommer til å gjøre i dette livet. Jeg er nok i øyne på mange en samfunns taper. Ingen utdannelse og ikke i jobb pga sykdom. Men den lille gutten får meg til å føle meg som verdens heldigste person. Andre slenger rundt seg titler og utdannelse i sosiale situasjoner. Før plaget det meg. Men nå har jeg verdens beste jobb.

Jeg er en pappa.

Endret av LarZen
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...